Afstemming
Als u de waterschapsverordening aan het aanpassen bent, moet u rekening houden met de taken en bevoegdheden van andere bestuursorganen. Dit moet vanwege de samenhang van de instrumenten. Dit volgt uit artikel 2.2 van de Omgevingswet.
De omgevingsvisie Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en het regionaal waterprogramma van de provincie kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de waterschapsverordening. Daarnaast kunnen provincies en het Rijk nog instructieregels en instructies geven die invloed hebben op de waterschapsverordening.
Lees meer over: Invloed van andere instrumenten en overheden op de waterschapsverordening
Participatie
In de wet staan geen regels over participatie voor de waterschapsverordening. Als waterschap mag u zelf bepalen wat u met participatie wilt doen. Zo kunt u ervoor zorgen dat het participatieproces goed aansluit op de waterschapsverordening. Meer informatie over vormen van participatie en praktijkvoorbeelden vindt u in de Inspiratiegids Participatie Omgevingswet.
Procedure
Totstandkoming
Het algemeen bestuur van het waterschap stelt één waterschapsverordening vast. Daarin staan regels over de fysieke leefomgeving (artikel 2.5 Omgevingswet). Het algemeen bestuur kan deze bevoegdheid delegeren aan het dagelijks bestuur van het waterschap (artikel 2.8 Omgevingswet).
Voor de procedure van totstandkoming van een omgevingsverordening (artikel 16.32 Omgevingswet) geldt procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. U doet mededeling van het ontwerp van de waterschapsverordening in het waterschapsblad (artikel 10.3a Omgevingsbesluit).
Aanwijzen adviseurs procedure omgevingsvergunning
Wijst u in de waterschapsverordening activiteiten aan waarvoor een vergunning nodig is? Dan kunt u ook adviseurs aanwijzen (artikel 16.15, lid 2 Omgevingswet). Dit zijn bestuursorganen of andere instanties die advies geven over vergunningaanvragen voor die wateractiviteit.
Juridische regels vertalen naar toepasbare regels
De juridische regels moeten ook worden vertaald naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Bijvoorbeeld voor de Vergunningcheck of voor de indieningsformulieren voor vergunningaanvragen, meldingen en het aanleveren van informatie.
Geen beroep tegen waterschapsverordening
Er kan geen beroep worden ingediend tegen een waterschapsverordening. De waterschapsverordening is namelijk een besluit met algemeen verbindende voorschriften. Volgens de Awb (artikel 8:3, lid 1, aanhef en onder a) kan tegen dat soort besluiten geen beroep worden ingediend.
Uitzondering beroepsmogelijkheid bij beperkingengebied
Het kan gebeuren dat er in een waterschapsverordening een aanwijzing van een beperkingengebied Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) staat. Dat betekent dat daarvoor regels tot beperking van het gebruik worden gesteld. De aanwijzing van een beperkingengebied is mogelijk wel een Awb-besluit met beroepsmogelijkheid. Mocht dat het geval zijn, dan staat volgens de hoofdregel van de Awb in 2 instanties beroep open. De jurisprudentie hierover is niet duidelijk.
Publiceren waterschapsverordening
Aanpassingen moet het dagelijks bestuur van het waterschap vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet ook via een nieuw publicatieplatform publiceren. Daarbij moet het dagelijks bestuur van het waterschap ook gebruik gaan maken van de nieuwe standaard van de waterschapsverordening.
Lees meer over:
Waterbeheerprogramma
Naast de waterschapsverordening heeft u als waterschap ook een waterbeheerprogramma.