Bibliotheek bodem - Zoekresultaten
Zoeken in de index
Het advies heeft betrekking op een binnenkort te starten experiment waarbij gekeken wordt of het emissiepotentieel van verontreinigingen in stortplaatsen kan worden verminderd, zodat de nazorg voor stortplaatsen aanzienlijk kan worden beperkt. Om het emissiepotentieel te verminderen wordt het stortpakket belucht en/of geïnfiltreerd met water. In het advies komen de zogenaamde emissietoetswaarden, de hypotheses voor het verloop van de processen in de stort en de deelplannen van aanpak van de drie onderzoek locaties voor het experiment aan de orde. Het advies bouwt voort op een advies over fase 1, dat betrekking had op het integrale plan van aanpak, en is aangevraagd door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.
TCB advies om met spoed te adviseren over een onderzoeksvoorstel waarvoor ontheffing nodig is van de verplichting tot emissiearme aanwending van drijfmest. De Vereniging tot Behoud van Boer en Milieu (VBBM) en de Noordelijk Friese Wouden (NFW) hebben dit onderzoeksvoorstel ingediend.
TCB om advies over uw voornemen om tot 1 juni van dit jaar in het veenkoloniaal gebied het bovengronds aanwenden van drijfmest zonder waterspray toe te staan ter bestrijding van winderosie. Indien de weersverwachting in de resterende periode tot 1 juni daartoe aanleiding geeft, bent u voornemens dit ook in andere gebieden toe te staan.
Uit diverse helpdeskvragen en ervaringen van adviseurs die in het kader van de Impuls Lokaal Bodembeheer (ILB) decentrale overheden ondersteunen bij de implementatie van het Bbk, blijkt dat nogal eens discussie plaatsvindt en onduidelijkheid bestaat welke situaties wel of niet onder de uitzondering van artikel 36, derde lid vallen. In dit handvat wordt aan de hand van de relevante passages uit de Nota van toelichting in combinatie met ervaringen van decentrale overheden, waterbeheerders en adviseurs meer duidelijkheid gegeven.
Dit informatieblad geeft u een overzicht van de belangrijkste methoden en aandachtspunten voor het meten en beoordelen van vluchtige stoffen.
Er blijkt in de praktijk nog heel veel onduidelijkheid over de interpretatie van de artikelen 63 en 64 over bermgrond van auto(snel)wegen. Resulterend in discussies tijdens de voorbereiding en uitvoering van projecten tussen het bevoegd gezag en de uitvoerende partijen, vooral over de kwaliteit “industrie” en de “10 meter-zone”. Daarom is helderheid en uniformiteit gewenst.
Hoe handel je als overheid in een politieke en bestuurlijke context waarin de behoefte aan vraagsturing in het omgevingsbeleid toeneemt? Waar het geld schaars is en waarin klassieke verdienmodellen steeds meer falen. Waar kantoor- en bedrijfspanden veelvuldig leegstaan. Waar op meerdere gebieden krimp optreedt? Waardoor maatschappelijke ontwikkelingen stagneren? Waarin zorg en economisch pessimisme toenemen? In opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een onderzoek uitgevoerd om 'nieuwe' verdienmodellen te onderzoeken.
Dit memo heeft als doel een handvat te bieden aan waterbeheerders met specifieke aandacht voor de wijze waarop de onderdelen praktisch uitvoerbaar kunnen worden vertaald om te zorgen voor een effectieve implementatie.
TCB advies met als hoofdconclusie: Het bodem- en watersysteem kan ook in Nederland significante bijdragen leveren aan zowel adaptatie aan als mitigatie van klimaatverandering, in het stedelijk en het landelijk gebied. Het advies bevat een inventarisatie van maatregelen waarmee deze bijdragen kunnen worden gerealiseerd. Daarbij zijn ook de tijdschaal, de effectiviteit en het toepassingsgebied aangegeven. Voor mitigatie zijn de bijdragen van de verschillende maatregelen ook indicatief gekwantificeerd.
Door het toenemende aantal open en gesloten bodemenergiesystemen neemt de kans toe dat systemen elkaar beïnvloeden. Dit kan leiden tot rendementsverlies, optelling van effecten op het milieu en waardevermindering van het systeem. In de toekomst zullen activiteiten in de ondergrond toenemen en wordt verdergaande sturing noodzakelijk. Om beleid te kunnen voeren is inzicht nodig in waar systemen zitten en waar ze komen. Mede hiertoe is een toegankelijke en uniforme landelijke registratie van bodemenergiesystemen van groot belang.
Overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de Regeling bodemkwaliteit, die per 1 januari 2013 in werking treden
Het bodembeleid komt in een andere fase, het gaat zich richten op de waarde van de bodem voor brede maatschappelijke opgaven en gebiedsontwikkeling. De veranderingen om ons heen gaan snel. Er is daarom sprake van urgentie. Een groep veranderingsgezinde omgevingsprofessionals uit publieke en private hoek heeft eind 2011 de koppen bij elkaar gestoken om hun visie op de veranderingen te verwoorden. Deze zogenoemde Keizerskroongroep heeft dat vastgelegd in een Manifest.
Achtergrond
In de informele bestuurdersoverleggen heeft men afgesproken verder te werken aan een agenda die een impuls aan de ondergrond geeft. De bestuurders vinden deze impuls nodig om werkwijzen, regels en budgetten aan te laten sluiten bij de kansen voor duurzaam gebruik van de ondergrond. Centrale vraag was: “Wat zet de ondergrond op de politieke en maatschappelijke agenda?”. Deze vraag leidde tot de afspraak om te komen tot een bestuurlijke agenda.
Voortraject
Op 8 februari 2011 vond een eerste bestuurlijke bijeenkomst plaats over Beleidstransitie Bodem, georganiseerd door het Initiatief Bewust Bodemgebruik. Mede naar aanleiding hiervan zijn ambtelijke vertegenwoordigers van overheden en private partijen op 12 en 13 oktober 2011 bijeengekomen in hotel De Keizerskroon in Apeldoorn voor een landelijke werkconferentie om de aard van de transitie te duiden, inclusief gevolgen voor wet- en regelgeving.
Tijdens het congres TerrAgenda op 11 oktober 2012, heeft een aantal bestuurders, op persoonlijke titel, een 'bestuurdersagenda voor de ondergrond' aangeboden aan staatssecretaris Atsma van milieu. In deze notitie, Schatgraven in de ondergrond, onderstrepen bestuurders het economische, maatschappelijke, ecologische en duurzame belang van de ondergrond. Daarnaast dringen zij aan op het benutten van kansen die de ondergrond biedt.