Landelijke vuurwerkdag 2024
Op 8 oktober 2024 ontmoetten deelnemers vanuit verschillende disciplines (provincie, uitvoeringsdienst, politie, brandweer, inspectie en branche) elkaar op de 7e landelijke vuurwerkdag. Deze keer in het Provinciehuis van Flevoland in Lelystad.
Opening
Dagvoorzitter David Frederiks coördinator van de ODNL Academie heette alle deelnemers welkom en nam het programma van de dag door.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) licht de huidige stand van zaken over vuurwerkbeleid en wet- en regelgeving toe. Hierbij zijn de meest uit het oog springende actualiteiten benoemd zoals de Kabinetsreactie op het rapport van de Universiteit Twente. De Inspectie leefomgeving en transport (ILT) richtte zich op actualiteiten zoals de productveiligheidsonderzoeken van T-artikelen.
Net als andere jaren had Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland een stand met dummy vuurwerk. Voorbeelden uit alle categorieën vuurwerk maakte de verschillen duidelijk.
Inhoudelijke sessies
Na het plenaire deel was er, in 3 verschillende rondes, keuze uit de volgende verdiepende sessies:
Kabinetsreactie rapport Universiteit Twente & de wijzigingen per 1 oktober 2024
In deze verdiepende sessie was er ruim de tijd voor het beantwoorden van vragen door het ministerie van IenW en de ILT. Het ging daarbij onder andere om vragen over het terug classificeren van ADR klasse 1.3 vuurwerk naar ADR klasse 1.4 door gaasverpakking. Verder waren veel deelnemers van mening dat er meer aandacht mag zijn voor de zware veiligheidsmaatregelen (brandbeveiligingsinstallatie, constructie, veiligheidsafstand) die gelden voor de opslag van vuurwerk.
Evenementenvergunning versus ontbrandingstoestemming
Vuurwerkevenementen waarvoor zowel een ontbrandingstoestemming als een evenementenvergunning verleend moet worden, vragen om goede afstemming tussen omgevingsdienst en gemeente/veiligheidsregio. Dit om een veilig evenement te waarborgen.
Maj-Britt Wassenaar van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond sprak in een interactieve sessie met vergunningverleners, toezichthouders en professionele vuurwerkbezigers. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werd ingegaan op de verschillende bevoegdheden en vergunningstelsels en de dilemma’s die spelen bij de advisering op de samenloop van een evenement met een vuurwerkontbranding.
Veilig opslaan en afsteken van consumentenvuurwerk
Frans Köhler van Vuurwerk Check ging in op de eisen die gelden voor het opslaan en verkopen van vuurwerk. Er is hierover een E-learning voor verkooppunten waarmee een kwalificatie als erkend verkooppunten te behalen is.
Jeffrey Peters van de stichting het Vuurwerk Liefhebbers Verbond (HVLV) lichtte toe waar de stichting voor staat: het veilig en verantwoord afsteken van siervuurwerk. Doe de VeiligVieren cursus op veiligvieren.
'Mini cursus' ontbranden van vuurwerk van opbouw tot ontbranden
Björn de Haan en Jessy Maas van Pyrofoor De Amsterdam namen de deelnemers mee in de wereld van een vuurwerkprofessional. Vanaf het voortraject, van klantopdracht tot het evenement. Meekijken bij de opbouw van de vuurwerkartikelen, het bekijken van de schietlocatie en als klap op de vuurpijl het meegenieten van de vuurwerkshow waren onderdeel van de mini cursus.
Omgevingswet vuurwerkopslagen
Mandy Taal van het Informatiepunt Leefomgeving licht toe wat er qua vuurwerkregelgeving is veranderd door invoering van de Omgevingswet. Inhoudelijk zijn er weinig veranderingen. Wel vindt u een deel van de regelgeving ergens anders terug in de Omgevingswet. Frans Köhler van Vuurwerkcheck lichtte toe wat de gevolgen van deze veranderingen betekenen voor de praktijk.
Vuurwerktrends bij de politie
Ferry Bloom, milieuagent bij de eenheid Den Haag, heeft ook dit jaar weer uitleg gegeven over de laatste vuurwerktrends bij de politie. Tijdens de jaarwisseling van 2023-2024 waren er ruim 1.200 vuurwerkslachtoffers. Meer dan de helft van de slachtoffers was jonger dan 20 jaar, met verwondingen zoals brandwonden (38%), oogletsel (34%), hoofdletsel (21%) en blijvende gehoorschade (6%). “Illegaal” vuurwerk, zoals mortierbommen en cobra’s, was verantwoordelijk voor een groot deel van de ernstige verwondingen.
De politie signaleert een toenemend probleem met vuurwerk. Lokale opsporingsteams hebben vaak minder kennis en capaciteit dan de milieuteams die dit werk voorheen deden. Dit maakt de bestrijding van illegaal vuurwerk moeilijker.
Register Externe Veiligheid en vuurwerkopslag
Frans Geurts, senior-adviseur externe veiligheid bij Rijkswaterstaat, heeft een duidelijke uitleg gegeven over het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV), de vervanger van het Risico Register Gevaarlijke Stoffen (RRGS). Het REV is een database die gegevens over transport en opslag van gevaarlijke stoffen, waaronder vuurwerk, bevat. Alle inrichtingen vanuit het RRGS zijn overgezet samen met nieuwe data om het REV aan te vullen.
Een aantal Omgevingsdiensten registreerden alle vuurwerkverkooppunten in het RRGS. In het REV is dit alleen verplicht bij verkooppunten met meer dan 10 ton vuurwerk. Er wordt overwogen om ook de opslagen kleiner dan 10 ton toe te voegen aan het Besluit kwaliteit leefomgeving. Tot die tijd zijn deze activiteiten als restcategorie in het REV opgenomen. Als afsluiter is er ook nog uitgelegd hoe de Atlas Leefomgeving eruit ziet. Heeft u vragen over het REV raadpleeg dan de website of helpdesk.
Praktijk van inspectie brandbeveiliging vuurwerk onder het Bal
Inspecteurs Leo de Groot van VdS Nederland en Arno van Kruijsbergen van ANPI en Willem van Oppen van het CCV gingen samen met toezichthouders en handhavers in gesprek over inspectie van de brandbeveiligingsinstallatie bij vuurwerkopslagen. Veel aandacht ging uit naar het uitgangspunten document (UPD). Regelgeving eist dat het UPD is gebaseerd op Memorandum 60:2020. Maar veel opslagbedrijven hebben nog ‘oude’ UPD’s. Een natuurlijk moment is aanpassing van het UPD bij de verplichte 5-jaarlijkse toets. Dit is voor de markt een hele opgave: veel UPD’s dateren uit 2004 en de 5-jaarlijkse inspectie valt in 2024.
De deelnemers vanuit de bevoegde gezagen en de inspectie-instellingen maakten goed gebruik van deze unieke gelegenheid om kennis en ervaring uit te wisselen. De inspectie-instelling kijkt naar het doeltreffend functioneren van de installatie, en toezichthouders zien toe op de naleving van de andere eisen uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Inspectie-instellingen proberen hun werk zoveel mogelijk te harmoniseren.
Presentaties
Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)
Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bal bevat regels van het Rijk over activiteiten in de fysieke leefomgeving.