Gegevens in het Omgevingsloket en het DSO
Burgers, bedrijven en overheden vinden informatie over de fysieke leefomgeving in het Omgevingsloket. Als overheid wisselt u daarvoor gegevens en documenten uit met de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Dit zijn bijvoorbeeld omgevingsdocumenten, vragenbomen en informatieproducten.
Omgevingsdocumenten
Omgevingsdocumenten zijn officiële publicaties van overheden. U publiceert omgevingsdocumenten zoals het omgevingsplan en de omgevingsverordening via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Daarvoor sluit u eerst uw ruimtelijke plansoftware aan op de LVBB. Hierbij gebruikt u de Standaard officiële overheidspublicaties met toepassingsprofielen (STOP/TPOD).
Via de LVBB komen omgevingsdocumenten ook in het digitaal stelsel en het Omgevingsloket. Daar kan iedereen de regels uit plannen bekijken via het onderdeel Regels op de kaart.
Omgevingsdocumenten zijn als geheel te zien op:
- overheid.nl
- wetten.nl
- officiëlebekendmakingen.nl
Omgevingsdocumenten en losse juridische regels zijn openbaar. Iedereen kan deze documenten en regels ook gebruiken voor eigen websites en toepassingen.
Toepasbare regels
Toepasbare regels zijn juridische regels, maar dan in begrijpelijke taal. Initiatiefnemers gebruiken ze vervolgens om te zien of ze een vergunning nodig hebben of een melding moeten doen.
Toepasbare regels maken en aanleveren is een proces met verschillende stappen. Om te beginnen moet u uw regelbeheersysteem aansluiten op de Registratie toepasbare regels (RTR). Zo kunt u uw toepasbare regels zelf beheren en publiceren. Daarvoor gebruikt u de ze de Standaard toepasbare regels (STTR).
Als u toepasbare regels in de RTR heeft gezet, zijn ze te zien in de volgende onderdelen van het Omgevingsloket:
- Vergunningcheck
- Aanvragen
- Maatregelen op maat
Vergunningaanvragen en meldingen
Initiatiefnemers kunnen vergunningaanvragen en meldingen indienen in het Omgevingsloket. Ze beantwoorden daarvoor vragen en zien daarna bij welke overheid ze de aanvraag of melding moeten indienen. Het Omgevingsloket zet de aanvraag of melding klaar en stuurt een notificatie naar die overheid. Die kan de aanvraag of melding daarna digitaal ophalen uit het Omgevingsloket.
Om deze notificaties te kunnen ontvangen, sluit u als overheid uw zaak- of vergunningsysteem aan op het DSO. Daarvoor gebruikt u de Standaard aanvragen en meldingen (STAM).
Informatieproducten
Informatieproducten zijn sets van informatie over de fysieke leefomgeving. Bijvoorbeeld de beschermde bomen in een gemeente of de waterstand binnen een waterschap. U kunt ze gebruiken om een vergunningaanvraag makkelijker te maken. U kunt ze ook laten zien in het onderdeel Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Daarvoor gebruikt u de Stelselcatalogus Omgevingswet.
Ruimtelijke plannen die nog gelden bij inwerkingtreding
Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet publiceert u geen plannen meer op ruimtelijkeplannen.nl. Plannen die bij de inwerkingtreding nog gelden, zijn vanaf dan te zien via het Omgevingsloket in het onderdeel Regels op de kaart. Plannen uit ruimtelijkeplannen.nl komen automatisch in het Omgevingsloket. Op de pagina Transitie ruimtelijkeplannen.nl leest u wat u kunt doen om ruimtelijke plannen zo goed mogelijk vindbaar te maken.
Begrippen en definities Omgevingswet
De begrippen en definities uit juridische bronnen zoals de Omgevingswet en het omgevingsdocument staan in de Stelselcatalogus Omgevingswet. Dit zorgt ervoor dat iedereen dezelfde begrippen en definities gebruikt. Dat maakt interbestuurlijk werken gemakkelijker.
Ga naar het Omgevingsloket
Ga direct naar het Omgevingsloket op de productieomgeving.