Inloggen met eHerkenning niveau 3
Meestal hoeft u niet in te loggen in het CIMLK (Centraal Instrument Monitoring Luchtkwaliteit). Voor het actualiseren of wijzigen van gegevens in het CIMLK moet u wel inloggen. Dit doet u met een eHerkenning niveau 3. U kunt in het CIMLK ook iemand anders, bijvoorbeeld een omgevingsdienst of adviesbureau, machtigen om uw gegevens te actualiseren.
Vaak geen inlog nodig
De invoergegevens van de wegen en de resultaten in het CIMLK zijn openbaar. Dit betekent dat u deze gegevens zonder beperkingen kunt inzien en downloaden in het CIMLK. U hoeft daarvoor niet in te loggen. Ook kunt u zonder in te loggen binnen de omgeving van het CIMLK eigen berekeningen maken met de AERIUS Lucht Rekentool.
Inloggen in het CIMLK met eHerkenning niveau 3
Wilt u de gegevens in het CIMLK wijzigen of actualiseren dan moet u inloggen én heeft u de juiste rechten nodig. Inloggen in het CIMLK kan alleen met eHerkenning niveau 3 (EH3).
Na het kiezen voor inloggen op het CIMLK website wordt u door geschakeld naar de centrale pagina voor inloggen met eHerkenning. Op deze pagina moet u de leverancier van uw eHerkenning kiezen en in het volgende scherm uw gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Daarna ontvangt u een code via SMS op uw telefoon. Na het invullen van deze SMS-code komt u automatisch terug op de website van het CIMLK en bent u ingelogd. Rechtsboven staat nu in plaats van 'inloggen' de naam van uw organisatie of uw Kamer van Koophandel nummer (KvK-nummer).
Rechten en machtigingen in het CIMLK
Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten zijn als wegbeheerder en als bronhouder van de veehouderijgegevens eigenaar van de gegevens in het CIMLK. De gegevens zijn altijd gekoppeld aan het KvK-nummer van 1 van deze organisaties. Als u eHerkenning heeft van één van deze organisaties dan kunt u na het inloggen met EH3 de gegevens van uw organisatie wijzigen en actualiseren. Ook kunt u binnen het beheergebied van uw organisatie gegevens zoals wegen, rekenpunten en veehouderijen toevoegen en verwijderen.
Uitbesteden en machtigen
U kunt de taak van het actualiseren geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan een omgevingsdienst of een adviesbureau. De omgevingsdienst of adviesbureau heeft, om in te loggen in het CIMLK, zelf een eigen eHerkenning niveau 3 nodig van de eigen organisatie. De omgevingsdienst of adviesbureau mag geen gebruik maken van uw eHerkenningsmiddel.
In het CIMLK geeft u een machtiging of autorisatie af aan een omgevingsdienst of adviesbureau. U heeft hiervoor het KvK-nummer van de omgevingsdienst of adviesbureau nodig. U kunt in het CIMLK ook op elk moment een afgegeven machtiging weer intrekken.
Machtiging(en) aanmaken binnen het CIMLK
Bent u medewerker van een wegbeheerder of bronhouder dan kunt u een andere organisatie machtigen om namens u wijzigingen in het CIMLK aan te brengen. Hiervoor logt u op het CIMLK in met uw persoonlijke eHerkenning. Vervolgens gaat u naar het menu 'Machtigingen' en drukt u op de pagina 'Afgeven machtigingen' op de knop 'Nieuwe machtigingen'. In het volgende scherm vult u het Kamer van Koophandelnummer van de organisatie in die u wilt machtigen en bevestigt dit met het drukken op de knop 'Start machtiging'. Daarmee is de door u gekozen organisatie gemachtigd om namens u wijzigingen in het CIMLK in te voeren.
De medewerker van de door u gemachtigde organisatie kan vervolgens inloggen met zijn eigen eHerkenningsmiddel.
Zelf de gemachtigde op de hoogte brengen
Het CIMLK bewaart geen persoonsgegevens en heeft ook geen e-mailadressen van de door u gemachtigde organisatie. U moet zelf de gemachtigde op de hoogte brengen dat u de machtiging in het CIMLK aangemaakt heeft. De gemachtigde moet zelf een eigen eHerkenningsmiddel hebben van de organisatie die u heeft gemachtigd.
Meerdere organisaties machtigen
U kunt net zoveel organisaties machtigen als u zelf wilt. Als u meer dan één organisatie een machtiging geeft is het wel belangrijk dat u al die organisaties hiervan op de hoogte brengt. Elke door u gemachtigde organisatie kan immers wijzigingen namens u aanbrengen. Dat betekent dat ook wijzigingen die door een andere gemachtigde organisatie is aangebracht (per ongeluk) kan worden verwijderd.
Gemachtigd door meerdere wegbeheerders of bronhouders
Een omgevingsdienst of adviesbureau kan door meerdere wegbeheerders of bronhouders gemachtigd worden om namens hen wijzigingen in het CIMLK aan te brengen.
Heeft u als medewerker van een omgevingsdienst of adviesbureau van meer dan 1 wegbeheerder of bronhouder een machtiging in het CIMLK gekregen, dan moet u goed opletten en goede afspraken maken. Vooral als er binnen uw organisatie meerdere personen zijn die een eHerkenning hebben voor het CIMLK. Ongewild zou u of uw collega ook de gegevens van een andere wegbeheerder of bronhouder kunnen wijzigen.
Wat is eHerkenning
eHerkenning is een veilig en betrouwbaar inlogmiddel waarmee u bij ruim 500 verschillende dienstverleners, zoals UWV, gemeenten, Belastingdienst en verzekeraars kunt inloggen.
Kortom, met eHerkenning regelt u veilig online uw zaken. Zo weten dienstverleners zeker wie u bent en dat u bepaalde zaken mag regelen. U heeft daarmee de zekerheid dat de toegang tot deze online diensten veilig en betrouwbaar is. Want u wisselt gevoelige informatie uit, zoals medische, financiële of persoonlijke gegevens.
Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau van eHerkenning, hoe meer gevoelige informatie online uitgewisseld kan worden. Er zijn in totaal 4 betrouwbaarheidsniveaus: EH2, EH2+, EH3 en EH4.
Persoonsgebonden
eHerkenning is een persoonsgebonden inlogmiddel. Dit betekent dat u uw eHerkenningsmiddel niet aan anderen mag overdragen en ook niet met anderen mag delen.
Binnen een organisatie kunnen meerdere personen een eHerkenningsmiddel hebben, gekoppeld aan die organisatie. Dit gaat fraude tegen en een organisatie is er zo altijd zeker van dat de juiste medewerker inlogt om namens de organisatie zaken te doen. Ook kan zo bij het onderzoeken van (het vermoeden van) fraude worden achterhaald aan wie het middel is uitgegeven.
Gaat u uit dienst, dan worden de machtigingen door uw eHerkenning beheerder ingetrokken.
Deze zekerheden zorgen ervoor dat gegevens veilig zijn en alleen de gemachtigde personen toegang hebben tot deze informatie. Er is overzicht binnen een organisatie wie bij welke dienst mag inloggen.
eHerkenning aanvragen
U kunt eHerkenning aanvragen bij 1 van de 6 door de overheid erkende leveranciers. Vaak heeft uw organisatie al een eHerkenningsmiddel en dan is er reeds gekozen voor een leveranciers. Vraag in dat geval uw beheerder van het eHerkenningsmiddel om een account voor u aan te maken. Mogelijk zijn er specifieke afspraken binnen uw organisatie gemaakt en zijn er procedures afgesproken om eHerkenning te krijgen.
Bij het aanvragen van de eHerkenning geeft u de volgende gegevens door aan uw beheerder:
- uw gegevens: naam, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer
- een digitale kopie van uw identiteitsbewijs
- betrouwbaarheidsniveau: minimaal niveau 3 (EH3)
- dienst: Centraal Instrument Monitoring Luchtkwaliteit
Na het aanvragen ontvangt u van de leverancier een mail met de melding dat uw aanvraag is verwerkt. Houd er rekening mee dat dit wel 1 of 2 weken kan duren.
Fysieke persoonlijke identificatie
Het betrouwbaarheidsniveau EH3 betekent dat er een fysieke persoonlijke identificatie nodig is. De leverancier neemt contact met u op om een afspraak daarvoor te maken. Tijdens die afspraak moet u een aantal vragen beantwoorden en controleert de medewerker van de leverancier uw identiteit. Na afloop van de afspraak ontvangt u van de medewerker een brief met een activatiecode. Deze code voert u in op de website die in de brief vermeld staat.
Machtigen voor een bepaalde dienst
Nadat u de code heeft ingevoerd krijgt uw beheerder van de eHerkenning hiervan bericht. De beheerder moet u vervolgens machtigen voor het gebruik van uw eHerkenningsmiddel voor een bepaalde dienst, in dit geval Centraal Instrument Monitoring Luchtkwaliteit.
Als al deze stappen zijn doorlopen kunt u met uw persoonlijke eHerkenning inloggen op het CIMLK.