Opgeloste bekende problemen (known issues)
Hier vindt u per onderdeel het overzicht van de opgeloste problemen (known issues) in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsloket.
Inhoudsopgave
Voor deze onderdelen zijn er op dit moment opgeloste problemen:
- Omgevingsloket
- Toepasbare regels aanleveren
- Samenwerkfunctionaliteit
- Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
- Omgevingsdocumenten publiceren
Een overzicht van de opgeloste problemen in 2021 vindt u op de pagina Opgeloste bekende problemen (known issues) 2021.
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hier de opgeloste bekende problemen die te maken hebben met de vergunningcheck, het doen van een aanvraag en Regels op de kaart.
Probleem | Omschrijving/Toelichting | Oplossing | Datum opgelost |
---|---|---|---|
Aanvragen, datum kiezen | Er zijn vragen waarbij initiatiefnemers een datum moet selecteren. Nu moeten zij dat handmatig intypen (dd-mm-jjjj). Er staat wel een icoontje van een kalender, maar die doet het nog niet. | Dit is opgelost. Het kalendericoon werkt. | Maart 2023 |
Vergunningcheck, Aanvragen | Bij het doen van een vergunningcheck of een aanvraag kunt u een knipperend scherm krijgen. |
Dit is opgelost |
December 2022 |
Aanvragen: contactgegevens: Cursor blijft niet in het invulveld staan | Dit komt voor als u bent ingelogd met eHerkenning. Bij het invullen in stap 6 van 'Contactpersoon' (Is er een andere contactpersoon dan de initiatiefnemer of gemachtigde voor deze aanvraag of melding?) doet de fout zich voor. Bij deze vragen kunt u maar 1 à 2 karakters typen. Daarna verdwijnt de cursor uit het tekstveld. Om verder te kunnen typen moet u opnieuw in het tekstveld klikken. |
Dit is opgelost |
December 2022 |
Vergunningcheck: locatie tekenen | Foutmelding bij ongeldige geometrie (meer dan 3 decimalen). Na het tekenen van een locatie, kunt u bij de vragen in de Vergunningcheck een foutmelding krijgen: Geen informatie beschikbaar over het gebied uit de vraag. Ongeldige geometrie. Geometrie heeft meer dan 3 decimalen. Op de achtergrond vindt in die gevallen een afronding plaats met meer dan 3 decimalen. |
Dit is opgelost |
December 2022 |
Browser Safari | Safari: bij het gebruik van browser Safari wordt het persoonslogo 'Aanmelden Omgevingsloket' groot weergegeven en zijn de tabbladen (zoals Vergunningcheck) niet aanklikbaar. |
Dit is opgelost. |
December 2022 |
Aanvragen, locatie | Bij het invoeren in het loket van een niet bestaande postcode/huisnummer of kadastraal perceel krijgt u de foutmelding: 'er is geen internetverbinding beschikbaar'. |
Deze foutmelding krijgt u als u een niet bestaande locatie invoert: 'Er is geen internetverbinding beschikbaar. Probeer het volgende: Controleer uw netwerkverbinding....' De tekst van deze foutmelding is aangepast. Zodat duidelijk wordt dat u een niet bestaande postcode of kadastraal perceel gebruikt. |
November 2022 |
Vergunningcheck en Aanvragen: lijnen langer dan 200 meter | Bij het gebruik van geometrieën met lijnsegmenten langer dan 200 meter kan een Vergunningcheck niet worden afgerond. Bij het indienen of ophalen van het verzoek komt er een foutmelding. |
Dit is opgelost. Geometrieën met lijnsegmenten langer dan 200 meter geven geen foutmelding meer. |
Oktober 2022 |
Aanvraag indienen bij een uitvoeringsinstantie | Een aanvraag indienen of 'elders indienen' werkte tijdelijk niet als het ging om het indienen van een aanvraag bij een uitvoeringsinstantie, zoals RWS, ProRail, ILT of RCE. U kreeg een foutmelding 'technische storing' en kunt de aanvraag niet indienen. |
Dit is opgelost. Een aanvraag indienen bij een uitvoeringsorganisatie is weer mogelijk. |
September 2022 |
Vergunningcheck en Maatregelen op maat: technische fout bij het downloaden van de pdf met het resultaat | U kon een foutmelding (technische storing) krijgen bij het downloaden van de pdf van het resultaat van de Vergunningcheck of Maatregelen op maat. |
Dit is opgelost. U kunt de pdf downloaden. |
Augustus 2022 |
Aanvragen: een knipperend scherm bij zoeken naar activiteit en beantwoorden van vragen | Bij zoeken op activiteit knippert het scherm. Bij wijzigen van een antwoord bouwt het beeld opnieuw op en knippert het scherm een keer. Soms ziet u heel kort een spinner in beeld. Dit probleem is opgelost. |
Dit is opgelost. Het scherm knippert niet meer bij zoeken op activiteit. |
Augustus 2022 |
Vergunningcheck en Aanvragen: technische storing na invullen locatie |
Een aantal adressen geeft in stap 1. Locatie van de Vergunningcheck of bij Aanvragen, een technische storing. |
De technische storing is gewijzigd naar een duidelijke foutmelding: 'Er missen gegevens bij de locatie die u gekozen heeft. Daarom kunnen we deze locatie niet gebruiken. Kies uw locatie op een andere manier of teken een gebied op de kaart." |
Augustus 2022 |
Regels op de kaart: locatie | Bij het zoeken op een locatie groter dan 99 km2, kon u de foutmelding krijgen: '(400) Er gaat iets fout met het ophalen van gegevens voor deze locatie. Hierdoor kan deze toepassing niet gebruikt worden.' |
Dit is opgelost. U krijgt geen foutmelding meer. |
Juli 2022 |
Regels op de kaart | Foutmelding bij raadplegen plannen. |
Het raadplegen van bepaalde plannen ging 'soms' niet goed. |
Juli 2022 |
Aanvragen, uploaden bijlagen | Bij het uploaden van een bijlage groter dan 1 MB volgt een foutmelding. |
Dit is opgelost en aangepast. Documenten toevoegen met een grootte van 250 mb is nu mogelijk |
Mei 2022 |
Aanvragen, uploaden bijlagen | De toelichting/hulptekst bij het toevoegen van bijlagen/documenten ontbreekt. Bij stap 5 van de aanvraag ontbreekt de hulptekst bij het aanleveren van documenten. |
Dit is opgelost. De toelichting/hulpteksten zijn weer zichtbaar |
Mei 2022 |
Inloggen | Omgevingsloket-ID: na inloggen staat bij de gebruikersnaam rechtsboven: null null. |
Dit is opgelost. Uw naam wordt nu ingevuld bij de gebruikersnaam. |
April 2022 |
Vergunningcheck | Vergunningcheck: bij de conclusie werd niet altijd de juiste toelichting getoond. |
In geval van meerdere toelichtingen bij de conclusie van de vergunningcheck, werd alleen de eerste toelichting gegeven. Dit is aangepast en alle toelichtingen worden nu getoond. |
April 2022 |
Regels op de kaart | Het zoomniveau wordt niet onthouden bij wisselen tussen applicaties. |
Dit is opgelost. Als u naar een andere applicatie gaat (bijvoorbeeld met Alt Tab) en weer terug, hoeft u niet opnieuw in te zoomen |
April 2022 |
Inloggen en verzoek indienen | Als u een account heeft met een e-mailadres waar hoofdletters in zitten, kunt u een verzoek niet indienen. Dit komt doordat er verschillende validaties worden gebruikt. Bij aanmaken wordt een hoofdletter in het e-mailadres wel toegestaan, bij het indienen niet. |
Dit is opgelost. |
Februari 2022 |
Vergunningcheck | Een aangevinkte werkzaamheid is niet meer uit te vinken. |
Dit is opgelost. Een aangevinkte werkzaamheid kunt u uitvinken. |
Februari 2022 |
Vergunningcheck of Aanvragen | Invullen locatie geeft foutmelding als het adres bestaat uit meerdere kadastrale percelen. De foutmelding is: 'Technische storing, probeer het later nog eens' en bij detail: 'ongeldige geometrie status 422'. |
Dit is opgelost. |
Februari 2022 |
Vergunningcheck of Aanvragen | Foutmelding: Er wordt een melding 'ongeldige geometrie' weergegeven. |
Dit is opgelost. |
Februari 2022 |
Aanvragen, zoekfunctie |
Bij het doen van een aanvraag kunt u in stap 3: 'Kies activiteiten' in de zoekbalk een activiteit kiezen door het intypen van een woord. In plaats van een of enkele resultaten, kunnen er als resultaat tientallen activiteiten verschijnen. |
Dit is aangepast, de zoekfunctie is verbeterd. |
Februari 2022 |
Aanvragen, indienen aanvraag | Bij het indienen van een verzoek/aanvraag kunt u de volgende foutmelding krijgen: Uw onderstaand verzoek is niet ingediend want er is iets fout gegaan. U kunt uw verzoek later indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project(en) in 'Mijn Omgevingsloket'. Deze foutmelding kan voorkomen als u eerst de vergunningcheck doet, en vanuit de vergunningcheck doorgaat met de aanvraag. |
Dit is opgelost. U kunt nu vanuit de vergunningcheck een aanvraag doen. |
Februari 2022 |
Aanvragen, indienen aanvraag | Bij het indienen van een verzoek/aanvraag kunt u de volgende foutmelding krijgen: Uw onderstaand verzoek is niet ingediend want er is iets fout gegaan. U kunt uw verzoek later indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project(en) in 'Mijn Omgevingsloket'. Deze foutmelding kan voorkomen als u een account heeft met een e-mailadres met een hoofdletter(s). |
Dit is opgelost. |
Februari 2022 |
Aanvragen, overzicht projecten | Het kan voorkomen dat een aanvraag is ingediend en het 'Overzicht projecten' onder 'Mijn Omgevingsloket' leeg is. De projecten zijn niet zichtbaar. |
Dit is opgelost. |
Februari 2022 |
Regels op de kaart | Zoeken op een gemeente in de provincie Noord-Brabant kan een foutmelding geven. |
Dit is opgelost. |
Januari 2022 |
Toepasbare regels aanleveren
Als overheidsorganisatie vertaalt u uw juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. De Registratie toepasbare regels (RTR) is de centrale voorziening voor toepasbare regels in het Omgevingsloket.
Probleem | Omschrijving | Oplossing | Datum opgelost |
---|---|---|---|
Locatie uit omgevingsdocument is niet bruikbaar voor toepasbare regels |
Overheden moeten hun omgevingsdocumenten annoteren om ze digitaal leesbaar te maken. Zo voegen ze bijvoorbeeld toe op welke locatie regels gelden. Overheden kunnen locaties ook gebruiken voor hun toepasbare regels. |
Dit is opgelost |
September 2022 |
Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit gebruiken als u samenwerkt voor de Omgevingswet.
Probleem | Omschrijving | Oplossing | Datum oplossing |
---|---|---|---|
Wijzigen titel of contactpersoon via de SWF-API | Het wijzigen van de titel of contactpersoon van een lopende samenwerking via de SWF, werkt nu weer. | Titel of contactpersoon in een samenwerking kan weer gewijzigd worden. | Juli 2023 |
Foutmelding bij inloggen in het webportaal | Een aantal organisaties kreeg een foutmelding na het inloggen in het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit. De foutmelding kwam vooral voor bij overige overheidsorganisaties, zoals een GGD of veiligheidsregio. Na het openen van een samenwerking in het overzicht volgt de foutmelding: ‘Er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw. Gaat het probleem niet weg? Kom dan later terug. Excuses voor het ongemak.’ |
Organisaties kunnen het webportaal weer gebruiken |
Juli 2023 |
Foutmelding bij het openen van bijlages. | Bij samenwerkingen, aangemaakt voor 13 februari 2023, kunt u een foutmelding krijgen bij het openen van een bijlage. U krijgt de foutmelding 'Er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw. Gaat het probleem niet weg? Kom dan later terug. Excuses voor het ongemak'. U krijgt deze foutmelding zowel in uw lokale software als u met de API werkt, als in het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit. |
Dit wordt niet opgelost voor samenwerkingen die voor 13 februari 2023 zijn aangemaakt. De bijlagen zijn niet opgeslagen, de bestandsnamen wel. Wij adviseren u de samenwerking opnieuw aan te maken. Workaround: Het is wel mogelijk om bijlages te openen, als u deze documenten zelf toevoegt aan de samenwerking. |
Dit is opgelost voor nieuwe samenwerkingen, aangemaakt vanaf 13 februari 2023. |
Diakrieten en vreemde tekens in document-namen | U krijgt een foutmelding bij het toevoegen van documenten en wijzigen van de beschrijving als u diakrieten (een teken dat boven, onder of door een letter gezet wordt) of vreemde tekens gebruikt in de Samenwerk-functionaliteit. | Dit is opgelost | Juni 2022 |
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
Hier vindt u problemen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken (aanvragen en meldingen). De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
Probleem | Omschrijving | Oplossing | Datum oplossing |
---|---|---|---|
Verzoek ontvangen, wijzigingen |
In het STAM bericht wordt niet meer vermeld of een vooraf ingevuld gegeven is aangepast en ook niet wat de oorspronkelijk ingevulde (authentieke) waarde was. Hierdoor wordt alleen getoond wat de gebruiker heeft aangepast en zijn wijzigingen niet zichtbaar. |
Dit is opgelost |
december 2022 |
Het ophalen van een verzoek geeft een HTTP-400 foutmelding. |
De foutmelding ontstaat als in een verzoek bij 'locatie' gekozen is voor een kadastraal nummer, waarbij de lijnsegmenten van het perceel groter zijn dan 200m. |
Dit is opgelost |
november 2022 |
Versturen StatusRequests |
In het proces 'verzoek afhandelen' verstuurt de eBMS-adapter onnodig (2e) StatusRequests. |
Dit is opgelost |
november 2022 |
Verzoek ontvangen, bevoegd gezag wijzigen naar een uitvoeringsinstantie |
'bevoegd gezag wijzigen' werkte niet als het ging om het indienen van een aanvraag bij een uitvoeringsinstantie, zoals Rijkswaterstaat, ProRail, ILT of RCE. U kreeg een foutmelding en kon het bevoegd gezag niet wijzigen. |
Dit is opgelost |
september 2022 |
Er wordt te veel informatie weggelaten uit de publiceerbare pdf |
Bij het indienen van een verzoek ontvangt de behandelende organisatie het verzoek in XML-formaat en een publiceerbare versie van het verzoek in pdf-formaat. Er wordt nu te veel informatie weggelaten uit de publiceerbare pdf. |
Dit is opgelost. Alleen de persoonsgegevens (zoals naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres) en de twee participatievragen: Hoe heeft u dat gedaan? en Wat is daarvan het resultaat? zijn nu in de pdf niet zichtbaar. De rest is openbare informatie. |
Juni 2022 |
Het ophalen van een verzoek geeft een HTTP-500 foutmelding |
Wanneer u een aanvraag indient als bedrijf (NNP), met een Omgevingsloket-ID aangemaakt na februari 2022, kan het verzoek niet worden opgehaald. U krijgt een foutmelding 'HTTP-500' bij het ophalen van het verzoek. |
Dit is opgelost. |
Mei 2022 |
Geen notificatiebericht |
Als meerdere accounts (bijvoorbeeld Omgevingsloket-ID en eHerkenning) gekoppeld zijn aan 1 OIN, dan ontvangt het bevoegd gezag geen STAM-notificatiebericht. |
Dit komt niet meer voor. |
April 2022 |
Omgevingsdocumenten publiceren
Om omgevingsdocumenten te valideren en publiceren zijn er informatiemodellen voor overheidspublicaties ontwikkeld. Zoals de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en de bijbehorende toepassingsprofielen (TPOD). Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Ozon zorgt ervoor dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is in het Omgevingsloket.
Probleem | Omschrijving | Oplossing | Datum oplossing |
---|---|---|---|
Pdf van een omgevingsdocument |
Omgevingsdocumenten zoals de vaststelling van een omgevingsverordening worden officieel bekendgemaakt voordat ze in werking kunnen treden. De tekst van het besluit wordt als webpagina gepubliceerd, en als authentieke pdf. Op de webpagina kan door de gebruiker doorgeklikt worden naar de GIO's (geografisch informatie object) maar vanuit de pdf kan dit niet. |
Dit werkt zoals bedoeld, zie voor meer uitleg: Handleiding voor het navigeren naar GIO’s op de kaart vanuit de |
Maart 2023 |
ETRS89 formaat |
Werken met RD formaat is mogelijk, werken met ETRS89 formaat was nog niet mogelijk in de keten |
Dit is opgelost, ETRS89 formaat is mogelijk |
Maart 2023 |
Ontwerp |
Als u een besluit aanlevert met het proceduretype 'ontwerp' dan geeft deze een foutmelding. |
Dit is opgelost. |
27 december 2022 na 17.00 |
JUBES |
JUBES is een digitaal knooppunt dat zorgt voor de uitwisseling van officiële berichten tussen partijen en overheidsorganisaties. Dat zijn bijvoorbeeld omgevingsdocumenten, bezwaarschriften, besluiten en adviezen. JUBES maakt voor het infragedeelte gebruik van een infrabeheerder. Op dit moment is de hardware die de DNS/Firewall beheert niet volledig stabiel. |
Dit is opgelost. Retourmeldingen komen niet meer vertraagd door. |
December 2022 |
Tijdelijk regelingdeel |
Tijdelijke delen die vóór 29 september 2022 geladen zijn, zijn niet goed voorzien van een toelichting. |
Bij alle tijdelijke delen die vanaf 29 september geladen zijn, zijn de toelichtingen wel zichtbaar. |
December 2022 |
Extensie jpeg (LVBB) |
De extensie jpeg werd nog niet ondersteund. |
De extensie jpeg wordt nu ondersteund. |
December 2022 |
Downloaden omgevingsplannen (LVBB en OZON) |
Downloaden van omgevingsplannen is alleen handmatig beschikbaar. |
Dit is opgelost. |
November 2022 |
Top-element van de aan te leveren XML bestanden (LVBB) |
In de gml-bestanden staat een processing instructie (<!-- ... -->) op regel 2 tussen de zgn. XML-declaratie (<?XML ... ?>) op regel 1 en het top-element:
Dit is wel toegestaan volgens de XML-specificaties, maar in de LVBB-software is hier geen rekening mee gehouden. Alleen met processing instructies binnen de XML-structuur van het top-element GeoInformatie ObjectVaststelling. Processing instructies buiten de structuur van het top-element GeoInformatie ObjectVaststelling leveren dus een probleem op. |
Dit is opgelost. | November 2022 |
Locatie uit omgevingsdocument is niet bruikbaar voor toepasbare regels |
Overheden moeten hun omgevingsdocumenten annoteren om ze digitaal leesbaar te maken. Zo voegen ze bijvoorbeeld toe op welke locatie regels gelden. Overheden kunnen locaties ook gebruiken voor hun toepasbare regels. |
Dit is opgelost. |
September 2022 |
Raadplegen geconsolideerd omgevingsdocument in het portaal lokaleregelgeving-eto.overheid.nl |
Het was helaas niet mogelijk om een geconsolideerd omgevingsdocument te raadplegen in het portaal lokaleregelgeving-eto.overheid.nl, ook niet als u bent gewhitelist. |
Dit is opgelost. Het is weer mogelijk om een geconsolideerd omgevingsdocument te raadplegen in het portaal lokaleregelgeving-eto.overheid.nl |
Augustus 2022 |
Intrekken intrekkingsbesluit (LVBB en OZON) |
Het intrekken door een intrekkingsbesluit gaf een foutmelding: 'Indien ook OW data wordt meegeleverd geeft dit een foutmelding'. |
Dit is opgelost |
Juni/juli 2022 |
Publiceren omgevingsdocument met datum (LVBB) |
Als een omgevingsdocument een datum in plaats van een jaartal in de AKN of Join id heeft, kunt u het omgevingsdocument wel publiceren, maar de GIO kan dan niet gevonden worden. |
Dit is opgelost. |
Juni 2022 |
STOP/TPOD validatieservice |
Validatie grote aantallen geometrieën geeft fouten. |
Het valideren van omgevingsdocumenten met grote aantallen geometrieën of regelteksten (>40.000) levert geen fouten meer op. Validatie van het plan is mogelijk. |
Mei 2022 |
Registratieservice |
Registreren grote zips (met veel bestanden erin) gaat fout. |
Het registreren van zips met grote aantallen omgevingsbestanden levert geen fouten meer op. |
Mei 2022 |
Ozon |
Bij beëindiging objecten worden niet alle relaties correct gevalideerd. |
Bij het beëindigen van objecten (tijdens een registratie) werden niet alle relaties van het beëindigde object gecontroleerd, waardoor het voor kon komen dat bij onjuiste of onvolledige beëindiging (bijvoorbeeld het beëindigen van een regeltekst, maar niet de bijbehorende juridische regel) er 'wezen' in het stelsel ontstonden. Dit is opgelost. |
Mei 2022 |
Ozon |
Bij verwijzingen naar andere objecten geen goede controle. |
Bij het controleren van de verwijzingen naar andere objecten werd niet in alle gevallen gecontroleerd of er verwezen werd naar een actief object (niet beëindigd), waardoor het bijvoorbeeld voor kon komen dat de kaartlaag verwijst naar een beëindigde omgevingsnorm. Dit is opgelost. |
Mei 2022 |
Valideren werkingsgebied |
De geovalidatie accepteert maximaal 3 decimalen voor RD-coördinaten. |
De geovalidatie accepteert maximaal 3 decimalen voor RD-coördinaten. Dat is millimeter-nauwkeurigheid. Als de geo dusdanig klein of precies is dat coördinaten op dezelfde millimeter worden afgerond, dan treden er validatiefouten op |
Dit wordt niet opgelost. Dit is functionaliteit zoals bedoeld. |
STOP/TPOD validatieservice: Validatie grote aantallen geometrieën geeft fouten |
Het valideren van omgevingsdocumenten met grote aantallen geometrieën of regelteksten (>40.000) levert fouten op. Er is geen validatie van het plan mogelijk. |
Dit is opgelost. De validatie van grote aantallen geometrieën geeft geen foutmelding meer. |
Februari 2022 |
Registreren grote zips (met veel bestanden erin) gaat fout. |
Het registreren van zips met grote aantallen omgevingsbestanden levert fouten op. Er is geen registratie van het plan. | Dit is opgelost. | Februari 2022 |
Ozon: Bij beëindiging objecten worden niet alle relaties correct gevalideerd | Bij het beëindigen van objecten (tijdens een registratie) worden niet alle relaties van het beëindigde object gecontroleerd, waardoor het voor kan komen dat bij onjuiste of onvolledige beëindiging (bijvoorbeeld het beëindigen van een regeltekst, maar niet de bijbehorende juridische regel) er 'wezen' in het stelsel ontstaan. | Dit is opgelost. | Februari 2022 |
Het voorbereidingsbesluit werkt technisch alleen voor één gemeente. | Het voorbereidingsbesluit werkt technisch alleen voor één gemeente. Meerdere gemeenten worden (nog) niet ondersteund. | Dit is opgelost. Het voorbereidingsbesluit werkt nu voor meerdere gemeenten. | Februari 2022 |