Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen uit het Omgevingsloket
Als overheid ontvangt u vergunningaanvragen, meldingen en informatieplichten uit het Omgevingsloket. Dit worden verzoeken genoemd. Hiervoor sluit u aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). U krijgt een notificatie als een verzoek klaar staat. Uw lokale zaak- of vergunningensysteem haalt het verzoek daarna op uit het DSO.
Op deze pagina
- Aansluiten om verzoeken te kunnen ontvangen
- Informatie in een verzoek
- Verzoek ontvangen in een vergunning- of zaaksysteem
- Tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM): TAM gerelateerde verzoeken
- Behandeldienst instellen
- Vragen en indieningsvereisten
- Eigen loket gebruiken
Aansluiten om verzoeken te kunnen ontvangen
Om verzoeken te kunnen ontvangen, sluit u eerst uw zaak- of vergunningensysteem aan op het DSO. Uw zaak- of vergunningensysteem moet werken volgens een standaard. Dit is de Standaard aanvragen en meldingen (STAM).
U sluit eerst aan op de pre-productieomgeving. Daarna sluit u aan op de productieomgeving.
Lees meer over Aansluiten om vergunningaanvragen en meldingen te ontvangen.
Informatie in een verzoek
Een verzoek bestaat uit 1 of meer wettelijk vastgelegde activiteiten.
De initiatiefnemer beantwoordt voor iedere activiteit de relevante vragen en voegt waar nodig documenten toe. Alle gegevens die de initiatiefnemer tijdens het maken invoert, worden opgeslagen in het DSO.
De volgende informatie staat in een verzoek:
- Locatie. Dit is de plek waarvoor iemand een verzoek indient.
- Activiteiten. Dit zijn de activiteiten waarvoor iemand een verzoek indient.
- Documenten. Dit is extra informatie, zoals bouwtekeningen en foto's die iemand heeft toegevoegd aan het verzoek.
- Gegevens van de aanvrager.
- Toelichting. Dit is extra informatie die de initiatiefnemer geeft bij het verzoek.
Verzoek ontvangen in een vergunning- of zaaksysteem
Heeft u uw zaak- of vergunningensysteem aangesloten op het DSO? Dan kunt u verzoeken ontvangen uit het Omgevingsloket.
U krijgt een notificatie als een aanvraag, melding of informatieplicht klaar staat. Uw lokale vergunningen- of zaaksysteem haalt het verzoek daarna op uit het DSO.
Uw zaak- of vergunningensysteem moet de volgende berichten kunnen verwerken:
- Notificatie ontvangen
- Verzoek ophalen
- Wijzigen bevoegd gezag
- Verwijderen verzoek
- Zoeken naar ingediende verzoeken (gerelateerde verzoeken)
1. Notificatie ontvangen
Wordt er in het Omgevingsloket een verzoek ingediend? Dan krijgen zowel het bevoegd gezag als de behandeldienst (indien ingesteld) hiervan een melding. Deze melding heet een notificatie. U kunt het verzoek vervolgens ophalen uit de werkmap van het digitaal stelsel en inladen in uw lokale zaak- of vergunningensysteem.
De notificatie is een XML-bericht dat voldoet aan de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM).
Het versturen van de notificatie gaat via de service verzoeknotificatie ontvangen. In de notificatie staan gegevens die u nodig heeft om het verzoek op te halen, zoals het verzoeknummer.
Lees meer over verzoeknotificaties ontvangen.
U krijgt in deze gevallen een notificatie:
- Conceptverzoek: een initiatiefnemer start een conceptverzoek.
- Initiëren: een initiatiefnemer dient een verzoek in als start van het behandelproces.
- Aanvullen: een initiatiefnemer doet een aanvulling op een eerder ingediend verzoek.
- Intrekken: een initiatiefnemer trekt het verzoek in.
Het DSO biedt notificaties net zolang aan tot het DSO de bevestiging ontvangt dat de notificatie goed is ontvangen.
Lees meer over de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM).
2. Verzoek ophalen
Op basis van het verzoeknummer dat in de notificatie staat, kunt u het juiste verzoek met bijbehorende bijlagen ophalen. In het opgehaalde verzoek staan de vragen die de initiatiefnemer heeft gekregen en de antwoorden daarop. Ook staan er links in naar de documenten die de initiatiefnemer heeft toegevoegd.
U krijgt de informatie als XML-bestand en als publiceerbaar pdf-bestand. U kunt voorbeelden van XML-bestanden downloaden op de pagina over de STAM en Informatiemodel aanvragen en meldingen (IMAM).
Lees meer over STAM en Informatiemodel aanvragen en meldingen (IMAM).
Publiceerbaar pdf-bestand
In het publiceerbaar pdf-bestand staat niet alle informatie uit de aanvraag. Privacygevoelige en bedrijfsgevoelige informatie zijn daaruit weggelaten. De informatie die nodig is om het verzoek te behandelen, haalt u uit het XML-bestand. Het is veiliger om het XML-bestand te gebruiken in plaats van het pdf-bestand. Zo voorkomt u bijvoorbeeld dat u per ongeluk een pdf-bestand publiceert met privacygevoelige en bedrijfsgevoelige informatie.
De volgende informatie staat niet in het publiceerbare pdf-bestand:
Bij Natuurlijk Persoon en Niet-Natuurlijk Persoon (initiatiefnemer en gemachtigde):
- telefoonnummer en e-mailadres
- de 2 participatievragen Hoe heeft u dat gedaan? en Wat is daarvan het resultaat?
Bij Natuurlijk Persoon:
- voorletters
- voorvoegsel
- achternaam
(Post)Adres Nederland, buitenland en afwijkend (initiatiefnemer en gemachtigde):
- huisletter
- huisnummer
- huisnummertoevoeging
- postcode
- straatnaam
- woonplaatsnaam
Bij Niet-Natuurlijk Persoon:
Alle NAW-gegevens van Contactpersoon. Overige gegevens zijn publiceerbaar (handelsnaam, KVK-nummer, adressen, etc.).
Soorten verzoeken
Initiatiefnemers kunnen verschillende soorten verzoeken indienen via het
Omgevingsloket. Er zijn 7 soorten verzoeken vastgesteld voor de Omgevingswet:
- aanvraag vergunning
- melding
- informatie
- informatie ongewoon voorval Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)
- aanvraag maatwerkvoorschrift Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)
- melding gelijkwaardige maatregel Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)
- aanvraag toestemming gelijkwaardige maatregel
Het DSO geeft het type verzoek altijd mee in de berichten die u krijgt of opvraagt.
Aanvulling op een verzoek
Als een initiatiefnemer een aanvulling bij u indient, krijgt u hiervan een notificatie. Het bijbehorende verzoeknummer heeft een extra volgnummer. Dat nummer begint bij 001 en loopt op na elke aanvulling.
Wanneer een aanvulling wordt gedaan op een aanvraag worden alle bijlagen opnieuw ingestuurd. Op deze manier ontvangt u een compleet geconsolideerd verzoek.
3. Wijzigen bevoegd gezag
Dit doet u als uw organisatie een verzoek heeft ontvangen waarvoor u niet zelf het bevoegd gezag bent. U past het bevoegd gezag aan in uw eigen zaak- of vergunningensysteem. Hiervoor is het organisatie-identificatienummer (OIN) van het juiste bevoegd gezag nodig.
Ontvangen verzoek doorsturen naar een (andere) behandeldienst
Behalve het wijzigen van bevoegd gezag is het ook mogelijk om een ontvangen verzoek door te sturen naar een ander bevoegd gezag of behandeldienst. U kunt deze service alleen gebruiken als u eerder de notificatie heeft ontvangen als bevoegd gezag of als behandeldienst.
4. Verwijderen verzoek
U moet een verzoek verwijderen als uw organisatie het verzoek heeft afgehandeld en heeft gearchiveerd.
Als een verzoek een jaar na de indieningsdatum, of een jaar na de laatste aanvulling op het verzoek, nog niet door het bevoegd gezag of de behandeldienst is verwijderd, wordt het verzoek automatisch verwijderd. Het bevoegd gezag of de behandeldienst ontvangt hierover geen bericht.
5. Zoeken naar ingediende verzoeken (gerelateerde verzoeken)
Voor de behandeling van een verzoek kan het relevant zijn om te weten welke verzoeken eerder zijn ingediend op dezelfde locatie. Ook kan het interessant zijn om te zien welke verzoeken mogelijk bij een ander bevoegd gezag zijn ingediend in een bepaald gebied, en met welke activiteiten.
Als bevoegd gezag of behandeldienst kunt u alle verzoeken op een bepaalde locatie opzoeken, zodat u kunt zien of andere organisaties ook een verzoek hebben ontvangen.
U kunt alle verzoeken opvragen die in een gebied zijn ingediend, waarvan de projectlocatie overlapt met de opgegeven locatie. Ook kunt u zoeken op verzoeknummer. Het systeem gebruikt dan de locatie van dat verzoek om te zoeken. Het is ook mogelijk om te filteren op periode en op (sub)activiteit.
Bij het opvragen ontvangt u per verzoek de volgende informatie:
- verzoeknummer
- type verzoek (bijvoorbeeld: vergunningplicht)
- doel verzoek (bijvoorbeeld: conceptverzoek of definitief)
- indiendatum/tijd
- locatie
- activiteiten
- het bevoegd gezag dat verantwoordelijk is voor de afhandeling
- eventueel de behandeldienst
Tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM): TAM gerelateerde verzoeken
Kunt u bij inwerkingtreding van de Omgevingswet het DSO of delen daarvan nog niet gebruiken? Dan zijn er tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) beschikbaar. Daar is de TAM gerelateerde verzoeken er één van.
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet heeft een tijdelijke website opgezet om de API voor gerelateerde verzoeken te kunnen bevragen.
Medewerkers van overheidsorganisaties kunnen zich aanmelden om te kunnen zoeken. Er wordt een handleiding beschikbaar gesteld.
De website toont ingediende verzoeken op basis van een locatie. U kunt de locatie direct via een verzoeknummer opgeven of als geometrie.
Met het bieden van deze tijdelijke oplossing wordt de periode overbrugd waarin leveranciers deze functionaliteit kunnen inbouwen in hun eigen software. Over deze TAM is besloten om die tot 1 januari 2026 in te zetten.
- Lees meer over tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM).
- Lees meer over TAM gerelateerde verzoeken.
- Direct naar de tijdelijke website voor het bevragen van de API voor gerelateerde verzoeken.
Behandeldienst instellen
U kunt een verzoek laten ontvangen en behandelen door bijvoorbeeld een behandeldienst of omgevingsdienst.
Lees meer over een Behandeldienst instellen.
Vragen en indieningsvereisten
De vragen en indieningsvereisten over activiteiten voor een verzoek bepaalt u zelf.
Lees meer hierover bij toepasbare regels maken en aanleveren.
Algemene indieningsvereisten hoeft u niet zelf te maken. Het Rijk maakt een algemene set indieningsvereisten, waarmee initiatiefnemers algemene informatie geven over het project, hun contactgegevens en participatie bij vergunningaanvragen.
Lees meer over de algemene set indieningsvereisten.
Eigen loket gebruiken
U kunt vergunningaanvragen en meldingen ook krijgen via een ander loket dan het Omgevingsloket. Softwareleveranciers en app-bouwers met een PKIoverheid-certificaat kunnen zelf een loket ontwikkelen. Vervolgens kunnen ze dat loket aansluiten op de landelijke voorziening van het DSO.
Lees meer over het PKIoverheid-certificaat.
Meer informatie
Ongewoon voorval
Gebeurtenis, ongeacht de oorzaak daarvan, die afwijkt van het normale verloop van een activiteit, zoals een storing, ongeluk, calamiteit, waardoor significante nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving ontstaan of dreigen te ontstaan, waaronder:
- een geval van een inbreuk op vergunningsvoorwaarden als bedoeld in artikel 8 van de Richtlijn industriële emissies, of
- een zwaar ongeval als bedoeld in artikel 3, onder 13, van de Seveso-richtlijn
Maatwerkvoorschrift
Maatwerkvoorschrift als bedoeld in artikel 4.5, Omgevingswet. Deze begripsbepaling staat in de bijlage bij de Omgevingswet.
Artikel 4.5, Omgevingswet bepaalt dat het bevoegd gezag met een maatwerkvoorschrift een algemene regel voor een activiteit in een concrete situatie specifiek kan maken.
Gelijkwaardige maatregel
Gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7, Omgevingswet. Deze begripsbepaling staat in de bijlage bij de Omgevingswet.
Uitleg
Een gelijkwaardige maatregel is een alternatief voor een verplichte maatregel. Artikel 4.7, lid 1, Omgevingswet bepaalt dat met een gelijkwaardige maatregel ten minste hetzelfde resultaat wordt bereikt als met de voorgeschreven maatregel.