Wat u moet weten over eHerkenning en LAVS
Om in te loggen en te werken in het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) heeft u eHerkenning nodig. Hieronder de belangrijkste informatie op een rij.
Op deze pagina
- eHerkenning en inloggen in LAVS
- Betrouwbaarheidsniveau eHerkenning
- Wie heeft eHerkenning nodig?
- eHerkenning aanvragen
- U logt voor de eerste keer op het LAVS. Wat moet u doen?
- Meer informatie over eHerkenning en inloggen in LAVS
eHerkenning en inloggen in LAVS
eHerkenning regelt de digitale herkenning (authenticatie) en controleert de digitale bevoegdheid (autorisatie) van iemand die online een dienst wil afnemen (vergelijkbaar met DigiD maar dan voor bedrijven). Met eHerkenning krijgt u toegang tot een dienst, zoals het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS). Medewerkers van uw organisatie die met het LAVS gaan werken, moeten ieder een eigen eHerkenningmiddel hebben. eHerkenning is persoonsgebonden: u mag uw eHerkenningmiddel niet overdragen aan iemand anders of uw inloggegevens met iemand anders delen.
U heeft een eHerkenningmiddel nodig voor zowel de bedrijvenacceptatieomgeving als voor de productieomgeving van het LAVS.
Betrouwbaarheidsniveau eHerkenning
Voor het LAVS kunt u zowel met eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 2 (EH2) als EH2+ of hoger inloggen. Vanaf 2024 wordt alleen EH2+ verstrekt; deze versie is voorzien van een tweefactorauthenticatie. EH2+ is vanaf juli 2025 verplicht. Heeft u vragen over uw eHerkenningmiddel? Neem daarvoor contact op met uw leverancier.
Wie heeft eHerkenning nodig?
Als bedrijf, overheid of andere organisatie in Nederland moet u inloggen met eHerkenning om toegang te krijgen tot het LAVS. Mocht eHerkenning al aanwezig zijn, dan kan deze ook voor het LAVS gebruikt worden. Hiervoor moet het eHerkenningmiddel gemachtigd worden voor de dienst LAVS.
Particulieren kunnen niet op het LAVS inloggen. Alleen bedrijven met eHerkenning hebben toegang. Een particulier kan wel een bedrijf opdracht geven om namens hem gegevens in het LAVS in te voeren.
eHerkenning aanvragen
Er zijn meerdere leveranciers die eHerkenning aanbieden. U kiest zelf uw eigen erkende eHerkenningleverancier en het betrouwbaarheidsniveau.
U vraagt eHerkenning aan bij een van de erkende leveranciers via de website van eHerkenning. U geeft uw gegevens, zoals het Kamer van Koophandel (KVK)-nummer en het vestigingsnummer van uw organisatie door aan uw eHerkenningleverancier. Het middel wordt aangemaakt op basis van KVK- en vestigingsnummer.
Let op: Het vestigingsnummer wordt in het LAVS aangeduid als EntityConcernedSubID. Als u gebruik wilt maken van een vestigingsnummer, informeer dan vooraf bij de leverancier naar de mogelijkheden.
In deze gevallen vraagt u eHerkenning aan voor het LAVS:
- U vraagt eHerkenning aan voor medewerkers van uw organisatie;
- U vraagt eHerkenning aan voor medewerkers van een andere organisatie;
- U stapt over naar een andere eHerkenningleverancier;
- Uw organisatie verandert van bedrijfsvorm, bijvoorbeeld door een fusie. U krijgt door deze verandering een ander KVK- of vestigingsnummer.
Waar moet u op letten als u de eerste keer inlogt in het LAVS?
Bij het invoeren in LAVS kan het fout gaan als een nieuwe LAVS-organisatie voor de eerste keer inlogt in het LAVS. En er een ander KVK- en vestigingsnummercombinatie wordt ingevoerd dan is aangegeven bij eHerkenning. Het LAVS ziet dit dan als een andere organisatie. U zult dan tijdens het inloggen in het LAVS met het eHerkenningmiddel aan een nieuw of ander bedrijfsaccount gekoppeld worden. En u heeft dan geen toegang tot de gewenste projecten en bezittingen.
Het is dus belangrijk is dat u bij het aanvragen van eHerkenning voor iedere medewerker van uw organisatie dezelfde bedrijfsgegevens invult. Bij het inloggen in het LAVS controleert het LAVS namelijk het KVK- en het vestigingsnummer.
Wat kunt u doen als deze situatie zich voordoet?
De helpdesk LAVS kan geen gegevens van eHerkenning aanpassen. De helpdesk kan ook geen medewerkers overzetten naar een ander bedrijfsaccount. Wel kan de helpdesk LAVS – onder voorwaarden – projecten, bezittingen en machtigingen overzetten naar een ander bedrijfsaccount. Neem contact op met de helpdesk LAVS. Zij kunnen u meer vertellen over de voorwaarden en werkwijze.
Om alle medewerkers onder het oude bedrijfsaccount te voorzien van het nieuwe KVK- en vestigingsnummer, neemt uw contact op met uw eHerkenningleverancier.
U logt voor de eerste keer in op het LAVS. Wat moet u doen?
Ga naar www.asbestvolgsysteem.nl en klik op de afbeelding Representant van een bedrijf. U komt nu terecht op de website van eHerkenning. Met het doorlopen van de aangewezen stappen wordt u door middel van uw eHerkenningaccount ingelogd in het LAVS.
Als u voor de eerste keer inlogt met uw eHerkenningmiddel, vraagt het LAVS naar het bedrijfsaccount waarop u wilt inloggen. U vult dan uw persoonlijke gegevens in. U kunt ook de optie krijgen om hier de bedrijfsgegevens in te vullen. Deze vraag krijgt u als u de eerste persoon bent die namens uw organisatie inlogt in het LAVS. Het LAVS verifieert of de door u ingevulde bedrijfsgegevens overeenkomen met de bedrijfsgegevens waarop uw eHerkenningmiddel is afgesloten. Als de bedrijfsgegevens overeenkomen, wordt u aan het bedrijfsaccount gekoppeld.
Lees verder over het inloggen in het LAVS in stap 1 van het stappenplan LAVS.
Meer informatie over eHerkenning en inloggen in LAVS
Wilt u meer weten over eHerkenning en inloggen in LAVS? Lees ook: