Overgangsrecht Wet natuurbescherming
Voor de Wet natuurbescherming geldt overgangsrecht voor de instrumenten gedoogplicht, aanwijzing gebieden, beheerplan en programma. Verder geldt overgangsrecht voor verplichtingen natuurgebieden, bescherming van soorten, en houtopstanden.
Gedoogplicht
Een gedoogplicht van rechtswege voor:
- het toestaan van feitelijke maatregelen die door Gedeputeerde Staten of een minister worden getroffen met het oog op de instandhouding van een Natura 2000-gebied of een bijzonder nationaal natuurgebied (artikel 2.6, lid 3, Wet natuurbescherming)
- het aanbrengen en in stand houden van aangebrachte kentekenen ter aanduiding van een Natura 2000-gebied (artikel 2.6, lid 3, Wet natuurbescherming)
geldt als een gedoogplicht als bedoeld in artikel 10.10b, lid 1, van de Omgevingswet.
Een besluit tot het hebben van toegang tot gronden vanwege het beperken van de populatie van aangeduide soorten vogels of dieren (artikel 3.18, lid 2, aanhef en onder a, van de Wet natuurbescherming) geldt als een gedoogplicht als bedoeld in artikel 10.29, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.6a, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Een besluit tot het hebben van toegang tot gronden vanwege het terugbrengen van het aantal planten van aangeduide invasieve exoten (artikel 3.19, lid 4, van de Wet natuurbescherming) geldt als een gedoogplicht als bedoeld in artikel 10.29, lid 2 van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.6a, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Aanwijzing gebieden
De Wet natuurbescherming regelt de aanwijzing van verschillende gebieden.
Aanwijzing Natura 2000-gebied
Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een Natura 2000-gebied (artikel 2.1, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.44, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Aanwijzing bijzonder nationaal natuurgebied
Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een bijzonder nationaal natuurgebied (artikel 2.11, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een bijzonder nationaal natuurgebied als bedoeld in artikel 2.44, lid 2, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Aanwijzing nationaal park
Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een nationaal park (artikel 8.3, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een nationaal park als bedoeld in artikel 2.44, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Aanwijzing gebied natuurnetwerk Nederland
Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een gebied als onderdeel van het natuurnetwerk Nederland (artikel 1.12, lid 2, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een gebied als onderdeel natuurnetwerk Nederland als bedoeld in artikel 2.44, lid 2, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 4, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Aanwijzing bijzonder provinciaal natuurgebied of landschap
Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een bijzonder provinciaal natuurgebied of bijzonder provinciaal landschap (artikel 1.12, lid 3, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een bijzonder provinciaal natuurgebied of bijzonder provinciaal landschap als bedoeld in artikel 2.44, lid 5, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Beheerplan Natura 2000-gebied
Een onherroepelijk beheerplan van de provincie voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.3, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als beheerplan voor dat Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 3.8, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.2, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Een onherroepelijk beheerplan voor een Natura 2000-gebied dat geheel of gedeeltelijk wordt beheerd door het Rijk (artikel 2.3, lid 1, in samenhang met artikel 2.10, lid 1, onder a, Wet natuurbescherming) geldt als beheerplan voor dat Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 3.9, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.2, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Vaststelling eerste beheerplan
Het eerste beheerplan voor een Natura 2000-gebied wordt uiterlijk 3 jaar na het besluit tot aanwijzing als Natura 2000-gebied vastgesteld. Dit staat in artikel 2.2, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Faunabeheerplan
Een besluit tot goedkeuring van een onherroepelijk faunabeheerplan (artikel 3.12, lid 7, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot goedkeuring van Gedeputeerde Staten als bedoeld in artikel 8.1, lid 2. van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.5, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Programma stikstofreductie en natuurverbetering
Het programma stikstofreductie en natuurverbetering (artikel 1.12b, Wet natuurbescherming) geldt als programma aanpak stikstof als bedoeld in artikel 3.9, lid 4, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.2, lid 4, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Verplichtingen Natura 2000-gebied of bijzonder nationaal natuurgebied
Besluit opleggen verplichtingen
Een onherroepelijk besluit tot het opleggen van verplichtingen over handelingen met (mogelijke) gevolgen voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.4, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het stellen van maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Lopende procedure opleggen verplichtingen
Is de procedure voor het opleggen van verplichtingen nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:
- het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
- het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat
Dit staat in artikel 2.9, lid 1, lid 2 en lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Besluit opleggen toegangsverbod en toegangsbeperking
Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking van Gedeputeerde Staten tot een Natura 2000-gebied (artikel 2.5, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking van de minister van LNV, de minister van IenW of de minister van Defensie tot een Natura 2000-gebied (artikel 2.5, lid 1, in samenhang met artikel 2.10, lid 1, onder b, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 2, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking tot een bijzonder nationaal natuurgebied van de minister van LNV (artikel 2.11, lid 3, in samenhang met artikel 2.5, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 4, onder a, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking tot een bijzonder nationaal natuurgebied van Provinciale Staten of Gedeputeerde Staten (artikel 2.11, lid 3, in samenhang met artikel 2.5, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 4, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 4, onder b, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Lopende procedure toegangsverbod en toegangsbeperking
Is de procedure voor het instellen van een toegangsverbod of toegangsbeperking nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:
- het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
- het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat
Dit staat in artikel 2.9, lid 1, lid 2 en lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Feitelijke handelingen voor instandhouding Natura 2000-gebied
Feitelijke handelingen die nodig zijn vanuit de instandhoudingsdoelstellingen voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.6, lid 1, Wet natuurbescherming) die op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet nog niet zijn voltooid, gelden als maatregelen als bedoeld in artikel 10.10a van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 5, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Plaatsen van aanduidingen Natura 2000-gebied
Het plaatsen van kentekenen rondom een Natura 2000-gebied (artikel 2.6, lid 2, Wet natuurbescherming) dat op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet nog niet is voltooid, geldt als maatregel als bedoeld in artikel 10.10a van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 5, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Vergunning Natura 2000-activiteit voor een project
Een onherroepelijke vergunning voor het realiseren van een project dat niet direct gerelateerd is aan het beheer van een Natura 2000-gebied, maar afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kan hebben voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.7, lid 2, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een Natura 2000-activiteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder e, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.4, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Voorschriften die zijn verbonden aan de vergunning gelden als voorschriften als bedoeld in artikel 5.34, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.4, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Artikel 5.1, lid 1, onder e, is niet van toepassing op een project of handeling die voor 1 februari 2009 is toegestaan met een onherroepelijk besluit op grond van artikel 19d, lid 1, van de Natuurbeschermingswet 1998. Op dat project of die handeling zijn de paragrafen 5.1.3, 5.1.4 en 5.1.5 van de Omgevingswet van overeenkomstige toepassing. Dit staat in artikel 2.4, lid 5, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Meer informatie over de Natura 2000-activiteit.
Lopende procedure vergunning
Is de procedure voor het verlenen van de vergunning nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:
- het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
- het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat
Dit staat in artikel 2.9, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Verplichtingen bescherming van soorten
De Wet natuurbescherming kent verschillende ontheffingen.
Ontheffing of vrijstelling van een verbod ter bescherming van soorten
Een onherroepelijke ontheffing van een verbod ter bescherming van soorten (artikel 3.3, lid 1 en lid 3, 3.4, lid 2 en lid 3, 3.8, lid 1, lid 3 en lid 4, 3.9, lid 2, 3.10, lid 2, 3.22, lid 2, 3.34, lid 3 en lid 5, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, onder g, van de Omgevingswet. Dit volgt uit artikel 2.6, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Ontheffing meldingsplicht vellen houtopstand
Een onherroepelijke ontheffing van de meldingsplicht voor het vellen van een houtopstand (artikel 4.5, lid 3, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot het stellen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit volgt uit artikel 2.8, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Ontheffing verplichting herbeplanting
Een onherroepelijke ontheffing van de verplichting tot herbeplanting (artikel 4.5, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot het stellen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit volgt uit artikel 2.8, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Ontheffing handelen in strijd met bij ministeriële regeling aangewezen voorschriften van EU-verordeningen
Een onherroepelijke ontheffing voor handelen in strijd met bij ministeriële regeling aangewezen voorschriften van EU-verordeningen (artikel 4.9, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot het stellen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.8, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Lopende procedure ontheffing
Is de procedure voor het verlenen van de ontheffing nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:
- het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
- het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat
Dit staat in artikel 2.9, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Jachtakte
Een onherroepelijke jachtakte (artikel 3.26a, lid 1, onder a, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder f, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.5, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Valkeniersakte
Een onherroepelijke valkeniersakte (artikel 3.30, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een valkeniersgeweeractiviteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder g, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.5, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Examens jacht, gebruik jachtvogel, gebruik eendenkooi
Er geldt overgangsrecht voor de volgende erkende examens:
- jachtexamen (artikel 3.28, lid 2, onder a, van de Wet natuurbescherming)
- examen voor het gebruik van jachtvogels (artikel 3.30, lid 2, van de Wet natuurbescherming)
- examen voor het gebruik van eendenkooien (artikel 3.30, lid 3, van de Wet natuurbescherming)
Die examens blijven gelden als examens zoals bedoeld in artikel 4.32 van de Omgevingswet.
Dit staat in artikel 2.5, lid 4, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Verplichtingen houtopstanden
Melding vellen houtopstand
Een melding voor het vellen van een houtopstand (artikel 4.2, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als een melding voor het vellen van een houtopstand als bedoeld in artikel 11.126 van het Besluit activiteiten leefomgeving. Dit staat in artikel 2.8, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Meer informatie over het vellen van een houtopstand.
Verbod vellen houtopstand
Een onherroepelijk verbod voor het vellen van een houtopstand (artikel 4.2, lid 3) dat in een beschikking is opgenomen, geldt als maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.8, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet).
Een verbod voor het vellen van een houtopstand dat in een verordening is opgenomen, geldt als maatwerkregel als bedoeld in artikel 4.6, lid 2, van de Omgevingswet in de omgevingsverordening. Dit staat in artikel 2.8, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Lopende procedure beschikking
Is de procedure voor het instellen van een toegangsverbod of toegangsbeperking nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:
- het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
- het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat
Dit staat in artikel 2.9, lid 1, lid 2 en lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.
Benoeming leden wetenschappelijke autoriteit CITES
Een benoeming of herbenoeming van leden van de wetenschappelijke autoriteit CITES (artikel 3.41, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als benoeming of herbenoeming als bedoeld in artikel 17.2, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.7, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.