Landelijke vuurwerkdag 2023
Op 15 november 2023 ontmoetten deelnemers vanuit verschillende disciplines (provincie, uitvoeringsdienst, politie, brandweer, inspectie en branche) elkaar weer op de 6e landelijke vuurwerkdag. Deze keer in het mooie Provinciehuis van Zuid-Holland in Den-Haag.
Opening
Dagvoorzitter Ludwig Cairo vuurwerkcoördinator van de provincie Gelderland heette alle deelnemers welkom en nam het programma van de dag door.
Emmy Heijmans en Liesbeth Hennink-Spoelma van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) lichtten de huidige stand van zaken over vuurwerkbeleid en wet- en regelgeving toe. Hierbij zijn de meest uit het oog springende actualiteiten benoemd. Mochten er nog vragen zijn dan kunt u die richten aan emmy.heijmans@minienw.nl of liesbeth.spoelma@minienw.nl.
Net als andere jaren had Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland een stand met dummy vuurwerk. Voorbeelden uit alle categorieën vuurwerk maakte de verschillen duidelijk.
Inhoudelijke sessies
Na het plenaire deel was er, in 3 verschillende rondes, keuze uit de volgende verdiepende sessies:
Wet natuurbescherming en Vuurwerkbesluit
Jeroen Visser (Omgevingsdienst Haaglanden) legt uit hoe besluitvorming tussen twee systemen onder één gezag mogelijk is in het kader van de Wet natuurbescherming en het Vuurwerkbesluit. De wet verbiedt verstoring van fauna, maar mist specifieke criteria. Jeroen Visser pleit voor een praktische aanpak, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke veiligheidsafstanden per vuurwerkactiviteit die van toepassing zijn op bepaalde gebieden waar dieren leven. Het resultaat is drie categorieën van handelen per periode en soort gebied: geen belemmeringen, geen vuurwerk bij broedende vogels in de invloedssfeer van vuurwerk, en onderzoek met mogelijkheid tot vergunning/ontheffing. Dankzij deze benadering kunnen zowel vuurwerkliefhebbers als dieren ongestoord naast elkaar bestaan
.
Handreiking extreme droogte
Bart Visser (Provincie Overijssel) en Ludo Meijer (RUD Utrecht) geven toelichting op het tot stand komen van de handreiking en de opgedane ervaring ermee. Met de handreiking kan op een uniforme manier beoordeeld worden of op een locatie sprake is van extreme droogte waarbij natuurbrandrisico fase 2 het uitgangspunt is: Fase 2 betekent niet dat er sprake is van extreme droogte op een locatie, maar wel dat het al langere tijd droog is in de natuur. Een plaatselijke beoordeling van de locatie is dus altijd nodig!
Vuurwerk onder de Omgevingswet
Mandy Taal van het Informatiepunt Leefomgeving licht toe wat er verandert qua vuurwerk regelgeving door invoering van de Omgevingswet. Inhoudelijk zijn er weinig veranderingen. Wel vindt u een deel van de regelgeving ergens anders terug in de Omgevingswet. Dat dit soms een zoekplaatje is blijkt wel uit de quizvragen die maar door een paar mensen goed werden beantwoord.
Politie en knalvuurwerk
Ferry Bloom, milieuagent bij de eenheid Den Haag, heeft een duidelijke uitleg gegeven over de risico’s en de veiligheid rondom knalvuurwerk. “Illegaal vuurwerk” wordt vaak gebruikt voor criminaliteit en lijdt vaak tot ernstig letsel of zelfs de dood. Ook voor de hulpverleners is vuurwerk gevaarlijk. Tijdens de jaarwisseling van 2022/2023 zijn er meer dan 100 politiemensen gewond geraakt en is schade ontstaan van een bedrag tussen de 10 en 15 miljoen euro. “Het is maar vuurwerk, maar tegenwoordig wel met de kracht van een explosief” stelt Bloom dan ook. Door gezamenlijk een vuist te maken tegen “illegaal vuurwerk” en hier daadkrachtig tegen op te treden, komen er veiligere werkomstandigheden voor hulpverleners en minder slachtoffers.
Register Externe Veiligheid en vuurwerkopslag
Frans Geurts, senior-adviseur externe veiligheid bij Rijkswaterstaat, heeft een duidelijke en leuke uitleg gegeven over het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV), de vervanger van het Risico Register Gevaarlijke Stoffen (RRGS). Het REV is een database die gegevens over transport en opslag van gevaarlijke stoffen, waaronder vuurwerk, bevat. Alle inrichtingen vanuit het RRGS zijn overgezet samen met nieuwe data om het REV aan te vullen. Een aantal Omgevingsdiensten registreerden alle vuurwerkverkooppunten in het RRGS. In het REV is dit alleen verplicht bij verkooppunten met meer dan 10 ton vuurwerk. Er wordt overwogen om ook de opslagen kleiner dan 10 ton toe te voegen aan het Besluit kwaliteit leefomgeving. Tot die tijd zijn deze activiteiten als restcategorie in het REV opgenomen. Als afsluiter is er ook nog uitgelegd hoe de Atlas Leefomgeving eruit ziet. Heeft u vragen over het REV raadpleeg dan de website of helpdesk.
Actuele onderwerpen ILT
Reinder Auwema van de Inspectie leefomgeving en transport (ILT) startte met uitleg over de rol van de ILT. De ILT is marktoezichthouder op het product vuurwerk. Daarna zoomde Reinder in op 50 geteste T2 artikelen. Er waren daarbij veel afwijkingen. Verder zijn 17 artikelen chemisch onderzocht door TNO. Geen van de 17 onderzochte artikelen voldeed aan de oorspronkelijke certificaten. Tot slot stond Reinder stil bij de discussie over de veiligheidsafstand tot publiek op T2 artikelen. Volgens de regelgeving moet de fabrikant deze afstand op het product opnemen. Volgens de professionele toepasser kunnen ze de veiligheidsafstand zelf bepalen.
Vier het met Vierwerk! (BPN)
Jasper Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) vertelde over de visie van BPN. Het gaat daarbij om het genieten van veilig siervuurwerk tijdens de jaarwisseling. Het behoud van de traditie en het terugdringen van letsel staan daarbij voorop. BPN legt zichzelf daarom strenge eisen op bijvoorbeeld over het stabiel zijn van batterijen met enkelschotsbuizen. Verder is de uitstraling van de producten feestelijk in plaats van agressief (geen doodshoofden/wapens). Gelukkig is er een sterke daling van letsel/incidenten met consumentenvuurwerk. Waar de BPN helaas weinig invloed op heeft is het misbruik van “illegaal” vuurwerk.
Handreiking brandbeveiliging vuurwerk
Willem van Oppen van het CCV en Mandy Taal van het Informatiepunt Leefomgeving hebben een toelichting gegeven over de Handreiking brandbeveiliging. De Handreiking geeft een verduidelijking van de veranderingen en gevolgen van de nieuwe versie van het Memorandum 60:2020 die vanaf inwerkingtreding van de Omgevingswet geldt. Binnenkort staat de Handreiking brandbeveiliging op Externe veiligheid | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl). Het was een leuke interactieve deelsessie. Er waren vooral veel vragen over de veranderde rol van de inspectie-instantie (I-I). Niet het bevoegd gezag maar de I-I keurt het uitgangspuntendocument goed.
Hoe ziet een goede controle van een vuurwerkontbranding eruit?
Gerard Fernandez, technical director van het bedrijf U-FX en zelf een ervaren vuurwerkbeziger, hield de aanwezige toezichthouders en vergunningverleners een spiegel voor. Gepassioneerd vertelde hij over waar een goede vuurcontrole aan zou moeten voldoen. Dit werd met veel interesse gevolgd en leidde tot constructieve discussies. Gerard benadrukte dat toezichthouders en bezigers een gemeenschappelijk doel hebben, namelijk een veilige vuurwerkshow. Daarvoor gaf hij de aanwezigen praktische tips over hoe de samenwerking verbeterd zou kunnen worden. Verder pleitte hij indringend voor een snelle actualisatie van nu soms onduidelijke en achterhaalde wet- en regelgeving. Dat leidt namelijk in de praktijk tot onnodige discussies en verschillen van inzicht tussen beziger en toezichthouder.
Gevolgen voor vuurwerk vanaf het water, door nieuw beleid Rijkswaterstaat
Cees van der Spek vertelde uitgebreid over de wijzigingen in de afgelopen jaren vanwege organisatorische veranderingen bij Rijkswaterstaat. Hij lichtte onder andere uit dat de uitvoering van alle planbare zaken, zoals bijvoorbeeld stremmingen bij evenementen, niet meer bij Rijkswaterstaat zelf ligt. Daarvoor moet namelijk een marktpartij worden ingezet. Hierdoor worden de kosten voor een evenement hoger. Ook is gesproken over de veiligheidsafstanden op het water die volgens het ADN veelal een stuk groter zijn dan volgens het Vuurwerkbesluit.