Inloggen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers op verschillende manieren inloggen om een aanvraag of melding te doen: met DigiD, eHerkenning, een Europees inlogmiddel of met het Omgevingsloket-ID. Welke gegevens u als overheid ontvangt in het verzoek-XML van de aanvraag, hangt af van hoe aanvragers inloggen.
Op deze pagina
- Inloggen
- Omgevingsloket-ID voor overheden
- Gegevens aanvragers in verzoek-XML
- Betrouwbaarheidsniveau Omgevingsloket
Direct naar het Omgevingsloket
Om in te loggen in het Omgevingsloket, gaat u naar het onderdeel Inloggen op het Omgevingsloket. Hoe het inloggen in het Omgevingsloket werkt, leest u in het Helpcentrum van het Omgevingsloket:
Inloggen
Er zijn 4 manieren om in te loggen in het Omgevingsloket:
- 1 DigiD: voor burgers in Nederland
- 2 eHerkenning: voor bedrijven, overheden en andere organisaties in Nederland
- 3 Europees erkend inlogmiddel: voor Europese burgers
- 4 Omgevingsloket-ID: voor buitenlandse burgers, bedrijven en organisaties
1 DigiD: voor burgers in Nederland
Burgers loggen in met DigiD. Inloggen met DigiD is alleen beschikbaar op de productieomgeving van het Omgevingsloket.
2 eHerkenning: voor bedrijven, overheden en andere organisaties in Nederland
Bedrijven, overheden en andere organisaties loggen in met eHerkenning. Voor het inloggen op het Omgevingsloket hebben initiatiefnemers minimaal eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2+ (afgekort eH2+) nodig. U kunt als overheid ook inloggen met eHerkenning op de pre-productieomgeving (oefenomgeving) van het Omgevingsloket.
Meer over het inloggen met eHerkenning en met welke gegevens u dit kunt aanvragen leest u op de pagina's:
3 Europees erkend inlogmiddel: voor Europese burgers
Europese burgers loggen in met een Europees erkend inlogmiddel. Inloggen met een Europees erkend inlogmiddel is alleen beschikbaar op de productieomgeving van het Omgevingsloket.
4 Omgevingsloket-ID: voor buitenlandse burgers, bedrijven en organisaties
Initiatiefnemers die in het buitenland wonen en niet kunnen inloggen met een Europees erkend inlogmiddel, loggen in met een Omgevingsloket-ID. Dat geldt ook voor initiatiefnemers die tijdelijk in Nederland wonen en geen DigiD kunnen aanvragen. En ook voor buitenlandse bedrijven en organisaties die in Nederland een aanvraag of melding willen doen en geen eHerkenning kunnen aanvragen.
Zij kunnen het Omgevingsloket-ID aanvragen op de productieomgeving van het Omgevingsloket.
Omgevingsloket-ID voor overheden
Als overheid kunt u ook inloggen met een Omgevingsloket-ID. Dit kan alleen op de pre-productieomgeving (oefenomgeving).
Gegevens aanvragers in verzoek-XML
Als een initiatiefnemer of gemachtigde een aanvraag indient, vullen ze gegevens in, zoals de naam en het adres. Als overheid ontvangt u deze gegevens in het XML-bericht van het verzoek.
De gegevens die u ontvangt, zijn afhankelijk van de soort aanvrager. Particuliere aanvragers vullen andere gegevens in dan bedrijven en organisaties. En als aanvragers inloggen met DigiD of eHerkenning, vult het Omgevingsloket veel van deze gegevens ook automatisch in.
Bij Europese burgers die inloggen met een Europees erkend inlogmiddel wordt in het verzoekbericht het burgerservicenummer (BSN) gevuld met nullen. Bij aanvragen met een Omgevingsloket-ID wordt in het verzoekbericht BSN of KVK-nummer gevuld met nullen.
Meer over de gegevens die aanvragers invullen, staat beschreven in de algemene set indieningsvereisten.
Betrouwbaarheidsniveau Omgevingsloket
De Wet digitale overheid (Wdo) regelt dat Nederlandse burgers en bedrijven veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij de overheid. Hiervoor moeten publieke dienstverleners per dienst bepalen welk betrouwbaarheidsniveau nodig is. Er zijn 3 betrouwbaarheidsniveaus: laag, substantieel en hoog.
Voor het Omgevingsloket geldt het volgende betrouwbaarheidsniveau:
- Betrouwbaarheidsniveau laag
- Toegang tot het Omgevingsloket voor burgers, bedrijven en organisaties met DigiD, eHerkenning, eIDAS en Omgevingsloket-ID.