Overgang van subsidieregeling naar Decentralisatie-uitkering Drugsafval
Voor het opruimen van drugsafval bestaat een provinciale subsidieregeling. Deze regeling loopt af. Vanaf 1 februari 2026 verloopt de financiële ondersteuning voor de opruimkosten van chemisch drugsafval via een Decentralisatie-uitkering. Verzoeken hierom gaan vanaf dan via de VNG.
Einde van de subsidieregeling drugsafval
De huidige provinciale subsidieregeling voor opruimkosten van drugsafval loopt af. De uiterste data voor het indienen van subsidieaanvragen bij BIJ12 zijn verschillend per regio:
- Voor gemeenten in de provincies Gelderland, Groningen, Overijssel en Zuid-Holland eindigt de mogelijkheid tot indienen op 31 december 2025.
- Voor de overige provincies volgt de beëindiging van de subsidieregeling op 31 januari 2026.
Na deze data is het indienen van een subsidieaanvraag niet langer mogelijk.
Overgangsregeling
Opruimkosten uit 2025 waarvoor niet tijdig een subsidie kon worden aangevraagd, kunnen worden opgevoerd volgens de nieuwe werkwijze.
Nieuwe werkwijze: Decentralisatie-uitkering (DU) Drugsafval
Vanaf 1 februari 2026 wordt de financiële ondersteuning voor het opruimen van drugsafval geregeld via een Decentralisatie-uitkering (DU). Deze uitkering is specifiek bedoeld voor de opruimkosten van chemisch drugsafval.
Melden van kosten
Vanaf 1 februari 2026 kunnen gemeenten en provincies hun meldingen voor opruimkosten van chemisch drugsafval indienen bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG zal de verdere uitwerking van de wijze van melden en de voorwaarden voor de DU communiceren in de loop van februari.
Vergoeding en uitbetaling
Aan het einde van het jaar zal het Rijk op basis van een verdeelsleutel een vergoeding uitkeren aan de betreffende gemeenten en provincies. De uitbetaling van de gelden vindt eenmaal per jaar plaats via het Gemeente- en het Provinciefonds.
Als drugsafval gevonden is, zijn er de volgende mogelijkheden:
- Particulieren, boeren, natuurorganisaties en landgoedeigenaren, etc. kunnen bij hun gemeente terecht om het chemische drugsafval op te laten ruimen. Gemeenten melden deze kosten bij het VNG-loket. Als particuliere grondeigenaren mogelijk verantwoordelijk zijn voor de vervuiling, kunnen ze hiervoor juridisch aansprakelijk worden gesteld.
- Voor waterschappen geldt dat zij de kosten kunnen doorgeven aan de VNG. De vergoeding van de kosten verloopt via een verdeelsleutel via het provinciefonds.