Gebruiksvriendelijkheid van het Omgevingsloket
Het Omgevingsloket moet gebruiksvriendelijk zijn. De gebruiker moet in het Omgevingsloket effectief en efficiënt een aanvraag voor bijvoorbeeld een vergunning kunnen doen. Als een gebruiker die manier van aanvragen als prettig ervaart, is er sprake van een gebruiksvriendelijke website.
Gebruiksvriendelijk is voor iedereen anders
Gebruiksvriendelijkheid is niet voor iedereen hetzelfde. Een gebruiker die 1 keer het Omgevingsloket bezoekt voor een vergunningaanvraag, is tevreden over het gebruik als dat snel en gemakkelijk gaat. Iemand die in zijn werk elke dag met het Omgevingsloket te maken heeft, vindt het Omgevingsloket gebruiksvriendelijk als het zijn werk makkelijker maakt.
De ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk Omgevingsloket
De ontwikkelteams van het Omgevingsloket werken hard aan de gebruiksvriendelijkheid van het loket:
- Ze testen het Omgevingsloket elke 3 maanden op gebruiksvriendelijkheid met behulp van gebruikersonderzoek (usability-onderzoek).
- Ze onderzoeken de verschillende manieren waarop mensen het Omgevingsloket gebruiken. Dat helpt ons betere ontwerpkeuzes te maken.
- In de ontwikkelteams van het Omgevingsloket zitten User Experience-ontwerpers. Zij zijn geschoold in het gebruiksvriendelijk ontwerpen van digitale toepassingen, zoals websites en apps voor mobiele telefoons.
- De ontwikkelteams gebruiken een ontwerpsysteem, de DSO-Toolkit.nl. Dit systeem laat de gebruiker in alle onderdelen van het Omgevingsloket dezelfde gebruiksvriendelijkheid ervaren.
Samen naar een gebruiksvriendelijk Omgevingsloket
- Via vragen en antwoorden kunnen gebruikers van het Omgevingsloket controleren of ze een vergunning nodig hebben voor hun plan of niet. Gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk maken deze vragen zelf. Hiervoor vertalen ze hun juridische regels naar toepasbare regels. Betrek daarom gebruikers al vroeg bij het ontwikkelen van die vragen en de bijbehorende toelichtingen.
- Vraag ook groepen die niet direct voor de hand liggen om mee te helpen. Bijvoorbeeld mensen met een beperking (blind, motorisch, cognitief), laaggeletterden en ouderen.
- Houd rekening met de verschillende manieren waarop mensen het Omgevingsloket gebruiken. Is dat 1 keer of werkt iemand dagelijks in het Omgevingsloket?
- Test de vragenbomen en de toelichtingen met burgers en bedrijven. Vraag wat gebruikers ervan vinden, maar let vooral op wat ze doen. Bijvoorbeeld: slagen ze erin om alle vragen te beantwoorden? Of laat een onderzoeksbureau de vragenbomen en toelichtingen testen met burgers en bedrijven.
Meer informatie
- Ruim 100 verschillende overheden leerden in 3 maanden hoe zij zelf gebruiksvriendelijkheidstesten kunnen opzetten tijdens de 3-delige training Gebruiksvriendelijkheid testen in het Omgevingsloket. Meer weten? Lees de terugblik op het programma.
- Bekijk de video hoe de gemeente Amsterdam gebruikers betrekt bij het ontwikkelen van vragen voor het indienen van een aanvraag: 'Praktijkproef digitaal indienen aanvraag'.
-
We willen een Omgevingsloket maken dat gebruiksvriendelijk, toegankelijk en begrijpelijk is voor iedereen. We streven naar inclusieve dienstverlening. Lees meer over begrijpelijkheid en toegankelijkheid.