Instructieregels actieplan geluid
Het Rijk heeft instructieregels opgesteld om te zorgen dat het Rijk, provincies en gemeenten binnen een agglomeratie (stedelijk gebied) een actieplan geluid vaststellen. Een actieplan geluid is een verplicht programma.
Inhoud
- Europese richtlijn omgevingslawaai
- Doel actieplan geluid
- Inhoud actieplan geluid
- Totstandkoming actieplan geluid
- Vaststellen en actualiseren actieplan geluid
- Relatie actieplan geluid en verslag monitoring geluid
- Status actieplan geluid Wet milieubeheer
Europese richtlijn omgevingslawaai
Artikel 2.26 van de Omgevingswet verplicht het Rijk om instructieregels te stellen over het actieplan geluid. Deze verplichting volgt uit de Europese richtlijn omgevingslawaai. Het Rijk informeert de Europese Commissie op basis van de actieplannen geluid van de bestuursorganen.
Doel actieplan geluid
Het doel van het actieplan geluid is:
- het omgevingslawaai zo nodig te voorkomen en te beperken waar het schadelijke effecten kan hebben voor de gezondheid van de mens.
- het handhaven van de milieukwaliteit van het omgevingslawaai als deze goed is.
Inhoud actieplan geluid
De pagina Instructieregels omgevingslawaai beschrijft voor welke geluidbronnen de verschillende bestuursorganen een actieplan geluid moeten vaststellen. Het actieplan geluid bevat in ieder geval:
- een uitwerking van het te voeren beleid voor de ontwikkeling, het gebruik, het beheer, de bescherming of het behoud van de fysieke leefomgeving (artikel 3.5, Omgevingswet).
- maatregelen om aan een of meer andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving te bereiken (artikel 3.5, Omgevingswet).
- een plandrempel, zijnde een geluidbelasting Lden en geluidbelasting Lnight op geluidgevoelige gebouwen (artikel 4.22, lid 1, Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup).
- maatregelen die worden overwogen of in uitvoering zijn om overschrijdingen van de plandrempel te voorkomen of ongedaan te maken (artikel 4.22, lid 3, Bkl).
- het verslag van de resultaten van de monitoring van geluidproductieplafonds.
In het Bkl staan instructieregels over de inhoud van het actieplan voor:
- gemeenten (artikel 4.23, Bkl)
- provincies (artikel 4.24, Bkl)
- het Rijk (artikel 4.25, Bkl)
In deze artikelen staan ook de inhoudsvereisten naar aanleiding van de monitoring van geluidproductieplafonds als omgevingswaarde.
Totstandkoming actieplan geluid
Het actieplan geluid wordt gemaakt aan de hand van de geluidbelastingkaarten (artikel 3.6, lid 2, Omgevingswet). Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is van toepassing op de voorbereiding van het actieplan geluid (artikel 16.27, Omgevingswet). Het bestuursorgaan betrekt burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding (artikel 10.8, Omgevingsbesluit Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)). Voor zover het actieplan betrekking heeft op een grensregio, overlegt het bestuursorgaan met de bevoegde autoriteiten van de aangrenzende lidstaten (artikel 10.17, Omgevingsbesluit).
Vaststellen en actualiseren actieplan geluid
- Het bestuursorgaan stelt een actieplan geluid vast (artikel 3.6, 3.8 of 3.9, Omgevingswet).
- Het actieplan geluid wordt elke 5 jaar geactualiseerd (artikel 10.17, Omgevingsbesluit). Gemeenten en provincies sturen aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de benodigde gegevens over een actieplan geluid (artikel 10.9, Omgevingsbesluit).
- Voor het actualiseren, opstellen en vaststellen van het actieplan geluid is een stappenplan beschikbaar.
Relatie actieplan geluid en verslag monitoring geluid
Verslag monitoring geluidproductieplafonds
Het vijfjaarlijkse monitoringsverslag is gekoppeld aan het actieplan geluid vanwege de samenhang met aspecten uit het actieplan.
Met bepalingen in artikelen 4.23, 4.24 en 4.25 Bkl bevat het actieplan geluid ook:
- het verslag van de resultaten van de monitoring
- de wijze waarop is voldaan aan de resultaatsverplichting
- de validatie van de berekende waarden met metingen bij rijkswegen en hoofdspoorwegen
- de planning van de sanering bij rijkswegen en hoofdspoorwegen
Verslag monitoring basisgeluidemissie
De monitoringsverplichtingen over de basisgeluidemissie lopen synchroon met de bovenstaande vijfjaarlijkse verplichtingen vanuit de EU-richtlijn omgevingslawaai. Hierdoor kunnen de agglomeratiegemeenten de verplichtingen van de monitoring van het geluid verregaand integreren met de uitvoering van deze Europese richtlijn. Ze kunnen in het actieplan geluid ingaan op:
- de afweging of geluidbeperkende of geluidwerende maatregelen moeten worden genomen (artikel 3.26, Bkl).
- de verplichting tot naleving van de binnenwaarde (artikel 3.49, lid 1 onder c, Bkl).
Status actieplan geluid Wet milieubeheer
Volgens artikel 4.98 Invoeringswet Omgevingswet is een actieplan dat is vastgesteld onder de Wet milieubeheer een actieplan geluid onder de Omgevingswet. Het actieplan geluid dat is vastgesteld onder de Wet milieubeheer, behoudt daarmee zijn status. En zijn geen juridische of technische aanpassingen nodig. Het actieplan geluid is op zichzelf geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en is niet gericht op rechtsgevolgen. Overgangsrecht is daarom niet van toepassing. Voor zover wij weten bevat geen enkel actieplan geluid namelijk besluiten over het treffen van maatregelen.
Meer informatie
Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) is een van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet.
Omgevingsbesluit
Het Omgevingsbesluit regelt in aanvulling op de Omgevingswet onder meer welk bestuursorgaan het bevoegd gezag is om een omgevingsvergunning te verlenen en welke procedures gelden. Daarnaast regelt dit besluit wat de betrokkenheid is van andere bestuursorganen bij de besluitvorming. Het regelt ook een aantal op zichzelf staande onderwerpen, zoals de milieueffectrapportage en financiële bepalingen.
Het Omgevingsbesluit is voor alle doelgroepen relevant, dus voor zowel burgers en bedrijven, als voor overheden.