Opgeloste bekende problemen (known issues)
Hier vindt u per onderdeel het overzicht van de opgeloste problemen (known issues) in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsloket.
Op deze pagina
Voor deze onderdelen zijn er op dit moment opgeloste problemen:
- Omgevingsloket
- Samenwerkfunctionaliteit
- Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
- Omgevingsdocumenten publiceren
Een overzicht van de opgeloste problemen in 2023 - 2021 vindt u op de pagina Opgeloste bekende problemen (known issues) 2023 en eerder.
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hier de opgeloste bekende problemen die te maken hebben met de Vergunningcheck, het doen van een aanvraag en Regels op de kaart.
Tekst loopt door onder de tabel
Probleem | Omschrijving/Toelichting | Oplossing | Datum opgelost |
---|---|---|---|
Het Omgevingsloket werkt niet op een mobiel apparaat met besturingssysteem Android |
Het Omgevingsloket werkt sinds kort niet op een mobiel apparaat met besturingssysteem Android. U krijgt een blanco scherm. |
Dit is opgelost. | Januari 2025 |
Regels op de kaart: Bij ontwerpversies van omgevingsdocumenten worden annotaties niet altijd juist getoond. |
Een bevoegd gezag kan een ontwerpwijziging doen op een vastgestelde versie van een omgevingsdocument. In enkele gevallen werden de annotaties bij dit ontwerp op Regels op de kaart niet juist weergegeven. Een gebruiker kan de annotaties wél aanzetten maar zag niet in alle gevallen de annotaties in het ontwerp op de juiste wijze. Dit kwam omdat er veel combinaties mogelijk zijn tussen vastgesteld en ontwerp. De ontwerpversies zijn wel goed opgeslagen/gepubliceerd. |
Dit is opgelost. | December 2024 |
Verzoeken ontvangen |
Bij het ophalen van de documenten bij een verzoek kan er een foutmelding komen. De foutmelding heeft als titel: 'Er is iets misgegaan. Status: 500. Detail: Object does not exist.' |
Dit is opgelost. | September 2024 |
Foutmelding: de doorgegeven vragenlijst is niet consistent |
Bij het indienen van een aanvraag kunt u een foutmelding krijgen: 'Uw onderstaand verzoek is niet ingediend doordat niet alle antwoorden juist zijn. Controleer uw antwoorden en bijlagen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project in ‘Mijn Omgevingsloket’. Deze foutmelding kan meerdere oorzaken hebben. |
Dit is opgelost. | September 2024 |
Melding: Vragenlijst bijwerken. Een moment geduld alstublieft. |
Tijdens het invoeren van antwoorden wordt de pagina vaak ververst. Tijdens een verversing kan er niets worden ingevoerd en wordt het typen onderbroken. |
Er is een aantal aanpassingen gedaan. Dit is nu opgelost. |
September 2024 |
Foutmelding bij indienen aanvraag |
Bij het gebruik van ketenmachtiging kon bij het indienen van een aanvraag of melding de volgende foutmelding voorkomen: 'Er ging iets mis. Uw onderstaand verzoek is niet ingediend. U kunt uw verzoek later opnieuw indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen projecten in ‘Mijn Omgevingsloket’. |
Dit is nu opgelost, de foutmelding komt niet meer voor. Er was al een workaround om de aanvraag toch in te dienen:
|
24 juli 2024 |
Inloggen |
eHerkenning: niet alle profielgegevens worden vooringevuld. |
Opgelost. Als e-mailadres en telefoonnummer in profiel worden ingevuld, worden deze gegevens vooringevuld bij de contactgegevens. |
24 juli 2024 |
Vergunningcheck, afbeeldingen |
In het Omgevingsloket worden afbeeldingen gebruikt om vragen te verduidelijken. Sinds 12 juni 2024 ontbreken deze afbeeldingen in de Vergunningcheck en Aanvragen. |
Dit is opgelost, de afbeeldingen zijn weer zichtbaar. |
13 juni 2024 |
Vergunningcheck |
De tegels van de meest gekozen Vergunningchecks waren niet zichtbaar op de homepage van het Omgevingsloket. Dit omdat gebruik ervan een foutmelding kon veroorzaken. |
Dit is opgelost. De tegels zijn weer teruggeplaatst. |
17 mei 2024 |
Aanvragen, foutmelding bij indienen |
In sommige gevallen kon een aanvraag met meerdere verzoeken (zowel een melding als een informatieplicht) niet tegelijk verzonden worden. De melding 'bezig met verzenden' komt in beeld, maar het verzenden lukte niet voor alle verzoeken. |
Dit is opgelost. Als workaround kon een initiatiefnemer de verzoeken apart verzenden. |
14 mei 2024 |
Aanvragen, Foutmelding: de doorgegeven vragenlijst is niet consistent |
Bij het indienen van een aanvraag of aanvulling kunnen initiatiefnemers een foutmelding krijgen: 'Uw onderstaand verzoek is niet ingediend doordat niet alle antwoorden juist zijn. Controleer uw antwoorden en bijlagen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project in ‘Mijn Omgevingsloket’. Deze foutmelding kan meerdere oorzaken hebben. |
Deze foutmelding is opgelost. Initiatiefnemers die de foutmelding kregen, kunnen het verzoek opnieuw indienen in Mijn Omgevingsloket. Wijzig voor indienen iets in de aanvraag, bijvoorbeeld een antwoord op een vraag. Als onder de foutmelding bij details/fouten staat: 'Ontbrekend antwoord voor document', is de workaround om de bijlagen te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Als bovenstaande niet werkt, is het soms mogelijk om toch de aanvraag in te dienen door deze opnieuw aan te maken in een nieuw project en daarna in te dienen. |
6 mei 2024 |
Aanvragen: foutmelding bij aanvulling indienen |
Bij het indienen van een aanvulling kon de volgende foutmelding komen: Foutmelding: 'Er ging iets mis. Uw onderstaand verzoek is niet ingediend. U kunt uw verzoek later opnieuw indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen projecten in 'Mijn Omgevingsloket'. |
Dit is opgelost. | Mei 2024 |
Aanvragen: Mijn Omgevingsloket |
Bij het ophalen van een project in Mijn Omgevingsloket kon de volgende foutmelding voorkomen: 'Wij kunnen de vragenlijst niet bijwerken. Excuses voor het ongemak. Er zijn validatiemeldingen geconstateerd. Fouten: Het antwoord "Ja" mag alleen 'true' of 'false' zijn.' Dit kwam voor bij 'Activiteit die betrekking heeft op een gemeentelijk monument - Aanvraag vergunning (Gemeente)'. |
Dit is opgelost. | April 2024 |
Aanvragen, pdf downloaden van een verzoek in Aanvragen of Mijn Omgevingsloket kan een foutmelding geven. |
In het onderdeel Aanvragen bij stap 7 'Verzoeken samenstellen en indienen', kunnen initiatiefnemers een verzoek indienen. Hier kunnen zij het verzoek ook downloaden. Sinds 5 maart 2024 kunnen initiatiefnemers een foutmelding krijgen bij het downloaden van de pdf: 'U kunt geen pdf downloaden van uw verzoek. Excuses voor het ongemak.' |
Dit is opgelost. | 8 maart 2024 |
Aanvragen: toevoegen initiatiefnemer |
De gemachtigde kan bij het toevoegen van een initiatiefnemer een fout maken. En bijvoorbeeld het e-mailadres niet juist invullen. De gemachtigde kan de initiatiefnemer dan verwijderen (in het overzicht deelnemers aan het project). Maar het is niet mogelijk om daarna opnieuw een initiatiefnemer aan te wijzen. Bij het opnieuw toevoegen van een machtiging volgt een foutmelding: |
Dit is opgelost. | Maart 2024 |
Aanvragen: datum invullen |
Kalender werkt niet in alle gevallen. Er zijn vragen waarbij een initiatiefnemer een datum moet selecteren. Bij enkele vragen kan een initiatiefnemer nu alleen de maand en het jaar selecteren, geen dag. |
Dit is opgelost. | Maart 2024 |
Vergunningcheck: link naar wetten.nl |
In de conclusie van de Vergunningcheck kan een link staan naar wetten.nl. Bijvoorbeeld in de tekst: 'U heeft waarschijnlijk geen vergunning nodig voor deze activiteit. U moet zich wel houden aan de technische bouwvoorschriften voor deze activiteit. Deze vindt u in het Besluit bouwwerken leefomgeving |
De link werkt zodra het besluit ook daadwerkelijk op wetten.nl staat. Vanaf dat moment werkt de link goed. | Januari 2024 |
Regels op de kaart: link naar overheid.nl |
De link in Regels op de kaart naar de regeling op overheid.nl, en 'Bekijk officiële publicatie' werkt niet. |
De link in omgevingsdocumenten die verwijst naar overheid.nl voor achterliggende besluiten onder kenmerken gaan niet naar de decentrale regeling in het portaal: http://lokaleregel-geving.overheid.nl (verwijst naar een andere website). Dit is in januari 2024 opgelost. |
Januari 2024 |
Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit gebruiken als u samenwerkt voor de Omgevingswet.
Probleem | Omschrijving | Oplossing | Datum oplossing |
---|---|---|---|
Samenwerkfunctionaliteit, notificaties | Dagelijkse notificatie 'einde bewaartermijn nadert' | Een samenwerking wordt automatisch verwijderd 1 jaar nadat de samenwerking is gestart. Het maakt niet uit of deze is gestopt of niet. Een maand voordat een samenwerkdossier wordt verwijderd, krijgt de verantwoordelijke organisatie hier een notificatie over. Deze notificatie 'Einde bewaartermijn nadert' wordt nu elke dag opnieuw verstuurd. Dit is niet de bedoeling. De notificatiemail zou slechts 1 keer verzonden moeten worden. | Dit is opgelost in de release van 5 maart 2025. De notificatiemail wordt slechts 1 keer verzonden. |
Foutmelding bij openen documenten of het ophalen van een verzoek | Bij het openen van documenten in de Samenwerkfunctionaliteit kan de volgende foutmelding komen: 'Kan dit bestand niet openen. Er is iets fout gegaan'. Ook kan er bij het starten van een samenwerking een foutmelding komen bij het ophalen van een verzoeknummer. | Dit is opgelost. | September 2024 |
Het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit toont niet het juiste aantal actieverzoeken. | In het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit staat in het overzicht van samenwerkingen een tab 'actieverzoeken', met daaronder een aantal. Sinds 24 juli 2024 staat hier het totaal aantal actieverzoeken in plaats van het aantal openstaande verzoeken. Het is dus niet duidelijk wat het aantal openstaande actieverzoeken is. | Dit is opgelost. | September 2024 |
Niet alle samenwerkingen zijn zichtbaar. | In de Samenwerkfunctionaliteit zijn alleen de eerste 100 samenwerkingen zichtbaar. Oudere samenwerkingen worden niet getoond. | Dit is opgelost. | Mei 2024 |
Foutmelding bij het uploaden van documenten. | Bij het uploaden van documenten in een samenwerking kunt u een foutmelding krijgen. Dat is de foutmelding: 'Er zijn interne problemen met het verwerken van een bestand.' Dit kan voorkomen zowel op het webportaal als via de API. | Dit is opgelost. | Januari 2024 |
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
Hier vindt u problemen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken (aanvragen en meldingen). De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
Probleem | Omschrijving | Oplossing | Datum oplossing |
---|---|---|---|
Verzoeken ontvangen |
Door een fout vulde het DSO in bepaalde situaties de adresgegevens van een andere vestiging in dan waarmee de initiatiefnemer was ingelogd. Om dit op te lossen op korte termijn werden de gegevens van de vestiging daarom niet gebruikt en werd het adres van de organisatie ingevuld. De initiatiefnemer kon indien gewenst het vooraf ingevulde adres van de organisatie wijzigen naar dat van de vestiging. Een vestigingsnummer werd niet meegestuurd in het verzoek-XML. |
Dit is opgelost. Het vestigingsnummer wordt weer meegestuurd met het verzoek-XML. Voorwaarde is wel dat het vestigingsnummer opgenomen is in het eHerkenningaccount. |
24 juli 2024 |
Verzoeken ontvangen: Publiceerbare pdf ontbreekt |
Rond 22 maart 2024 is niet in alle gevallen een pdf aangemaakt bij een ingediend verzoek. Hierdoor ontbreekt soms een pdf. |
De oorzaak is bekend. De pdf kan niet alsnog worden aangemaakt. Een workaround is contact zoeken met de initiatiefnemer en vragen om een aanvulling te doen zonder iets aan te passen. Dan komt de publiceerbare pdf mee met de aanvulling. |
april 2024 |
Verzoeken ontvangen: publiceerbare pdf ontbreekt soms |
Het HAL-object is een soort samenvatting van het verzoek met de verzoek.xml, pdf-bestand en bijlagen, dat uw softwareleverancier ophaalt. In dit HAL-object ontbreekt de link naar het pdf-bestand soms. Hierdoor kon het voorkomen dat het zaaksysteem alleen het XML-bestand ophaalt en niet het bijbehorende pdf-bestand. Dit komt doordat het DSO het pdf-bestand nog aan het verwerken is en de verzoeknotificatie te vroeg wordt verstuurd. |
Dit is opgelost. |
maart 2024 |
Omgevingsdocumenten publiceren
Om omgevingsdocumenten te valideren en publiceren zijn er informatiemodellen voor overheidspublicaties ontwikkeld. Zoals de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en de bijbehorende toepassingsprofielen (TPOD). Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Ozon zorgt ervoor dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is in het Omgevingsloket.
Probleem | Omschrijving | Oplossing | Datum oplossing |
---|---|---|---|
Omgevings-documenten publiceren op de pre-productie-omgeving |
De url op de pre-productieomgeving is aangepast van eto.officielebekendmakingen.nl naar preprod.officielebekend-makingen.nl. De url-resolver (https://identifier-eto.overheid.nl/) houdt nog geen rekening met deze wijziging in de zoekservice. Hierdoor worden gebruikers naar de oude website verwezen. Er volgt een '404: Pagina niet gevonden' foutmelding. |
Dit is opgelost. In alle gevallen werkt de link naar preprod.-officielebekend-makingen.nl. nu goed. |
23 juli 2024 |
Publiceren omgevingsdocumenten |
Wanneer een bevoegd gezag een omgevingsdocument heeft gepubliceerd, staat het document in de wachtrij tot de bekendmakingsdatum. Als de bekendmakingsdatum nog niet is bereikt, kan een bevoegd gezag beslissen het document nog af te breken. Dit werkte niet goed. |
Deze foutmelding is opgelost. |
4 juli 2024 |
Publiceren omgevingsdocumenten |
Bij het publiceren van omgevingsdocumenten kunt u een foutmelding BHKV9999 krijgen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor de foutmelding BHKV9999. |
Deze foutmelding is opgelost. |
Maart 2024 |