Informatieplicht ter verduurzaming van het energiegebruik
De informatieplicht verduurzaming van het energiegebruik is gekoppeld aan de energiebesparingsplicht. Is er sprake van een energiebesparingsplicht? Dan moet hierover ook eens in de 4 jaar worden gerapporteerd aan het bevoegd gezag.
Let op: Voor de informatieplicht geldt overgangsrecht voor het activiteitenbesluit tot 1 december 2027. Daarom wordt op deze pagina gesproken over het activiteitenbesluit. Dit overgangsrecht is geregeld in artikel 5.15d van het Bal en artikel 3.84b van het Bbl.
Informatieplicht in het Activiteitenbesluit
De Informatieplicht verplicht bedrijven en instellingen met een energiebesparingsplicht om te melden over de getroffen energiebesparende maatregelen. Dit moet eens per 4 jaar. Per 1 december 2023 is de volgende ronde informatieplicht van kracht. Dit geldt ook voor bedrijven die in 2019 in de 1e ronde van de informatieplicht hebben gemeld. Voor de rapportage gebruikt de drijver van de inrichting het eLoket van RVO.nl.
Er zijn 2 uitzonderingen op de informatieplicht:
- Geheel zelfvoorzienende gebruikers. Geheel zelfvoorzienend betekent dat een bedrijfsvestiging geen enkele energie afneemt van een energienet zoals een elektriciteitsnet, gasnet of warmtenet en de eigen energie duurzaam produceert op de eigen locatie.
- Kleingebruikers. Dus bij een gebruik van minder dan 50.000 kWh aan elektriciteit en minder dan 25.000 m3 aan gas/warmte, uitgedrukt in aardgasequivalenten:
In de artikelen 2.16a tot en met 2.16d van de Activiteitenregeling staan eisen voor de rapportage (informatieplicht). Dit is een uitwerking van artikel 2.15, lid 2 van het Activiteitenbesluit. In de rapportage worden in ieder geval vermeld:
- het energiegebruik van de inrichting
- de technische en economische randvoorwaarden van de maatregelen uit de EML waar de inrichting niet aan voldoet
Als niet gekozen is voor de EML-systematiek, maar gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld een energieverduurzamingsadvies, worden de maatregelen die daarin zijn genomen vermeld. Ondernemers vinden hier hoe ze hun maatregelen kunnen rapporteren: Informatieplicht voor bedrijven en instellingen (rvo.nl).
Huurder – verhuurder en de informatieplicht
Juridisch gezien is de drijver van de inrichting verantwoordelijk voor het invullen van de informatieplicht. Het is echter niet verplicht dat de melding door een enkele partij wordt gedaan. Ook twee partijen kunnen beide een deel van de melding doen. Bijvoorbeeld de huurder én de gebouweigenaar.
In een huurder-verhuurdersituatie ligt het dan voor de hand dat de huurder rapporteert over de maatregelen die zien op het proces en dat de verhuurder rapporteert over de maatregelen die zien op het gebouw. Dat zijn immers de partijen die vanuit de Omgevingswetsystematiek verplicht zijn om die verplichte maatregelen ter verduurzaming van het energiegebruik te nemen.
Wanneer er zeer beperkt sprake is van energiebesparingsmaatregelen die gericht zijn op het proces, is het ook goed voor te stellen dat de verhuurder/gebouweigenaar ook rapporteert over deze beperkte procesmaatregelen. Dit om de lasten voor de huurder voor de informatieplicht beperkt te houden.
In het geval van handhaving op de informatieplicht wordt altijd de drijver van de inrichting aangeschreven.
Uitzondering bij de onderzoeksplicht
Als er sprake is van een onderzoeksplicht (in artikel 5.15a lid 1 Bal) vervalt de informatieplicht voor het proces- en faciliteitgedeelte. Het bedrijf of instelling moet voor die onderdelen dan een onderzoek uitvoeren. Voor het gebouwgedeelte blijft de informatieplicht van kracht. Zie de pagina over de onderzoeksplicht energiebesparing.
Het overgangsrecht
In artikel 5.15d van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en artikel 3.84b van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) is het overgangsrecht beschreven voor de informatieplicht en onderzoeksplicht. Een inrichting die per 1 december 2023 een informatie- en/of onderzoeksplicht had vanuit het Activiteitenbesluit, behoud deze verplichting tot 1 december 2027.
In de praktijk betekent dit dat alle inrichtingen met een informatieplicht en onderzoeksplicht deze behouden vanuit het Activiteitenbesluit. Dit betekent dat er voor deze verplichtingen dus wordt gekeken naar de inrichting en de drijver van de inrichting. Voor de informatieplicht en de onderzoeksplicht is dus geen splitsing tussen het Bal en het Bbl. Dit geldt tot 1 december 2027, wanneer de 3e ronde informatieplicht is.
Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)
Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bal bevat regels van het Rijk over activiteiten in de fysieke leefomgeving.
Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)
Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bbl bevat regels over bouwwerken.