Plannen voor ontwikkeling DSO: 4e kwartaal 2025 (PI-36)
Op 15 en 16 september 2025 waren planningsdagen voor de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hier bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelteams met elkaar waar de ontwikkelteams dit kwartaal aan werken: het vierde kwartaal van 2025, PI-36. Op deze pagina vindt u een overzicht van de plannen.
Op deze pagina
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal eruit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u in de tabellen op deze pagina.
- Omgevingsloket: dynamische vragen
Het moet mogelijk zijn dat een initiatiefnemer niet alle vragen hoeft beantwoorden die voor hem zijn klaargezet. Er zijn meerdere scenario's waarin het volledig invullen van de vragenlijst niet nodig is. De ontwikkelaars werken dit kwartaal aan een Proof of Concept (PoC) om functionaliteit te testen door bevoegde gezagen met hun eigen STTR-bestanden. Met de input kan het ontwerp verder worden aangepast. - Omgevingsloket: landingspagina's meer doelgroepgericht en beter vindbaar maken
De onderdelen van het Omgevingsloket worden ontsloten via landingspagina's en de homepage. Deze zijn generiek opgezet en ontworpen om de applicaties te ontsluiten via het Omgevingsloket. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan een analyse voor het verbeteren van landingspagina's, zodat deze beter aansluiten bij de verschillende doelgroepen. Ook werkt het team aan het optimaliseren van het loket voor zoekmachines en aan een betere aansluiting bij doorklikken naar het loket vanaf een externe site. En het mogelijk maken om te experimenteren met nieuwe ideeën voor het verbeteren van de digitale dienstverlening. - Omgevingsloket: verbeteren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen onderzoekers gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder andere verder aan het volgende:- Regels op de kaart: verkennend onderzoek naar regels op maat en informatieproducten.
- Verkennend onderzoek naar klantreizen van verschillende doelgroepen.
- Pagina voor bedrijven: dit kwartaal worden het ontwerp en de toegang van de pagina voor bedrijven getest.
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Dan kunt u het volgende doen:
- Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review): de ontwikkelteams presenteren tweewekelijks hun werk aan elkaar. Als overheid, leverancier of geïnteresseerde in het open stelsel voor derden kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
- Abonneer u op de nieuwsbrief: abonneer u op de nieuwsbrief IPLO Update DSO. Deze nieuwsbrief ontvangt u eens in de 2 weken met nieuws en actuele ontwikkelingen over het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsloket.
- Volg de release-informatie: verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen.
- Bekijk de bekende wensen: op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
- Bekijk de resultaten van gebruikersonderzoeken: op de pagina Resultaten van gebruikersonderzoeken Omgevingsloket vindt u een overzicht per onderzoek.
Overzicht plannen dit kwartaal
In de overzichten hieronder vindt u alle ontwikkelingen in dit kwartaal. U kunt met de onderstaande links snel naar de plannen per onderdeel:
- Plannen voor het Omgevingsloket
- Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
- Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)
- Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
- Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
- Overige plannen voor het DSO
Plannen voor het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder de plannen die te maken hebben met de onderdelen Verken uw idee, Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
| Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| Omgevingsloket: gebruikersonderzoeken |
Initiatiefnemers Overheden |
Om de gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket te verbeteren, worden regelmatig gebruikersonderzoeken gedaan. Ook dit kwartaal zijn weer verschillende gebruikersonderzoeken gepland. De onderzoekers van het DSO gaan dit kwartaal verder met de volgende onderzoeken:
Ook andere partijen doen gebruikersonderzoeken voor het Omgevingsloket, zoals het Rijk en gemeenten. Meer over gebruikersonderzoeken leest u op de pagina Resultaten gebruikersonderzoeken Omgevingsloket. |
| Omgevingsloket: zoekmachines koppelen aan Piwik (bouw) |
Ontwikkelaars en ontwerpers DSO-LV (UX teams) Overheden |
Dit kwartaal wordt verder gewerkt aan het maken van een koppeling tussen de meest gebruikte zoekmachine(s) en Piwik. Piwik is een webanalyseplatform waarmee het bezoekgedrag op een website gevolgd en geanalyseerd kan worden. Zo krijgen ontwikkelteams een beter beeld van zoekopdrachten die worden ingevuld in zoekmachines. En kunnen ze beter verbanden leggen tussen bijvoorbeeld gezochte werkzaamheden en aangeboden en geselecteerde werkzaamheden. |
| Omgevingsloket: landingspagina's meer doelgroepgericht en beter vindbaar maken (analyse) |
Initiatiefnemers |
De onderdelen van het Omgevingsloket worden ontsloten via landingspagina's en de homepage. Deze zijn generiek opgezet en ontworpen om de applicaties te ontsluiten via het Omgevingsloket. Dit kwartaal doet het ontwikkelteam een analyse voor het verbeteren van landingspagina's zodat deze beter aansluiten bij de verschillende doelgroepen, het optimaliseren van het loket voor zoekmachines, zorgen voor betere aansluiting bij doorklikken naar het loket vanaf een externe site en het mogelijk maken om te experimenteren met nieuwe ideeën voor verbetering van de digitale dienstverlening. |
Plannen voor Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat
|
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| Vergunningcheck: overzichtspagina 'Andere werkzaamheden' (analyse en ontwerp) |
Initiatiefnemers |
Op de homepage van het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers naast de 5 meest gekozen werkzaamheden ook kiezen voor ‘andere werkzaamheden’. Dit moet initiatiefnemers helpen om ook op een andere manier te zoeken in de werkzaamheden, bijvoorbeeld op thema of op doelgroep. Bijvoorbeeld voor de doelgroep MKB-bedrijven. Dit kwartaal werken de ontwerpers hier verder aan. |
| Aanvragen: machtiging verbeteren | Initiatiefnemers Overheden |
In eerdere kwartalen hebben de ontwikkelteams een analyse om het machtigen te verbeteren afgerond. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam hier verder aan. |
| Vragen: dynamisch maken (ontwerp) |
Initiatiefnemer |
Het moet mogelijk zijn dat een initiatiefnemer niet alle vragen hoeft beantwoorden die voor hem zijn klaargezet. Er zijn meerdere scenario's waarin het volledig invullen van de vragenlijst niet nodig is. |
Plannen voor Regels op de kaart
| Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| Tabbladen: zoekfunctie consistent maken | Gebruikers van Regels op de kaart |
De zoekfunctie in Regels op de kaart vervangt de toetscombinatie control + F. Deze is momenteel beschikbaar voor de tabbladen ‘Regels’, ‘Toelichting’ en ‘Bijlagen’, maar niet in de tabbladen ‘Plekinfo’, ‘Overzicht’ en ‘Kaarten’ en daarbij alleen voor omgevingsplannen. Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan het uitbreiden van de zoekfunctie op alle plekken. |
| Regels op maat (analyse) |
Gebruikers van Regels op de kaart |
De ambitie van de bestuurlijke koepels is om in het Omgevingsloket de regelgeving via 'Regels op de kaart' specifieker te tonen. Hoewel er al diverse filteropties zijn, is het voor gebruikers nog steeds een zoekplaatje om alle regels te vinden die gelden bij bepaalde activiteiten. Analisten gaan verder met het ophalen van feedback bij loketgebruikers via interviews en samen met ontwikkelaars wordt onderzocht hoe regels meer op maat vindbaar gemaakt kunnen worden. |
| Webstatistieken: meetplan (analyse) |
Ontwikkelaars | Vanuit het ontwikkelteam is er behoefte om te weten hoe de kaarten worden gebruikt. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan het formuleren van een aantal onderzoeksvragen en het beantwoorden van deze vragen op basis van webstatistieken (Piwik). Dit dient als input voor een meetplan en verdere inrichting van het Piwik-dashboard voor Regels op de kaart. |
| Geometrieën (analyse) |
Gebruikers van Regels op de kaart |
De applicatie kan momenteel niet goed overweg met plannen met grote/veel geometrieën. Daarom worden deze niet getoond op de kaart, maar wordt een melding getoond dat er problemen zijn met het weergeven van de locaties. Ozon voert hier een verbeteractie uit zodat de applicatie beter overweg kan met deze plannen. De ontwikkelaars werken dit kwartaal aan het aansluiten op deze oplossing en het verwijderen of voorkomen van de melding. |
| Herontwerp kennisgeving BOPA (analyse en start bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart |
De huidige oplossing voor het ondersteunen van de kennisgeving voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) werkt niet optimaal. Dit kwartaal gaan ontwikkelteams verder met de analyse om dit te verbeteren. Ook starten ze met een aantal technische veranderingen voor het beheer en de ontwikkeling van deze functionaliteit. Dit heeft ook verband met de wens om omgevingsvergunningen te laten zien. |
| Informatieproducten tonen (ontwerp en analyse) |
Gebruikers van Regels op de kaart |
Dit kwartaal werken de ontwikkelteams verder aan het ontwerp voor het tonen van informatieproducten bij Regels op de kaart op basis van gebruikersonderzoeken. Ook brengen de ontwikkelteams dit kwartaal de klantreizen van verschillende doelgroepen in kaart om te achterhalen welke informatie relevant is voor de initiatiefnemer. |
| Bestemmingsplannen: tonen ponsgebieden (analyse en ontwerp) |
Gebruikers van Regels op de kaart | Gebruikers die klikken op een bestemmingsplan wat voor een gedeelte al is opgenomen in het omgevingsplan, zien dit niet terug op de kaart. Hierdoor is niet duidelijk dat ze voor de regels voor dit overlappende gebied naar het omgevingsplan moeten. Dit kwartaal verkennen de ontwikkelteams een oplossing en werken aan een ontwerp. |
| Kaart: tekenen en prikken op de kaart verbeteren (ontwerp) |
Gebruikers van Regels op de kaart |
In gebruikersonderzoeken is te zien dat veel gebruikers prikken op de kaart zonder daar een reden voor te hebben. Het geselecteerde gebied wordt hierdoor aangepast, maar de gebruiker heeft dit niet altijd door waardoor deze regels kan missen voor de initiële locatie. Ook de interactie bij het tekenen op de kaart kan verbeterd worden. Tekenen op de kaart moet duidelijker en makkelijker worden gemaakt. En bij prikken op de kaart ervoor zorgen dat gebruikers weten wat de gevolgen zijn van het prikken. Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan het verbeteren van de kaartinteractie en maken een nieuw ontwerp. |
| Besluitversie besluit: informatie over besluit tonen (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart |
Eerder hebben de ontwikkelteams gewerkt aan de analyse en het ontwerp voor het tonen van een besluitversie in Regels op de kaart. Dit kwartaal gaan de ontwikkelaars verder met de ontwikkeling en het aansluiten op de eindpoints voor het tonen van de besluitversies. |
Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Overheden publiceren omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder meer aan nieuwe versies van de standaarden.
| Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| Symbolisatie objecten op een kaart (analyse) |
Overheden |
Symbolisatie-item maakt deel uit van de standaard (IMOW). Bij het implementeren van het informatiemodel zijn alle objecttypen tijdreisbaar geïmplementeerd, behalve het symbolisatie-item. Doordat symbolisatie-item nu niet tijdreisbaar is, kunnen bevoegde gezagen dit eigenlijk niet gebruiken. Dit zou betekenen dat een bevoegd gezag dit zou gebruiken en een object wijzigt met een andere symbolisatie, er een ander symbool te zien is in het DSO dan het symbool dat oorspronkelijk te zien was. Een symbolisatie-item is nodig voor het maken van leesbare kaarten. Geonovum heeft een oplossing uitgewerkt in de standaard. Dit kwartaal doet Ozon een analyse van de gevolgen en een inventarisatie van de nodige werkzaamheden. |
| Standaarden: publicatie Annotatierichtlijn | Overheden Leveranciers |
Aan het begin van dit kwartaal heeft Geonovum de Annotatierichtlijn opgeleverd. Deze richtlijn gaat over het annoteren van omgevingsdocumenten met artikelstructuur. En legt uit hoe overheden omgevingsdocumenten het beste kunnen annoteren, zodat deze toegankelijk, bruikbaar en juridisch betrouwbaar zijn in alle onderdelen van het Omgevingsloket. U vindt de Annotatierichtlijn op de website Wegwijzer TPOD. Dit kwartaal gaan de ontwikkelteams verder met het ondersteunen van leveranciers en bevoegde gezagen bij de implementatie van de richtlijn. Dit doen zij door uitleg te geven en vragen te beantwoorden tijden informatiesessies. |
| Standaarden: Annotatierichtlijn voor omgevingsdocumenten met een vrije tekststructuur (analyse en ontwerp) |
Overheden Leveranciers |
Er komt ook een annotatierichtlijn voor omgevingsdocumenten met een vrije tekststructuur. Dit kwartaal starten de ontwikkelteams de analyse en een eerste opzet. |
| Standaarden: nieuwe versie STOP en IMOW (ontwikkeling) |
Overheden Leveranciers |
De nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP 1.4) en het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW 3.1) zijn vorig kwartaal gepubliceerd. Teams werken al aan de voorbereidingen voor de implementatie van deze standaarden. Dit kwartaal werken de ontwikkelteams verder aan voorbereidende werkzaamheden om de implementatie mogelijk te maken. De nieuwe versies van de standaarden bieden meer consolidatiescenario’s en aanvullende mechanismen, zoals gelijktijdige besluitvorming, een inhaalbesluit en het verwerken van een besluit van een rechter. Er wordt parallel gewerkt aan de 1.5-versie van de STOP-standaard. Deze versie is tot medio september in consultatie. Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties) de documentatie van de standaard publiceert. |
|
Informatiemodellen: doorontwikkelen CIM OW (bouw) |
Overheden Leveranciers |
Naar aanleiding van de nieuwe STOP-versie moet het Conceptuele informatiemodel Omgevingswet (CIM OW) aangepast worden. Dit kwartaal wordt versie 2.3 van het CIM OW opgeleverd. |
| Standaarden: GIO-mutatie kunnen aanleveren en verwerken (ontwikkeling) |
Overheden Leveranciers |
Op dit moment kunnen overheden bij een wijziging in wet- en regelgeving een geografisch informatieobject (GIO) alleen in het geheel vervangen. Overheden hebben de wens om een GIO ook te kunnen wijzigen. Dit kwartaal werkt het aan de mogelijkheid om een GIO-mutatie aan te leveren en verwerken, in plaats van steeds de hele GIO te vervangen. Dit betreft de IMOW kant van GIO muteren, waarmee op termijn de weergave van de wijziging van locaties mogelijk wordt. |
| Publiceren van plannen: verwerken verordeningen met grotere geo-bestanden (bouw) |
Overheden Leveranciers Gebruikers Regels op de kaart |
De geo-bestanden van een aantal waterschappen passen niet altijd even goed in het DSO. Andere overheden kunnen hier ook mee te maken krijgen. Afgelopen kwartalen heeft het ontwikkelteam onderzocht hoe grote omgevingsdocumenten beter in het DSO kunnen worden gebruikt. En is een mogelijke oplossingen getest. Daar zijn een aantal verbeterpunten uitgekomen. Dit kwartaal gaan de ontwikkelteams hiermee verder. Er zijn ook een aanbevelingen voor overheden. Die worden onder andere besproken met overheden en leveranciers en verwerkt in een herziene versie van het document Notitie Werkwijze geo en locaties in omgevingsdocumenten. |
| Standaarden: aanvullen waardelijst Thema (publicatie) | Overheden Leveranciers |
Afgelopen kwartalen is een analyse gedaan om de waardenlijst Thema aan te vullen. Dit naar aanleiding van verzoeken voor aanpassingen en aanvullingen vanuit verschillende partijen. Dit kwartaal wordt verder gewerkt aan de publicatie van de gewijzigde waardelijst. De nieuwe versie is dan te zien in de Stelselcatalogus Omgevingswet. Met de nieuwe versie kunnen overheden beter thema's toekennen aan hun regels en teksten. En zijn regels op thema beter te vinden bij Regels op de kaart. |
| LVBB: robuuster en stabieler maken (bouw) |
Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal werken ontwikkelteams verder aan het stabiliseren en robuuster maken van de LVBB. Dit zorgt ervoor dat het bekendmakingsproces vlotter en sneller zal gaan. |
| Synchronisatieservice: inventariseren gevolgen proefversie (analyse) |
Overheden Leveranciers |
De staging toepasbare regels moet blijven werken, ook bij wijzigingen in de behandeling van juridische regels die nog niet in werking zijn getreden. Door het introduceren van een proefversie voor besluiten die nog niet in werking zijn getreden in plaats van een consolidatieversie voor toekomstige regelgeving, moeten de effecten en mogelijke wijzigingen voor de synchronisatieservice richting RTR (staging) worden geanalyseerd en mogelijk aangepast. |
Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)
Overheden gebruiken de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) als ze samenwerken met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
|
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| Berichtenverkeer: verzoek-XML zonder vertrouwelijke informatie (bouw) |
Overheden Leveranciers |
Samenwerkpartners die geen verwerkersovereenkomst hebben, willen een verzoek-XML kunnen delen zonder persoonsgegevens. Hierdoor wordt de administratieve last verlicht. Eerder zijn de ontwikkelteams gestart met de bouw. Hier werken ze dit kwartaal aan verder. |
| Berichtenverkeer: samenwerken met samenwerkingsverband (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Veel gemeenten werken samen in een samenwerkingsverband van bijvoorbeeld 2 of 3 gemeenten. Er is dan 1 zaak- en/of vergunningensysteem, voor de aanvragen van alle gemeenten. Hierin is duidelijk te zien voor welke gemeente een aanvraag is. Bij een samenwerking via de SWF met een gemeente van een samenwerkingsverband zijn er soms problemen. Actieverzoeken gaan bijvoorbeeld soms naar de gemeente zelf, in plaats van naar het samenwerkingsverband. Vorig kwartaal is het ontwikkelteam gestart met een analyse van een mogelijke oplossing. Dit kwartaal wordt hier verder aan gewerkt. |
| Berichtenverkeer: op basis van pushmeldingen (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Overheden moeten nu meldingen, berichten en gegevens zelf ophalen na een actie van een samenwerkpartner. Ze krijgen daar nu notificatieberichten voor, waarna ze informatie kunnen ophalen. Leveranciers willen deze gegevens liever direct ontvangen, zonder dat ze dit zelf moeten ophalen. Voor afhandelaars betekent dat zij sneller actieverzoeken krijgen. Afgelopen kwartalen is het ontwikkelteam gestart met een analyse. Dit kwartaal gaan ze hiermee verder. |
| Samenwerkingen: service voor archivering (start bouw) |
Overheden Leveranciers |
Overheden moeten voldoen aan de Archiefwet. Daarvoor is ook een goede logging bij samenwerkingen met de SWF nodig. Bijvoorbeeld om te kunnen reproduceren welke stappen zijn gedaan in een dossier. De logging van de SWF is nu nog niet voldoende. Dit kwartaal starten de ontwikkelteams met het bouwen van de service voor archivering. |
| Samenwerkingen: notificatie bij verwijdering (bouw) |
Overheden Leveranciers |
Als een initiator van een samenwerking de samenwerking verwijdert, is het wenselijk dat de partners hierover een notificatie krijgen. En dat zij nog een periode de tijd krijgen om eventuele documenten op te slaan. In de huidige situatie moeten ze contact opnemen met de initiator die bestanden achteraf moet gaan delen. Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan de realisatie hiervan. |
| Aanvragen en SWF: risicoberekeningen-bestanden in PSUX-formaat toestaan (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden Leveranciers |
Bij vergunningaanvragen moeten bedrijven (in het geval dat dit relevant is) een risicoberekening in het rekenpakket Safeti-NL uitvoeren. Dit is een wettelijke verplichting volgens de Omgevingsregeling. Het rekenbestand dat dat oplevert, moet dan ook bij de vergunningaanvraag kunnen worden ingediend. Dit is een PSUX-bestand. Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan de mogelijkheid om het PSUX-formaat toe te staan voor het onderdeel Aanvragen van het Omgevingsloket en de SWF. |
Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
Overheden vertalen hun juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
| Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| Aansluitpunten: diverse verbeteringen (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden Leveranciers |
Met aansluitpunten kunnen overheden toepasbare regels voor maatwerkregels toevoegen aan bijvoorbeeld de toepasbare regels van het Rijk. Bijvoorbeeld voor de Vergunningcheck of voor indieningsvereisten. Overheden ervaren nu moeilijkheden met de manier waarop aansluitpunten werken. Ze kunnen bijvoorbeeld geen toelichting toevoegen bij de conclusie in de Vergunningcheck. Ook kunnen ze geen conclusie toevoegen aan de toepasbare regels voor de Vergunningcheck. De huidige techniek voor toepasbare regels kan dit nu niet goed ondersteunen. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam verder aan een oplossing voor deze problemen. Meer over aansluitpunten vindt u op de pagina Aansluiten op toepasbare regels van het Rijk met een aansluitpunt. |
Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
Overheden gebruiken de Stelselcatalogus Omgevingswet als online naslagwerk voor begrippen met bijbehorende definities, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten over de Omgevingswet.
| Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| Activiteiten selecteerbaar op bronhouder (bouw) |
Overheden |
Op dit moment is het niet mogelijk om in de front-end en in de opvragen-API een gefilterde lijst van Activiteiten op te vragen op basis van de eigenaar van de Activiteit. Hierdoor wordt de lijst van alle Activiteiten (enkele tienduizenden) getoond, gesorteerd op naam van de Activiteit. Er is behoefte aan een duidelijker onderscheid tussen eigenaar, bronhouder en de publicerende organisatie van een Activiteit. En dat het in de front-end en de Catalogus opvragen API mogelijk wordt om Activiteiten te filteren op eigenaar / bronhouder. |
| Informatie kruismatrix opnemen in Stelselcatalogus Omgevingswet (analyse) |
Overheden |
Bij het werken met het DSO hebben overheden informatie nodig over de beschikbare informatie en instellingen in het DSO. Hiervoor kunnen ze nu de kruismatrix gebruiken. Ontwikkelteams zijn vorig kwartaal gestart met het onderzoeken of een deel van de informatie in deze overzichten ook gepresenteerd kan worden in de Stelselcatalogus Omgevingswet. Hier gaan ze dit kwartaal mee verder. |
Overige plannen voor het DSO
| Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
|---|---|---|
| API's: gebruiken API’s open stelsel (ondersteuning) |
Leveranciers Ontwikkelaars (open stelsel) |
Dit kwartaal wordt verder gewerkt aan wat gebruikers uit de zakelijke markt nodig hebben voor ze de API's van het DSO willen gebruiken. En bieden de ontwikkelteams ondersteuning hierbij. Er is een community opgericht onder leiding van een community manager en er wordt 4x per jaar een koppelvlakoverleg georganiseerd voor de gebruikers van het open stelsel. |
| Beheer en onderhoud: diversen |
Overheden Leveranciers Ontwikkelaars (open stelsel) |
Elk kwartaal voeren de ontwikkelteams beheertaken en onderhoudswerkzaamheden uit. Dit kwartaal werken de teams onder andere aan:
|
| Beheer en onderhoud Omgevingsinformatie in samenhang (OIS): koppeling met nieuwe OZON-API’s en historisch datamodel | Overheden Leveranciers Ontwikkelaars (open stelsel) |
Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam onder andere aan het vernieuwen van de OIS-omgeving en het aansluiten op de nieuwe OZON-API’s. Alle wijzigingen in gegevens worden voortaan als nieuwe versies opgeslagen volgens het Kadaster Historie Model (KHM), zodat een volledig historisch overzicht ontstaat. De vernieuwing omvat een nieuwe database, automatische synchronisatie met bronsystemen en ondersteuning van verschillende wijzigingsscenario's. |
| Monitoring: Rapportage Service voor de TR data export-API (bouw) |
Overheden |
Monitoring gebeurt nu met gebruik van dagelijkse handmatige datadumps. Dit is omslachtig, niet structureel ingebed en heeft geen duidelijke scope of sturing. De wens is om de data via het reguliere proces met API’s te ontsluiten. De ontwikkelteams starten de ontwikkelteams met de bouw/implementatie van de Rapportage Service voor de TR data export-API en de API monitoring verzoeken. |
| Monitoring: ontwerp dataset (bouw) |
Overheden |
Er is een technisch model om van alle ketenpartners de data uniform op te slaan. Voor de verschillende ketenpartners moet dit technisch model omgezet worden naar een functioneel model. Dit gebeurt door een transformatie waarin objecten en eigenschappen een betekenisvolle naam krijgen die in de hele keten wordt gebruikt.
Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan het ontwerp voor een dataset en het ontwikkelen van een user interface om gebruikersvriendelijk gegevens op te kunnen vragen op basis van de ketendata. |
| Sessiemanagement voor open stelsel |
Overheden |
Via het open stelsel moet het mogelijk zijn sessiegegevens mee kunnen nemen tussen de functionaliteiten, zoals van Vergunningcheck naar Aanvragen. En ook voor Maatregelen op maat. Dit kwartaal werken de ontwikkelaars aan het mogelijk maken dat gebruikers van het open stelsel eerder ingevulde gegevens kunnen meenemen naar de een vervolgaanroep. AP Sessiemanagement beschikbaar stellen via Knooppunt. |
Meer informatie
- Van wens naar verandering in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.