Bibliotheek bodem
Zoeken in de index
Dit informatieblad geeft u een overzicht van de belangrijkste methoden en aandachtspunten voor het meten en beoordelen van vluchtige stoffen.
Er blijkt in de praktijk nog heel veel onduidelijkheid over de interpretatie van de artikelen 63 en 64 over bermgrond van auto(snel)wegen. Resulterend in discussies tijdens de voorbereiding en uitvoering van projecten tussen het bevoegd gezag en de uitvoerende partijen, vooral over de kwaliteit “industrie” en de “10 meter-zone”. Daarom is helderheid en uniformiteit gewenst.
Hoe handel je als overheid in een politieke en bestuurlijke context waarin de behoefte aan vraagsturing in het omgevingsbeleid toeneemt? Waar het geld schaars is en waarin klassieke verdienmodellen steeds meer falen. Waar kantoor- en bedrijfspanden veelvuldig leegstaan. Waar op meerdere gebieden krimp optreedt? Waardoor maatschappelijke ontwikkelingen stagneren? Waarin zorg en economisch pessimisme toenemen? In opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een onderzoek uitgevoerd om 'nieuwe' verdienmodellen te onderzoeken.
Dit memo heeft als doel een handvat te bieden aan waterbeheerders met specifieke aandacht voor de wijze waarop de onderdelen praktisch uitvoerbaar kunnen worden vertaald om te zorgen voor een effectieve implementatie.
TCB advies met als hoofdconclusie: Het bodem- en watersysteem kan ook in Nederland significante bijdragen leveren aan zowel adaptatie aan als mitigatie van klimaatverandering, in het stedelijk en het landelijk gebied. Het advies bevat een inventarisatie van maatregelen waarmee deze bijdragen kunnen worden gerealiseerd. Daarbij zijn ook de tijdschaal, de effectiviteit en het toepassingsgebied aangegeven. Voor mitigatie zijn de bijdragen van de verschillende maatregelen ook indicatief gekwantificeerd.
Door het toenemende aantal open en gesloten bodemenergiesystemen neemt de kans toe dat systemen elkaar beïnvloeden. Dit kan leiden tot rendementverlies, optelling van effecten op het milieu en waardevermindering van het systeem. In de toekomst zullen activiteiten in de ondergrond toenemen en wordt verdergaande sturing noodzakelijk. Om beleid te kunnen voeren is inzicht nodig in waar systemen zitten en waar ze komen. Mede hiertoe is een toegankelijke en uniforme landelijke registratie van bodemenergiesystemen van groot belang.
Overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de Regeling bodemkwaliteit, die per 1 januari 2013 in werking treden
Het bodembeleid komt in een andere fase, het gaat zich richten op de waarde van de bodem voor brede maatschappelijke opgaven en gebiedsontwikkeling. De veranderingen om ons heen gaan snel. Er is daarom sprake van urgentie. Een groep veranderingsgezinde omgevingsprofessionals uit publieke en private hoek heeft eind 2011 de koppen bij elkaar gestoken om hun visie op de veranderingen te verwoorden. Deze zogenoemde Keizerskroongroep heeft dat vastgelegd in een Manifest.
Voortraject
Op 8 februari 2011 vond een eerste bestuurlijke bijeenkomst plaats over Beleidstransitie Bodem, georganiseerd door het Initiatief Bewust Bodemgebruik. Mede naar aanleiding hiervan zijn ambtelijke vertegenwoordigers van overheden en private partijen op 12 en 13 oktober 2011 bijeengekomen in hotel De Keizerskroon in Apeldoorn voor een landelijke werkconferentie om de aard van de transitie te duiden, inclusief gevolgen voor wet- en regelgeving.
Achtergrond
In de informele bestuurdersoverleggen heeft men afgesproken verder te werken aan een agenda die een impuls aan de ondergrond geeft. De bestuurders vinden deze impuls nodig om werkwijzen, regels en budgetten aan te laten sluiten bij de kansen voor duurzaam gebruik van de ondergrond. Centrale vraag was: “Wat zet de ondergrond op de politieke en maatschappelijke agenda?”. Deze vraag leidde tot de afspraak om te komen tot een bestuurlijke agenda.
Tijdens het congres TerrAgenda op 11 oktober 2012, heeft een aantal bestuurders, op persoonlijke titel, een 'bestuurdersagenda voor de ondergrond' aangeboden aan staatssecretaris Atsma van milieu. In deze notitie, Schatgraven in de ondergrond, onderstrepen bestuurders het economische, maatschappelijke, ecologische en duurzame belang van de ondergrond. Daarnaast dringen zij aan op het benutten van kansen die de ondergrond biedt.
TCB advies over voornemen om, bij de teelt van winterkoolzaad, bouwland in de maand augustus vrij te stellen van het verbod op het gebruik van drijfmest of vloeibaar zuiveringsslib. Dit verbod heeft onder andere tot doel om de belasting van bodem en water door fosfaat- en stikstofverbindingen afkomstig uit meststoffen terug te dringen.
TCB advies over hoe om te gaan met veranderende regelgeving voor meststoffen en een daarmee samenhangende verandering in normen voor contaminanten en pathogenen in meststoffen.
Gebruik van de ondergrond is zowel in praktijk als in de beleidsontwikkeling een actueel onderwerp. De TCB ziet het publieke belang in gebruik van de ondergrond vooral in de zorg voor een duurzaam gebruik van de ondergrond. In dit preadvies geeft de TCB in algemene zin haar ideeën weer over duurzaam gebruik van de ondergrond. De invulling van indicatoren en het afwegingskader is in dit advies abstract gebleven. De TCB denkt dat een advies over een veel voorkomende vorm van gebruik van de ondergrond, zoals bijvoorbeeld warmte-koude opslag, eventueel in combinatie met bodemsanering, meer mogelijkheden biedt als voorbeeld voor concrete invulling van het afwegingskader.
Over bodemafdekking is een brochure en handreiking opgesteld. Ze schetsen mogelijkheden/kansen van een open bodem in steden, evenals praktijkervaringen.