Verontruste bewoners en hoe je met ze omgaat
Bewoners kunnen uiteenlopende redenen hebben om boos of ontevreden te zijn. Deze pagina onderscheidt 6 typen. En geeft bij ieder type aan wat je kunt doen om dit type te kalmeren. Want ieder type vereist een andere benadering.
Er zijn 6 typen boze bewoners te onderscheiden:
- Bedroefde bewoners
- Incidenteel bezorgde bewoners
- Structureel bezorgde bewoners
- Structureel maatschappelijk boze bewoners
- Politiek boze bewoners
- Politiek radicale bewoners
1. Bedroefde bewoners
Bedroefde bewoners zijn bewoners bij wie bezorgdheid en ongenoegen lijken te leiden tot berusting. Of zelfs terugtrekking uit of isolatie van de mainstream samenleving en het publieke domein. In extreme gevallen met het risico op 'lone wolf'-gedrag.
"Ik doe er niet toe"
Wat je kunt doen
- een luisterend oor bieden
- sociale netwerkvorming bevorderen
- individuele gesprekken voeren
- voortdurend in gesprek blijven
- preventieve activiteiten
2. Incidenteel bezorgde bewoners
Incidenteel bezorgde bewoners zijn bewoners die bezorgd zijn over een specifiek onderwerp. En hebben daar emoties bij. Het draait bij deze mensen om het concrete (voorgenomen) besluit. Of de besluitvorming hierover. Zonder dat ze direct hun kalmte verliezen. Of verbaal agressief zijn.
"Ik heb bezwaar tegen dit besluit omdat het direct mijn belang schaadt"
Wat je kunt doen
- persoonsgericht informeren en voorlichten
- hem of haar betrekken bij het afspraken maken over vervolg op het (voorgenomen) besluit
- preventieve activiteiten
3. Structureel bezorgde bewoners
Structureel bezorgde bewoners zijn bewoners die bezorgd zijn. En die emoties hebben rond een breder maatschappelijk onderwerp of maatschappelijke ontwikkeling. Daarbij zullen ze soms een specifiek onderwerp of besluitvorming daarover, op hun eigen wijze opvatten. Zonder dat ze direct hun kalmte verliezen. Of verbaal agressief zijn. Binnen deze groep is vooral sprake van 'sociaal wantrouwen'.
"Wij willen over meer dingen meepraten dan alleen geluidsoverlast bij buitenevenementen. Wij willen ook meepraten over het gebruik van onze parken als evenemententerrein. Maar dat gebeurt niet, dat willen ze niet."
Wat je kunt doen
- activiteiten ter bevordering van sociaal vertrouwen
- preventie rond vervreemding
- verbinding en dialoog zoeken
4. Structureel maatschappelijk boze bewoners
Structureel maatschappelijk boze bewoners zijn bewoners die hun structurele boosheid, en uitingen daarvan, richten op andere groepen. Die anderen groepen zijn zondebokken voor hun sociaal wantrouwen.
Wat je kunt doen
- activiteiten voor herstel sociaal vertrouwen
- wegnemen van het ‘zondebokkenperspectief’
- dialoog
- grenzen stellen (voorlichtingsbijeenkomsten volstaan hier niet!)
5. Politiek boze bewoners
Politiek boze bewoners richten hun boosheid vooral op de besluitvorming. Of het nu om een persoon gaat (bijvoorbeeld een burgemeester) of om 'de politieke elite'. Boosheid over een bepaald besluit (of het besluitvormingsproces) is voor hen slechts een voorbeeld. Het draait om hun eigenlijke bron van hun aversie: institutioneel wantrouwen.
"In het verleden heeft de overheid mij iets afgepakt en ik kom dat recht zetten. En dat zullen ze voelen ook!"
Wat je kunt doen
- voorlichting en eventueel scholing over democratische processen
- uitleg over bestaand beleid en hoe dit feitelijk uitpakt in de praktijk
- wegnemen wantrouwen tegen instituties
- dialoog en inspraak
6. Politiek-radicale bewoners
Politiek-radicale bewoners zijn bewoners die hun boosheid, aversie of woede vooral richten op het systeem van politieke besluitvorming. Of zelfs op het staatsbestel. En het democratisch systeem. Inclusief (delen van) de grondwet.
Wat je kunt doen
- vroegsignalering
- interventies rond de-radicalisering
- grenzen en normen stellen
Bronvermelding
Vrij naar: Witte, R. (2016), Wij zijn allemaal ‘verontruste burgers’.