Wijzigingen in wet- en regelgeving vervoer gevaarlijke stoffen
De Regeling Basisnet wordt geactualiseerd. De update treedt medio 2024 in werking. Infrastructuur die van belang is voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, maar die nog niet in de Regeling Basisnet staat, is toegevoegd. Infrastructuur voor alleen personenvervoer is verwijderd. Ook krijgen binnenwateren aandachtsgebieden. Hiermee komt de Regeling Basisnet meer in lijn met de feitelijke situatie.
Gifwolkaandachtsgebieden
Voor gifwolkaandachtsgebieden langs het Basisnet zijn aanpassingen in de wet- en regelgeving in het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) gepland voor medio 2025. Langs het Basisnet zijn gifwolkaandachtsgebieden gepland met een omvang van 300 meter. Vooruitlopend hierop zijn de gifwolkaandachtsgebieden alvast weergegeven voor het Basisnet spoor. Per 01-04-2024 zullen deze ook te zien zijn voor het Basisnet weg en water.
Basisnet weg en water
De belangrijkste aanpassingen voor het Basisnet weg en water zijn:
- De eerste versie van Basisnet weg is nog niet volledig. Deze versie bevat wel alle Basisnet-wegvakken, maar is nog niet correct bij bijvoorbeeld tracébesluiten. Ook op andere locaties kunnen nog (kleine) afwijkingen voorkomen.
- Bij Basisnet water is ervoor gekozen om routes met elkaar te verbinden. De Regeling Basisnet wordt hierop aangepast.
- Bij Basisnet water zijn aandachtsgebieden ingetekend. In artikel 2.23 van de Omgevingsregeling zijn de binnenwateren met aandachtsgebieden nog niet aangewezen. Dit gebeurt met de wijziging per 01-04-2024.
- Er is nog geen gifwolkaandachtsgebied ingetekend. Dit zal gebeuren nadat de regels hiervoor duidelijk zijn.
- Bij Basisnet water is rekening gehouden met tracébesluiten.
- Bij zowel Basisnet weg als Basisnet water zijn enkele specifieke keuzes gemaakt waar de Regeling Basisnet onduidelijk is. Voorbeelden zijn de ligging van wegvakken bij T-splitsingen van wegen, het begin- en eindpunt van verbindingsbogen en de risicocontour bij parallelbanen.
- Er zal regelmatig een update plaatsvinden voor zowel Basisnet weg als voor Basisnet water. Hierdoor kunnen aandachtsgebieden verschuiven. Bijvoorbeeld: geven bij de Westerschelde de betonningen langs de vaarroute de referentiepunten aan voor het aandachtsgebied? De ligging van betonningen verschuift als gevolg van getijde-invloeden. Hierdoor verschuift ook het aandachtsgebied.
- Basisnet is 'as is' gedigitaliseerd. Bij Basisnet water zijn bijvoorbeeld de Nederrijn en Lek tot het Lekkanaal niet meegenomen, omdat deze corridor niet in bijlage III van de Regeling Basisnet is opgenomen. Bij Basisnet weg zijn bijvoorbeeld de A5 bij Amsterdam en de A4 bij Steenbergen niet in bijlage I van de Regeling basisnet opgenomen en daarom ook niet gedigitaliseerd. De Regeling Basisnet wordt hier per 01-04-2024 op aangepast.
Basisnet spoor
De belangrijkste aanpassingen voor het Basisnet spoor zijn:
- Bij Basisnet spoor is al rekening gehouden met de wijzigingen in Regeling Basisnet voor het spoor. De verwachte inwerkingtreding hiervan is 01-04-2024. Dit betekent dat de gewijzigde definitie voor spoorbundel is toegepast en dus ook kopsporen onderdeel zijn van het Basisnet. Dit is ook van invloed op de hartspoorbundel (waar vanaf het plaatsgebonden risico gemeten wordt).
- Kopsporen waar in de praktijk enkel activiteiten plaatsvinden met reizigerstreinen, zijn weggelaten als op deze sporen ook een niet-Basisnetroute aantakt.
- Bij Basisnet spoor zijn enkele specifieke keuzes gemaakt waar de Regeling Basisnet onduidelijk is. Voorbeeld hiervan is de gekozen (wissel)locatie vanaf waar routes samenkomen of aftakken.
- De regel 'Alle overige hoofdspoorwegen' in Bijlage II van de Regeling Basisnet (tabel Basisnet spoor) is komen te vervallen. Hierdoor zijn hoofdsporen die wel van belang zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, toegevoegd aan de tabel in Bijlage II. Hoofdsporen die niet van belang zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (zoals de HSL-Zuid), zijn hiermee ook geen onderdeel meer van het Basisnet.
- Bij het digitaliseren van het Basisnet spoor is zo veel als mogelijk in lijn met de genomen tracébesluiten. De nog niet gebouwde Zuidwestboog bij Meteren is hierin nog niet meegenomen.
Begrip: Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) is een van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet.
Lees meer op de pagina Inhoud Besluit kwaliteit leefomgeving.