Toegankelijkheid van het Omgevingsloket
Het Omgevingsloket moet toegankelijk zijn voor iedereen. Iedereen moet in het Omgevingsloket informatie kunnen opzoeken over de omgeving waarin hij leeft. Iedereen moet een vergunning kunnen aanvragen in het Omgevingsloket. Ook mensen met een beperking.
Gebruik van hulpmiddelen mogelijk maken
Mensen met een beperking kunnen hulpmiddelen gebruiken om te internetten op de computer of op een mobiele telefoon. Er bestaan bijvoorbeeld schermlezers die teksten van het scherm voorlezen. Websites en apps moeten zo gebouwd worden dat hulpmiddelen goed kunnen werken. De technische eisen daarvoor zijn vastgelegd in een internationale richtlijn, de WCAG-richtlijn. WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines, of vertaald: Richtlijnen voor toegankelijke websites.
Een toegankelijk Omgevingsloket is belangrijk
- Iedereen heeft toegang tot het Omgevingsloket. Ook mensen met een beperking. Niemand wordt buitengesloten.
- Een toegankelijk Omgevingsloket maakt de digitale dienstverlening beter. Iedereen – met en zonder hulpmiddelen – kan het Omgevingsloket gebruiken. Mensen hoeven dan geen contact meer met de gemeente, provincie of waterschap op te nemen voor extra informatie of hulp.
- Digitale toegankelijkheid is verplicht. Het Omgevingsloket voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De ontwikkeling van een toegankelijk Omgevingsloket
Bij het ontwikkelen en onderhouden van het Omgevingsloket houden de ontwikkelteams rekening met de eisen van een toegankelijke website.
- Ze volgen zo veel mogelijk de WCAG-richtlijn. Minstens 1 keer per jaar testen onafhankelijke deskundigen het Omgevingsloket op toegankelijkheid.
- Op basis van de testresultaten voeren we verbeteringen door.
- Op het Omgevingsloket staat een toegankelijkheidsverklaring. Daarin staat op welke punten het Omgevingsloket al toegankelijk is en op welke punten nog niet.
- Bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket hebben de ontwikkelteams mensen met een beperking betrokken.
- De ontwikkelteams leren hoe ze zelf het Omgevingsloket toegankelijk kunnen maken. En ze ontwikkelen testen om zelf de digitale toegankelijkheid te kunnen controleren.
Samen naar een toegankelijk Omgevingsloket
Als overheid kunt u het volgende doen voor een toegankelijk Omgevingsloket en toegankelijke dienstverlening:
- Als gemeente, provincie, waterschap en het Rijk maakt u zelf vragen voor het Omgevingsloket. Hiervoor vertaalt u uw juridische regels naar toepasbare regels Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Bezoekers van het Omgevingsloket kunnen met de vragen checken of ze een vergunning nodig hebben en zo ja, deze daarna direct aanvragen. Vraag mensen met een beperking om te helpen bij het maken van vragen. En laat hen de vragen testen met hulpmiddelen zoals een schermlezer of een aangepast bedieningssysteem.
- Zorg ervoor dat toelichtingen bij vragen ook toegankelijk zijn. Denk aan links, afbeeldingen en documenten.
- Zorg voor een actuele toegankelijkheidsverklaring voor uw eigen website.
Meer informatie
- Website Stichting Accessibility
- DigiToegankelijk
- Het Omgevingsloket moet gebruikersvriendelijk, toegankelijk en begrijpelijk zijn voor iedereen. Lees meer over gebruikersvriendelijkheid en begrijpelijkheid.
Toepasbare regels
Toepasbare regels zijn begrijpelijke vertalingen van juridische regels. Overheden maken toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar kunnen burgers en bedrijven controleren of ze een vergunning moeten aanvragen voor hun plan. Dat doen ze door vragen te beantwoorden. Toepasbare regels dragen zo bij aan de digitale dienstverlening voor burgers en bedrijven. Overheden kunnen alleen toepasbare regels maken voor hun eigen juridische regels. Lees meer op de pagina Introductie toepasbare regels.