Plannen voor ontwikkeling DSO in 2e kwartaal 2025 beschikbaar
Aan het begin van ieder kwartaal bepalen de ontwikkelteams, koepelorganisaties en opdrachtgever de werkzaamheden met elkaar. De plannen voor de ontwikkeling van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) voor het 2e kwartaal van 2025 zijn nu beschikbaar.
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u op de pagina Plannen voor ontwikkeling DSO: 2e kwartaal 2025 (PI-34) van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Omgevingsloket: verbeteren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen onderzoekers gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder andere verder aan een ontwerp voor informatiepagina's met extra informatie over de meest gezochte werkzaamheden, het tonen van werkzaamheden in de Vergunningcheck en Maatregelen op maat in een logischere volgorde, het starten van de analyse voor de overzichtspagina met 'Overige werkzaamheden' en de analyse voor de overzichtspagina met werkzaamheden voor bedrijven.
Omgevingsloket: contactgegevens overheden op conclusiepagina Vergunningcheck
Voor de actie 'Neem contact op met uw gemeente of waterschap' op de resultaatpagina van de Vergunningcheck, hebben de ontwikkelteams vorig kwartaal een database ontwikkeld. Gemeenten en waterschappen konden hiervoor hun contactgegevens aanleveren bij hun koepelorganisatie. Dit kwartaal wordt deze database gevuld en worden de contactgegevens zichtbaar in het Omgevingsloket. Als er geen gegevens zijn aangeleverd, blijft de tekst 'Neem contact op' staan zonder contactgegevens.
Omgevingsloket: hulp voor nieuwe bezoekers Regels op de kaart
Gebruikersonderzoek laat zien dat nieuwe bezoekers de werking van Regels op de kaart nog steeds lastig vinden, ondanks een video met uitleg die is gemaakt. In het vorige kwartaal hebben ontwikkelteams onderzocht wat nodig is om nieuwe bezoekers beter op weg te helpen. Het idee is om nieuwe bezoekers met pop-upteksten op de belangrijkste onderdelen te wijzen. Dit kwartaal worden 7 van deze teksten getest met een gebruikersonderzoek.
Omgevingsloket: Engelse contactpagina voor Single Digital Gateway (SDG)
Naar verwachting komt eind dit kwartaal de Engelstalige informatiepagina beschikbaar voor het Omgevingsloket. Hiermee kunnen initiatiefnemers met een Europees erkend inlogmiddel (eIDAS) in het Engels een verzoek indienen voor contact over een vergunningaanvraag. Deze pagina ondersteunt de Europese verordening Single Digital Gateway (SDG). Om deze berichten te ontvangen moeten overheden versie 5.0 van de Standaard aanvragen en meldingen gebruiken (STAM). Voor leveranciers en overheden die deze versie of functionaliteit nog niet ondersteunen, komt een tijdelijke oplossing.
Webstatistieken: inzicht in gebruik Omgevingsloket voor overheden
De vraag naar data over het gebruikersgedrag in het Omgevingsloket groeit, bijvoorbeeld voor het gebruik van de Vergunningcheck. Dit helpt ook gemeenten, waterschappen en provincies om de bezoekers van het loket te begrijpen en om eigen toepasbare regels te verbeteren. Vorig kwartaal is een onderzoek gestart hoe deze data op een goede manier gedeeld kan worden met overheden. Dit kwartaal worden korte-termijn oplossingen onderzocht, wordt een prototype uitgewerkt en getest en wordt verder gewerkt aan het uitwerken van dashboards.
Publiceren van plannen: voorbereidingen nieuwe versie standaard STOP/TPOD
De ontwikkelteams werken al een aantal kwartalen aan de voorbereidingen voor de nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP) versie 1.4 en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Vorig kwartaal hebben teams gewerkt aan technische voorbereidingen voor deze nieuwe versie, waarmee ze later dit jaar ook de functionaliteiten van deze standaarden kunnen ontwikkelen. Dit kwartaal worden onder andere de toepassingsprofielen (TPOD) aangepast aan de nieuwe versie van de standaard.
Annoteren van omgevingsdocumenten: publicatie annotatierichtlijn
Dit kwartaal levert Geonovum de consultatieversie op van de annotatierichtlijn voor het opstellen van omgevingsdocumenten en toepasbare regels. Voor de consultatie vullen ze de richtlijn aan met toelichtingen en voorbeelden. Als het lukt om de reacties uit de consultatie te verwerken, wordt de annotatierichtlijn eind dit kwartaal gepubliceerd.
Ontvangen van verzoeken: nieuwe versie STAM
Dit kwartaal komt een nieuwe versie van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) beschikbaar, versie 6.0. Softwareleveranciers kunnen dan overstappen naar deze nieuwe versie. Ook komen er veranderingen in de algemene set indieningsvereisten. Deze veranderingen zijn nodig om het herontwerp te realiseren van de pagina 'Uw gegevens' in het Omgevingsloket. Dit ontwerp is vorig kwartaal afgerond. Later dit jaar komen er aanpassingen om veranderingen van identificerende gegevens te voorkomen, zoals het KVK-nummer van bedrijven. En komen verbeteringen voor het machtigen, met als nieuw onderdeel de papieren machtiging.
Maken en aanleveren toepasbare regels: nieuwe versie STTR
Eind dit kwartaal komt versie 3.0 van de Standaard toepasbare regels (STTR) beschikbaar. De standaard wordt dan ook ondersteund in het DSO. Softwareleveranciers kunnen dan overstappen naar deze nieuwe versie. Deze nieuwe versie is onder andere nodig om vragen vooraf in te vullen vanuit registers, bijvoorbeeld voor beschermde diersoorten (BeSI) en monumenten. Ook worden in de nieuwe versie technische controles (validaties) verbeterd bij toepasbare regels aanleveren.
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Dank kunt u het volgende doen:
- Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review): de ontwikkelteams presenteren tweewekelijks hun werk aan elkaar. Als overheid, leverancier of geïnteresseerde in het open stelsel voor derden kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM'er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
- Volg de release-informatie: verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen.
- Bekijk de bekende wensen: op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
- Bekijk de resultaten van gebruikersonderzoeken: op de pagina Resultaten van gebruikersonderzoeken Omgevingsloket vindt u een overzicht per onderzoek.
Meer informatie
- Volledig overzicht van alle plannen op de website van IPLO.
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.