Wegdelen-uitwisselbestand van het CIMLK
Het uitwisselbestand van wegdelen (segmenten) en wegomgevingskenmerken van het Centraal Instrument Monitoring Luchtkwaliteit (CIMLK) bestaat uit 30 kolommen. De kolommen staan op een vaste volgorde en hebben een specifieke naam.
Wegen en omgevingskenmerken in het CIMLK
In het Centraal Instrument Monitoring Luchtkwaliteit (CIMLK) staan de wegen waarvan de wegbeheerder de luchtkwaliteit moet of wil weten. Dit zijn meestal de wegen met veel verkeer. De kenmerken van de weg en de omgeving zijn nodig voor het berekenen van de luchtkwaliteit. Die kenmerken zijn bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid, afstand tot de bebouwing, hoogte van (geluid)schermen en de weghoogte.
Het uitwisselbestand wegdelen en omgevingskenmerken
In de tabel Wegdelen-uitwisselbestand van het CIMLK staan:
- kolomvolgnummer (de verplichte volgorde van de kolommen)
- kolomnamen, met tussen haakjes de verkorte naam voor het Shape-bestand
- omschrijving van de data die in de kolom staat en toegestane waarden
Meer informatie en de conversie van de uitwisselbestanden van de NSL-monitoringstool staan in de spreadsheet en het informatiemodel op de pagina Documentatie van het CIMLK.
Let op: Het CIMLK herkent het uitwisselbestand aan de naam van het bestand. De naam van het wegdelen-uitwisselbestand moet daarom beginnen met 'segment'. UB staat voor Uitwisselbestand en geeft de regel-nummering in het formatbestand weer.
UB | Nr. | Kolomnaam (kolomnaam Shape-bestand) |
Omschrijving |
---|---|---|---|
1 |
A |
identificatie |
Unieke identificatie bestaande uit KVK-nummer, underscore en uniek object-nummer van het wegdeel |
2 | B | naamOverheid (naamoverhd) |
Naam van de eigenaar van het wegdeel Het CIMLK vult dit in op basis van KVK-nummer |
3 | C | typeOverheid (typeoverhd) |
Type overheid van de eigenaar van het wegdeel Het CIMLK vult dit in op basis van KVK-nummer Mogelijke waarde: 'R', 'P', 'G' en 'W' |
4 | D | straatnaam (straatnaam) |
De straatnaam zoals aangeduid in het Nationaal Wegenbestand (NWB) Moet waarde bevatten als wegnummer leeg is |
5 | E | wegnummer (wegnummer) |
Het wegnummer zoals aangeduid in het Nationaal Wegenbestand (NWB) Moet waarde bevatten als straatnaam leeg is |
6 | F | rekenmethode (rekenmeth) |
Geeft rekenmethode van het wegdeel aan |
7 | G | wegsoort (wegsoort) |
Geeft soort weg in perspectief van snelheid en doorstroming |
8 | H | tunnelfactor (tunnelfact) |
Factor waarmee de emissies worden vermenigvuldigd om te corrigeren voor emissies uit tunnelmond Mogelijke waarden zijn ´0´ of '1' of '>1´ |
9 | I | hoogte (hoogte) |
Gemiddelde hoogte van het wegdeel ten opzichte van het omliggende maaiveld in meter (alleen van toepassing voor SRM-2) |
10 | J | taludSoort (taludsoort) |
Soort talud van het wegdeel zowel voor verdiepte als verhoogde ligging Mogelijke waarden: 'zvz', 'vz', 'sz', 'v' of 't' (alleen van toepassing voor SRM-2) |
11 | K | overdrachtLinksSoort (overdrlsrt) |
Object dat invloed heeft op de verspreiding van de emissies (bijvoorbeeld geluidscherm of wal) aan linkerkant van het wegdeel gezien in de rijrichting Mogelijke waarden: leeg of 's' of 'w' (de laatste twee zijn alleen van toepassing voor SRM-2) |
12 | L | overdrachtLinksAfstand (overdrlafs) |
Afstand (in meter) van het object tot de wegas |
13 | M | overdrachtLinksHoogte (overdrlhgt) |
Hoogte (in meter) van het object ten opzichte van de weg |
14 | N | overdrachtRechtsSoort (overdrrsrt) |
Object dat invloed heeft op de verspreiding van de emissies (bijvoorbeeld geluidscherm) aan rechterkant van het wegdeel gezien in de rijrichting Mogelijke waarde: leeg of 's' of 'w' (de laatste twee alleen van toepassing voor SRM-2) |
15 | O | overdrachtRechtsAfstand (overdrrafs) |
Afstand (in meter) van het object tot de wegas |
16 | P | overdrachtRechtsHoogte (overdrrhgt) |
Hoogte (in meter)van het object ten opzichte van de weg |
17 | Q | maximumsnelheid (maxsnlhd) |
Maximumsnelheid op het wegdeel (in km/u) In geval van dynamische snelheidslimiet de laagste maximumsnelheid |
18 | R | maximumsnelheidDynamisch (maxdyn) |
In geval van dynamische snelheidslimiet de hoogste maximumsnelheid (in km/u) |
19 | S | intensiteitLichtVerkeer (intlv) |
Gemiddeld aantal lichte voertuigen per etmaal. In geval van dynamische snelheidslimiet het aantal lichte voertuigen dat rijdt in de periode met de laagste snelheidslimiet |
20 | T | intensiteitLichtVerkeerDynamisch (intlvdyn) |
Van toepassing op wegdelen met dynamische snelheidslimiet. (aantal voertuigen per etmaal) |
21 | U | intensiteitMiddelzwaarVerkeer (intmv) |
Intensiteit van het middelzwaar verkeer (aantal voertuigen per etmaal) Gemiddeld aantal voertuigen over alle dagen van de week |
22 | V | intensiteitZwaarVerkeer (intzv) |
Intensiteit van het zwaar verkeer (aantal voertuigen per etmaal) Gemiddeld aantal voertuigen over alle dagen van de week |
23 | W | intensiteitBusVerkeer (intbv) |
Intensiteit van het openbaar busverkeer |
24 | X | stagnatiefactorLichtVerkeer (stagfactlv) |
Stagnatiefactor van het lichtverkeer Getal tussen 0.00 en 1.00 |
25 | Y | stagnatiefactorMiddelzwaarVerkeer (stagfactmv) |
Stagnatiefactor van het middelzwaar verkeer Getal tussen 0.00 en 1.00 |
26 | Z | stagnatiefactorZwaarVerkeer (stagfactzv) |
Stagnatiefactor van het zwaar verkeer Getal tussen 0.00 en 1.00 |
28 | AA | stagnatiefactorBusVerkeer (stagfactbv) |
Stagnatiefactor van het openbaar busverkeer Getal tussen 0.00 en 1.00 (niet voor SRM-2 wegdelen, dan -999 invullen) |
28 | AB | opmerking (opmerking) |
Eigen opmerkingen bij dit wegdeel |
29 | AC | tijdstipRegistratie (tijdreg) |
Tijdstip dat dit wegdeel in het CIMLK is opgenomen |
30 | AD | geometrie (geometrie) |
Geometrie van dit wegdeel als linestring (multi-linestring is niet toegestaan) |