Releasenotes bij release PI-22.4 (1 juni 2022)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-22.4 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze release komt op 1 juni 2022 beschikbaar op de oefenomgeving (pre-productieomgeving). U ziet op deze pagina de veranderingen in deze release.
Veranderingen in deze release
Release PI-22.4 bevat onder andere wijzigingen in de algemene set en een nieuwe service om te kunnen zoeken naar ingediende verzoeken.
Daarnaast bevat deze release veranderingen om de performance en de robuustheid te verbeteren. Ook zijn er technische veranderingen, onder andere om de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO te verbeteren. Deze wijzigingen zijn niet direct zichtbaar voor gebruikers.
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Inloggen met Omgevingsloket-ID | Overheden die oefenen, niet-ingezetenen |
Vanaf de release in mei is het verplicht om gebruik te maken van twee-factor-authenticatie (2FA) om in te loggen met het Omgevingsloket-ID. 2FA is een extra beveiligingsstap. De 2FA is tijdelijk uitgezet, maar is op 3 juni weer aangezet. Om weer gebruik te kunnen maken van 2FA moet u (eenmalig) de QR-code opnieuw scannen. Ook als u dit in mei al hebt gedaan. Verwijder in dat geval eerst uw oude koppeling, het carbon.super account, in uw authenticator applicatie. U hebt een smartphone nodig om in te loggen. Op die smartphone moet een authenticatie-app staan, zoals Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy. Het werkt zo:
Deze wijziging is ter voorbereiding op het aanvragen van een Omgevingsloket-ID op de productie-omgeving. Op de productie-omgeving moeten initiatiefnemers inloggen met eHerkenning, DigiD of eIDAS. Alleen niet-ingezetenen zonder eIDAS kunnen een Omgevingsloket-ID aanvragen. |
De 2FA is tijdelijk uitgezet, maar is op 3 juni 2022 weer aangezet. Als u de QR-code in mei al gescand heeft, moet u dit nu (eenmalig) opnieuw doen. Verwijder in dat geval eerst uw oude koppeling, het carbon.super account, in uw authenticator applicatie. U hebt een smartphone nodig om in te loggen. Op die smartphone moet een authenticatie-app staan, zoals Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy. |
Digitale toegankelijkheid | Initiatiefnemers |
De digitale toegankelijkheid is op een aantal punten verbeterd. Er kunnen bijvoorbeeld meer teksten automatisch worden voorgelezen door een screenreader (schermlezer). |
Het Omgevingsloket is beter toegankelijk voor mensen met een beperking. |
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
Hier vindt u wijzigingen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken. De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Verzoek afhandelen: met een nieuw endpoint is het mogelijk om ingediende verzoeken te kunnen zoeken | Leveranciers overheden |
Om te kunnen zoeken naar ingediende verzoeken op een locatie is een nieuwe endpoint van verzoek afhandelen beschikbaar. Zie hiervoor de informatie op het Ontwikkelaarsportaal. Hiermee kunt u als bevoegd gezag of behandeldienst alle verzoeken op een bepaalde locatie opzoeken, zodat u kunt zien of andere organisaties ook een verzoek hebben ontvangen. Dit kan op basis van locatie. U kunt alle verzoeken opvragen die in een gebied zijn ingediend, waarvan de projectlocatie overlapt met de opgegeven locatie. Ook kunt u een verzoeknummer gebruiken om mee te zoeken. Het systeem gebruikt dan de locatie van dat verzoek om mee te zoeken. Het filteren op periode en het filteren op activiteit is ook mogelijk. Bij het opvragen ontvangt u per verzoek de volgende informatie:
|
Als bevoegd gezag of behandeldienst kunt u alle verzoeken op een bepaalde locatie opvragen, zodat u ook eventuele gerelateerde verzoeken kunt vinden. |
Verzoekenmonitor | Bevoegd gezag |
De verzoekenmonitor is uitgebreid zodat de landelijk beheerder handmatig een notificatie/triggerbericht opnieuw kan versturen. Als bevoegd gezag kunt u dit niet zelf. Het kan, in uitzonderlijke gevallen, voorkomen dat een notificatie niet is afgeleverd. De landelijk beheerder verzendt in dat geval de notificatie opnieuw naar het bevoegd gezag en eventuele behandeldienst. Alleen de laatste notificatie van de actuele versie van het verzoek wordt verstuurd. Als bij een verzoek bijvoorbeeld 3x een aanvulling is gedaan, wordt alleen de notificatie van de 3e aanvulling opnieuw verstuurd. Zodat het bevoegd gezag altijd de juiste versie van het verzoek heeft. |
Initiatiefnemers dienen hun aanvraag in via het Omgevingsloket. Als bevoegd gezag of behandeldienst ontvangt u hiervan een verzoeknotificatie. Met deze uitbreiding van de landelijke monitor weet u zeker dat alle verzoeknotificaties verstuurd worden. |
Content: Algemene set indieningsvereisten in het Omgevingsloket
De algemene set indieningsvereisten zijn algemene vragen die initiatiefnemers moeten invullen als ze een verzoek indienen in het Omgevingsloket. Bijvoorbeeld als ze een vergunning aanvragen of een melding doen. Hiermee geven ze informatie over hun project, hun contactgegevens, eventuele participatie en een aantal andere algemene gegevens. Als overheid hoeft u de set zelf niet te beheren.
In deze release komt de complete algemene set beschikbaar (versie 3.1). Dit is de set die gebruikt zal worden op de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet (met uitzondering van eventuele kleine verbeteringen).
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Alle mogelijke adressoorten zijn toegevoegd bij particulier, bedrijf, vestiging en contactpersoon (binnenlands adres en buitenlands adres als fysiek adres, binnenlands adres, buitenlands adres en afwijkend adres als postadres).
- Contactpersoon is toegevoegd (alleen bij bedrijf en vestiging).
- Voor bedrijf en vestiging zijn KVK-nummer, Vestigingsnummer, Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN) en Handelsnaam opgenomen; Statutaire naam en Verkorte handelsnaam zijn niet opgenomen.
- Alle vraagteksten, toelichtingen, titels van de vraaggroepen en kenmerken van alle vragen (reguliere expressies, invulinstructies, IMAM-referenties, verplicht/optioneel, publiceerbaar, bijlage potentieel vertrouwelijk, verborgen stuurvraag) integraal gecontroleerd en verbeterd.
- Gegevens en stuurvragen worden zoveel mogelijk vooringevuld vanuit de Generieke GegevensService (GGS). Een beperkt aantal stuurvragen is verborgen (bijvoorbeeld ‘Bent u particulier?’ ‘Bent u gemachtigde?’). Het is niet gewenst dat de aanvrager deze stuurvragen kan wijzigen, omdat deze vragen worden beantwoord door de wijze van inloggen.
Later deze maand wordt een functionele beschrijving van deze versie van de algemene set op de IPLO-website gepubliceerd.
Standaarden
- STAM, versie 1.6 en 2.0
- VerzoekIndienenOphalen-XSD, versie 1.6 en 2.0.0.
Aangeboden services
- Verzoeken-Afhandelen, versie v1.4.0
- Verzoeken-Indienen, versie v1.21.2
Meer informatie
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal
- Plannen in het 2e kwartaal