Releasenotes bij release PI-29.4 (maart 2024)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-29.4 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze release is vanaf donderdag 29 februari 2024 beschikbaar op de oefenomgeving (pre-productieomgeving) en naar verwachting vanaf vrijdag 8 maart 2024 op de productieomgeving.
Veranderingen in release PI-29.4 van maart 2024
In deze release zit een beperkt aantal functionele wijzigingen, vooral in de Samenwerkfunctionaliteit. Daarnaast is er een nieuwe versie van de algemene set en is er een aantal fouten opgelost.
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving.
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen
Wat is nieuw? |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Inloggen met een Europees erkend inlogmiddel (eIDAS) | Europese burgers |
Europese burgers kunnen inloggen met eIDAS. eIDAS is de naam van de Europese verordening die wederzijdse erkenning van nationale inlogmiddelen mogelijk maakt. De inlogknop van eIDAS wordt aangepast naar een inlogknop met ‘Europese login’. Europese burgers kunnen inloggen met een Europees erkend inlogmiddel. |
Het is voor Europese burgers duidelijker hoe ze in kunnen loggen. |
Inloggen met Omgevingsloket-ID voor bedrijven | Buitenlandse bedrijven |
Buitenlandse bedrijven kunnen een Omgevingsloket-ID aanvragen. In het aanvraagformulier is het veld ‘Website van bedrijf’ gewijzigd naar ‘Website handelsregister’ Het veld ’Inschrijfnummer van het bedrijf in buitenlands bedrijvenregister’ staat nu punten en streepjes toe omdat sommige handelsregisters werken met streepjes en punten. |
Buitenlandse bedrijven kunnen makkelijker een Omgevingsloket-ID aanvragen. |
Aanvragen: negatieve getallen invoeren als antwoord | Initiatiefnemers |
Bij sommige vragen moet een negatief getal als antwoord kunnen worden ingevuld. Dat is nu mogelijk. Bijvoorbeeld bij een aanvraag ’Bouwwerk aanbrengen’, bij de vraag ‘Geef de hoogte van het bouwwerk ten opzichte van het Normaal Amsterdams Peil (NAP).’. |
Initiatiefnemers kunnen vragen beter beantwoorden. |
Aanvragen: opgeloste fout bij toevoegen initiatiefnemer | Initiatiefnemers |
De gemachtigde kan bij het toevoegen van een initiatiefnemer een fout maken. En bijvoorbeeld het e-mailadres niet juist invullen. De gemachtigde kan de initiatiefnemer dan verwijderen (in het overzicht deelnemers aan het project). Maar het was niet mogelijk om daarna opnieuw een initiatiefnemer aan te wijzen. Er volgde een foutmelding. Dit is opgelost. |
Gemachtigden kunnen na het verwijderen van een initiatiefnemer opnieuw een initiatiefnemer toevoegen. |
Aanvragen: foutmelding ‘geen matching constant’ is opgelost | Initiatiefnemers |
Op maandag 26 februari 2024 is een update gedaan in het Omgevingsloket om de foutmelding ‘geen matching constant’ op te lossen. |
Initiatiefnemers die de aanvraag nog niet hebben ingediend via een andere weg, kunnen de aanvraag nog een keer indienen. Mocht de foutmelding nog steeds voorkomen, meld dit aan het Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl). |
Aanvragen: foutmelding over inconsistente vragenlijst | Initiatiefnemers |
Er is een aanpassing gedaan om de foutmelding over inconsistente vragen op te lossen. |
Initiatiefnemers waarbij het nog niet gelukt is om hun aanvraag in te dienen, kunnen de aanvraag waarbij zij deze foutmelding kregen, helaas niet opnieuw indienen. Zij moeten een nieuw project aanmaken en daarin een nieuwe aanvraag of melding doen. Mochten zij bij het indienen van deze aanvraag toch nog dezelfde foutmelding krijgen, dan kunnen zij dat melden aan het Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl). |
Aanvragen: vestigingsnummer ontbreekt tijdelijk | Initiatiefnemers, overheden |
Deze wijziging heeft impact op organisaties met 1 of meerdere vestigingen. Door een fout vult het DSO in bepaalde situaties de adresgegevens van een andere vestiging dan waarmee de initiatiefnemer is ingelogd. Voor de korte termijn worden de adresgegevens van de vestiging daarom niet gebruikt en vullen we het adres van de organisatie in. De initiatiefnemer kan indien gewenst het vooraf ingevulde adres van de organisatie wijzigen naar de vestiging. Een vestigingsnummer kan niet worden meegestuurd. Dit is een tijdelijke situatie. |
Tijdelijk wordt het vestigingsnummer niet meegestuurd. |
Veranderingen Algemene set
De algemene set indieningsvereisten bevat algemene vragen die initiatiefnemers moeten invullen als ze een verzoek indienen in het Omgevingsloket. Bijvoorbeeld als ze een vergunning aanvragen of een melding doen. Hiermee geven ze informatie over hun project of hun contactgegevens. Of over participatie bij een vergunningaanvraag. Als overheid kunt u de set zelf niet beheren.
In deze release is er een aantal veranderingen in de algemene set indieningsvereisten in het Omgevingsloket. Het gaat om veranderingen bij vragen in stap 6. Uw gegevens en stap 7. Verzoek indienen van een aanvraag. Door deze veranderingen komt er een nieuwe versie van de algemene set: versie 3.3.2.
Zie ook het nieuwsbericht Begin maart veranderingen in algemene set indieningsvereisten: toelichting e-mailadres en telefoonnummer | Aan de slag met de Omgevingswet
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Aanvragen: toelichting bij veld e-mail en telefoonnummer | Initiatiefnemers overheden |
Gemeenten willen graag het veld e-mail en telefoonnummer als verplicht veld. Er wordt nog onderzocht of dit juridisch mogelijk is. Vooruitlopend daarop zijn de toelichtingen aangepast om de initiatiefnemer te motiveren om het e-mailadres en telefoonnummer toe te voegen. De volgende toelichtingen worden uitgeklapt getoond: E-mailadres: ‘Vul het e-mailadres in waarmee we kunnen corresponderen over dit verzoek.’ Telefoonnummer: ‘Vul het telefoonnummer in waarmee we contact kunnen opnemen over dit verzoek.’ Deze wijziging is vanaf 9 maart zichtbaar in het Omgevingsloket. |
Het wordt voor overheden makkelijker contact op te nemen met de initiatiefnemer of gemachtigde. |
Aanvragen: toevoegen van bijlagen |
Initiatiefnemers |
In stap 7. Verzoek indienen bij het deel Contact met anderen over uw plannen, worden de vraagteksten aangepast voor het toevoegen van bijlagen. |
De teksten zijn duidelijker. |
Veranderingen Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Samenwerkingen en documenten gesorteerd kunnen opvragen in het overzichtsscherm | Overheden leveranciers |
In het overzichtsscherm van het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit is het nu mogelijk te sorteren op oplopende en aflopende volgorde van de kolommen Ook het documentoverzicht moet te sorteren zijn op de velden die in de eerste 4 kolommen te zien zijn. |
Het is makkelijker zoeken naar een samenwerking. Softwareleveranciers kunnen dit nu implementeren in het zaak- of vergunningsysteem van overheden. Vanaf volgende release (naar verwachting 22 maart) werkt dit ook op het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit. |
Een samenwerking kan heropend worden | Overheden, leveranciers |
Het is mogelijk een samenwerking die gesloten is te heropenen. Er wordt gevalideerd of de samenwerking al open was: in dat geval komt een foutmelding. De actie kan alleen door de initiator uitgevoerd worden. |
Een samenwerking kan heropend worden. |
Aanvullende informatie tonen bij details samenwerking en samenwerkingenoverzicht | Overheden, leveranciers |
|
De details bij samenwerking en samenwerkingen-overzicht zijn duidelijker. |
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
Wijzigingen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken vindt u op de pagina Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen uit het Omgevingsloket. De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Opgelost: Publiceerbare pdf ontbreekt soms |
Leveranciers, overheden | Het HAL-object is een soort samenvatting van het verzoek met de verzoek.XML, pdf-bestand en bijlagen, dat uw softwareleverancier ophaalt. In dit HAL-object ontbreekt de link naar het pdf-bestand soms. Hierdoor kan het voorkomen dat het zaaksysteem alleen het XML-bestand ophaalt en niet het bijbehorende pdf-bestand. Dit komt doordat het DSO het pdf-bestand nog aan het verwerken is en de verzoeknotificatie te vroeg wordt verstuurd. Dit is opgelost. | Het zaaksysteem haalt naast het XML-bestand ook in alle gevallen het bijbehorende pdf-bestand op. |
Aanvragen: vestigingsnummer ontbreekt tijdelijk |
Initiatiefnemers, overheden | Deze wijziging heeft impact op organisaties met 1 of meerdere vestigingen. Door een fout vult het DSO in bepaalde situaties de adresgegevens van een andere vestiging dan waarmee de initiatiefnemer is ingelogd. Voor de korte termijn worden de adresgegevens van de vestiging daarom niet gebruikt en vullen we het adres van de organisatie in. De initiatiefnemer kan indien gewenst het vooraf ingevulde adres van de organisatie wijzigen naar de vestiging. Een vestigingsnummer kan niet worden meegestuurd. Dit is een tijdelijke situatie. |
Tijdelijk wordt het vestigingsnummer niet meegestuurd. De initiatiefnemer kan het vooraf ingevulde adres van de organisatie wijzigen naar de vestiging. |
Vertraging in het afleveren van aanvragen of meldingen |
Overheden leveranciers | Door een verstoring kan het langer duren voordat aanvragen of meldingen worden afgeleverd in het zaaksysteem. Dit is nu opgelost. |
Berichten worden zonder vertraging afgeleverd. |
Meer informatie
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO
Versienummers
Algemene set
- Versie 3.3.2
Standaarden
- STAM, versie 4.0.0, en 3.0.0.
- VerzoekIndienenOphalen-XSD, versie 3.0.0 (en versie 2.0.0)
- STTR (en IMTR) versie 1.5 / 2.0.
Aangeboden services
- v2 - Verzoeken-Afhandelen - 2.0.7
- v2 - Verzoeken-Indienen - 2.0.2
- v3 - Verzoeken-Afhandelen - 3.0.1
- v3 - Verzoeken-Indienen - 3.0.4
- v4 - Verzoeken-Indienen - 4.0.1