Verantwoordelijkheid meld- en informatieplicht bij bodemactiviteiten
Voorafgaand aan het uitvoeren van bodemactiviteiten moet de initiatiefnemer een meld- of informatieplicht naleven. Op deze pagina staat uitleg over de verantwoordelijkheden voor deze verplichting. En over de mogelijkheden voor machtigen als iemand anders dan de initiatiefnemer de melding doet.
Meld- en informatieplicht
Voorafgaand aan het uitvoeren van bodemactiviteiten, zoals graven in de bodem of het toepassen van grond, geldt een meldplicht of informatieplicht (hierna ook wel aangeduid als informatie geven). Heel soms geldt er een vergunningplicht. Bij sommige activiteiten geldt ook nog een informatieplicht na afloop van een activiteit. De aanvraag voor een vergunning, de melding en het informatie geven doet u via het Omgevingsloket.
Op de webpagina Melden bodemactiviteiten via het Omgevingsloket staat hier uitgebreide uitleg over. Hier staan ook links naar pagina's met nadere uitleg en stroomschema's.
Wie moet melden?
De regels uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) richten zich tot degene die de activiteit uitvoert. Dit geldt ook voor de meld- en informatieplicht. Bij bodemactiviteiten ligt het meest voor de hand dat de opdrachtgever primair verantwoordelijk is voor de meld- en informatieplicht. De opdrachtgever is meestal de eigenaar of huurder van het perceel waarop de activiteit plaatsvindt.
Maar ook degene die de activiteit feitelijk uitvoert, bijvoorbeeld de uitvoerend aannemer kan dit op zich nemen. Dat kan alleen als de uitvoerend aannemer voldoende zeggenschap heeft over de wijze van uitvoering van de activiteit. Bij voorkeur regelt de opdrachtgever dit via een machtiging. De opdrachtgever en de opdrachtnemer moeten daarom afspraken maken over wie de melding en informatieplicht verzorgt en welke verantwoordelijkheden daarbij horen. Beide kunnen aangesproken worden door het bevoegd gezag als de meld- of informatieplicht niet gedaan is.
Het is van belang om goed vast te leggen wie de melding doet. Dit maakt namelijk voor het bevoegd gezag duidelijk tot wie het bevoegd gezag zich moet richten. Dit heet ook wel het normadressaat.
Machtigen
Het is toegestaan dat iemand anders de melding en informatieplicht verzorgt namens de initiatiefnemer, bijvoorbeeld de aannemer, een adviesbureau of de transporteur. U kunt in het Omgevingsloket iemand machtigen voor uw project. Zo kan iemand anders namens u een melding doen. Dit kan een persoon zijn, maar ook een bedrijf. Ook kan een gemachtigde de melding en informatieplicht alvast aanmaken en invullen en dan aan de initiatiefnemer vragen om een machtiging.
Het is belangrijk dat de machtiging ook daadwerkelijk plaatsvindt. Anders is het voor het bevoegd gezag niet duidelijk wie de initiatiefnemer van de activiteit is en het normadressaat heeft. Het is niet toegestaan om contactgegevens van de gemachtigde in het Omgevingsloket te wijzigen in de contactgegevens van de initiatiefnemer. Het machtigen vindt bij voorkeur plaats via het Omgevingsloket. Bij uitzondering is het ook toegestaan om de machtiging schriftelijk vast te leggen en als document mee te sturen met een melding.
Meer over machtigen in het Omgevingsloket leest u:
- op onze site bij:
- in het Helpcentrum van het Omgevingsloket:
Alle gegevens invullen en meesturen
Doet u via het Omgevingsloket een melding of levert u informatie aan? Dan moet u alle vragen beantwoorden over uw activiteiten. Die moet u namelijk aanleveren op basis van de regels uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). De overheidsorganisatie die uw melding behandelt heeft deze informatie nodig om uw aanvraag of melding te beoordelen.
Vul de melding daarom zo volledig mogelijk in. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om op alle vragen correcte en volledige antwoorden te geven. Zonder (volledig ingevulde) melding is het starten van een activiteit verboden. Geeft u op sommige vragen geen antwoord of geeft u niet de correcte gegevens door? Dan kan het zijn dat uw activiteit vertraging oploopt. Bijvoorbeeld omdat de overheidsorganisatie die uw melding controleert contact met u moet opnemen en om aanvullende gegevens vraagt.
Weet u het antwoord niet? Of heeft u het document niet dat u moet indienen? U kunt dan een adviseur om ondersteuning vragen. U kunt bij twijfel contact opnemen met de overheidsorganisatie die de aanvraag of melding ontvangt.
Toevoegen documenten
Meer informatie over het toevoegen van documenten leest u in het Helpcentrum van het Omgevingsloket:
Wijzigingen doorgeven
Zijn er na het verrichten van de melding of informatieplicht nog wijzigingen, waarbij de eerder verstrekte gegevens niet meer kloppen? Of wilt u na het indienen extra informatie toevoegen? Dan moet u deze veranderingen ook doorgeven aan het bevoegd gezag. Dat gebeurt ook via het Omgevingsloket, tenzij u daar met het bevoegd gezag andere afspraken over gemaakt heeft.
U kunt de eerder ingediende melding en informatie niet aanvullen. U doet dan een nieuwe melding of dient de informatie opnieuw in.
Hoe gaat u dan te werk:
- Ga naar het Omgevingsloket en maak een nieuwe melding of informatieplicht aan voor de activiteit.
- Kies voor de optie 'de activiteit wijzigt' of een vergelijkbare optie.
- Vul vervolgens de gegevens in die wijzigen. Het is niet nodig om alle gegevens opnieuw in te vullen. U kunt zich beperken tot de gegevens die wijzigen. Als u eerder de melding of informatieplicht heeft gedaan, dan kunt u uw ingediende verzoek kopiëren. Alle informatie uit de oorspronkelijke verzoek komt mee naar het nieuwe verzoek. Zoals de locatie, activiteiten, uw antwoorden en uw toegevoegde bijlagen. U kunt daarna uw eerdere antwoorden en bijlagen aanpassen en nieuwe bijlagen toevoegen.
Let erop dat u de wijziging tijdig doorgeeft. In het Bal is voor een melding of informatieplicht aangegeven binnen welke termijn u een wijziging moet doorgeven. Bij onverwachte situaties tijdens een bodemactiviteit is het niet altijd mogelijk aan die termijn te voldoen. Neem dan direct contact op met het bevoegd gezag, meestal de omgevingsdienst.
Instructievideo's
Om u op weg te helpen, heeft IPLO instructievideo's voor de meest voorkomende bodemactiviteiten opgenomen. Een kort instructiefilmpje over de werking van het Omgevingsloket en de stappen 1 en 2 – die voor alle activiteiten van toepassing zijn – en hoe het machtigen is geregeld. En in maximaal 15 minuten wordt u per bodemactiviteit door de stappen 3 t/m 7 van het Omgevingsloket geleid.
Daarnaast heeft brancheorganisatie Cumela instructievideo's voor het melden van graafwerkzaamheden en het toepassen van grond ontwikkeld. In de 4 filmpjes behandelt Cumela de algemene gegevens, de melding voor het graven in de bodem en de meld- en informatieplicht voor het toepassen van grond op de landbodem.