Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving (naar homepage)
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Regelgeving ›
  3. Omgevingswet ›
  4. Participatie ›
  5. Wat doen anderen? ›
  6. Hoe participatie kan helpen bij boosheid en polarisatie ›
  7. Verontruste bewoners en hoe je met ze omgaat
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Verontruste bewoners en hoe je met ze omgaat

Bewoners kunnen uiteenlopende redenen hebben om boos of ontevreden te zijn. Deze pagina onderscheidt 6 typen. En geeft bij ieder type aan wat je kunt doen om dit type te kalmeren. Want ieder type vereist een andere benadering.

Er zijn 6 typen boze bewoners te onderscheiden:

  1. Bedroefde bewoners
  2. Incidenteel bezorgde bewoners
  3. Structureel bezorgde bewoners
  4. Structureel maatschappelijk boze bewoners
  5. Politiek boze bewoners
  6. Politiek radicale bewoners

1. Bedroefde bewoners

Bedroefde bewoners zijn bewoners bij wie bezorgdheid en ongenoegen lijken te leiden tot berusting. Of zelfs terugtrekking uit of isolatie van de mainstream samenleving en het publieke domein. In extreme gevallen met het risico op 'lone wolf'-gedrag.

"Ik doe er niet toe"

Wat je kunt doen

  • een luisterend oor bieden
  • sociale netwerkvorming bevorderen
  • individuele gesprekken voeren
  • voortdurend in gesprek blijven
  • preventieve activiteiten

2. Incidenteel bezorgde bewoners

Incidenteel bezorgde bewoners zijn bewoners die bezorgd zijn over een specifiek onderwerp. En hebben daar emoties bij. Het draait bij deze mensen om het concrete (voorgenomen) besluit. Of de besluitvorming hierover. Zonder dat ze direct hun kalmte verliezen. Of verbaal agressief zijn.

"Ik heb bezwaar tegen dit besluit omdat het direct mijn belang schaadt"

Wat je kunt doen

  • persoonsgericht informeren en voorlichten
  • hem of haar betrekken bij het afspraken maken over vervolg op het (voorgenomen) besluit
  • preventieve activiteiten

3. Structureel bezorgde bewoners

Structureel bezorgde bewoners zijn bewoners die bezorgd zijn. En die emoties hebben rond een breder maatschappelijk onderwerp of maatschappelijke ontwikkeling. Daarbij zullen ze soms een specifiek onderwerp of besluitvorming daarover, op hun eigen wijze opvatten. Zonder dat ze direct hun kalmte verliezen. Of verbaal agressief zijn. Binnen deze groep is vooral sprake van 'sociaal wantrouwen'.

"Wij willen over meer dingen meepraten dan alleen geluidsoverlast bij buitenevenementen. Wij willen ook meepraten over het gebruik van onze parken als evenemententerrein. Maar dat gebeurt niet, dat willen ze niet."

Wat je kunt doen

  • activiteiten ter bevordering van sociaal vertrouwen
  • preventie rond vervreemding
  • verbinding en dialoog zoeken

4. Structureel maatschappelijk boze bewoners

Structureel maatschappelijk boze bewoners zijn bewoners die hun structurele boosheid, en uitingen daarvan, richten op andere groepen. Die anderen groepen zijn zondebokken voor hun sociaal wantrouwen.

Wat je kunt doen

  • activiteiten voor herstel sociaal vertrouwen
  • wegnemen van het ‘zondebokkenperspectief’
  • dialoog
  • grenzen stellen (voorlichtingsbijeenkomsten volstaan hier niet!)

5. Politiek boze bewoners

Politiek boze bewoners richten hun boosheid vooral op de besluitvorming. Of het nu om een persoon gaat (bijvoorbeeld een burgemeester) of om 'de politieke elite'. Boosheid over een bepaald besluit (of het besluitvormingsproces) is voor hen slechts een voorbeeld. Het draait om hun eigenlijke bron van hun aversie: institutioneel wantrouwen.

"In het verleden heeft de overheid mij iets afgepakt en ik kom dat recht zetten. En dat zullen ze voelen ook!"

Wat je kunt doen

  • voorlichting en eventueel scholing over democratische processen
  • uitleg over bestaand beleid en hoe dit feitelijk uitpakt in de praktijk
  • wegnemen wantrouwen tegen instituties
  • dialoog en inspraak

6. Politiek-radicale bewoners

Politiek-radicale bewoners zijn bewoners die hun boosheid, aversie of woede vooral richten op het systeem van politieke besluitvorming. Of zelfs op het staatsbestel. En het democratisch systeem. Inclusief (delen van) de grondwet.

Wat je kunt doen

  • vroegsignalering
  • interventies rond de-radicalisering
  • grenzen en normen stellen

Bronvermelding

Vrij naar: Witte, R. (2016), Wij zijn allemaal ‘verontruste burgers’.



delen

  • Delen op LinkedIn

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO