Gegevens via de juiste route en gegevens die al in het bezit van het bevoegd gezag zijn
Aanvragen en meldingen moeten via de juiste route. Een aanvrager hoeft geen gegevens bij een vergunningaanvraag te verstrekken die al in het bezit van het bevoegd gezag zijn. Dat is anders bij meldingen en informatieplichten.
Gegevens aanleveren via Omgevingsloket, e-mail of papier
Een digitale aanvraag of melding moet altijd via het Omgevingsloket, behalve in enkele speciale gevallen. Een aanvraag of melding per mail mag dus niet. Als het bevoegd gezag het toestaat, mag de aanvrager of melder wel sommige of alle gegevens die bij een aanvraag of melding moeten zitten per e-mail indienen.
Het is toegestaan om een aanvraag of melding op papier in te dienen.
Andere informatieverplichtingen dan een melding of aanvraag mogen via het Omgevingsloket, maar dit is niet verplicht.
Lees voor meer informatie onze pagina's
- Wanneer indienen via het Omgevingsloket verplicht is
- Aanvraag of melding op papier indienen onder de Omgevingswet
Bronnen hiervoor zijn artikel 16.1 van de Omgevingswet, de artikelen 14.1 en 14.2 van het Omgevingsbesluit en artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht.
Gegevens al in bezit van bevoegd gezag
Het kan zijn dat er bij een aanvraag om een omgevingsvergunning gegevens ontbreken die al in het bezit van het bevoegd gezag zijn. Bijvoorbeeld doordat ze zijn aangeleverd bij een melding of informatieplicht, of bij een eerdere vergunningaanvraag. In dat geval hoeft de aanvrager die gegevens niet alsnog te verstrekken. Zie artikel 16.55, vijfde lid, Omgevingswet.
Een dergelijke regeling ontbreekt bij meldingen en informatieplichten. Er is, juridisch gezien, een verplichting om de informatie nogmaals aan te leveren. Onder andere gezien het feit dat de initiatiefnemer in het Omgevingsloket het juiste formulier moet gebruiken. Zie artikel 14.2 Omgevingsbesluit.
Voorbeeld
Een bedrijf heeft de startdatum van zijn activiteit al aangegeven bij het indienen van "gegevens en bescheiden" op grond van hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Dan moet de bedrijfsleider alsnog een aparte melding doen op grond van hoofdstuk 4 van het Bal, ook al gaat het om een meldingsplicht die alleen bestaat uit het doorgeven van de startdatum van de activiteit. Zie voor het verschil tussen hoofdstuk 3 en 4 van het Bal de pagina Basisinformatie regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
Handhaven of niet
De tekst hierboven geeft weer hoe het juridisch gezien in elkaar zit. Maar soms kan het beter zijn om hier praktisch mee om te gaan. Het bevoegd gezag heeft namelijk altijd de optie om niet te handhaven als het de benodigde gegevens al in het bezit heeft.
En als het bevoegd gezag in zo'n geval besluit om toch te handhaven, dan kan er een probleem zijn als de zaak voor de rechter komt. De handhavingsactie moet namelijk in verhouding zijn met het belang van het bevoegd gezag om de overtreding ongedaan te maken (proportionaliteitsbeginsel Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)).
Proportionaliteitsbeginsel
Het proportionaliteitsbeginsel betekent dat een bestuursorgaan zijn bevoegdheden proportioneel toepast. Dat wil zeggen: voor zover dat nodig is voor de uitoefening van zijn taken. Het is een beginsel onder de Omgevingswet. En heeft een directe relatie met het subsidiariteitsbeginsel (Decentraal, tenzij).