Scheepvaartemissies
De bijdrage van scheepvaart op de luchtkwaliteit is opgenomen in de grootschalige concentratiekaarten. Wilt u de bijdrage van de scheepvaart zelf berekenen? Gebruik dan de emissie- en bronkenmerken die TNO heeft samengesteld voor de zee- en binnenvaartschepen.
Bijdrage zee- en binnenscheepvaart opgenomen in de GCN
In de Grootschalige Concentratiekaarten Nederland (GCN) is de scheepvaartemissie in Nederland verwerkt. Op grote schaal is dus rekening gehouden met de bijdrage van de zee- en binnenscheepvaart op de luchtkwaliteit.
U hoeft in uw onderzoek naar de luchtkwaliteit dan ook meestal niet apart rekening te houden met de bijdrage van de scheepvaart.
Modelleren van de scheepvaartemissies
Als u een onderzoek doet naar de invloed van de zee- of binnenscheepvaart op de luchtkwaliteit, gebruikt u het rapport van adviesbureau DNV GL. Ook gebruikt u de emissie- en bronkenmerken die TNO heeft samengesteld voor de zee- en binnenvaartschepen.
Adviesrapport van DNV GL
Het adviesbureau DNV GL heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een onderzoek uitgevoerd naar de verspreiding van emissies in de lucht bij binnenvaartschepen (pdf, 3.1 MB). Met deze meetresultaten is de implementatie van het Nieuw Nationaal Model (NNM), met een rekenmodule voor scheepvaart, gevalideerd.
Het rapport gaat onder andere in op het verloop van de verticale verspreiding en pluimstijging door warmte van de emissie. Het rapport helpt u bij het berekenen van concentraties door scheepvaart.
In het modelleren van de verspreiding van de scheepvaartemissie onderscheiden we in ieder geval 3 verschillende situaties:
- varende schepen: modelleren met een scheepvaartmodel (implementatie NNM)
- manoeuvreren in de haven: bij benadering modelleren als puntbron met de standaardrekenmethode luchtkwaliteit 3 (SRM-3)
- liggend aan de wal: bij benadering modelleren als puntbron met SRM-3.
Kentallen zeeschepen
Voor stikstofdepositieberekeningen in AERIUS stelt TNO jaarlijks emissiekentallen voor zeeschepen op. Het Handboek Data AERIUS 2023 geeft uitleg over de emissiefactoren en bronkenmerken voor zeescheepvaart. In het handboek staat de actuele link naar de dataset van TNO. De dataset bevat de karakteristieken van zeeschepen varend op zee, varend binnengaats en stilliggend in de haven.
Kentallen binnenvaartschepen
Voor het berekenen van de emissiegegevens van binnenvaartschepen, heeft TNO het rekenmodel PRELUDE (xlsm, 543 kB) ontwikkeld en hier een Excel-applicatie van gemaakt. De eerste versie van PRELUDE heeft TNO in 2011 gemaakt in opdracht van het ministerie van IenW. In 2013 heeft TNO het rekenmodel vernieuwd. Begin 2016 zijn enkele emissiekentallen toegevoegd en enkele verwijderd.
Met de Excel-applicatie PRELUDE berekent u op relatief eenvoudige wijze emissiegegevens voor verschillende categorieën binnenvaartschepen. De emissiegegevens voert u in in de rekenmodellen om de bijdrage van de binnenvaart te berekenen. Naast de NOx-emissies en PM10-emissies, kunt u met PRELUDE ook de warmte-output (MW) vaststellen.
TNO heeft bij het rekenmodel een handleiding voor PRELUDE (pdf, 1.4 MB) geschreven. In de handleiding licht TNO de achtergrond en de werking van het rekenmodel toe.
Let op: de Excel-applicatie PRELUDE gebruikt macro's. Als u een foutmelding krijgt over een niet-werkende macro, heeft dit mogelijk te maken met uw beveiligingsinstelling. Kunt u die zelf niet veranderen? Neemt u dan contact op met uw eigen systeembeheerder.