Landelijke vuurwerkdag 2025
Op 6 oktober 2025 ontmoetten deelnemers vanuit verschillende disciplines (provincie, uitvoeringsdienst, politie, brandweer, inspectie en branche) elkaar op de 8e landelijke vuurwerkdag. Voor de tweede keer in het Provinciehuis van Flevoland in Lelystad.
Opening
Dagvoorzitter David Frederiks, coördinator van de ODNL Academie, heette alle deelnemers welkom en nam het programma van de dag door. Vervolgens gaf Harold Hofstra, gedeputeerde van de provincie Flevoland, aan dat het goed was om met zoveel kennis en expertise samen te komen. Mede gezien de grote veranderingen met het aankomende landelijke vuurwerkverbod en de mogelijkheid om verder in gesprek te gaan over wat dat betekent voor u.
Anton Klijn, directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV), vangt geregeld signalen op dat er niet goed wordt samengewerkt. Hier op de vuurwerkdag, waar zoveel verschillende partijen aanwezig zijn, is dat beeld er niet. Juist in de veranderende wereld is het goed om elkaar te vinden en inspiratie op te doen. Dank aan de provincie en de OFGV voor het beschikbaar stellen van de locatie.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het ministerie van Justitie en Veiligheid lichtten de huidige stand van zaken toe over vuurwerkbeleid en wet- en regelgeving. Hierbij zijn de meest uit het oog springende actualiteiten benoemd. zoals de Wet veilige jaarwisseling en de wijziging van de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (Rac). De Wet veilige jaarwisseling regelt een landelijk vuurwerkverbod voor consumenten (vanaf jaarwisseling 2026/2027). Voordat de wet in werking kan treden, moet aan 3 voorwaarden worden voldaan:
- In een AMvB wordt de ontheffingsmogelijkheid uitgewerkt.
- Er is een compensatieregeling voor de vuurwerkbranche.
- Er is een handhavingsplan.
De wijziging van de Rac treedt per 1 december 2025 inwerking. Hiermee wordt de maximale burstlading van vuurwerkartikelen 5% waardoor gaasverpakkingen niet meer nodig zijn.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaf een toelichting over de taken en verantwoordelijkheden bij productveiligheidsonderzoek en inspecties van opslag, transport en vuurwerkontbrandingen. Met name het belang van goede samenwerking tussen alle verschillende partijen kwam aan bod.
Inhoudelijke sessies
Na het plenaire deel was er, in 3 verschillende rondes, keuze uit de volgende verdiepende sessies:
ILT: Ontbranding theatervuurwerk op een gebouw
Reinder Auwema van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legde uit hoe de veiligheid van vuurwerkshows op daken wordt bewaakt. In Nederland vinden jaarlijks ongeveer 1.700 evenementen met vuurwerk plaats. Organisatoren gebruiken daarbij steeds vaker theatervuurwerk. Ongeveer 2% van deze evenementen vindt plaats op daken.
De wetgeving staat vuurwerkshows op daken toe zolang deze binnen de veiligheidscontouren blijven. Het is daarbij belangrijk dat organisaties niet alleen naar de regels kijken, maar ook actief zorgen voor de veiligheid.

Vuurwerk en luchtvaart
John Hol van de Koninklijke Luchtmacht vertelde hoe de Koninklijke Luchtmacht het luchtverkeer in Nederland veilig houdt. Via NOTAMs (Notice to Airmen) en het Pre-Flight Information Bulletin (PIB) ontvangen piloten informatie over mogelijke risico’s in het luchtruim. Deze berichten gaan over tijdelijke activiteiten, zoals parachutespringen, lasershows, drones en vuurwerkshows.
Een vuurwerk-NOTAM voorkomt dat vliegtuigen, vooral bij het landen, opstijgen of tijdens reddingsvluchten en militaire oefeningen, te dicht bij vuurwerk komen. Daarom is het belangrijk dat organisatoren altijd volledige informatie aanleveren bij de Koninklijke Luchtmacht, zoals datum, tijd, hoogte en type vuurwerk. Zo blijft het luchtruim veilig voor alle vluchten.
KNVB: No pyro, no party?
Leo van Vliet (veiligheidsadviseur) en Ward van Eck (supporterszaken) van de KNVB gaven een inkijk in de wereld van vuurwerk in het voetbal. Het gebruik van vuurwerk rond wedstrijden is een wereldwijd verschijnsel dat teruggaat tot de jaren '60 en '70, en voor veel supporters een vast onderdeel vormt van hun beleving en cultuur.
Buiten de jaarwisseling is het afsteken van vuurwerk voor consumenten verboden – dus ook in stadions. Tegelijkertijd is vuurwerk breder verankerd in de samenleving: van bruiloften en sportevenementen tot herdenkingen en begrafenissen.
Tijdens de sessie werd stilgestaan bij de uitdagingen op het gebied van handhaving, cultuur en samenwerking. Ook kwamen kansen aan bod om supporters te betrekken, betere communicatie en realistische oplossingen die verder gaan dan alleen straffen.

Omgevingswet vuurwerkopslagen
Mandy Taal van het Informatiepunt Leefomgeving lichtte toe wat er qua vuurwerkregelgeving is veranderd bij vuurwerk opslag- verkooppunten door invoering van de Omgevingswet. Inhoudelijk zijn er weinig veranderingen. Wel is een deel van de regelgeving ergens anders terug te vinden in de Omgevingswet. Vanuit de inspectie instellingen (ANPI en VdS) werd aangegeven dat door het wegvallen van een inspectie instelling erg druk is. Maar het lukt om alle brandbeveiligingsinstallaties van de vuurwerkopslag- en verkooppunten op tijd (jaarlijks) te controleren.
Europese normen en de Nederlandse normcommissie ‘Pyrotechnische voorwerpen’. Wat is het en hoe doe je mee?
Charlotte Mosies en Nathalie van der Wel van NEN waren voor het eerst aanwezig op de Landelijke Vuurwerkdag. In Directive 2013/29/EU zijn 'essentiële veiligheidseisen' voor pyrotechnische artikelen benoemd. De uitwerking ervan gebeurt in de technische standaarden, ook wel ‘normen’. Binnen Europa wordt gestreefd naar zoveel mogelijk geharmoniseerde normen, zodat deze in alle lidstaten op dezelfde manier kunnen worden toegepast. Dit geldt ook voor vuurwerk en pyrotechnische artikelen. Wanneer een land specifieke nationale eisen heeft, kunnen deze aanvullend in een NEN-norm worden opgenomen. De ontwikkeling van deze normen gebeurt in Europese werkgroepen, waarin landen als Frankrijk, Duitsland en Nederland nauw samenwerken. NEN roept belanghebbende partijen op om via de nationale commissies als expert deel te nemen en zo invloed uit te oefenen op toekomstige Europese normen.

Vuurwerkevenementen en droogte
Ludo Meijer (RUD Utrecht) en Bart Visser (provincie Overijssel) gaven toelichting op het tot stand komen van de Handreiking extreme droogte bij vuurwerkevenementen en de opgedane ervaring ermee. Met de handreiking kan op een uniforme manier beoordeeld worden of op een locatie sprake is van extreme droogte waarbij natuurbrandrisico fase 2 het uitgangspunt is: Fase 2 betekent niet dat er automatische sprake is van extreme droogte op een locatie, wel dat het al langere tijd droog is in de natuur. Een goede motivering is belangrijk om de juiste conclusie te trekken waarbij een plaatselijke beoordeling van de locatie altijd nodig is.
EHBO: Eerste hulp bij ontbrandingstoestemmingen
Gerard Fernandez (UFX), Bart Visser (provincie Overijssel) en Jolanda Koogje (OFGV) gingen tijdens deze deelsessie op een interactieve manier in op diverse vraagstukken die spelen bij het verlenen van ontbrandingstoestemmingen en bij het houden van toezicht hierop.

ROPA en noodseinmiddelen
Arno van Dop en Paul de Boer gaven uitleg over de regelgeving van overige pyrotechnische artikelen en noodseinmiddelen. Noodseinmiddelen is een verzamelnaam. Het zijn artikelen die worden gebruikt om aandacht te vragen als er nood is. De sessie ging in op de verschillende categorieën P1 en P2, de verplichte etikettering en het gebruik van handfakkels en noodseinmiddelen. Ook werden praktische voorbeelden besproken van artikelen zoals hand-held flares en surface flares. Aan het eind van de sessie werd het publiek meegenomen in een praktijkcasus, het proces verbaal, de aanpak en het gevolg.