Wijziging Tijdelijke regeling uitkering bodem 2024–2030 voor PFAS-aanpak
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tijdelijke regeling uitkering bodem 2024–2030 aangepast. Deze regeling is ook wel bekend als SPUK Bodem. De wijziging gaat over de verdeling van middelen voor de aanpak van PFAS-verontreiniging. Daarnaast zijn enkele technische wijzigingen doorgevoerd. En zijn de uitkeringplafonds voor 2026 vastgesteld.
Beoordeling aanvragen voor aanpak PFAS verontreinigingen
De belangrijkste verandering is de invoering van een nieuwe manier van beoordeling van de aanvragen voor aanpak van bodemverontreiniging met PFAS. De beoordeling vindt voortaan plaats via een rangschikking aan de hand van vooraf vastgestelde criteria, waarna toekenning plaatsvindt in die volgorde. De criteria gaan onder andere over de maatschappelijke urgentie, mate van risico’s van de verontreiniging en doelmatigheid en haalbaarheid van de aanpak.
Inventarisatie aandachtslocaties
Het in beeld brengen van de verontreinigingen met PFAS (inventariseren aandachtslocaties) krijgt voortaan voorrang bij het toekennen van aanvragen. Het gaat dan om (bodem)onderzoek om te bepalen welke locaties verdacht zijn op een bodemverontreiniging met PFAS. En ook om te bepalen of er ook echt sprake is van een verontreiniging en wat de risico’s zijn.
Wijziging van de regeling en bekendmaking uitkeringplafonds
De wijziging van de regeling is op 27 november geplaatst in de Staatscourant en is een dag later in werking getreden. Op dezelfde dag heeft ook de bekendmaking van uitkeringsplafonds 2026 plaatsgevonden.
Aanvragen SPUK Bodem 2026
In de periode van 2 februari tot en met 2 maart 2026 kan het bevoegd gezag (provincie of gemeente) weer een aanvraag doen. Op de website van RvO staat meer informatie over de SPUK aanvraag voor 2026.