Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Regelgeving ›
  3. Omgevingswet ›
  4. Overgangsrecht ›
  5. Overgangsrecht per wet ›
  6. Wet natuurbescherming
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Overgangsrecht Wet natuurbescherming

Voor de Wet natuurbescherming geldt overgangsrecht voor de instrumenten gedoogplicht, aanwijzing gebieden, beheerplan en programma. Verder geldt overgangsrecht voor verplichtingen natuurgebieden, bescherming van soorten, en houtopstanden.

Gedoogplicht

Een gedoogplicht van rechtswege voor:

  • het toestaan van feitelijke maatregelen die door Gedeputeerde Staten of een minister worden getroffen met het oog op de instandhouding van een Natura 2000-gebied of een bijzonder nationaal natuurgebied (artikel 2.6, lid 3, Wet natuurbescherming)
  • het aanbrengen en in stand houden van aangebrachte kentekenen ter aanduiding van een Natura 2000-gebied (artikel 2.6, lid 3, Wet natuurbescherming)

geldt als een gedoogplicht als bedoeld in artikel 10.10b, lid 1, van de Omgevingswet.

Een besluit tot het hebben van toegang tot gronden vanwege het beperken van de populatie van aangeduide soorten vogels of dieren (artikel 3.18, lid 2, aanhef en onder a, van de Wet natuurbescherming) geldt als een gedoogplicht als bedoeld in artikel 10.29, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.6a, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Een besluit tot het hebben van toegang tot gronden vanwege het terugbrengen van het aantal planten van aangeduide invasieve exoten (artikel 3.19, lid 4, van de Wet natuurbescherming) geldt als een gedoogplicht als bedoeld in artikel 10.29, lid 2 van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.6a, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Aanwijzing gebieden

De Wet natuurbescherming regelt de aanwijzing van verschillende gebieden.

Aanwijzing Natura 2000-gebied

Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een Natura 2000-gebied (artikel 2.1, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.44, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Aanwijzing bijzonder nationaal natuurgebied

Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een bijzonder nationaal natuurgebied (artikel 2.11, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een bijzonder nationaal natuurgebied als bedoeld in artikel 2.44, lid 2, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Aanwijzing nationaal park

Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een nationaal park (artikel 8.3, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een nationaal park als bedoeld in artikel 2.44, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Aanwijzing gebied natuurnetwerk Nederland

Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een gebied als onderdeel van het natuurnetwerk Nederland (artikel 1.12, lid 2, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een gebied als onderdeel natuurnetwerk Nederland als bedoeld in artikel 2.44, lid 2, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 4, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Aanwijzing bijzonder provinciaal natuurgebied of landschap

Een onherroepelijk besluit tot aanwijzing van een bijzonder provinciaal natuurgebied of bijzonder provinciaal landschap (artikel 1.12, lid 3, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot aanwijzing van een bijzonder provinciaal natuurgebied of bijzonder provinciaal landschap als bedoeld in artikel 2.44, lid 5, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.1, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Beheerplan Natura 2000-gebied

Een onherroepelijk beheerplan van de provincie voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.3, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als beheerplan voor dat Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 3.8, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.2, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Een onherroepelijk beheerplan voor een Natura 2000-gebied dat geheel of gedeeltelijk wordt beheerd door het Rijk (artikel 2.3, lid 1, in samenhang met artikel 2.10, lid 1, onder a, Wet natuurbescherming) geldt als beheerplan voor dat Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 3.9, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.2, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Vaststelling eerste beheerplan

Het eerste beheerplan voor een Natura 2000-gebied wordt uiterlijk 3 jaar na het besluit tot aanwijzing als Natura 2000-gebied vastgesteld. Dit staat in artikel 2.2, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Faunabeheerplan

Een besluit tot goedkeuring van een onherroepelijk faunabeheerplan (artikel 3.12, lid 7, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot goedkeuring van Gedeputeerde Staten als bedoeld in artikel 8.1, lid 2. van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.5, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Programma stikstofreductie en natuurverbetering

Het programma stikstofreductie en natuurverbetering (artikel 1.12b, Wet natuurbescherming) geldt als programma aanpak stikstof als bedoeld in artikel 3.9, lid 4, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.2, lid 4, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Verplichtingen Natura 2000-gebied of bijzonder nationaal natuurgebied

Besluit opleggen verplichtingen

Een onherroepelijk besluit tot het opleggen van verplichtingen over handelingen met (mogelijke) gevolgen voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.4, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het stellen van maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Lopende procedure opleggen verplichtingen

Is de procedure voor het opleggen van verplichtingen nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:

  • het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
  • het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat

Dit staat in artikel 2.9, lid 1, lid 2 en lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Besluit opleggen toegangsverbod en toegangsbeperking

Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking van Gedeputeerde Staten tot een Natura 2000-gebied (artikel 2.5, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking van de minister van LNV, de minister van IenW of de minister van Defensie tot een Natura 2000-gebied (artikel 2.5, lid 1, in samenhang met artikel 2.10, lid 1, onder b, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 2, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking tot een bijzonder nationaal natuurgebied van de minister van LNV (artikel 2.11, lid 3, in samenhang met artikel 2.5, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 3, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 4, onder a, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Een onherroepelijk toegangsverbod of toegangsbeperking tot een bijzonder nationaal natuurgebied van Provinciale Staten of Gedeputeerde Staten (artikel 2.11, lid 3, in samenhang met artikel 2.5, Wet natuurbescherming) geldt als een besluit tot het opleggen van een toegangsverbod of toegangsbeperking als bedoeld in artikel 2.44, lid 4, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 4, onder b, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Lopende procedure toegangsverbod en toegangsbeperking

Is de procedure voor het instellen van een toegangsverbod of toegangsbeperking nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:

  • het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
  • het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat

Dit staat in artikel 2.9, lid 1, lid 2 en lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Feitelijke handelingen voor instandhouding Natura 2000-gebied

Feitelijke handelingen die nodig zijn vanuit de instandhoudingsdoelstellingen voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.6, lid 1, Wet natuurbescherming) die op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet nog niet zijn voltooid, gelden als maatregelen als bedoeld in artikel 10.10a van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 5, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Plaatsen van aanduidingen Natura 2000-gebied

Het plaatsen van kentekenen rondom een Natura 2000-gebied (artikel 2.6, lid 2, Wet natuurbescherming) dat op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet nog niet is voltooid, geldt als maatregel als bedoeld in artikel 10.10a van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.3, lid 5, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Vergunning Natura 2000-activiteit voor een project

Een onherroepelijke vergunning voor het realiseren van een project dat niet direct gerelateerd is aan het beheer van een Natura 2000-gebied, maar afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kan hebben voor een Natura 2000-gebied (artikel 2.7, lid 2, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een Natura 2000-activiteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder e, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.4, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Voorschriften die zijn verbonden aan de vergunning gelden als voorschriften als bedoeld in artikel 5.34, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.4, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Artikel 5.1, lid 1, onder e, is niet van toepassing op een project of handeling die voor 1 februari 2009 is toegestaan met een onherroepelijk besluit op grond van artikel 19d, lid 1, van de Natuurbeschermingswet 1998. Op dat project of die handeling zijn de paragrafen 5.1.3, 5.1.4 en 5.1.5 van de Omgevingswet van overeenkomstige toepassing. Dit staat in artikel 2.4, lid 5, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Meer informatie over de Natura 2000-activiteit.

Lopende procedure vergunning

Is de procedure voor het verlenen van de vergunning nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:

  • het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
  • het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat

Dit staat in artikel 2.9, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Verplichtingen bescherming van soorten

De Wet natuurbescherming kent verschillende ontheffingen.

Ontheffing of vrijstelling van een verbod ter bescherming van soorten

Een onherroepelijke ontheffing van een verbod ter bescherming van soorten (artikel 3.3, lid 1 en lid 3, 3.4, lid 2 en lid 3, 3.8, lid 1, lid 3 en lid 4, 3.9, lid 2, 3.10, lid 2, 3.22, lid 2, 3.34, lid 3 en lid 5, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, onder g, van de Omgevingswet. Dit volgt uit artikel 2.6, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Ontheffing meldingsplicht vellen houtopstand

Een onherroepelijke ontheffing van de meldingsplicht voor het vellen van een houtopstand (artikel 4.5, lid 3, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot het stellen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit volgt uit artikel 2.8, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Ontheffing verplichting herbeplanting

Een onherroepelijke ontheffing van de verplichting tot herbeplanting (artikel 4.5, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot het stellen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit volgt uit artikel 2.8, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Ontheffing handelen in strijd met bij ministeriële regeling aangewezen voorschriften van EU-verordeningen

Een onherroepelijke ontheffing voor handelen in strijd met bij ministeriële regeling aangewezen voorschriften van EU-verordeningen (artikel 4.9, Wet natuurbescherming) geldt als besluit tot het stellen van een maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.8, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Lopende procedure ontheffing

Is de procedure voor het verlenen van de ontheffing nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:

  • het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
  • het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat

Dit staat in artikel 2.9, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Jachtakte

Een onherroepelijke jachtakte (artikel 3.26a, lid 1, onder a, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder f, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.5, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Valkeniersakte

Een onherroepelijke valkeniersakte (artikel 3.30, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als omgevingsvergunning voor een valkeniersgeweeractiviteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder g, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.5, lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Examens jacht, gebruik jachtvogel, gebruik eendenkooi

Er geldt overgangsrecht voor de volgende erkende examens:

  • jachtexamen (artikel 3.28, lid 2, onder a, van de Wet natuurbescherming)
  • examen voor het gebruik van jachtvogels (artikel 3.30, lid 2, van de Wet natuurbescherming)
  • examen voor het gebruik van eendenkooien (artikel 3.30, lid 3, van de Wet natuurbescherming)

Die examens blijven gelden als examens zoals bedoeld in artikel 4.32 van de Omgevingswet.

Dit staat in artikel 2.5, lid 4, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Verplichtingen houtopstanden

Melding vellen houtopstand

Een melding voor het vellen van een houtopstand (artikel 4.2, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als een melding voor het vellen van een houtopstand als bedoeld in artikel 11.126 van het Besluit activiteiten leefomgeving. Dit staat in artikel 2.8, lid 1, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Meer informatie over het vellen van een houtopstand.

Verbod vellen houtopstand

Een onherroepelijk verbod voor het vellen van een houtopstand (artikel 4.2, lid 3) dat in een beschikking is opgenomen, geldt als maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.8, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet).

Een verbod voor het vellen van een houtopstand dat in een verordening is opgenomen, geldt als maatwerkregel als bedoeld in artikel 4.6, lid 2, van de Omgevingswet in de omgevingsverordening. Dit staat in artikel 2.8, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Lopende procedure beschikking

Is de procedure voor het instellen van een toegangsverbod of toegangsbeperking nog niet afgerond? Dan blijft het oude recht daarop van toepassing tot:

  • het besluit onherroepelijk is, als tegen het besluit beroep openstaat
  • het besluit van kracht is, als tegen het besluit geen beroep openstaat

Dit staat in artikel 2.9, lid 1, lid 2 en lid 3, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Benoeming leden wetenschappelijke autoriteit CITES

Een benoeming of herbenoeming van leden van de wetenschappelijke autoriteit CITES (artikel 3.41, lid 1, Wet natuurbescherming) geldt als benoeming of herbenoeming als bedoeld in artikel 17.2, lid 1, van de Omgevingswet. Dit staat in artikel 2.7, lid 2, van de Aanvullingswet natuur Omgevingswet.

Meer informatie

  • Wet natuurbescherming - wetten.nl


delen

  • Delen op LinkedIn

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO