Pyro-pass
Vanaf 1 oktober 2024 geldt de regelgeving over de pyro-pass. Met de pyro-pass tonen kopers van professioneel vuurwerk, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik of P2-artikelen binnen Nederland, België en Luxemburg aan dat ze de juiste vergunningen hebben.
Dat is zo afgesproken binnen de Benelux. De pyro-pass maakt het voor verkopers van vuurwerkartikelen makkelijker om te controleren of hun kopers de juiste papieren hebben.
Let op: Op dit moment is de pyro-pass in Luxemburg nog niet in werking getreden.
Vraag en antwoord
Wat betekent dit voor u als verkoper van pyrotechnische artikelen?
Als u professioneel vuurwerk, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik, of P2-artikelen verkoopt, dan bent u in Nederland vanaf 1 januari 2025 bij elke transactie verplicht om te controleren of de koper uit een van de Benelux-landen beschikt over een geldige pyro-pass. Daarmee kunt u eenvoudig controleren of iemand over de juiste papieren beschikt om die artikelen te kopen.
Er gelden de volgende verplichtingen:
- U vraagt de koper om zijn of haar pyro-pass te laten zien, en een geldig legitimatiebewijs.
- U checkt de geldigheid van de pyro-pass in het pyro-passregister. Meer informatie over hoe u dat doet, kunt u vinden op Hobéon SKO.
- U slaat de volgende documenten gedurende zeven jaar op in uw administratie:
- Een kopie van de pyro-pass
- De factuur behorend bij de transactie
- Als dat relevants is het bijbehorende vervoersdocument
Wat betekent dit voor u als koper van pyrotechnische artikelen?
Als u professioneel vuurwerk, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik, of P2-artikelen koopt, dan bent u in Nederland vanaf 1 januari 2025 bij elke transactie verplicht om uw pyro-pass en een geldig legitimatiebewijs te laten zien aan de verkoper. Deze pyro-pass wordt door de verkoper gecontroleerd op geldigheid. Een kopie wordt, samen met de factuur en het bijbehorende vervoersdocument, opgeslagen in de administratie van de verkoper.
U kunt een pyro-pass aanvragen bij Hobéon SKO. Deze organisatie geeft namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat de pyro-passen uit. Informatie over de voorwaarden en de benodigde documenten kunt u vinden op Hobéon SKO. Aan de aanvraag van de pyro-pass zijn geen kosten verbonden. Doe dit snel, want vanaf 1 januari 2025 zijn verkopers in Nederland verplicht om te controleren of u over een pyro-pass beschikt.
Waarom wordt de pyro-pass ingevoerd?
Het doel van de invoering van de pyro-pass is het makkelijker maken van de interne markt. Binnen de Europese Unie kan het per lidstaat verschillen hoe iemand is aangewezen als persoon met gespecialiseerde kennis. De persoon die bepaalde pyrotechnische artikelen wil kopen in een landsgrensoverschrijdende situatie, kan een document overleggen uit een ander land om dit aan te tonen. Maar de verkoper is dan niet goed in staat om de echtheid en geldigheid van dat document te beoordelen. Door de invoering van een geharmoniseerd document – de pyro-pass – is het voor een verkoper makkelijker te beoordelen of iemand bevoegd is om bepaalde typen pyrotechnische artikelen te kopen. Ook kan de pyro-pass (mee)helpen in de strijd tegen de illegale handel met professioneel vuurwerk.
Wat verandert er voor mij als verkoper?
U was al verplicht om bij professioneel vuurwerk, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en P2-artikelen te controleren of de koper van die artikelen een persoon met gespecialiseerde kennis is. Dat deed u voorheen door te controleren of iemand over een relevante toepassingsvergunning, een omgevingsvergunning, of een uit een andere land afkomstige vergunning beschikte. Met de pyro-pass kunt u deze check eenvoudiger uitvoeren. De pyro-pass is namelijk een binnen België, Luxemburg en Nederland geharmoniseerd en herkenbaar document.
Er gelden de volgende verplichtingen wanneer u een persoon (afkomstig uit één van de Benelux-landen) professioneel vuurwerk, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik of P2-artikelen wilt verkopen:
- U vraagt de koper om zijn of haar pyro-pass te laten zien, en een geldig legitimatiebewijs.
- U checkt de geldigheid van de pyro-pass in het pyro-passregister. Meer informatie over hoe u dat doet, kunt u vinden op Hobéon SKO.
- U slaat de volgende documenten gedurende zeven jaar op in uw administratie:
- Een kopie van de pyro-pass
- De factuur behorend bij de transactie
- Als dat relevant is het bijbehorende vervoersdocument
Hoe check ik de geldigheid van een pyro-pass?
Meer informatie hierover kunt u vinden op Hobéon SKO.
Ik moet een kopie opslaan in mijn administratie. Wat wordt bedoeld met een kopie?
U bent verplicht een aantal documenten gedurende zeven jaar op te slaan in uw administratie, onder andere een kopie van de pyro-pass. Dit moet een kopie zijn van de pyro-pass zelf. Wanneer u de geldigheid van de pyro-pass checkt, is het mogelijk om een pdf te downloaden waarin is opgenomen welke pyro-pass (aan de hand van het pyro-pass nummer) is gecheckt en wanneer. Dit mag u opslaan in uw administratie, maar geldt niet als een kopie van de pyro-pass.
Moet ik als verkoper ook een kopie van het legitimatiebewijs opslaan in mijn administratie?
Nee, een kopie van het legitimatiebewijs mag om privacy-redenen niet worden opgeslagen in uw administratie. Het legitimatiebewijs van de koper wordt enkel samen met de pyro-pass gecontroleerd bij de verkoop.
Moet ik als verkoper de de pyro-pass controleren voor alle pyrotechnische artikelen?
Nee, de plicht om de pyro-pass te controleren geldt enkel voor de volgende categorieën:
- Professioneel vuurwerk (F4, F3, en F2-vuurwerk dat niet is aangewezen als consumentenvuurwerk in de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk). Houders van een pyro-pass met de categorieën F3 of F4 zijn ook gemachtigd voor niet voor particulier gebruik aangewezen vuurwerk van categorie F2.
- Pyrotechnische artikelen voor theatervuurwerk (T1, T2). Houders van een pyro-pass met de categorie T2 zijn ook gemachtigd voor pyrotechnische artikelen voor theatergebruik van categorie T1.
- P2-artikelen.
De verplichting om een pyro-pass te controleren geldt niet voor consumentenvuurwerk.
Wat moet ik als verkoper doen als iemand afkomstig uit een van de Benelux-landen geen pyro-pass kan laten zien?
Wanneer een koper afkomstig is uit België, Luxemburg of Nederland en geen pyro-pass kan laten zien, dan mogen de artikelen waarvoor een pyro-pass verplicht is niet worden verkocht. Als u dat wel doet, dan is dat strafbaar volgens de Wet op de economische delicten.
Wat moet ik als verkoper doen als een koper niet uit Nederland, België of Luxemburg komt?
Voor kopers afkomstig uit een ander land dan Nederland, België of Luxemburg verandert er op dit moment niets ten opzichte van de huidige situatie. Zij hoeven geen pyro-pass te laten zien. Wel moet uiteraard altijd gecheckt worden of een koper een persoon met gespecialiseerde kennis is.
Moet ik als verkoper ook een pyro-pass hebben om vuurwerk te verkopen?
U bent enkel als koper van bepaalde categorieën pyrotechnische artikelen verplicht om over een pyro-pass te beschikken. Als u als verkoper ook bepaalde categorieën pyrotechnische artikelen koopt binnen België, Luxemburg en Nederland, dan bent u ook verplicht om over een pyro-pass te beschikken.
Waar kan ik een pyro-pass aanvragen?
U kunt een pyro-pass aanvragen bij Hobéon SKO. Deze organisatie geeft namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat de pyro-passen uit. Informatie over de voorwaarden en de benodigde documenten kunt u vinden op Hobéon SKO.
Kan ik ook als bedrijf een pyro-pass aanvragen?
Nee, u kunt als bedrijf geen pyro-pass aanvragen. De pyro-pass is een persoonlijke pas. U kunt als bedrijf met een toepassingsvergunning personen die werkzaam zijn voor uw bedrijf aanwijzen als persoon die een pyro-pass mag aanvragen. U wijst dan deze persoon dan aan als 'verantwoordelijk persoon'. Deze verantwoordelijke persoon moet beschikken over een Hobéon-certificaat vuurwerkdeskundige. Wanneer deze persoon een pyro-pass aanvraagt bij Hobéon SKO, overlegt hij ook een verklaring van uw bedrijf dat hij of zij is aangewezen als 'verantwoordelijk persoon’. Het is dus belangrijk dat u hierover contact heeft met personen die voor u werkzaam zijn.
Hoe kan ik worden aangewezen als verantwoordelijk persoon?
U kunt enkel worden aangewezen als verantwoordelijk persoon door het bedrijf waar u in dienst bent. Dat bedrijf moet beschikken over een omgevingsvergunning of een door de Inspectie Leefomgeving en Transport verleende toepassingsvergunning. Bij de aanvraag van de pyro-pass dient u een formulier te overleggen waarin u bent aangewezen. Meer informatie vindt u op de Hobéon SKO.
Moet ik als koper meerdere pyro-passen aanvragen als ik voor meer dan één vuurwerkbedrijf werk?
Ja, u dient door de bedrijven waar u werkzaam voor bent en waarvoor u pyrotechnische artikelen aankoopt, te zijn aangewezen als 'verantwoordelijk persoon’. U overlegt bij de aanvraag van de pyro-pass een verklaring van het bedrijf. Dit bedrijf moet beschikken over een geldige toepassingsvergunning. Voor elk bedrijf waar u werkzaam voor bent, dient u een aparte pyro-pass aan te vragen.
Waarom kan ik geen pyro-pass aanvragen voor professioneel vuurwerk van categorie F2, en voor pyrotechnische artikelen voor theatergebruik van categorie T1?
U kunt enkel een pyro-pass aanvragen voor de categorieën F3, F4, T2 en P2. Als u artikelen koopt van categorie F2 dat niet aangewezen is voor particulier gebruik, dan wordt u door de verkoper wel gevraagd om uw pyro-pass te laten zien. Als u op uw pyro-pass gemachtigd bent voor de categorieën F3 of F4 dan bent u ook gemachtigd voor niet voor particulier gebruik aangewezen vuurwerk van categorie F2. Als u artikelen koopt van categorie T1, dan wordt u door de verkoper gevraagd om uw pyro-pass te laten zien. Als u op uw pyro-pass gemachtigd bent voor de categorieën T2 bent u ook gemachtigd voor niet voor pyrotechnische artikelen voor theatergebruik van categorie T1.
Hoe vraag ik een toepassingsvergunning aan?
Een toepassingsvergunning kunt u aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Meer informatie daarover kunt u vinden op Inspectie Leefomgeving en Transport.