Mijn Omgevingsloket
In het nieuwe Omgevingsloket staan aanvragen en meldingen in 'Mijn Omgevingsloket'. Daar staan ze onder 'Mijn projecten'. Initiatiefnemers kunnen hier hun projecten in 1 overzicht terugvinden en beheren.
Projecten in het DSO
In Mijn Omgevingsloket zijn aanvragen en meldingen altijd onderdeel van een project. Binnen een project worden aanvragen en meldingen verzoeken genoemd. Een project bestaat uit 1 of meer verzoeken. Initiatiefnemers kunnen in een project alle ingediende verzoeken zien, nieuwe verzoeken aanmaken, deelnemers zien en nieuwe deelnemers toevoegen.
Het is mogelijk om een project of verzoek te beginnen en op een ander moment in te dienen. Ingevulde gegevens worden automatisch en als verzoek binnen een project opgeslagen. Binnen een project kunnen meerdere personen tegelijkertijd werken aan aparte verzoeken. Komen er in de loop van het project nieuwe activiteiten bij? Dan kunnen initiatiefnemers op verschillende momenten activiteiten toevoegen aan het project. Dit kan door een nieuw verzoek aan te maken, zonder dat de samenhang met het project verdwijnt.
Mijn projecten
Eerst moeten bedrijven of particulieren als initiatiefnemer inloggen op het Omgevingsloket. Daarna komen zij in 'Mijn Omgevingsloket' op de pagina 'Mijn projecten' terecht. Hier zien zij hun lopende aanvraag of een overzicht van hun projecten.
Initiatiefnemers die eerder voor het eerst een project zijn gestart, komen na inloggen op de pagina Verder met aanvragen. Hier kunnen zij direct verder met het invullen van de aanvraag. Na het indienen is de aanvraag te zien bij Mijn projecten onder de projectnaam.
Initiatiefnemers die meerdere aanvragen hebben ingediend, komen na inloggen op de pagina Mijn projecten. Hier zien zij een overzicht van al hun projecten. Hier kunnen initiatiefnemers verder werken in een project of starten met een nieuw project.
Projecten bekijken en bewerken
In Mijn projecten zijn projecten die nog niet zijn ingediend te herkennen aan een prullenbak-icoon. Projecten die zijn ingediend hebben dit icoon niet. Projecten die nog niet zijn ingediend, kunnen worden aangevuld door het te openen en verder te gaan met het invullen.
Als de initiatiefnemer klikt op een ingediend project, dan opent het project met een overzicht van de ingediende verzoeken. Dit zijn de definitief ingediende verzoeken en de verzoeken die als omgevingsoverleg zijn voorgelegd bij het bevoegd gezag. In onderstaand voorbeeld zijn onder het project 'Dakkapel en aanbouw plaatsen' 3 verzoeken ingediend, waarvan er 1 als omgevingsoverleg is ingediend.
De initiatiefnemer kan 1 van de verzoeken openen door erop te klikken. De informatie over het verzoek wordt zichtbaar en de opties 'aanvullen', 'intrekken', 'verwijderen', 'download verzoek als pdf' en 'bijlagen inzien' worden getoond voor dit verzoek.
Project aanvullen met nieuw verzoek
Na het indienen van het verzoek is het alleen nog mogelijk deze aan te passen door het versturen van een aanvulling op het ingediende verzoek of door een nieuw verzoek in te dienen en de oude in te trekken. In het projectscherm kiezen initiatiefnemers aan de linkerzijde dan de tab 'aanvragen'. Vanuit daaruit kunnen initiatiefnemers werken aan een nieuw verzoek door de open stappen te doorlopen.
Nieuw project starten
Initiatiefnemers kunnen op 2 manieren een nieuw project starten:
- Door in het hoofdmenu van het Omgevingsloket te klikken op Aanvragen.
- Door op de pagina Mijn projecten te klikken op de knop Nieuw project starten. Na het invullen van de projectnaam wordt het project toegevoegd aan Mijn projecten.