Vergunningaanvraag aanvullen in het Omgevingsloket
Als initiatiefnemers in het Omgevingsloket een vergunningaanvraag hebben ingediend, kunnen zij die ook aanvullen. Initiatiefnemers zijn bijvoorbeeld particulieren of bedrijven. Een aanvulling kan nodig zijn omdat u als overheid meer informatie nodig heeft, of omdat de initiatiefnemer zelf iets wil toevoegen. U krijgt bij een ingediende aanvulling een notificatie dat er een aanvulling is gedaan. Vervolgens kunt u het verzoek met de aangevulde informatie opnieuw ophalen.
Om een aanvulling toe te voegen gaat u in het Omgevingsloket naar het onderdeel Mijn Omgevingsloket.
Hoe het aanvullen van een verzoek werkt, leest u in het Helpcentrum van het Omgevingsloket:
Soort aanvullende informatie
Als er informatie mist in een vergunningaanvraag, stuurt u een bericht met de vraag om die aan te vullen. De initiatiefnemer kan zelf ook besluiten om nog een document toe te voegen of een eerder gegeven antwoord aan te vullen of te veranderen.
Een initiatiefnemer kan de volgende informatie aanvullen in het Omgevingsloket:
- de projectomschrijving van de aanvraag
- antwoorden op vragen
- documenten
- persoonsgegevens
Een initiatiefnemer kan de volgende informatie niet aanvullen:
- naam van het project
- locatie
- activiteiten
Geen aanvulling voor melding of informatieplicht
Het kan ook zijn dat een initiatiefnemer een melding moet doen of informatie moet aanleveren omdat er een informatieplicht geldt. Een initiatiefnemer kan die allebei niet aanvullen via het Omgevingsloket. De initiatiefnemer moet dan een nieuwe melding of nieuwe informatie indienen.
Geen aanvulling van conceptverzoek
Het is in het Omgevingsloket niet mogelijk een conceptverzoek aan te vullen. Initiatiefnemers kunnen in overleg direct met het bevoegde gezag contact opnemen als ze aanvullingen willen doorgeven. Ook kan een nieuw conceptverzoek worden ingediend.
Activiteiten aanvullen
Het is alleen mogelijk een aanvulling op een ingediend verzoek te doen. Initiatiefnemers kunnen bij een aanvulling de projectomschrijving, de vragen en de contactgegevens aanpassen. Ook kunnen ze andere documenten toevoegen. Initiatiefnemers kunnen geen activiteiten toevoegen aan het verzoek. Als initiatiefnemers toch activiteiten willen toevoegen, dan kan de initiatiefnemer een nieuw verzoek voor de nieuwe activiteit indienen. Of een nieuw verzoek voor alle activiteiten indienen en de oude intrekken.
Nieuw verzoek toevoegen aan bestaand project
Initiatiefnemers kunnen ook een nieuw verzoek toevoegen aan een project. Bijvoorbeeld als een project uit meerdere werkzaamheden bestaat en ze niet alle aanvragen tegelijk willen doen. Of als ze naast een vergunningaanvraag later ook nog een melding moeten doen, bijvoorbeeld om te melden wanneer ze starten met de bouw. Hiervoor kan een initiatiefnemer een nieuw verzoek toevoegen aan een project.
Aanvullen van Wabo aanvraag of besluit
Heeft een initiatiefnemer voor 1 januari 2024 in het Omgevingsloket online (OLO) een Wabo-aanvraag ingediend? Dan kan hij of zij deze aanvraag of het besluit aanvullen in het Omgevingsloket. De initiatiefnemer gebruikt hiervoor de activiteit 'Wabo aanvraag of besluit aanvullen – Informatie.' Bevoegde gezagen kunnen aan de hand van de inhoud van het verzoek deze koppelen aan de originele Wabo-aanvraag of -besluit.