Releasenotes bij release PI-20.6 (17 december 2021)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-20.6 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze nieuwe versie is beschikbaar vanaf 17 december 2021 op de oefenomgeving (pre-productieomgeving). U ziet op deze pagina de veranderingen in deze release.
Veranderingen in deze release
Release PI-20.6 bevat veranderingen om de performance en de robuustheid te verbeteren. Ook zijn er technische veranderingen, onder andere om de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO te verbeteren. Deze wijzigingen zijn niet direct zichtbaar voor gebruikers.
Deze release heeft daarnaast een aantal veranderingen voor de onderdelen:
- Samenwerkfunctionaliteit (SWF)
- Omgevingsloket
- Toepasbare regels maken en aanleveren
- Omgevingsdocumenten publiceren en OZON
De technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
Veranderingen Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Als u een deelnemer (ketenpartner) toevoegt aan een samenwerking in de SWF, gaat er een bericht naar alle deelnemers van de samenwerking | Overheden leveranciers |
Als u een samenwerking aanmaakt, krijgt de uitgenodigde ketenpartner hiervan een bericht. Voegt u nog een ketenpartner toe? Dan krijgen beide ketenpartners een bericht. Zelf krijgt u geen bericht. Het bericht ‘uitnodiging ketenpartner voor samenwerking’ ziet er bijvoorbeeld zo uit: Omgevingsdienst <…………> heeft Gemeente <…………> uitgenodigd voor de samenwerking "Behandeling verzoek bewoners". Gemeente <…………> heeft beperkte toegang tot de samenwerking. |
Als deelnemer aan een samenwerking krijgt u bericht als er nog een ketenpartner wordt uitgenodigd. |
Uniek nummer samenwerking beschikbaar | Overheden leveranciers | Het samenwerk-ID is een uniek nummer voor een samenwerking. Het is nu te zien in verschillende schermen. | Het is duidelijker om welke samenwerking het gaat. |
Logisch ordenen actieverzoeken | Overheden |
Actieverzoeken staan onder verschillende tabbladen (verzonden/ontvangen). Deze volgorde was voor veel gebruikers niet duidelijk. Actieverzoeken waren niet makkelijk terug te vinden. Dit is nu veranderd. De tabjes ‘ontvangen’ en ‘verzonden’ zijn weggehaald. Er is nu één lijst met actieverzoeken. De sortering is nu op aanmaakdatum. Het laatst aangemaakte actieverzoek staat bovenaan. Bij het veranderen van acties, blijft het actieverzoek op dezelfde plek staan. |
Actieverzoeken zijn makkelijker terug te vinden door een overzichtelijke indeling. |
Een aantal verbeteringen voor schermlezer-gebruikers | Overheden | Een schermlezer is software die geschreven content ‘voorleest’ voor de gebruiker. Hiermee zijn websites toegankelijk voor blinden en slechtzienden. In deze release is dit verbeterd. | De website is beter toegankelijk voor blinden en slechtzienden. |
De naam van de ketenpartner wordt weer getoond | Overheden leveranciers | In plaats van het Organisatie-identificatienummer (OIN) nummer, zie u nu weer de naam van de ketenpartner. | Het is makkelijker om de juiste ketenpartner uit te nodigen voor een samenwerking. |
Geen foutmelding meer bij het uploaden van bestanden met een haakje | Overheden leveranciers | Een bestand met in de naam een haakje, veroorzaakte een foutmelding bij het uploaden in een samenwerking. | De foutmelding is opgelost. U kunt nu een bestand met een haakje in de bestandsnaam uploaden in een samenwerking. |
Het is nu mogelijk om een actieverzoek op te stellen naar de initiator van een samenwerking | Overheden | Als u een nieuw actieverzoek opstelt en u geen initiator van de samenwerking bent, kunt u een actieverzoek alleen aan uzelf sturen. Dit is opgelost. | U kunt nu als ketenpartner een actieverzoek opstellen naar de initiator van de samenwerking en andere ketenpartners. |
Veranderingen Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Aanvragen: Verbeterde zoekfunctionaliteit | Initiatiefnemers | Suggesties zijn toegevoegd. |
Als initiatiefnemers een gedeelte van een woord in de zoekbalk typen, zien ze zoeksuggesties. Dit maakt het zoeken makkelijker. |
Aanvragen: Verbeterde zoekfunctionaliteit | Initiatiefnemers | Als initiatiefnemers naar activiteiten zoeken, worden ook de subactiviteiten doorzocht. Als er een match is op een subactiviteit, wordt de bovenliggende activiteit getoond, met daarbij de gevonden subactiviteit. | Het is makkelijker om de juiste activiteit te vinden. |
Opgelost: De PDF van het ingediende verzoek heeft te veel niet ingevulde velden | Initiatiefnemers overheden | In het ingediende verzoek zoals initiatiefnemers dat kunnen downloaden in het tabblad 'Omgevingsoverleg' of 'Verzonden', worden op dit moment veel gegevens niet opgenomen. Dit is aangepast. | De juiste velden worden nu gevuld in de PDF van het verzoek. |
Opgelost: Foutmelding bij aanvragen aanvullen | Initiatiefnemers overheden | Foutmelding opgelost: Aanvullen is niet mogelijk. U krijgt een wit scherm als u een eerder ingediende aanvraag aanvult. Dit geldt alleen bij ingediende aanvragen waarbij u in stap 7 een bijlage heeft toegevoegd. Dit is bij de vraag: 'Voeg als bijlage toe: gegevens over de begrenzing van de locatie van de activiteiten. Dit kan met een kaart of met coördinaten.' | Aanvragen aanvullen kan weer in alle gevallen. |
Opgelost: Foutmelding bij indienen aanvraag als een bevoegd gezag niet is aangesloten | Initiatiefnemers overheden leveranciers | Initiatiefnemers krijgen de volgende foutmelding: Uw onderstaand verzoek is niet ingediend want er is iets fout gegaan. U kunt uw verzoek later indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project(en) in 'Mijn Omgevingsloket' | Deze foutmelding is opgelost. Ook als een bevoegd gezag alle activiteiten uitbesteedt aan een behandeldienst, kunnen initiatiefnemers aanvragen weer indienen |
Veranderingen bij toepasbare regels maken en aanleveren
Hier vindt u wijzigingen die te maken hebben met het maken en aanleveren van toepasbare regels. Vanaf deze release is er een nieuwe functionaliteit waarmee u onder andere toepasbare regels kunt testen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Nieuwe functionaliteit: staging |
Overheden |
Met staging kunt u ‘tijdreizen’. Hiermee kunt u bijvoorbeeld toepasbare regels testen die in de toekomst ingaan. |
U kunt toepasbare regels die in de toekomst ingaan, makkelijker testen. Ga voor meer informatie naar de pagina over staging in het Omgevingsloket. |
Veranderingen bij omgevingsdocumenten publiceren en OZON
Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Ozon zorgt dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is. En dat initiatiefnemers in het Omgevingsloket kunnen zien welke regels op een bepaalde locatie gelden. De veranderingen in deze release staan beschreven in de releasenotes van Ozon op het Ontwikkelaarsportaal. Enkele veranderingen:
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Procedurestatus ontwerp |
Leveranciers overheden |
Het is mogelijk om een ambtsgebied aan te leveren met de procedurestatus ontwerp. |
U kunt nu een ambtsgebied aanleveren met de procedurestatus ontwerp. |
Ontwerpregeling |
Leveranciers overheden |
Het is mogelijk om in een ontwerpregeling een ambtsgebied met een beoogde beëindiging aan te leveren. |
Het is mogelijk om in een ontwerpregeling een ambtsgebied met een beoogde beëindiging aan te leveren. |
Wijziging in API: Toepasbaar v7 API |
Leveranciers overheden |
Toepasbaar v7 API is voorzien van de volgende wijzigingen:
|
Met deze nieuwe versie kunnen nu locaties bij activiteiten gemuteerd worden. In de RTR worden nu de qua tijd relevante locaties gebruikt. Ook is deze informatie zichtbaar in de RTR. |