Webinar Milieuverklaring bodemkwaliteit
Hier kunt u het webinar over de Milieuverklaring bodemkwaliteit terugkijken van 1 december 2023. Het webinar richtte zich voornamelijk op bodem- en milieuadviesbureaus en het uitvoerend bedrijfsleven voor grondverzet. Met het juist en correct opstellen van de Milieuverklaringen bodemkwaliteit wordt vertraging voorkomen bij het uitvoeren van de milieubelastende activiteit toepassen van grond of baggerspecie.
Een goedemorgen iedereen. Welkom bij het webinar over de milieuverklaring bodemkwaliteit, grond en baggerspecie. Ik wacht nog even om de laatste deelnemers binnen te laten. En dan gaan we zo dadelijk starten met het webinar.
Een goedemorgen iedereen. Zoals aangegeven, welkom bij het webinar over de milieuverklaring bodemkwaliteit. Ik ben Koen Sanders, werkzaam bij Rijkswaterstaat, bij de afdeling Leefomgeving Bodem en Ondergrond. Mijn collega Michiel Gadella gaat jullie straks meenemen in alle beschikbare informatie over de milieuverklaring bodemkwaliteit. Maar eerst even de algemene mededelingen.
Zoals jullie nu in het scherm kunnen zien: het webinar wordt opgenomen. Die wordt op een later moment digitaal beschikbaar gemaakt. Dat zal niet direct zijn, maar ergens volgende week.
Omdat deze ook nog bewerkt moet worden. Microfoon uitgeschakeld houden, anders stoort het voor de sprekers. En de camera aan, dat is prettig.
Er is de gelegenheid om vragen te stellen tijdens het webinar. Dat kan in de chat. Op een aantal momenten worden de vragen uit de chat behandeld. Het webinar is echt gericht op het voorzien in informatie over het afgeven of opstellen van het webinar van de milieuverklaring bodemkwaliteit voor grond- en baggerspecie.
Vragen die hier geen betrekking op hebben, worden waarschijnlijk ook niet behandeld. Er is ontzettend veel informatie en oude webinars beschikbaar via de website van het IPLO.
En daar is die informatie te vinden. We hebben in het webinar al wel rekening gehouden met wat verwachte vragen. Dus die zullen we ook behandelen. En in de presentatie, dat zul je straks zien.
Er zijn ook een hoop handige links opgenomen naar diverse webpagina's. En de presentatie zal ook samen met de opnames beschikbaar worden gesteld. Zodat alles voor jullie na te zoeken is. Dan is dit de introductie. Ik wens iedereen een leerzame webinar toe. En ik wil graag het woord geven aan mijn collega Michiel Gardella. Michiel, aan jou het woord.
Dank je wel Koen. Ik zal de presentatie voor jullie delen. Mijn naam is Michiel Gardella, collega van Koen Sanders bij de afdeling Bodem en Ondergrond van Rijkswaterstaat.
Jullie zal het niet ontgaan zijn dat binnenkort de Omgevingswet in werking treedt en jullie zijn waarschijnlijk goed ingevoerd in het Besluit bodemkwaliteit.
Zoals dat sinds 2008 in werking is en met de komst van de Omgevingswet wordt het Besluit bodemkwaliteit uit elkaar getrokken in een deel wat de Omgevingswet in gaat, namelijk alle regels rondom het toepassen van grond en baggerspecie.
En een ander gedeelte wat vooral ziet op voorbereidende werkzaamheden voor het toepassen, namelijk het opstellen van de milieuverklaring bodemkwaliteit en het daarvoor benodigde onderzoek dat blijft achter in het Besluit bodemkwaliteit en de Regeling bodemkwaliteit.
Omdat dat besluit en de regeling in delen uit elkaar zijn gegaan is dat besluit en de regeling ook herschreven en verduidelijkt in dit webinar is er vooral op gericht om de milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van een partijkeuring een bodemonderzoek en een bodemkwaliteitskaart nader toe te lichten.
En met name voor die mensen die actief zijn in dat werk dus de milieuadviesbureaus en het uitvoerend bedrijfsleven voor het grondverzet ik ga jullie daarin meenemen en ik heb daarvoor het volgende programma. Allereerst even wordt er ingegaan op het belang van de milieuverklaring bodemkwaliteit voor eigenlijk iedereen die betrokken is bij het grondverzet.
En de relatie die er in de Omgevingswet is met die milieuverklaring bodemkwaliteit. Ik licht even toe hoe de Regeling bodemkwaliteit 2022 in elkaar zit en dat de regels voor het opstellen van de milieuverklaring bodemkwaliteit helemaal zijn gestructureerd en uitgeschreven.
De kern van het webinar gaat over de stappen die gezet moeten worden om een milieuverklaring bodemkwaliteit op te stellen op basis van een partijkeuring een bodemonderzoek of een bodemkwaliteitskaart.
Als gezegd vaak gestelde vragen rondom die milieuverklaringen komen aan bod in het webinar en we hebben telkens bij de blokjes partijkeuring bodemonderzoek en bodemkwaliteitskaart ook even ruimte om vragen die jullie hebben op dat punt die in de chat gesteld worden om daar enkele van te behandelen. Nou de Omgevingswet regelt een aantal milieubelangrijke dingen.
Dus het is een milieubelastende activiteit en een van die milieubelastende activiteit is het toepassen van grond en baggerspecie op de landbodem en in oppervlaktewater. Dat is geregeld in het Besluit activiteit leefomgeving paragraaf vierhonderdvierentwintig.
Nou we zien hier een link naar de IPLO-site; als het goed is krijgen jullie die ook in beeld.
En daar zie je dat ik moet even mijn scherm zelf even delen, dan kan ik netjes meekijken als het goed is hebben jullie hier de site van iplo.nl en daar staat de inhoud van het Besluit activiteiten leefomgeving daar zie je geconsolideerde tekst van het besluit staan
Ik begrijp van Koen dat jullie dit niet zien dan ga ik even terug naar de presentatie, dat is op zichzelf jammer. In een moment wordt even gekeken naar of we de site ook netjes in beeld kunnen krijgen.
We kijken even of de links nu netjes in beeld komen, want dat helpt wel. Dit is de link naar de site van iplo.nl. En daar zie je de tekst van het geconsolideerde Besluit activiteit leefomgeving en geconsolideerde als we die openen kunnen we naar het hoofdstuk rondom het toepassen van grond- en baggerspecie je ziet dat er ontzettend veel milieubelastende activiteiten zijn het toepassen van grond- en baggerspecie staat in paragraaf 424 en daar zien we de regels rondom het toepassen van grond- en baggerspecie.
Terug naar de presentatie. Als we kijken naar de regels voor het toepassen van grond- en baggerspecie daar heen herkennen jullie waarschijnlijk de kernbepalingen uit het Besluit bodemkwaliteit de kernbepalingen.
Excuus voor dat wat rommelige start maar de links werkte kennelijk niet zoals bedacht van tevoren. De kernbepalingen herkennen jullie bij het toepassen dat gaat om het toepassen van materiaal en een functionele toepassing dus een toepassing waar de maatschappij behoefte aan heeft een dijk of een ophoging van een locatie voor woningbouw of iets dergelijks.
En een functionele hoeveelheid dat zit hem er in dat er niet meer wordt toegepast dan nodig is voor het maken van die functionele toepassing. Elke partij die wordt toegepast moet voldoen aan een kwaliteitseis, veelal uitgedrukt in een kwaliteitsklasse. Soms in een specifieke kwaliteit, bijvoorbeeld bij het verspreiden van baggerspecie op het aangrenzend perceel moet er voldaan worden aan een specifieke kwaliteit voor het toepassen of het verspreiden op het aangrenzend perceel. Waar het Besluit activiteiten leefomgeving en de regels voor het toepassen en de Regeling bodemkwaliteit bij elkaar komen is in het aantonen dat voldaan wordt aan die kwaliteitseis en dat moet gebeuren met een milieuverklaring bodemkwaliteit voor de toe te passen partij.
En dat is altijd het geval en meestal ook moet er een milieuverklaring bodemkwaliteit zijn voor de kwaliteit van de ontvangende bodem. Voor een aantal toepassingen is dat niet nodig
of als het gaat om het toepassen van materiaal wat voldoet aan de schoonste kwaliteitsklasse.
En daarnaast is in de Omgevingswet geregeld dat er in veel gevallen sprake is van een meld- en informatieplicht zodat het bevoegd gezag op de hoogte wordt gesteld van het feit dat er een toepassing plaatsvindt en dat ze toezicht kunnen houden op die toepassing. Dat zijn op zichzelf allemaal herkenbare, denk ik, kernbepalingen die nu ook in de regelgeving zijn opgenomen in het kader van het Besluit bodemkwaliteit die staan straks in het Bal.
Deze webinar gaat dus vooral om de milieuverklaring bodemkwaliteit die nodig is bij het toepassen van die milieuverklaring bodemkwaliteit. Ja, is die weer in beeld? De milieuverklaring bodemkwaliteit is als begrip ook geduid in de regelgeving als een overeenkomstige Besluit bodemkwaliteit afgegeven schriftelijke verklaring over de kwaliteit van een bouwstof, grond, baggerspecie, mijnsteen, vermengde mijnsteen of de bodem en die bedoeld is om behoudens bewijs van onjuistheid of onvolledigheid als wettig bewijsmiddel te dienen dat aan de toepasselijke kwaliteitseisen is voldaan.
Dus die milieuverklaring doet dienst als bewijsmiddel dat je de juiste kwaliteit grond, baggerspecie of de andere materialen die hier zijn genoemd gaat toepassen.
Nog even over die milieuverklaring bodemkwaliteit waarom die zo belangrijk is die milieuverklaring bodemkwaliteit geeft waarde aan grond want zoals net aangegeven volgens het Besluit activiteiten leefomgeving is het niet mogelijk om grond of baggerspecie toe te passen zonder een milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus zonder dat papier is hergebruik van het materiaal niet mogelijk en helaas is kwaliteit van grond en bagger niet met het oog waarneembaar, we hebben het over microgrammen en milligram per kilogram aan contaminanten die in de grond zitten, die zijn met het oog niet waarneembaar dus je zal de kwaliteit moeten afleiden van die milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus die heeft een hele belangrijke rol in het verkeer tussen degene die die grond aanbiedt en degene die die grond afneemt, en degene die de grond afneemt die is verantwoordelijk voor de bodemkwaliteit op de toepassingslocatie. Die kan daarop worden aangesproken door bevoegd gezag die toeziet op die toepassingslocatie moet kunnen vertrouwen op de kwaliteit van de grond die wordt toegepast om zijn rol als hoeder van de bodemkwaliteit grondwaterkwaliteit te kunnen invullen.
Dus die heeft er belang bij dat die milieuverklaring bodemkwaliteit een correcte weergave geeft van de kwaliteit en de ontdoener leverancier is verantwoordelijk voor het afleveren van de kwaliteit van de partij met een deugdelijke milieuverklaring. Dus wat je daar ziet is dat het in het economisch verkeer een erg belangrijk stuk papier is waar beslissingen op worden genomen over wel of niet toepassen en die impact kunnen hebben op de milieukwaliteit van de locatie waar het materiaal wordt toegepast.
Dus de milieuverklaring is een belangrijk document. Die Regeling bodemkwaliteit die is erg gericht dus op die milieuverklaring bodemkwaliteit in die richt zich tot de organisatie die die milieuverklaring bodemkwaliteit opstelt. En veelal is dat de ontdoener of is dat in opdracht van de ontdoener.
Bodemkwaliteit is geëxpliciteerd dat de verantwoordelijkheid van degene die een milieuverklaring bodemkwaliteit afgeeft, is dat hij dat moet doen overeenkomstig de bepalingen van de Regeling bodemkwaliteit. Dat hij in moet staan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de informatie die in de milieuverklaring bodemkwaliteit is opgenomen.
Dat hij moet zorgen voor een toereikende onderbouwing van de conclusies die zijn getrokken in het kader van de milieuverklaring bodemkwaliteit, bijvoorbeeld over de indeling in de kwaliteitsklasse die daar is gedaan.
En hij moet de milieuverklaring bodemkwaliteit gedurende een periode van vijf jaar bewaren, zodat het ook mogelijk is voor een toezichthouder om daar nog een keer op terug te zien.
Met het herschrijven van de Regeling bodemkwaliteit. De Regeling bodemkwaliteit, omdat de Omgevingswet eraan kwam, is ook een kwaliteitsslag gemaakt. Is de Regeling bodemkwaliteit verduidelijkt en gestructureerd. En wat er gedaan is, is dat per type milieuverklaring bodemkwaliteit alle volgordelijke stappen uitgeschreven zijn en uitgebreid zijn toegelicht in de Regeling bodemkwaliteit per paragraaf. En die ook zelfstandig leesbaar is. Je ziet dus dat de milieuverklaring bodemkwaliteit tot stand komt door een aantal stappen te zetten.
Bijvoorbeeld het vooronderzoek, het bodemonderzoek zelf, het opstellen van de milieuverklaring en het afgeven van de partij samen met de milieuverklaring bodemkwaliteit. Al die stappen zijn uitgeschreven per type milieuverklaring.
Wat we gaan doen in dit webinar is een drietal van die milieuverklaringen bodemkwaliteit helemaal doorlopen hoe die stappen eruit zien. Dat zijn de partijkeuring, het bodemonderzoek en de bodemkwaliteitskaart.
De eerste stap bij een partijkeuring is het vooronderzoek. Een partijkeuring mag maximaal 10.000 ton zijn. En in het vooronderzoek wat uitgevoerd wordt conform de 5717 van de NEN, dat is het vooronderzoek voor waterbodems. En de 5725, het vooronderzoek voor de landbodem.
Dat moet worden uitgevoerd. En de hoofdvragen die daar beantwoord moeten worden is of het gaat om een enkelvoudige partij. Als dat niet het geval is, als er sprake is van een gemengde partij, dan had die partij samengevoegd moeten worden door een erkende grondbank. En als dat niet het geval is, moet die partij alsnog via een grondbank. Gekwalificeerd worden kan die dus niet meer met een milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van een partijkeuring op de markt gebracht worden.
Dus dat vooronderzoek moet duiden dat het inderdaad gaat om een enkelvoudige partij. En van belang is om in dat vooronderzoek te bepalen welke stoffen daadwerkelijk onderzocht moeten worden in de partijkeuring. Dat heeft natuurlijk te maken met de voorgeschiedenis van de locatie waar de grond uit vrij is gekomen. Welke activiteiten daar hebben plaatsgevonden. Die mogelijkerwijs een negatieve impact hebben kunnen hebben op de kwaliteit in die partij. Daarnaast moet het vooronderzoek aangeven of er wel of niet sprake kan zijn van bijmengingen. En er moet van dat vooronderzoek een rapport worden opgemaakt. Dat alles staat in artikel 5.5 van de Regeling bodemkwaliteit.
De tweede stap voor de milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van de partijkeuring is de partijkeuring zelf. Die moet worden uitgevoerd conform SIKB protocol 1001. Dat betekent ook dat voor de monsternamen, monstervoorbehandeling en analyse erkende partijen moeten worden ingeschakeld. Die monsternamen, bij de meesten van jullie bekend, gaat over bij grond en bagger over twee keer vijftig grepen waar twee monsters moeten worden gemaakt die worden in het lab voorbehandeld en geanalyseerd.
Vervolgens kunnen de analyseresultaten worden uitgevoerd. Dat betekent ook dat de kwaliteitsklassen worden getoetst en moet er een indeling in kwaliteitsklassen worden gemaakt voor toepassen op de landbodem en toepassen in oppervlaktewater.
Waarom in beide kwaliteitsklassen? Dat is omdat je op het moment dat de partijkeuring wordt gedaan nog niet met zekerheid kan zeggen waar die partij wordt toegepast. Dan is het prettig om zowel te weten wat de kwaliteitsklasse is in geval van toepassing op de landbodem en in geval van toepassing in oppervlaktewater.
Als dat gewenst is, als de klant dat wenst, kan je ook een specifieke kwaliteit toetsen. Bijvoorbeeld als het gaat om baggerspecie die verspreid wordt op het aangrenzend perceel.
Dan kan je kijken of de baggerspecie voldoet aan die specifieke kwaliteit. Van de partijkeuring wordt ook weer een rapport opgemaakt.
Dan gaan we naar de volgende stap en dat is denk ik ook wel van belang. Daarom is dat ook in rood aangegeven. Dat rapport van de partijkeuring is een partijkeuringsrapport en nog niet een milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus dat is de volgende stap.
Op basis van die partijkeuring kan een milieuverklaring bodemkwaliteit worden opgesteld. Er zijn een aantal voorwaarden voor, waar aan voldaan moet worden om die milieuverklaring te kunnen opstellen. Die staan in artikel 5.14 van de regeling.
Het vooronderzoek aan de partijkeuring moet uiteraard volgens de voorschriften uit de regeling zijn uitgevoerd. En er moet een rapportage van zijn van beide onderzoeken. Belangrijk is dat de partij niet afwijkt van de partij die is onderzocht. Dus als er tussen het moment van afgifte van de milieuverklaring en het partijkeuringsonderzoek wijzigingen in de partij zijn opgetreden. Er is iets bijgelegd of er is iets afgehaald. Dan kan er geen milieuverklaring worden afgegeven voor de betreffende partij. Omdat de partij dan niet meer in overeenstemming is met de partij die is onderzocht.
Het mag geen samengevoegde partij zijn. Want die zijn voorbehouden aan daarvoor erkende bedrijven op grond van de beoordelingsrichtlijn 9335 van SIKB.
De partij moet zijn ingedeeld in een kwaliteitsklasse voor toepassen op de landbodem en voor toepassen in oppervlaktewater. En als dat aan de orde is, moet er melding worden gemaakt van aanwezigheid van niet-genormeerde stoffen of bodemvreemd materiaal.
Wat staat er dan in die milieuverklaring bodemkwaliteit? Dat zie je in artikel 5.15.
Het gaat erom dat in die milieuverklaring bodemkwaliteit staat wie die verklaring heeft afgegeven. Naam en adres, ondertekend door een geautoriseerd persoon namens de organisatie. Een uniek nummer van het vooronderzoek en de partijkeuringrapportage. Zodat duidelijk is op grond waarvan die milieuverklaring is afgegeven. En de volgende informatie uit het rapport van de partijkeuring. Een nauwkeurige omschrijving van de grond of baggerspecie. De hoeveelheid waar het om gaat in tonnen. De indeling in de kwaliteitsklasse voor zowel toepassen op de landbodem als in oppervlaktewater. Eventueel of voldaan wordt aan de specifieke kwaliteit als dat gewenst is door de klant. En al dan niet de aanwezigheid van de kwaliteitsklasse. En ook niet genormeerde stoffen en bodemvreemd materiaal. Eventuele toepassingsvoorwaarden. Zou kunnen dat er sprake is van een toepassingsvoorwaarde dat het onverstandig is om materialen toe te passen in oppervlaktewater. Omdat er heel veel organische stof of iets dergelijks in zit. Die kunnen ook aangegeven worden op de milieuverklaring.
Dit is het eerste blokje van het webinar over de partijkeuringen.
De veelgestelde vragen over de partijkeuringen die wij herkennen. Die kunnen we langslopen.
Mag ik zonder een erkenning een milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van een partijkeuring afgeven?
Ja dat mag. Alleen moet die partijkeuring zelf wel zijn uitgevoerd door een erkende instantie voor het uitvoeren van een partijkeuring. Dus het afgeven van de milieuverklaring bodemkwaliteit kan iemand anders doen dan degene die de partijkeuring heeft gedaan. En die hoeft daar niet voor erkend te zijn. Je moet je uiteraard wel houden aan de spelregels voor de afgifte van de milieuverklaring.
Wat moet ik nou doen als er sprake is van een samengevoegde partij?
Die moet je aanbieden aan een grondbank die erkend is voor het samenvoegen van partijen. Die kunnen die partij via een speciale procedure ook voorzien van een milieuverklaring op grond van een erkenning voor de BRL 9335-1. En dan kan die partij via die route weer in het economisch verkeer worden gebracht. Je kan dus niet een samengevoegde partij met een partijkeuring op de markt te brengen.
Kan een partij die op basis van het bodemonderzoek niet toepasbaar was na een partijkeuring weer toepasbaar worden?
Daar is in de regeling een bepaling voor opgenomen dat als op grond van het bodemonderzoek duidelijk is dat de betreffende partij sterk verontreinigd is, bijvoorbeeld. Dat dan de milieuverklaring op grond van de partijkeuring nooit gunstiger gekwalificeerd kan worden. Dus je kan een partijkeuring doen. Die kan een gunstiger resultaat opleveren in het lab. Maar die kan niet op basis van de milieuverklaring dan met een gunstiger resultaat worden toegepast. Dat betekent dus dat partijen die sterk verontreinigd zijn afgevoerd moeten worden naar een grondreiniger of de stortplaats.
Vraag die vaak gesteld wordt rondom keuringen.
Mag ik een heranalyse doen of mag ik herkeuren?
Ja. Heranalyseren mag. Ja. Herkeuren mag. Alleen het weggooien van de oude resultaten dat is niet toegestaan. Dat is eenmalig toegestaan als er binnen de conserveringstermijn van de monsters een heranalyse wordt uitgevoerd. En er is twijfel over de eerste analyseresultaten.
Keuringsresultaten die verder geproduceerd zijn die mogen nooit weggegooid worden. Dus dat betekent dat als een partij meerdere malen gekeurd wordt. Dat je de keuringsresultaten moet middelen om de kwaliteit van de partij te bepalen.
Rondom tarragrond is een veelgestelde vraag of die kan worden ingedeeld in een kwaliteitsklasse voor toepassen in oppervlaktewater. Want je moet grond en baggerspecie indelen in een kwaliteitsklasse voor toepassen op de landbodem en in oppervlaktewater. Maar het Besluit activiteit leefomgeving verbiedt het toepassen van tarragrond in oppervlaktewater. Daarom is in de regeling ook geregeld dat voor tarragrond geen kwaliteitsklasse wordt afgeleid voor het toepassen in oppervlaktewater. Dat zou mensen alleen maar op het verkeerde been zetten dat die grond ook in oppervlaktewater zou kunnen worden toegepast.
De vraag of grond uit het buitenland voorzien kan worden van een milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van een partijkeuring wordt ook vaak gesteld. Dat kan, uiteraard moet er dan wel een partijkeuring naar Nederlands recht zijn uitgevoerd. Maar er is op zich geen belemmering om materiaal uit het buitenland te voorzien van een milieuverklaring bodemkwaliteit.
Een vraag rondom asbest. Moet ik in ieder geval onderzoek naar asbest dan moet je per 2000 ton onderzoeken. Dat ook doen voor de andere stoffen. Dat hoeft op zichzelf niet. In de regeling is bepaald dat je voor andere stoffen per 10.000 ton een onderzoek kan doen. Het is natuurlijk wel zo dat op het moment dat er een verschil in asbest uitslagen is. Dat je dan twee partijen van de betreffende partij moet maken. Waarbij je voor beide delen van die partij dan de gegevens gebruikt voor die andere stoffen. Net zoals dat ook bij het splitsen van partijen aan de orde is.
Vaak gestelde vraag is ook: wat moet ik nou doen als uiteindelijk bij de toepassing de hoeveelheid van de partij afwijkt van de milieuverklaring bodemkwaliteit. Belangrijk is om dan te bepalen wat de oorzaak is van die afwijking van de hoeveelheid. Is dat omdat bijvoorbeeld de dichtheid van de partij niet helemaal goed is ingeschat. Of omdat het een hele natte periode is geweest. Maar er op zich geen wijzigingen zijn aan de partij zelf. Dan kan een aanvullende verklaring worden toegevoegd aan die milieuverklaring bodemkwaliteit. Die duidt dat nog steeds dezelfde partij wordt beschreven. Maar dat de hoeveelheid niet goed is ingeschat. Vanwege de verklaring die ik net gaf. Een ander verhaal is op het moment dat de partij afwijkt omdat het een andere partij is. In de zin dat er meer afgegraven is dan onderzocht is, bijvoorbeeld. Dat zal bij een partijkeuring niet zo snel aan de orde zijn omdat die natuurlijk al ontgraven is. En in die zin gedefinieerd is.
Dat zijn de veelgestelde vragen. Dan is er nu even ruimte, Koen, om te kijken naar de vragen uit de chat. Met wat excuses ook vast van onze kant voor de wat rommelige start van het webinar.
Dankjewel Michiel. Ik heb inderdaad de chat proberen bij te houden. Er stromen nu wat veel vragen binnen. Maar ik wou er wel een paar doen die volgens mij wel interessant zijn. En van belang voor ons publiek.
Een belangrijke vraag die gesteld is. En dat is: wie mogen de milieuverklaring afgeven? Dus wie geeft hem af en wie stelt die op? Dat is een vraag die ik zie terugkomen. Wellicht dat je daar antwoord op kunt geven.
Ja, de milieuverklaring bodemkwaliteit kan in principe door iedereen worden afgegeven. Maar het ligt natuurlijk in lijn der verwachting dat degene die eigenaar is van de grond daar een belang bij heeft. Die wil zijn grond aan iemand anders overdragen. En je zal dus zien dat in de regel de milieuverklaring bodemkwaliteit wordt afgegeven door degene die zich ontdoet van die grond. Of degene die in opdracht van diegene activiteit doet en daar verzocht wordt om een milieuverklaring bodemkwaliteit af te geven. Het kan dus ook zijn dat iemand die als adviseur van betreffende ontdoener werkt. Als bijvoorbeeld een adviesbureau in opdracht van die partij die milieuverklaring bodemkwaliteit opstelt en afgeeft. De regeling stelt daar dus geen eisen aan. In de zin van dat je erkend moet zijn voor de afgeving van de milieuverklaring bodemkwaliteit. Met uitzondering van de erkende kwaliteitsverklaring. Maar voor de partijkeuring is dat niet aan de orde.
Heel goed. Dan zag ik hier nog een vervolgvraag op komen. En aan wie geef je hem af? Volgens mij is het antwoord daar heel makkelijk op.
Ja, dat is de eerste afnemer. Dus degene die de partij afneemt. Die heeft die milieuverklaring bodemkwaliteit nodig. Daar zal die ook om vragen. Want anders kan die het materiaal niet toepassen.
Heel goed. Dan wil ik nog twee vragen eruit pikken. En dan gaan we door met het programma. Anders komen we elkaar tijd in de knel. Dat zijn vragen met een relatief kort antwoord.
Mag het rapport van het vooronderzoek. En het rapport van de partijkeuring. Mogen die gecombineerd worden in 1 rapport?
Ja, dat kan. Dat is wel een vraag die ook in het kader van de consultatie van de regeling gesteld is. En daar is in het kader van de consultatie ook een document beschikbaar. Met alle vragen die gesteld zijn. Een van die vragen was: Het is soms prettig om die rapportages in 1 rapport te stoppen. Dat kan. Als het maar duidelijk is dat er een vooronderzoek overeenkomstig de 5725 is gedaan. En vervolgens een partijkeuring overeenkomstig de 1001 is gedaan. Maar die kunnen in 1 document worden samengevat.
En dan nog een laatste vraag. Denk ik wel belangrijk voor ons publiek. En iedereen die straks in januari gaat starten met toepassen. Mogen partijkeuringen die nu zijn opgesteld, straks onder de Omgevingswet nog gebruikt worden?
Zeker. Ja. De partijkeuring is in zijn uitvoeringsvorm niet anders dan dat die nu is. Dus de partijkeuring die vandaag wordt gedaan. Die kan nog steeds nadat de labuitslagen binnen zijn, voorzien worden van een milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus er is geen bezwaar om partijkeuringen die reeds zijn uitgevoerd of dit jaar nog worden uitgevoerd te gebruiken.
Oké. Dankjewel Michiel. Ik stel voor dat we doorgaan met het vervolg van de presentatie. Als je een moment hebt Michiel. Dan doe ik nog even iets aan jouw instellingen.
Ja. Uitstekend.
De milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van een bodemonderzoek. Dat staat in paragraaf 5.2 van de Regeling bodemkwaliteit. De stappen die daarin gezet worden zijn vrij vergelijkbaar met de stappen die bij een partijkeuring worden gezet. Er wordt ook in eerste instantie een vooronderzoek gedaan. Overeenkomstig de 5717 of de 5725. En in dat vooronderzoek wordt bepaald welke onderzoeksstrategie moet worden gevolgd in het bodemonderzoek. En welke stoffen moeten worden onderzocht in het bodemonderzoek. Dat heeft ook uiteraard weer te maken met wat er op die locatie die onderzocht wordt in het verleden allemaal gebeurd is. En welke stoffen je op grond daarvan kan verwachten. Of sprake is van bijmengingen en van het vooronderzoek wordt weer een rapport opgemaakt. Dat staat in artikel 5.20.
Er staan twee zaken in de paragraaf over de milieuverklaring bodemkwaliteit. Op grond van het bodemonderzoek die misschien wat aandacht vragen. Dat is het vooronderzoek bij strandsuppleties. En het vooronderzoek bij onverdachte watergangen. Voor die situaties is het mogelijk om specifiek voor die betreffende toepassingen op basis van een vooronderzoek al een milieuverklaring bodemkwaliteit af te geven. Dan hoef je dus niet daarna nog een bodemonderzoek uit te voeren. Bij dat vooronderzoek voor suppleties van zand bij de kust gaat het erom dat daar in dat vooronderzoek wordt vastgesteld dat die betreffende locatie waar dat zand wordt gewonnen onverdacht is van bodemverontreiniging. En dan kan het materiaal voorzien worden van een milieuverklaring bodemkwaliteit die separaat gericht is op de mogelijkheid om het materiaal te suppleren op de kust. Wil je met datzelfde zand wat anders doen, dan zal je uiteraard een volledige milieuverklaring bodemkwaliteit moeten opstellen. Voor onverdachte watergangen. Dat zijn de haarvaten in het watersysteem bij de waterschappen. Waar geen belasting wordt verwacht van die watergangen. Dat zijn hele kleine watergangen waar weinig verkeer en riooloverstort en dat soort zaken zijn. Zit nu ook al in de huidige Regeling bodemkwaliteit. Dat is ook weer overgenomen in de nieuwe Regeling bodemkwaliteit. Die kunnen op basis van die kenmerken die dan vastgesteld moeten worden. In een vooronderzoek kan er een milieuverklaring bodemkwaliteit sec voor het verspreiden van het materiaal op het aangrenzend perceel worden afgegeven.
Dan gaan we naar de tweede stap. Het bodemonderzoek overeenkomstig de 5720 in geval van de waterbodem. En overeenkomstig de 5740 in geval van de landbodem. Voor de landbodem zijn een beperkt aantal strategieën mogelijk. Als je dat bodemonderzoek doet voor een milieuverklaring bodemkwaliteit. En dat is feitelijk de instituutpartijkeuring. Maximaal 10.000 ton. Voor baggerspecie zijn alle strategieën die in de 5720 zijn opgenomen voorgeschreven.
Vervolgens moeten de monsters weer netjes voorbehandeld en geanalyseerd worden in het lab. Zowel het veldwerk als de monster voorbehandeling en analyse vallen onder de kwalibo-regeling. En mogen dus alleen uitgevoerd worden door erkende bedrijven.
Vervolgens moeten de resultaten ook hier weer getoetst worden. En moet de grond en baggerspecie worden ingedeeld in een kwaliteitsklasse. Voor toepassen op de landbodem.
En toepassen in oppervlaktewater. En kan er een specifieke kwaliteit worden aangeduid indien gewenst. En dan wordt er ook weer een rapport opgemaakt.
Dus die stap is ook in de Regeling bodemkwaliteit helemaal uitgeschreven.
En dan gaan we naar de derde stap. Dat is het opstellen van de milieuverklaring bodemkwaliteit.
Dat bodemonderzoek is nog geen milieuverklaring bodemkwaliteit. Want tussen het bodemonderzoek en het vrijkomen van de partij zit ook weer een stap.
En er zijn ook voor deze milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van het bodemonderzoek voorwaarden opgenomen in de Regeling bodemkwaliteit. Die staan in artikel 5.28.
Uiteraard moet het vooronderzoek en het bodemonderzoek zijn uitgevoerd volgens de regels. En moet daar weer een rapport van worden opgesteld. Van beide onderzoeken. En moet worden vastgesteld door degene die de milieuverklaring afgeeft, dat de partij niet afwijkt van de partij die is onderzocht. Voor elke te ontgraven partij. Het kan natuurlijk zijn dat in een locatie meerdere kwaliteiten aanwezig zijn. Dat zijn bijvoorbeeld de bovengrond en lagen daaronder moet een aparte verklaring worden opgemaakt. Omdat er natuurlijk ook verschillende partijen dan zijn met een verschillende kwaliteit. De partij moet zijn ingedeeld in een kwaliteitsklasse. Voor toepassen op de landbodem en voor toepassen in oppervlaktewater. En er moet melding worden gemaakt van eventuele aanwezigheid van niet-genormeerde stoffen en bodemvreemd materiaal. Dus erg vergelijkbaar met de stap 3 van de partijkeuring.
En wat staat er dan in die milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van het bodemonderzoek?
Namelijk het adres van de organisatie die de verklaring afgeeft. En van de organisatie die het bodemonderzoek heeft uitgevoerd. De nummers van het rapport van het vooronderzoek en het bodemonderzoek. En de ondertekening door een geautoriseerd persoon namens de organisatie die de verklaring afgeeft. En een uniek nummer wat ervoor zorgt dat er 1 unieke milieuverklaring is die de partij begeleidt. Er moet uiteraard ook een omschrijving zijn van de onderzochte bodemlocatie. En informatie die afkomstig is uit het rapport van het bodemonderzoek. Een nauwkeurige omschrijving van de grond of baggerspecie. De hoeveelheid, de indeling in kwaliteitsklassen voor toepassen op de landbodem en in oppervlaktewater. Eventueel of er wordt voldaan aan een specifieke kwaliteit. En als dat aan de orde is, de aanwezigheid van niet-genormeerde stoffen en bodemvreemd materiaal. Ook weer eventuele toepassingsvoorwaarden worden op die milieuverklaring bodemkwaliteit aangegeven.
Dan hebben we een aantal vaak gestelde vragen op grond van het bodemonderzoek. Ook hier weer kan ik zonder een erkenning een milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van een bodemonderzoek afgeven. Dat geldt ook hier, net als bij een partijkeuring. Dat mag, maar dat bodemonderzoek moet wel door een erkende bodemintermediair zijn uitgevoerd. Want dat was een van de voorwaarden voor het afgeven van de milieuverklaring.
Kan ik een verklaring afgeven op basis van een bodemonderzoek als de partij dieper is ontgraven dan onderzocht?
Nee, dat kan niet. Want de randvoorwaarde voor het afgeven van die milieuverklaring is dat de partij zoals die onderzocht is ook de milieuverklaring voor wordt afgegeven. En er is dan een andere partij onderzocht, namelijk een partij die dieper is ontgraven dan onderzocht. Dus dan is dat bodemonderzoek niet meer representatief voor de betreffende partij.
Wat doe je nou als er al dan niet bewust verschillende kwaliteiten door elkaar zijn gemengd bij het ontgraven?
Ook dan geldt weer dat er sprake is van een samengevoegde partij die aangeboden moet worden aan een grondbank die erkend is voor het samenvoegen van partijen grond.
Waarom hoef je nou voor zand dat wordt gebruikt voor zandsuppletie geen bodemonderzoek te doen?
Dat is een verzoek geweest van de collega's van Rijkswaterstaat bij het omzetten van het Besluit bodemkwaliteit richting de Omgevingswet. Dat zand wat gebruikt wordt, dat is eigenlijk altijd primair schoon zand. En de onderzoeken die daarvoor worden gedaan zijn vrij ingewikkeld omdat ze uit de kust plaats moeten vinden. En daarom is ervoor gekozen om voor die situaties uitsluitend daar waar het gaat om zandwinning die direct bij de kust wordt opgespoten, om te volstaan met een vooronderzoek waaruit blijkt dat die locatie niet verdacht is op verontreiniging.
En waarom voor baggerspecie die wordt verspreid uit onverdachte watergangen geen bodemonderzoek hoeft plaats te vinden? Dat vindt zijn oorsprong in de eerdere Regeling bodemkwaliteit, waarin die bepaling ook al was opgenomen. En die is neutraal omgezet.
Dan zijn we weer bij de chat. Ik weet niet of er op dit blokje aanvullende vragen zijn, Koen, in de chat?
Jazeker, Michiel. Er zijn best wel wat vragen binnengekomen. Dus ik heb er een aantal uitgepikt die wellicht interessant zijn om te behandelen.
Eentje eigenlijk nog uit het volgende blokje, maar die is nou ook nog wel relevant. En dat is, mag de term AW2000 nog gebruikt worden, nu in de Regeling bodemkwaliteit wordt gesproken over de kwaliteitseisen landbouw natuur.
De toepassingseisen straks onder de Omgevingswet zijn inhoudelijk niet gewijzigd als het gaat om de indeling in kwaliteitsklassen. Alleen de benaming van die kwaliteitsklassen wel. Dus wat nu voldoet aan AW2000 of in de volksmond schone grond of schone bagger heet, dat heet straks kwaliteit landbouw natuur of kwaliteit algemeen toepasbaar als het gaat om toepassen in oppervlaktewater. Dus het is verstandig om die termen te hanteren, want die zijn dan ook herkenbaar voor het bevoegd gezag wat straks die toepassing controleert in het kader van het Besluit activiteiten leefomgeving. Dus dat zijn termen die langzaam zullen van het voorhoofd naar het achterhoofd denk ik gaan verdwijnen. De nieuwe termen zijn kwaliteitsklasse landbouw natuur, wonen en industrie, matig en sterk verontreinigd. We kennen ook niet meer de term ernstig verontreinigd en dat heeft ermee te maken dat de Wbb is ingetrokken en de term ernstig verontreinigd erg samenhangt met het geval van bodemverontreiniging wat in de Wbb aan de orde is. Dus er zijn wat andere termen voor die kwaliteitsklassen geïntroduceerd, maar de normen die daaronder hangen die zijn ongewijzigd.
Heel goed. En dan is er nog een vraag: hoe komt een milieuverklaring aan een uniek nummer, is daar een format voor en er is ook een vraag of er voorbeelden van milieuverklaringen beschikbaar zijn.
Ja, in de Regeling bodemkwaliteit zijn geen formats voorgeschreven, de inhoud van de milieuverklaring bodemkwaliteit, wat er in moet staan is voorgeschreven er is niet een gepubliceerd format. Als daar initiatieven vanuit de markt zijn om te zeggen dat het is toch wel handig om dat te doen. Bij all means, doe dat. Maar de regelgeving schrijft niet een specifiek format voor. Datzelfde geldt voor het unieke nummer, dus degene die dat afgeeft moet ervoor zorgen dat hij daar zelf een uniek nummer aan toekent. Waarmee ook duidelijk is dat iemand anders niet hetzelfde nummer gebruikt. In dat unieke nummer is het verstandig om daar bijvoorbeeld de bedrijfsnaam of iets dergelijks in te verwerken, zodat duidelijk is dat niet iemand anders dezelfde bedrijfsnaam gaat gebruiken en hetzelfde nummer op de markt is. Dus er is geen systeem voor wat unieke nummers genereert, daar moet je zelf voor zorgen. Zoals organisaties ook een briefkenmerk boven hun brieven hebben staan zeg maar.
Goed en ik zie hier ook nog een vraag: als iemand grond wil afvoeren naar een grondbank. En er is een bodemonderzoek gedaan. Moet degene die de grond afvoert dan daarvoor ook een milieuverklaring afgeven aan de grondbank.
Nee, dat hoeft niet. Die milieuverklaring bodemkwaliteit heeft zijn betekenis in het kader van het toepassen van de materialen en op het moment dat je materiaal afvoert naar een grondbank zal je je moeten verhouden tot de acceptatievoorwaarden van de betreffende grondbank. En die zal vermoedelijk net als nu vragen om alle onderzoeksgegevens die behoren bij de partij. Maar de milieuverklaring bodemkwaliteit zal bij afvoer naar een grondbank door de grondbank worden opgesteld nadat die de partij heeft ingenomen en volgens zijn kwaliteitssysteem behandeld heeft. En tot een milieuverklaring komt op grond van zijn kwaliteitssysteem en dat is dan de erkende kwaliteitsverklaring. Dus die maakt de grondbank in dat geval dan aan.
Oké, dankjewel. Omwille van de tijd wil ik door naar het volgende blok, dus aan jou het woord weer, Michiel.
Ja, de bodemkwaliteitskaart milieuverklaring op grond van de bodemkwaliteitskaart. Die bodemkwaliteitskaart zelf is ook weer geen milieuverklaring nog. Eerst iets over die kwaliteitskaart zelf. Die bodemkwaliteitskaart moet zijn vastgesteld door de gemeenteraad of het algemeen bestuur van het waterschap of de minister van I&W. En ik weet dat er heel veel milieuverklaringen in omloop zijn. Of bodemkwaliteitskaarten vastgesteld door andere organen. Bijvoorbeeld burgemeesters en wethouders. In de Regeling zijn alle huidige kaarten gelijkgesteld met een kaart die is vastgesteld door de gemeenteraad of het algemeen bestuur van het waterschap of de minister van I&W. Dus er moet een vastgestelde kaart zijn. En tevens moet door het betreffende bestuursorgaan worden aangegeven welke bodemkwaliteitskaart ze aanvaarden als grondslag voor het toepassen. En daaruit blijkt dat de bodemkwaliteitskaart vooral bedoeld is voor het lokale, regionale grondverzet. Dus het algemeen bestuur van het waterschap, de minister of de gemeenteraad moet ook aangeven: wij accepteren de bodemkwaliteitskaart voor toepassing in ons grondgebied van onze eigen gemeente. Of eventueel omliggende gemeenten als dat het geval is.
Nou, wat zit er in die milieuverklaring bodemkwaliteit voor procedure? Ook weer een vooronderzoek en dat vooronderzoek is erop gericht om te onderzoeken of er reden is om aan te nemen dat die bodemkwaliteitskaart eigenlijk niet representatief is voor de te ontgraven partij. Het kan zijn dat er een puntbron is. Dus een verdachte locatie. Ja, die wordt niet beschreven door de bodemkwaliteitskaart, sterker, die is zelfs in de bodemkwaliteitskaart uitgesloten. Of er ontwikkelingen hebben plaatsgevonden na vaststelling van de bodemkwaliteitskaart. Het kan natuurlijk dat op een locatie er sprake is geweest van een incident waardoor de bodemkwaliteit veranderd is of andere informatie is die erop duidt dat de bodemkwaliteitskaart niet representatief is, bijvoorbeeld een onderzoek wat gedaan is op die locatie wat hele andere uitslagen heeft gegeven. Of als de betreffende partij ontgraven is buiten de horizontale of verticale begrenzingen van de zone. Vaak beschrijft een bodemkwaliteitskaart een bepaalde laag. En als veel dieper is ontgraven of in een niet-gezoneerd gedeelte is ontgraven, is die bodemkwaliteitskaart natuurlijk niet meer representatief voor de partij. Dus dat vooronderzoek is er echt op gericht: zijn er nou redenen om aan te nemen dat je die bodemkwaliteitskaart eigenlijk niet op de partij kan plakken.
Eventueel kan nog aanvullend onderzoek worden gedaan. Volgens de NEN 5720 of 5740. Bijvoorbeeld op bodemvreemd materiaal. Als dat niet beschreven is in de bodemkwaliteitskaart, maar het zit wel in de betreffende partij, kan daar nog aanvullend onderzoek naar worden gedaan. Van dat vooronderzoek wordt een rapport weer opgemaakt.
Iedereen snapt dat die bodemkwaliteitskaart zelf nog geen milieuverklaring is voor de betreffende partij die is vrijgekomen. Dus ook daar moet weer een milieuverklaring bodemkwaliteit worden opgesteld en de voorwaarden daarvoor staan in artikel 5.35. De partij wordt toegepast daar waar de betreffende bodemkwaliteitskaart is geaccepteerd als grondslag. Dus het heeft niet zoveel zin om een bodemkwaliteitskaart van de gemeente Maastricht te voorzien van een milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van die bodemkwaliteitskaart als die partij wordt afgevoerd naar de gemeente Utrecht. Want die gemeente Utrecht heeft die bodemkwaliteitskaart niet geaccepteerd als bewijsmiddel.
De partij moet worden ontgraven uit het gebied waarvoor die bodemkwaliteitskaart als grondslag is vastgesteld. Dus er moet een bodemkwaliteitskaart uiteraard zijn. Het vooronderzoek is netjes uitgevoerd volgens de Regeling. Daar is een rapport van. En in dat vooronderzoek is er geen reden vastgesteld dat die bodemkwaliteitskaart niet representatief is voor de partij.
En een van de voorwaarden is dat de beperking van de geografische geldigheid van de milieuverklaring bodemkwaliteit wordt vermeld op de milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus als het gaat om een bodemkwaliteitskaart die alleen in je eigen gemeente gebruikt mag worden. Dan moet dat ook op die milieuverklaring worden vermeld. Zodat niet iemand die milieuverklaring gaat gebruiken in een gemeente waar die milieuverklaring niet gebruikt mag worden.
Wat staat er dan in die milieuverklaring bodemkwaliteit? De vermelding van die beperking van de geografische geldigheid. Naam en adres van de organisatie die de verklaring heeft afgegeven. Aanduiding van de betreffende bodemkwaliteitskaart inclusief de zone- en bodemlaag waarop de milieuverklaring is gebaseerd. Dus zij is het centrumgebied van stad X. Bodemlaag 0 tot 50 centimeter ontgraven. Dan duidt je dat aan. Een uniek nummer van het vooronderzoek. Naam en adres van de organisatie van die dat vooronderzoek heeft uitgevoerd en eventueel aanvullend onderzoek heeft gedaan. Een uniek nummer en weer een handtekening.
Nou wat staat er dan in die milieuverklaring bodemkwaliteit? Verder de conclusie op grond van het vooronderzoek dat niet is geconstateerd dat de bodemkwaliteitskaart niet representatief is voor de partij. En de volgende informatie. Type grond en baggerspecie weer de hoeveelheid de indeling in de kwaliteitsklassen zowel voor toepassen op de landbodem. Als toepassen in oppervlaktewater als dat aan de orde is. Indien gewenst of voldaan wordt aan de specifieke kwaliteit. De aanwezigheid van niet-genormeerde stoffen en bodemvreemd materiaal als dat aan de orde is en eventuele toepassingsvoorwaarden.
Komen we weer bij de vaak gestelde vragen. Weer ook die vraag: kan ik dit doen zonder erkenning? Ja, dat kan. De bodemkwaliteitskaart wordt door de gemeente opgesteld. Die hoeft daar ook geen erkenning voor te hebben. Maar de gegevens die ten grondslag liggen aan de milieuverklaring bodemkwaliteit zijn vaak op grond van veldwerk en labanalyse tot stand gekomen en dat werk is wel weer onderdeel van de erkenningsregeling.
Wat te doen met de partij als die niet gescheiden ontgraven is? Een beetje herhaling van zetten: die moet worden aangeboden aan de grondbank.
De vraag: De huidige bodemkwaliteitskaart die er is, is vastgesteld door burgemeester en wethouders; kan die bodemkwaliteitskaart dienen als grondslag voor de milieuverklaring bodemkwaliteit?
Ja, dat kan. In de Regeling zijn alle kaarten die nu zijn vastgesteld door een ander bestuursorgaan dan het hoogste bestuursorgaan, dus de gemeenteraad of het algemeen bestuur van het waterschap of de minister, die zijn gelijkgesteld met bodemkwaliteitskaarten die door deze partijen zijn vastgesteld
De grond komt vrij onder de laag die in de bodemkwaliteitskaart is beschreven. Kan ik die bodemkwaliteitskaart dan gebruiken als grondslag voor de milieuverklaring bodemkwaliteit?
Nee, dat kan niet. Alleen de grond die daadwerkelijk beschreven is in de bodemkwaliteitskaart, die kan ook met een milieuverklaring op grond van die bodemkwaliteitskaart in de omloop worden gebracht.
Ook een vraag die veel gesteld wordt over overgangstermijnen: die bodemkwaliteitskaarten zijn vaak vastgesteld voor een periode van 5 jaar door het bestuursorgaan. Wat moet de gemeente nou doen na die 5 jaar?
Het simpele antwoord is dat ze, als je de bodemkwaliteitskaart nog wil gebruiken voor de afgifte van de milieuverklaring bodemkwaliteit, dat je die opnieuw moet vaststellen en die periode van 5 jaar die zit niet meer in de nieuwe regeling. Bestuursorganen zijn prima in staat om zelf te beoordelen of de bodemkwaliteitskaart nog actueel is. Dus als ze hem opnieuw vaststellen, hoeft daar geen eindtermijn aan gekoppeld te worden. Op grond van wat voor regeling dan ook; dat is een bodemkwaliteitskaart die door de gemeenteraad dan wordt vastgesteld en als de gemeente aanleiding ziet om die te actualiseren, dan kunnen ze dat gewoon doen.
Kan een waterbodemkwaliteitskaart worden gebruikt als grondslag voor de milieuverklaring bodemkwaliteit voor het verspreiden van baggerspecie op de landbodem?
Ja, dat kan. Wat daar wel voor nodig is, is dat gemeente waar die baggerspecie dan op de landbodem wordt verspreid, die waterbodemkwaliteitskaart wel accepteert in de zin van accepteren als grondslag voor de milieuverklaring bodemkwaliteit in die gemeente. Maar dat kan dus in een waterbodemkwaliteitskaart worden vastgelegd. Specifieke kwaliteit is baggerspecie die geschikt is om te verspreiden op de landbodem en als de gemeente waar die baggerspecie dan wordt verspreid die waterbodemkwaliteitskaart heeft geaccepteerd. Als bewijsmiddel. Dan kan ook met die milieuverklaring de baggerspecie worden verspreid.
Als de bodemkwaliteitskaart niet is aanvaard als grondslag voor de milieuverklaring bodemkwaliteit door de buurgemeente, kan ik dan een milieuverklaring bodemkwaliteit opstellen?
Ja, je kan een milieuverklaring bodemkwaliteit opstellen, maar daar staat in de beperking van de geografische reikwijdte van die milieuverklaring. Namelijk dat die in die buurgemeente niet geldig is. Dus voor het grondverzet richting die buurgemeente heb je daar niks aan. Wel uiteraard voor het grondverzet binnen de eigen gemeente.
Waren hier nog dingen in de chat over Koen over de bodemkwaliteitskaart?
Men begint denk ik goed in de systematiek te komen. Er zijn nog niet per se vragen gesteld over de bodemkwaliteitskaart en hoe dat zit. Zijn wel wat algemene vragen die daarover gesteld zijn. Ik zie nou nog 1 vraag binnenkomen. Nee, dat is niet zo. Ik zou eerst even doorgaan met het volgende stukje Michiel en dan kunnen we daarna de vragen bundelen.
Heel goed. Er is ook een milieuverklaring bodemkwaliteit voor de ontvangende bodem. Bij het toepassen kennen we de dubbele toetsen. Je moet voldoen aan de kwaliteit van de ontvangende bodem en je moet voldoen aan de kwaliteit op grond van het bodemgebruik. Dus in een aantal gevallen is het ook nodig om een milieuverklaring te hebben van de kwaliteit van de bodem.
Nou, er zijn twee typen voor beschikbaar. Dat is het bodemonderzoek en de bodemkwaliteitskaart. En de procedure die daarvoor gevolgd moet worden om zo'n milieuverklaring van de ontvangende bodemkwaliteit te hebben, die is vergelijkbaar als de procedure bij het doen van een bodemonderzoek. Maar er zijn wel verschillen. En ik ga niet het hele stappenplan nog een keer helemaal met jullie doorlopen. Dat kan je natuurlijk zien in de Regeling zelf. Welke stappen weer gezet moeten worden. Die zijn over het algemeen erg vergelijkbaar. Maar ik laat hier vooral de verschillen zien.
Er zijn wat meer onderzoeksstrategieën uit de 5740 toegestaan bij de ontvangende bodemkwaliteit. Je hoeft die ontvangende bodemkwaliteit alleen maar in te delen in een kwaliteitsklasse, want op basis van die kwaliteitsklasse wordt bepaald welke kwaliteitseisen voor het toepassen aan de orde is. Of mede bepaald. Dus het is niet nodig om in die milieuverklaring iets te zeggen over geschiktheid voor een specifieke kwaliteit. Ook hier geldt dat je rekening moet houden met verschillende kwaliteiten op een locatie. Zoals er een verschil is in kwaliteitsklasse op een locatie. Zorg dan ook dat er 2 milieuverklaringen worden afgegeven voor die locatie. De bodemkwaliteit op die locatie. Omdat het gaat om verschillende kwaliteiten. En daar kunnen dus ook verschillende toepassingseisen uit volgen. Niet-genormeerde stoffen die doen niet mee bij de indeling in een kwaliteitsklasse. Dus die zijn voor die indeling in die bodemkwaliteitsklasse niet heel erg relevant. Maar het kan wel behulpzaam zijn bij invulling van de zorgplicht. Als er op een locatie een niet-genormeerde stof aanwezig is, dan kan dat natuurlijk relevant zijn om te beoordelen. Of toepassen van een vergelijkbare stof op die locatie past binnen een standstill-principe bijvoorbeeld.
Voor het indelen in een kwaliteitsklasse zijn toetsingsregels ook opgenomen in de Regeling bodemkwaliteit. Die kennen jullie denk ik allemaal goed, dus dat enkele stoffen soms een lichte overschrijding van de klassengrens mogen hebben. En dat dan toch nog in de gunstigere kwaliteitsklasse wordt ingedeeld. Die toetsingsregel is iets anders voor de indeling in kwaliteitsklassen van de bodem. Dan voor de grond zelf. Dat staat ook weer netjes uitgewerkt in de Regeling bodemkwaliteit.
Wat in de Regeling ook staat is als een locatie verdacht is op bodemverontreiniging. Dat het onderzoek dan niet noodzakelijk is. Dan kan je een milieuverklaring bodemkwaliteit afgeven op grond van het feit dat die locatie verdacht is. En kan je in de milieuverklaring bodemkwaliteit de kwaliteitsklasse industrie aanhouden. Dat wil niet zeggen dat dat ook de daadwerkelijke kwaliteitsklasse is van die locatie. Maar ja, als het viezer is dan kwaliteitsklasse industrie. Wat de verwachting is op zo'n verdachte locatie, dan zal daar nooit uitkomen dat er een kwaliteit grond en bagger op grond van de bodemkwaliteit mag worden toegepast die viezer is dan kwaliteitsklasse industrie. Dus dan kan je net zo goed ook indelen in de kwaliteitsklasse industrie. En dat onderzoek besparen. Ja, dat is in de milieuverklaring op grond van de ontvangende bodem bij het bodemonderzoek als zodanig geïmplementeerd.
Het kan ook op basis van een bodemkwaliteitskaart. Dat zal vaker gebeuren bij de milieuverklaring voor de ontvangende bodem. Ook daar is de procedure vergelijkbaar. En ook daar is niet altijd een milieuverklaring bodemkwaliteit nodig. Bijvoorbeeld bij grootschalige bodemtoepassingen hoef je de milieuverklaring van de ontvangende bodem niet te hebben. Of als er alleen maar schone grond wordt toegepast. Is dat niet nodig om die milieuverklaring bodemkwaliteit te hebben. Ook hier is de procedure vergelijkbaar. Maar er zijn wel verschillen. Het gaat om de ontvangende bodem weer. Dus er hoeft alleen maar sprake te zijn van een vastgestelde bodemkwaliteitskaart. Het aanvaarden is niet aan de orde. Want ja, de gemeente stelt vast. En daarmee is er dan een kaart. En in dat vooronderzoek kijk je niet of er reden is. Om te zeggen dat die bodemkwaliteitskaart niet geldt. Omdat dat mogelijkerwijs viezer is. Maar je kijkt vooral of er reden is dat de bodemkwaliteitsklasse schoner is dan in de bodemkwaliteitskaart is beschreven. Want dat zou betekenen dat je een mogelijkerwijs een strengere kwaliteitseis daar voor het toepassen aan de orde hebt.
Dan zijn we weer bij de chat.
Ja dank Michiel. Ik heb een aantal vragen nog over de bodemkwaliteitskaart. En nog wat algemene vragen over de milieuverklaring. Dus dat op dit punt in de presentatie is dat een goeie om die even te bespreken. En er is 1 vraag binnengekomen. En daar is aangegeven dat veel gemeenten hebben als gebiedsspecifiek beleid in hun Nota bodembeheer opgenomen dat de kwaliteit van de diepere ondergrond dieper dan twee meter bijvoorbeeld aansluit bij de kwaliteit van de onderste laag. Wanneer die voldoet aan de klasse landbouw natuur. Is dit straks ook nog van toepassing. Want je hebt net verteld over de verticaal en horizontale begrenzing. Dus kun je ook dan nog toepassen uit de diepere ondergrond. Als zo'n bepaling is opgenomen in de Nota bodembeheer.
Die zijn omgezet in termen van gebiedsspecifiek beleid. Maar voor de milieuverklaring bodemkwaliteit geldt dat er een bodemkwaliteitskaart moet zijn vastgesteld, op grond waarvan die milieuverklaring bodemkwaliteit wordt afgegeven. Dus de betreffende lagen moeten in de bodemkwaliteitskaart zijn beschreven om daar ook een milieuverklaring bodemkwaliteit op te kunnen afgeven.
Oké, dankjewel. Er is hier ook nog een vraag binnengekomen over de geldigheid van de bodemkwaliteitskaart voor de milieuverklaring bodemkwaliteit. De vraagsteller zegt het hier zo: de geldigheid van de bodemkwaliteitskaart kan bij besluit van burgemeester en wethouder onbeperkt zijn. Hoe is dat geregeld?
Dat is geregeld doordat b&w bevoegd zijn of de gemeenteraad bevoegd is om een bodemkwaliteitskaart vast te stellen. Als die daar verder geen beperkingen aan hebben opgenomen in dat besluit. Ja, dan is dat besluit nog steeds geldig. Zolang dat besluit niet wordt ingetrokken of wordt herzien. Dus dan is er een bodemkwaliteitskaart. die gebruikt kan worden als basis voor de milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus de de vraag is vooral: is de bodemkwaliteitskaart met een besluit door de gemeenteraad. Ik heb eerder aangegeven als dat nu door b&w is gedaan zijn die zaken gelijkgesteld. Maar als dat besluit niet aan een eindtermijn is gekoppeld. Want wij nemen dit besluit en de geldigheid van dit besluit is afgelopen op 1 januari 2026 bijvoorbeeld. Ja dan moeten voor 1 januari 2026 in dat voorbeeld een nieuw besluit worden genomen. Omdat dat besluit dan gewoon ophoudt te bestaan. En daarmee ook de vastgestelde bodemkwaliteitskaart er niet meer is. Dus dat is dan een taak voor de gemeente om als ze zelf of andere gebruik willen laten maken van die bodemkwaliteitskaart. Om ervoor te zorgen dat die nog een keer wordt vastgesteld. En ze hoeven daar dus nu niet meer verplicht een termijn aan te hangen.
Goed. Dan is er nog een vraag binnengekomen: Wat de consequentie is als er in de praktijk afgeweken wordt van hetgeen wat op de milieuverklaring staat. Dus wat is de consequentie voor die ondertekenaar of voor de opsteller van de milieuverklaring?
De milieuverklaring bodemkwaliteit die wordt afgegeven door degene die de partij doorgeeft aan een derde. En die derde die kan daar natuurlijk handelingen mee verrichten. In termen van toepassen. En stel dat ie die partij toepast op een plek waar dat niet is toegestaan. Omdat die een kwaliteit heeft die daar niet mag worden toegepast. Of hij splitst die partij in delen en gaat die uitleveren. Dan zijn die consequenties uiteraard voor degene die die handelingen met die partij verricht. Dus die wordt dan door het betreffende bevoegd gezag aangesproken. Op het feit dat die. In het voorbeeld dat hij het toepast op een plek waar dat niet mag of in een niet-functionele toepassing dan word je daarop aangesproken. Dus degene die de milieuverklaring afgeeft die is verantwoordelijk voor de correcte milieuverklaring. En op het moment dat hij die afgeeft, wordt de verantwoordelijkheid over de partij doorgegeven aan de anderen. Die moet daar natuurlijk uiteraard netjes mee omgaan, maar dat slaat dan niet meer terug op degene die die milieuverklaring heeft afgegeven.
Goed, dan is er hier nog 1 vraag, die kunnen we denk ik kort beantwoorden. Wie controleert de milieuverklaring bodemkwaliteit?
De milieuverklaring bodemkwaliteit is onderdeel van de Regeling bodemkwaliteit. De Regeling bodemkwaliteit hangt onder het Besluit bodemkwaliteit en dat hangt weer onder de Wet milieubeheer. En de bevoegdheid voor de Regeling bodemkwaliteit om daarop toe te zien die is neergelegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, dus de Inspectie Leefomgeving en Transport kan op het moment dat er aanwijzingen zijn dat een milieuverklaring bodemkwaliteit niet overeenkomstig de regelgeving wordt afgegeven, optreden zodat in de toekomst diezelfde persoon zich wel netjes aan de spelregels houdt voor de afgeving voor die milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus de ILT is toezichthouder.
Dank. Gezien de tijd stel ik dan voor dat we doorgaan met de presentatie.
Er zijn ook nog andere typen milieuverklaringen bodemkwaliteit. Dit webinar is vooral gericht op de adviesbureaus en uitvoerend bedrijfsleven in het kader van grondverzet en deze milieuverklaringen bodemkwaliteit zijn beschikbaar voor erkende producenten van grond en bagger of de Fabrikant Eigen Verklaring dus dat zijn partijen die grond produceren. En die geven ook een milieuverklaring bodemkwaliteit af. In dit webinar hebben we daar niet veel aandacht aan gegeven, over hoe dat precies voor de grondbanken en zandwinners et cetera aan de orde is omdat de doelgroep van het webinar vooral afnemer is van dat soort partijen en niet zelf grondbank is of producent van grond en bagger is en die mensen worden op een andere manier van informatie voorzien over de Regeling bodemkwaliteit. Dus voor jullie is vooral van belang dat die grondbank ook een milieuverklaring bodemkwaliteit afgeeft, weliswaar van een ander type: de erkende kwaliteitsverklaring, dat die grondbank erkend moet zijn voor samenvoegen als er samenvoegen aan de orde is, dat die erkend is voor als producent voor het productietype grond en dat die de milieuverklaring bodemkwaliteit en afleverbon levert bij de partij.
Bij samengevoegde grond is het wel goed om telkens op te letten, want dat soort grond mag slechts beperkt worden gesplitst en dat kan vervelende situaties hebben als je een samengevoegde partij grond hebt en je splits daar een deel af waardoor er minder overblijft dan de hoeveelheid die je minimaal mag afsplitsen, dan zit je met die partij in de maag want die kan je dan niet meer afzetten op basis van de milieuverklaring bodemkwaliteit omdat je een te kleine hoeveelheid hebt qua afsplitsen. Dat is beperkt tot 500 ton minimaal of 100 ton als de partijen helemaal gehomogeniseerd is. Dus dat is een denk ik een goede waarschuwing om in acht te nemen.
We hebben ook zandwinners, ook die geven een milieuverklaring bodemkwaliteit af van het type erkende kwaliteitsverklaring. Die zandwinner is erkend als producent voor het producttype grond en die levert ook de partij af met een milieuverklaring bodemkwaliteit en afleverbon en die heb je weer nodig bij het toepassen van de grond die je afgenomen hebt. De milieuverklaring bodemkwaliteit van het type Fabrikant Eigen Verklaring. Dat principe werkt in principe vergelijkbaar met de erkende kwaliteitsverklaring. Ook daar wordt een milieuverklaring afgegeven door de producent met een afleverbon. Alleen gaat het daar wel om bij de Fabrikant Eigen Verklaring, om materiaal wat voldoet aan de kwaliteitsklasse landbouw natuur. Dus om schone grond
Een aantal vragen over de milieuverklaring bodemkwaliteit bij het toepassen. Volstaat dat alleen om de milieuverklaring bodemkwaliteit te melden of moeten ook onderliggende gegevens worden gemeld?
Volgens het Besluit activiteiten leefomgeving moet je alleen de milieuverklaring bodemkwaliteit melden. Daarin staan referenties naar de onderliggende gegevens. Dus als er behoefte is bij het bevoegd gezag, kunnen die gegevens wel gevraagd worden maar de meldplicht geeft aan dat je de milieuverklaring bodemkwaliteit moet melden.
Een vraag die ook wel vaak gesteld wordt is of het rapport van de partijkeuring onderdeel moet zijn van de milieuverklaring bodemkwaliteit op grond van de 9335-1. Die BRL bij grondbanken geeft aan dat ze mogen samenvoegen, dat vervolgens op de samengevoegde partij een partijkeuring moet worden uitgevoerd. Op basis waarvan die milieuverklaring ook weer wordt opgesteld. Die partijkeuring zelf maakt ook bij die milieuverklaring geen onderdeel uit van die milieuverklaring. Maar ook in die milieuverklaring wordt natuurlijk dan een referentie gemaakt naar de betreffende partijkeuring.
In de milieuverklaring bodemkwaliteit kan opgenomen zijn dat er in een partij niet-genormeerde stof aanwezig is. PFAS is natuurlijk een bekend voorbeeld. Wat betekent dat voor het toepassen?
Dat betekent dat die stof erin aanwezig is en dat het bevoegd gezag moet beoordelen of die stof in het kader van de zorg problematisch is op die locatie van toepassen. Dat betekent dus zeker niet dat er niet toegepast kan worden, maar dat afgewogen moet worden of die betreffende stof bezwaarlijk is voor het toepassen.
Als ik nou niet hoef te melden, er zijn een aantal vrijstellingen van de meldplicht bijvoorbeeld voor het verspreiden van baggerspecie op de landbodem, hoeft geen melding te worden gedaan.
Heb ik dan nog wel een milieuverklaring bodemkwaliteit nodig?
Ja, die heb je nodig omdat in het Bal aangegeven is dat je met een milieuverklaring bodemkwaliteit moet kunnen aantonen dat je voldoet aan de kwaliteitseisen en ook al is er geen melding, dan kan altijd een toezichthouder bij de toepassing aanwezig zijn en vragen over: lat eens zien dat deze betreffende partij voldoet aan de kwaliteitseisen en dan heb je de milieuverklaring bodemkwaliteit nodig.
De vraag of alleen een afleverbon voldoende is als je bijvoorbeeld zand van een zandwinner hebt afgenomen. Nee, dan moet ook de milieuverklaring bodemkwaliteit aanwezig zijn bij de betreffende partij want samen met die afleverbon zijn die de identificatie van de betreffende partij.
Grootschalige toepassing dat vraagt om andere eisen en dan wordt er ook gekeken of de partij voldoet aan de kwaliteit emissiearm, of er geen sprake is van uitloging. Wat betekent dat dan voor de milieuverklaring bodemkwaliteit voor die toe te passen partij?
Dat betekent dat die specifieke kwaliteit namelijk er is geen sprake van uitloging dat heet dan de specifieke kwaliteit emissiearme grond of emissiearme baggerspecie, die moet dan op die milieuverklaring zijn vermeld. Dus dat betekent dat in geval van een partijkeuring en overschrijding van de emissietoetswaarde er ook een uitloogonderzoek plaats moet vinden op die partij om vast te stellen dat voldaan wordt aan de emissie-eisen; als dat het geval is kan er op die betreffende milieuverklaring op grond van deze partijkeuring dan ook worden aangeduid dat de partij emissiearm is en daarmee dat hij voldoet aan de kwaliteitseisen
voor grootschalig toepassen.
Een laatste vaak gestelde vraag: de gemeente op de toepassingslocatie heeft maatwerkvoorschriften vastgesteld, dat is onderdeel van de Omgevingswet dat er veel meer afwegingsruimte voor de overheid is om met maatwerk te werken. Dus de gemeente kan maatwerkvoorschriften vaststellen. Wat betekent dat dan voor die milieuverklaring bodemkwaliteit voor een toe te passen partij, dus als de gemeente zegt: op deze locatie is een strengere of soepelere kwaliteitseis van toepassing, zoals ze dat bijvoorbeeld nu met lokale maximale waarde hebben gedaan, hoe verhoudt dan die milieuverklaring bodemkwaliteit daartoe?
Ze zullen die gemeente die dat doet die dat soort kwaliteitseisen vaststelt zal ook moeten aanduiden hoe ze daar dan aan toetsen. Omdat ze allemaal zullen afgaan op een milieuverklaring bodemkwaliteit. Dus dat betekent dat in die milieuverklaring bodemkwaliteit dan ook een referentie moet zitten naar het betreffende rapport. Waar je de kwaliteitsgegevens per stof hebt. Zodat je die ook kan toetsen aan de betreffende kwaliteitseis die door de gemeente in dat maatwerkvoorschrift is vastgesteld. Ik kan me voorstellen dat een gemeente op een toepassingslocatie in plaats van een kwaliteitsklasse wonen iets verbijzondert voor bijvoorbeeld lood. Omdat daar een kinderdagverblijf is en een strengere kwaliteitseis voor het toepassen op die locatie wordt gevraagd. Ja, dan zal uit de milieuverklaring toch moeten blijken dat aan die strengere kwaliteitseis wordt voldaan. En dan moet je naar de onderliggende gegevens toe. Om daaraan te kunnen toetsen. Dus dat zal de gemeente ook in dat geval bij dat maatwerkvoorschrift duidelijk moeten maken.
Volgens mij zijn we dan door mijn toelichting heen. Het is een beetje jammer dat de links niet werken. Die had ik jullie graag willen laten zien. Maar de presentatie wordt jullie toegestuurd. En dan kan je zelf naar al die links toe die in de presentatie zitten. Er is namelijk heel veel informatie beschikbaar. Op de site van iplo.nl. Met name zaken rondom het Besluit activiteiten leefomgeving. Maar ook alles wat rondom de Regeling bodemkwaliteit 2022 is geregeld, is nog eens toegelicht op de site van iplo.nl. En ook de toelichting op de Regeling zelf. Die staat in de Staatscourant met deze link die op deze sheet staat. Is heel erg uitgebreid. Juist met het oog op om per paragraaf een sluitende toelichting te hebben. Want een aantal van jullie zijn alleen maar actief bijvoorbeeld in het afgeven van partijkeuringen. Of het verrichten van partijkeuringen. Het afgeven van een milieuverklaring op grond van een partijkeuring. Dan hoef je niet die hele Regeling door te lezen. Dan kan je de paragraaf over partijkeuringen doorlezen. En de toelichting die op die paragraaf geschreven is. En die is vrij uitgebreid, juist om duidelijk te zijn wat bedoeld is met al die regels.
Ik kan me goed voorstellen dat uiteindelijk met alle informatie er nog vragen over zijn. Die misschien nog niet in het webinar beantwoord zijn. Of die heel specialistisch zijn. Jullie zullen waarschijnlijk allemaal wel eens contact hebben gehad met onze helpdesk. Die is er. Dus bevraag die ook via het vragenformulier. Of bel ze op om je vragen te stellen. En wat wij altijd doen is als er heel veel vragen naar hetzelfde zijn. Dan proberen we daar bij ons op de website ook weer verduidelijking op te geven. Zodat iedereen daar op dezelfde manier weer kennis van kan nemen. Op een toegankelijke manier.
Dit webinar gaan we digitaal toegankelijk maken. En beschikbaar zetten op iplo.nl. Dus dat duurt heel eventjes om ervoor te zorgen. Dat mensen die bijvoorbeeld wat minder goed in het gehoor zijn ook dit webinar kunnen volgen. Met ondertiteling bijvoorbeeld. Maar dat komt binnen nu en een of twee weken beschikbaar op de website van iplo.nl. En dan kan je collega's die er vandaag niet bij kunnen zijn. Of anderen die op vrijdag vrij zijn. Op die webinar wijzen. Zodat ze dezelfde informatie als jij tot zich krijgen.
Misschien dan nog wat laatste vragen, Koen. En dan wou ik hem afronden.
Ja. Dat lijkt me een goed idee. Dan zijn we net binnen de tijd. Ik heb er nog een aantal vragen uitgepikt. Iets wat wat vaker terugkomt. Niet helemaal over de milieuverklaring. Maar. Mag je binnen een werk wel grond herschikken zonder milieuverklaring? Dus eigenlijk als je bijvoorbeeld grond tijdelijk uitneemt. Heb je dan ook een milieuverklaring nodig voor het toepassen?
Ja, dat is een hele goede vraag. En dat is jammer dat de links niet werken. Want dan moet je eigenlijk even naar de aanwijzing van de milieubelastende activiteit toepassen van grond en baggerspecie in het Besluit activiteiten leefomgeving. En in die aanwijzing staat. Waar geldt dan die milieubelastende activiteit? En daarin is aangegeven dat het tijdelijk uitnemen van grond en het terugplaatsen daarvan. En dus tijdelijk uitname is natuurlijk geen toepassen. Maar terugplaatsen naar tijdelijk uitnemen. Dat dat geen onderdeel is van toepassen. En dat betekent daarmee dat alle regels rondom toepassen die in het Bal zijn opgenomen niet van toepassing zijn op het tijdelijk uitnemen. Wat is wel van toepassing? Nou, tijdelijk uitnemen is onderdeel van graven. Dus in de milieubelastende activiteit graven zijn er een aantal regels opgenomen voor het tijdelijk uitnemen. En dat betekent dat je het onder dezelfde omstandigheden weer terug moet brengen in de bodem. Bijvoorbeeld. Maar de regels voor het toepassen zijn niet aan de orde. En dat betekent dus ook dat de milieuverklaring bodemkwaliteit die je bij toepassen nodig hebt. Dat je die bij tijdelijke uitname niet nodig hebt. Dus dat zit dus in de wetgevingsstructuur.
Milieubelastende activiteit is toepassen van grond en baggerspecie. Aantal dingen horen daar niet onder. Aantal dingen horen daar wel onder. Als het er wel onder hangt, dan is het hele circus met regels wat in die milieubelastende activiteit is geregeld ook van toepassing daarop. Maar tijdelijke uitname is dus uitgezonderd van die milieubelastende activiteit. Maar kan wel weer onder een andere milieubelastende activiteit vallen. En bovendien: altijd is de zorgplicht aan de orde.
Dan ook nog een vraag. Moet de milieuverklaring bodemkwaliteit meegestuurd worden samen met de toepassingsmelding in het DSO. Deze vraagsteller, volgens mij is het antwoord heel makkelijk.
Ja, de milieuverklaring bodemkwaliteit is een van de onderdelen die in de toepassingsmelding moet worden gedaan. In het DSO zijn gebruikelijk termijnen van 5 werkdagen en 30 werkdagen die aan de orde zijn in een aantal gevallen en de milieuverklaring moet daar bij zitten
zodat het bevoegd gezag kan toetsen of de betreffende toepassing overeenkomstig is met de kwaliteitseisen die gelden op die toepassingslocatie.
Goed om hier nog bij op te merken dat er binnenkort via Aan de slag en de website van IPLO ook nog instructievideo's voor het melden in het DSO beschikbaar komen. Die zijn onlangs opgenomen dus die komen er hopelijk ook binnenkort aan zodat jullie daar gebruik van kunnen maken. En verder staan deze afwegingen zoals Michiel net al aan heeft gegeven ook op de website; daar is het allemaal terug te vinden. En ik kijk naar de tijd dus ik wou het hierbij laten. Want we zijn er doorheen. Dus dank allemaal en succes met de laatste voorbereiding en Michiel bedankt voor de duidelijke toelichting.
Ja, graag gedaan, veel succes volgend jaar en wellicht ontmoeten we elkaar in de komende maanden een keer en kunnen we met elkaar wisselen wat de ervaringen zijn, want daar zijn we zelf ook zeer benieuwd naar.