Verzoeken intrekken of verwijderen in het Omgevingsloket
Initiatiefnemers kunnen in sommige gevallen verzoeken intrekken of verwijderen nadat ze die hebben ingediend. Dat kan via Mijn Omgevingsloket. Er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden.
Op deze pagina
- Vergunningaanvragen intrekken in het Omgevingsloket
- Verzoeken verwijderen uit het Omgevingsloket
- Automatische verwijdering projectmap
Naar het Omgevingsloket
Om een verzoek in te trekken of te verwijderen gaat u naar Mijn Omgevingsloket in het Omgevingsloket.
Hoe het indienen van een conceptverzoek werkt, leest u in het Helpcentrum van het Omgevingsloket:
Vergunningaanvragen intrekken in het Omgevingsloket
Bij intrekken van een verzoek stopt de verdere behandeling ervan door de organisatie die het verzoek heeft ontvangen. Deze organisatie ontvangt een notificatie met het bericht dat de aanvraag is ingetrokken. Een ingetrokken verzoek eindigt altijd op 999.
Wanneer een initiatiefnemer een verzoek wil intrekken, krijgt deze een melding waarin staat dat de aanvraag niet verder wordt behandeld, maar dat er wel mogelijk kosten zijn. De initiatiefnemer moet hiermee akkoord gaan, voordat het verzoek definitief ingetrokken kan worden.
Na officieel besluit niet meer intrekken
Heeft de organisatie die mag beslissen over de vergunningaanvraag er een officieel besluit over genomen? Dan kan de initiatiefnemer de aanvraag niet meer intrekken.
Vergunningaanvraag gedeeltelijk intrekken kan niet
Initiatiefnemers kunnen een vergunningaanvraag niet gedeeltelijk intrekken, alleen als geheel. Staan er meerdere vergunningplichtige activiteiten in 1 aanvraag? Ook dan kan de initiatiefnemer alleen de hele aanvraag intrekken, en niet een deel ervan.
Verzoeken die ingetrokken kunnen worden
Naast vergunningaanvragen kunnen initiatiefnemers ook andere soorten verzoeken intrekken. Dat zijn:
- Aanvragen maatwerkvoorschrift
- Aanvragen toestemming gelijkwaardige regel
Verzoeken die niet ingetrokken kunnen worden
Sommige soorten verzoeken kunnen initiatiefnemers niet intrekken. Dat zijn:
- Meldingen
- Informatie
- Informatie ongewoon voorval
- Meldingen gelijkwaardige maatregel
Het is niet mogelijk om informatie of een melding in te trekken. Als de informatie of een melding onjuist of onvolledig is, dan kunt u de initiatiefnemer hierover informeren en aangeven hoe zij de informatie of een melding juist kunnen indienen. De initiatiefnemer dient vervolgens de juiste of volledige informatie of melding opnieuw in.
In het overzicht van ingediende verzoeken in een project staat er alleen een intrekken-icoon bij verzoeken die de initiatiefnemer kan intrekken.
Verzoeken verwijderen uit het Omgevingsloket
Initiatiefnemers kunnen ingediende verzoeken ook verwijderen uit het Omgevingsloket. Het verzoek is dan niet meer zichtbaar in het project. Als overheid ontvangt u hier geen bericht van. Wanneer een verzoek wordt verwijderd uit het project, zien ook de andere betrokken deelnemers van het project het verzoek niet meer.
Behandeling gaat door na verwijderen
De behandeling van een verzoek stopt niet als de initiatiefnemer het verzoek alleen verwijdert in het Omgevingsloket. De gegevens die zijn ingediend voordat de initiatiefnemer het verzoek verwijdert, blijven beschikbaar voor de organisatie die het verzoek behandelt. de behandeling van het verzoek gaat dus door.
Voordat een initiatiefnemer een verzoek verwijderd, krijgt deze een melding te zien dat de behandeling van het verzoek doorgaat en dat het verzoek alleen wordt verwijderd uit het projectoverzicht. De initiatiefnemer moet hiermee akkoord gaan, voordat het verzoek definitief verwijderd kan worden.
Om de gegevens die in behandeling zijn ook te verwijderen, moet de initiatiefnemer het verzoek intrekken als dat kan. Initiatiefnemers kunnen alleen vergunningaanvragen, aanvragen maatwerkvoorschrift en aanvragen toestemming gelijkwaardige regels intrekken. Het is niet mogelijk om informatie of een melding in te trekken.
Verzoeken verwijderen na behandeling
Als een verzoek is afgehandeld, kunt u als overheid zelf het verzoek verwijderen uit de opslagvoorziening van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV). Dit doet u via de API verzoek afhandelen.
In het Omgevingsloket zelf blijft de projectmap met de verzoeken onder Mijn Omgevingsloket beschikbaar voor de initiatiefnemer. Ook blijft het voor de initiatiefnemer mogelijk om de verzoeken aan te vullen. Als een initiatiefnemer een verzoek aanvult, wordt er namelijk een nieuwe werkmap aangemaakt in de opslagvoorziening van het DSO-LV. Daarmee kan u als overheid de aanvulling van het verzoek weer in behandeling nemen.
Verwijdert u als overheid het verzoek na afhandeling niet, dan wordt het verzoek 1 jaar na de indieningsdatum of 1 jaar na de laatste aanvulling op het verzoek automatisch verwijderd. Het bevoegd gezag of de behandeldienst ontvangt hierover geen bericht.
Automatische verwijdering projectmap
Projecten die een jaar lang niet gewijzigd zijn, worden automatisch verwijderd. Dit gaat om de projectmap met de verzoeken in het Omgevingsloket die de initiatiefnemer heeft aangemaakt.
De initiatiefnemer en eventuele gemachtigde(n) krijgen 1 maand van te voren een bericht in hun Berichtenbox op Mijnoverheid.nl dat het project verwijderd wordt. Initiatiefnemers die inloggen met eHerkenning, een Omgevingsloket-ID of een Europees erkend inlogmiddel, kunnen geen gebruik maken van de Berichtenbox en ontvangen dus ook geen bericht. In het Omgevingsloket zelf ziet de initiatiefnemer bij het project een melding wanneer het wordt verwijderd. Op die manier is er nog de gelegenheid om wijzigingen te doen en de projectmap beschikbaar te houden.