Cookies toestaan?

Deze site gebruikt cookies. Meer informatie over cookies
Hier kan het gebruik van cookies op deze website worden toegestaan of geweigerd.
Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Digitaal stelsel ›
  3. Ontwikkeling, planning en beheer ›
  4. Digitale inclusie in het Omgevingsloket ›
  5. Gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket

Het Omgevingsloket moet gebruikersvriendelijk zijn. De gebruiker moet in het Omgevingsloket effectief en efficiënt een aanvraag voor bijvoorbeeld een vergunning kunnen doen. Als een gebruiker die manier van aanvragen als prettig ervaart, is er sprake van een gebruikersvriendelijke website.

Gebruikersvriendelijk is voor iedereen anders

Gebruikersvriendelijkheid is niet voor iedereen hetzelfde. Een gebruiker die 1 keer het Omgevingsloket bezoekt voor een vergunningaanvraag, is tevreden over het gebruik als dat snel en gemakkelijk gaat. Iemand die in zijn werk elke dag met het Omgevingsloket te maken heeft, vindt het Omgevingsloket gebruikersvriendelijk als het zijn werk makkelijker maakt.

De ontwikkeling van een gebruikersvriendelijk Omgevingsloket

De ontwikkelteams van het Omgevingsloket doen het volgende voor een gebruikersvriendelijk Omgevingsloket:

  • Ze testen het Omgevingsloket elk kwartaal op gebruikersvriendelijkheid met behulp van gebruikersonderzoek (usability-onderzoek).
  • Ze onderzoeken de verschillende manieren waarop mensen het Omgevingsloket gebruiken. Dat helpt om betere ontwerpkeuzes te maken.
  • In de ontwikkelteams van het Omgevingsloket zitten user experience (UX)-ontwerpers. Zij zijn opgeleid in het gebruikersvriendelijk ontwerpen van digitale toepassingen, zoals websites en apps voor mobiele telefoons.
  • De ontwikkelteams gebruiken een ontwerpsysteem, de DSO-Toolkit.nl (verwijst naar een andere website). Dit systeem zorgt ervoor dat de gebruiker in alle onderdelen van het Omgevingsloket dezelfde gebruikersvriendelijkheid ervaart.

Samen naar een gebruikersvriendelijk Omgevingsloket

Ook als overheid kunt u ook bijdragen aan een gebruikersvriendelijk Omgevingsloket:

  • Als gemeente, waterschap, provincie en het Rijk maakt u zelf vragen voor de Vergunningcheck, het onderdeel Aanvragen en Maatregelen op maat. Via deze vragen kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. Hiervoor vertaalt u uw juridische regels naar toepasbare regels. Betrek daarom bezoekers van het Omgevingsloket al vroeg bij het maken van vragen en de bijbehorende toelichtingen.
  • Vraag ook groepen die niet direct voor de hand liggen, om mee te helpen. Bijvoorbeeld mensen met een beperking (blind, motorisch, cognitief), laaggeletterden en ouderen.
  • Houd rekening met de verschillende manieren waarop mensen het Omgevingsloket gebruiken. Is dat 1 keer of werkt iemand dagelijks in het Omgevingsloket?
  • Test de vragenbomen en de toelichtingen met inwoners en bedrijven. Vraag wat ze ervan vinden, maar let vooral op wat ze doen. Bijvoorbeeld: slagen ze erin om alle vragen te beantwoorden? Of laat een onderzoeksbureau de vragen en toelichtingen testen met inwoners en bedrijven. Meer over testen leest u op de pagina Toepasbare regels testen in het Omgevingsloket.

Meer informatie

  • Bekijk het webinar Zelf scripts maken voor gebruikersvriendelijkheidstesten.
  • Bekijk de video’s en het interview over gebruikerservaringen verbeteren:
    • Een Omgevingsloket dat voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is, daar doen we het voor
    • Gebruikerservaringen verbeteren in het Omgevingsloket (video 1)
    • Gebruikerservaringen verbeteren in het Omgevingsloket (video 2)
  • Het Omgevingsloket moet gebruikersvriendelijk, toegankelijk en begrijpelijk zijn voor iedereen. Lees meer over begrijpelijkheid en toegankelijkheid.


delen

  • Delen op LinkedIn (verwijst naar een andere website)

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn (verwijst naar een andere website)

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid (verwijst naar een andere website)
UvW - Unie van Waterschappen (verwijst naar een andere website)
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (verwijst naar een andere website)
Interprovinciaal overleg - IPO (verwijst naar een andere website)