Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Thema's ›
  3. Asbest ›
  4. LAVS ›
  5. Veelgestelde vragen ›
  6. Inventariseerder
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Veelgestelde vragen over het LAVS door inventariseerders

Wat moet ik doen als er een bron ontbreekt, of als er een fout staat in het rapport?

Als er een bron ontbreekt, moet de opdrachtgever in het lopende project een nieuwe inventarisatieopdracht maken. U kunt dan de ontbrekende bron alsnog opvoeren en een nieuwe versie van het inventarisatierapport toevoegen. De opdrachtgever moet ook een 2e verwijderopdracht aanmaken voor de extra bron.

Ik ben uit het systeem gegooid terwijl ik bronnen aan het invoeren was. Moet ik deze bronnen nu opnieuw invoeren? En komen deze dan dubbel in het project te staan?

Als u een bron invoert is de laatste stap klikken op de knop 'Bron opslaan'. De bron staat dan in het project en hoeft niet opnieuw worden ingevoerd als u wordt uitgelogd. Als u tijdens het invoeren van een bron wordt uitgelogd doordat u bijvoorbeeld een bepaalde tijd geen handeling heeft verricht of u sluit per ongeluk uw browser af, dan verliest u de niet opgeslagen gegevens.

Kan ik ook de historie van een locatie zien? Of alleen de gegevens van de huidige opdracht?

Als u betrokken bent bij een opdracht, kunt u de actuele situatie en de historie van een locatie inzien.

Het lukt niet om bronnen op te slaan.

Dit kan diverse oorzaken hebben. Controleer of alle velden bij de brondetails zijn ingevuld, ook de velden waar geen sterretje (*) voor staat. Het kan ook aan de browser liggen, die u gebruikt. Bepaalde browsers gebruiken de gegevens vanuit hun cachegeheugen. Wij raden u aan om het via een andere browser te proberen of om de cache uit te zetten, inclusief de instellingen bij de cookies. Werkt dit niet, neem dan contact op met de helpdesk via het vragenformulier.

Het lukt me niet om een asbestinventarisatierapport toe te voegen. De grootte van het rapport is meer dan 20 MB.

De maximale grootte van een bijlage is 20 MB, u kunt:

  • de pdf verkleinen met een comprimeerprogramma;
  • het inventarisatierapport opknippen in delen. Bijvoorbeeld een deel Inventarisatie, een deel Bijlagen en een deel Foto's.

Het aantal bijlagen dat u kunt uploaden is onbeperkt.

De verwijderaar kan geen bronnen verwijderen. Er is in het opdrachtenpaneel geen inventarisatieopdracht, hoe komt dit?

Kijk in het tabblad Locatiefoto of onder de kop Projecten andere projecten staan. Waarschijnlijk is er een nieuw project op die locatie aangemaakt. Men wil waarschijnlijk eerder geïnventariseerde bronnen uit een ander project verwijderen. Dit is niet mogelijk. U kunt hier nog wel bronnen zien.

U kunt als workaround het oorspronkelijke project openen en hier een nieuwe verwijderopdracht verstrekken. U kunt dan vanuit dat oorspronkelijke project werken. Dit heeft de voorkeur. Op die manier blijft de historie op 1 plek in plaats van verspreid over meerdere projecten. Het oorspronkelijke project kunt u in de locatiefoto onder het kopje Projecten vinden.

Ik wil melden voor meerdere dagen (bijvoorbeeld maandag en donderdag), maar kan alleen de datum van-tot invullen. Wat nu?

Het is niet mogelijk om meldingen op die manier in te voeren. Wel kunt u in het opmerkingenveld aangeven op welke dagen u niet aanwezig bent op de locatie. Let op: er zijn CKI's die het opmerkingenveld niet standaard inlezen in hun meldsysteem.

Wanneer ik een opdracht aanmaak voor 1 adres binnen een complex worden alle adressen meegenomen in de melding. Hoe kan ik een melding doen voor 1 adres?

Het eenvoudigste is om eerst een melding voor het hele complex te doen voor de gehele verwachte periode. Vervolgens maakt u een tussentijdse melding aan voor het enkele adres. Hoe u dat doet, kunt u lezen bij 'Een startmelding doen' op de pagina Gebruikshandleidingen LAVS.

Wat moet ik doen om mijn rapport in het LAVS te krijgen zonder de regie te voeren als daar nog geen andere partij beschikbaar voor is?

Maak in het LAVS een bezit aan namens uw opdrachtgever. U geeft dan aan uzelf een inventarisatie opdracht. Na het afronden geeft u uw opdrachtgever de activeringscode in combinatie met het locatietype. Uw opdrachtgever geeft deze activeringscode en het locatietype aan een asbestverwijderingsbedrijf. Het asbestverwijderingsbedrijf kan dan zelf een locatie in zijn bezit aanmaken. Daarna kan er op basis van die locatie een project worden aangemaakt. In dat project kan hij een verwijderopdracht aan zichzelf verstrekken. De activeringscode is te vinden in het aangemaakte bezit.

Het asbestinventarisatierapport is gewijzigd en nu wil ik het nieuwe rapport toevoegen. Hoe moet dat?

Voor het toevoegen van een gewijzigd inventarisatierapport moet er een nieuwe inventarisatieopdracht aangemaakt worden. De helpdesk verwijst u graag naar de handleiding 'Invoer inventarisatie enkelvoudig adres' op de pagina Gebruikershandleidingen LAVS van deze website.

Kunnen gegevens vanuit het inventarisatierapport worden overgenomen in het LAVS?

Ja, dat kan. Het LAVS heeft een elektronisch koppelvlak waarmee gegevens worden verstuurd. Daarnaast kunt u MS-Wordsjablonen koppelen aan het LAVS. Het is dus niet meer nodig gegevens dubbel in te voeren. Hiervoor is een tool beschikbaar.

Ik ben van CI gewisseld. Hoe kan dit in het LAVS worden aangepast?

Neem contact op met de helpdesk via het Vragenformulier LAVS. Zij kunnen dit voor u in het LAVS aanpassen.

Hoe lang is een asbestinventarisatierapport geldig?

De geldigheid van een asbestinventarisatierapport bedraagt maximaal 3 jaar. Dit volgt uit het Arbeidsomstandighedenbesluit (artikel 22, lid 18, van het Certificatieschema voor de Procescertificaten Asbestinventarisatie en Asbestverwijdering). De grondslag voor de geldigheid is de verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie zoals vermeld in het Arbeidsomstandighedenbesluit.

In het geval dat de asbesthoudende materialen niet worden verwijderd, is het niet verplicht een geldig asbestinventarisatierapport voorhanden te hebben. Wel is het verplicht om de staat van de asbesthoudende materialen (periodiek) te monitoren.




Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO