Samenwerken bij behandelen van vergunningaanvragen met Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid werkt u samen met andere overheden, omgevingsdiensten en veiligheidsregio's als u vergunningaanvragen en meldingen behandelt. Dit kan digitaal via de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Op deze pagina
- Digitaal samenwerken bij behandelen
- Aansluiten op de Samenwerkfunctionaliteit
- Samenwerking starten
- Andere organisaties uitnodigen en beheren
- Actieverzoeken uitzetten, gereed melden en intrekken
- Documenten toevoegen en beheren
- Notificaties ontvangen
- Samenwerking stoppen
- Samenwerking en dossier verwijderen
Digitaal samenwerken bij behandelen
Als overheid of behandeldienst moet u een vergunningaanvraag in principe binnen 8 weken behandelen. Als u daarvoor samenwerkt met andere organisaties, dan kunt u de Samenwerkfunctionaliteit van het DSO gebruiken.
Met de Samenwerkfunctionaliteit kunt u gegevens van vergunningaanvragen of meldingen delen, documenten toevoegen en beheren en actieverzoeken uitzetten bij andere organisaties. U kunt zo bijvoorbeeld advies vragen aan andere overheden, veiligheidsregio's of adviesbureaus. Het is niet verplicht om de Samenwerkfunctionaliteit te gebruiken, maar organisaties die samenwerken met rijkspartijen gebruiken de Samenwerkfunctionaliteit. Meer over samenwerken met rijkspartijen leest u in de handreiking over samenwerken met rijkspartijen (pdf, 3 MB).
Aansluiten op de Samenwerkfunctionaliteit
Er zijn 2 manieren om samen te werken met de Samenwerkfunctionaliteit. Hoe u aansluit, hangt af van hoe vaak u samenwerkt en of u met een zaak- of vergunningsysteem werkt.
1. Eigen systeem aansluiten (met API)
Werkt u bij een overheidsorganisatie? En behandelt u vergunningaanvragen in een eigen zaak- of vergunningensysteem? Dan moet u uw systeem aansluiten op de Samenwerkfunctionaliteit. De softwareleverancier van uw zaak- of vergunningensysteem kan u hierbij helpen. Zo kunt u digitaal samenwerken met anderen vanuit uw eigen systeem.
2. Inloggen via het webportaal
Werkt u bij een organisatie zonder een zaak- of vergunningensysteem? Of bent u alleen af en toe betrokken bij de behandeling van vergunningaanvragen (zoals veiligheidsregio's, de brandweer of adviesbureaus)? Dan kunt u het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit gebruiken. U kunt het webportaal vinden op https://omgevingswet.overheid.nl/samenwerken/inloggen. Er is ook een oefenomgeving beschikbaar van het webportaal.
Op de pagina Aansluiten om samen te werken met de Samenwerkfunctionaliteit leest u wat u nodig heeft om in te loggen op het webportaal.
In de toekomst kunnen alle bevoegd gezagen en omgevingsdiensten hun zaak- of vergunningensysteem gebruiken om samen te werken. Voor overige organisaties blijft het webportaal bestaan. Het webportaal is niet bedoeld als een alternatief voor een zaak- of vergunningensysteem en heeft een beperkte functionaliteit.
Samenwerking starten
Organisaties die vergunningaanvragen en meldingen behandelen en advies nodig hebben, kunnen een samenwerking starten in de Samenwerkfunctionaliteit. Dat betekent dat u alleen als bevoegd gezag of behandeldienst een samenwerking kunt starten. De organisatie die een samenwerking start heet de initiator. De organisaties waarmee u samenwerkt, heten ketenpartners.
Samenwerkdossier
Als u een samenwerking start, ontstaat er een samenwerkdossier in de Samenwerkfunctionaliteit. Op deze centrale plek kunt u alle gegevens en documenten vinden. Wilt u samenwerken aan een vergunningaanvraag die u heeft ontvangen? Dan plaatst de Samenwerkfunctionaliteit de aanvraag met eventuele bijlagen als eerste automatisch in het samenwerkdossier.
Gegevens samenwerking
U kunt als initiator of als ketenpartner samenwerken aan meerdere dossiers. Via de Samenwerkfunctionaliteit ziet u het volgende over een samenwerking:
- de samenwerkingen waaraan de gebruiker als initiator of ketenpartner deelneemt
- de deelnemers van een bepaalde samenwerking
- de documenten in een samenwerkdossier
- de actieverzoeken die u heeft uitgezet
- de actieverzoeken die andere deelnemers voor u hebben uitgezet
- de notificaties (berichten) die u heeft ontvangen
Andere organisaties uitnodigen en beheren
Als u een samenwerking heeft gestart, kunt u 1 of meer organisaties uitnodigen om deel te nemen aan de samenwerking. U nodigt organisaties uit op basis van hun Organisatie Identificatienummer (OIN). Als een organisatie geen OIN heeft, kunt u het handelsregisternummer (HRN) gebruiken. Dit digitaal nummer heeft dezelfde structuur als een OIN. Het HRN bestaat uit deze opeenvolgende getallen:
- 00000003
- het KVK-nummer van de organisatie in kwestie
- 0000
Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: 00000003123456780000.
Als u een organisatie uitnodigt, geeft u ook aan of de organisatie wel of geen strikt vertrouwelijke documenten mag bekijken in het samenwerkdossier.
Documenten zijn strikt vertrouwelijk als ze persoonsgegevens en/of bedrijfsgevoelige gegevens bevatten. Alle overige documenten in het dossier zijn vertrouwelijk. Alleen als u initiator bent van een samenwerking kunt u de rechten van andere organisaties instellen of organisaties verwijderen uit de samenwerking.
Actieverzoeken uitzetten, gereed melden en intrekken
Alle deelnemers van een samenwerking kunnen actieverzoeken sturen naar andere ketenpartners. Een voorbeeld van een actieverzoek is een vraag om advies. Een gemeente kan bijvoorbeeld een brandveiligheidsadvies vragen aan een veiligheidsregio.
Status actieverzoek
Elk actieverzoek heeft de status open, gereed of ingetrokken. Als u een actieverzoek heeft afgerond, kunt u het actieverzoek gereed melden. U kunt er ook een toelichting bij geven. U kunt actieverzoeken ook intrekken. Hier kunt u ook een toelichting bij geven.
Productcode toevoegen aan een actieverzoek
U heeft de optie om een productcode uit de Producten en Diensten Catalogus Omgevingswet (PDC) toevoegen aan een actieverzoek. Met deze code geeft u aan een deelnemer van de samenwerking aan om welk soort product het verzoek gaat. De PDC is nog in ontwikkeling, maar u kunt de beschikbare adviesproducten al wel gebruiken. Enkele voorbeelden van adviesproducten zijn:
- Advies Bouwen (ADBOU)
- Advies externe veiligheid (ADEVH)
- Advies verkennen omgevingsinitiatief (ADVKI)
Documenten toevoegen en beheren
Als deelnemer kunt u documenten toevoegen aan het samenwerkdossier. Daarbij moet u altijd laten weten of een document vertrouwelijk of strikt vertrouwelijk is. Vertrouwelijke documenten zijn alleen zichtbaar voor deelnemers die daar rechten voor hebben.
U kunt niet tegelijkertijd samenwerken aan documenten via de Samenwerkfunctionaliteit. U kunt wel documenten downloaden uit het samenwerkdossier en na bewerken weer uploaden.
Notificaties ontvangen
Als deelnemer aan een samenwerking krijgt u bericht als er iets gebeurt in een samenwerking. Dit heet een notificatie. U krijgt bijvoorbeeld een bericht als iemand een document heeft toegevoegd of als iemand een actieverzoek heeft uitgezet.
U krijgt deze berichten alleen als u uw zaak- of vergunningensysteem heeft aangesloten op de Samenwerkfunctionaliteit. Organisaties die het webportaal gebruiken, ontvangen geen notificaties. Als u samenwerkt met een organisatie die het webportaal gebruikt, moet u met elkaar afspreken hoe u deze organisatie op de hoogte blijft van veranderingen in het samenwerkdossier.
Samenwerking stoppen
Als u een samenwerking start, kunt u de samenwerking stoppen als een samenwerking is afgerond. Deelnemers kunnen dan geen documenten meer toevoegen en geen actieverzoeken meer uitzetten. Alle deelnemers krijgen een bericht als een samenwerking gestopt is.
Als u een samenwerking stopt, kunnen alle deelnemers nog wel documenten uit het samenwerkdossier downloaden. Bijvoorbeeld om het samenwerkdossier te archiveren. Dit kan totdat het dossier wordt verwijderd uit de Samenwerkfunctionaliteit.
Samenwerking en dossier verwijderen
Samenwerkdossier verwijderen
De organisatie die de samenwerking start, is verantwoordelijk voor het verwijderen van het samenwerkdossier. Verwijdert de organisatie die de samenwerking start, het dossier niet zelf? Dan verwijdert de Samenwerkfunctionaliteit het dossier automatisch 1 jaar nadat de samenwerking is gestart, ongeacht of deze is gestopt of niet.
Samenwerking verwijderen
Alleen organisaties die zijn aangesloten op de Samenwerkfunctionaliteit via de API, kunnen een samenwerking verwijderen. Een samenwerking wordt verwijderd 1 jaar na de start van een samenwerking. Voordat een samenwerking verwijderd wordt, krijgt de verantwoordelijke organisatie hierover een notificatie. De organisatie kan de bewaartermijn dan verlengen. Met de API mag 1 maand vóór de einddatum de einddatum met maximaal 1 jaar worden verlengd.
Meer informatie
- Video Demo Samenwerkvoorziening: in deze demo van de Samenwerkvoorziening is te zien hoe u via het webportaal kunt samenwerken met ketenpartners.
- Pdf Samenwerken aan behandeling verzoek (pdf, 2.1 MB): in deze demo van de Samenwerkvoorziening is te zien hoe u kunt samenwerken voor de behandeling van een verzoek.