Mijn Omgevingsloket: projecten bekijken en aanvullen
In het nieuwe Omgevingsloket staan aanvragen en meldingen in 'Mijn Omgevingsloket'. Daar staan ze onder 'Mijn projecten'. Initiatiefnemers kunnen hier hun projecten in 1 overzicht terugvinden en beheren. Bijvoorbeeld om een aanvraag aan te vullen of een nieuwe aanvraag te doen in het project.
Naar het Omgevingsloket
Ga direct naar het Omgevingsloket op de productieomgeving. Nadat u inlogt kunt u naar Mijn Omgevingsloket.
Op deze pagina
Projecten in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket zijn aanvragen en meldingen altijd onderdeel van een project. Aanvragen en meldingen in een project heten verzoeken in het Omgevingsloket. Een project bestaat uit altijd 1 of meer verzoeken. Initiatiefnemers kunnen in een project het volgende doen:
- opgeslagen Vergunningchecks inzien
- alle ingediende verzoeken zien
- nieuwe verzoeken maken
- maatregelen inzien
- deelnemers zien
- nieuwe deelnemers toevoegen
Initiatiefnemers en andere deelnemers kunnen een project of verzoek starten en op een ander moment indienen. Het Omgevingsloket slaat ingevulde gegevens automatisch op als verzoek binnen een project.
Binnen een project kunnen meerdere personen tegelijkertijd werken aan aparte verzoeken. Komen er in de loop van het project nieuwe activiteiten bij? Dan kunnen initiatiefnemers op verschillende momenten nieuwe activiteiten toevoegen aan het project. Dit kan door een nieuw verzoek te maken, zonder dat de samenhang met het project verdwijnt.
Projecten bekijken
Overzicht van projecten bij Mijn projecten
Initiatiefnemers zien al hun projecten bij Mijn projecten. Hiervoor moeten ze eerst inloggen op het Omgevingsloket. Daarna komen zij via 'Mijn Omgevingsloket' op de pagina 'Mijn projecten' terecht. Hier zien zij hun lopende aanvraag of een overzicht van hun projecten.
Ingediende verzoeken bekijken
Opent de initiatiefnemer in Mijn projecten een ingediend project? Dan opent het project met een overzicht van de ingediende verzoeken. Dit zijn de definitief ingediende verzoeken en de verzoeken die als conceptverzoek zijn ingediend bij het bevoegd gezag.
In onderstaand voorbeeld zijn onder het project 'Dakkapel bouwen' 3 verzoeken ingediend, waarvan er 1 als conceptverzoek is ingediend.
De initiatiefnemer kan 1 van de verzoeken openen door erop te klikken. Ze zien dan de volgende opties: 'Aanvullen', 'Intrekken', 'Kopiëren', 'Verwijderen' en 'Download verzoek (PDF)'. Als er bijlagen zijn toegevoegd zien ze ook de optie 'Download alle bijlagen'.
Projecten bewerken
Verder gaan met een aanvraag
Eerste aanvraag
Initiatiefnemers die eerder voor het eerst een project zijn gestart, komen na inloggen op de pagina Verder met aanvragen. Hier kunnen zij direct verder met het invullen van de aanvraag. Na het indienen is de aanvraag te zien bij Mijn projecten onder de projectnaam.
Meerdere aanvragen
Initiatiefnemers die meerdere aanvragen hebben ingediend kiezen via Mijn projecten het project waar ze verder aan willen werken. Projecten die ze nog hebben ingediend, kunnen ze aanvullen door het te openen en verder te gaan met het invullen.
Ingediende aanvraag aanvullen
Nadat initiatiefnemers een verzoek indienen, verstuurt het Omgevingsloket het verzoek naar het bevoegd gezag. Ze kunnen een ingediend verzoek dan niet meer veranderen. Wel kunnen ze een ingediend verzoek aanvullen. Initiatiefnemers kunnen dan de projectomschrijving, de vragen en de contactgegevens aanpassen. Ook kunnen ze andere documenten toevoegen.
Lees meer over het aanvullen van indiende verzoeken op de pagina Vergunningaanvraag aanvullen in het Omgevingsloket.
Ingediend verzoek intrekken of verwijderen
Initiatiefnemers kunnen een ingediend verzoek ook intrekken of verwijderen. Bijvoorbeeld als ze niet meer verder willen met hun project. Of als ze veel willen veranderen in hun ingediende verzoek of nieuwe activiteiten willen toevoegen. Ze kunnen dan het verzoek intrekken en een nieuw verzoek voor alle activiteiten indienen.
Meer hierover leest u op de pagina Verzoeken intrekken of verwijderen in het Omgevingsloket.
Nieuw verzoek toevoegen aan bestaand project of een verzoek kopiëren
Initiatiefnemers kunnen ook een nieuw verzoek toevoegen aan een project. Bijvoorbeeld als ze een project uit meerdere werkzaamheden bestaat en ze niet alle aanvragen tegelijk willen doen. Of als ze naast een vergunningaanvraag later ook nog een melding moeten doen, bijvoorbeeld om te melden wanneer ze starten met de bouw. Hiervoor kan een initiatiefnemer een nieuw verzoek toevoegen aan een project.
In het projectscherm kiezen initiatiefnemers aan de linkerzijde dan de tab 'Aanvragen'. De initiatiefnemer kan dan vanuit dit scherm werken aan een nieuw verzoek door de stappen te doorlopen.
Ingediend verzoek kopiëren om een nieuw verzoek te maken
Initiatiefnemers kunnen ook een ingediend verzoek kopiëren om een nieuw verzoek te maken. Bij het kopiëren van een verzoek wordt alle informatie uit het oorspronkelijke verzoek meegenomen naar het nieuwe verzoek. Dit is handig als de initiatiefnemer bijvoorbeeld een vergelijkbare aanvraag wil doen. Of omdat de initiatiefnemer een melding moet herhalen.
Meer over nieuwe verzoek toevoegen aan een bestaand project of verzoeken kopiëren leest u op de pagina Nieuwe aanvraag toevoegen aan bestaand project in het Omgevingsloket.
Deelnemers toevoegen aan een project
Initiatiefnemers kunnen hun aanvraag ook door anderen laten opstellen en indienen. Dit heet machtigen in het Omgevingsloket. Hier kunnen ze deelnemers toevoegen aan een project.
Meer hierover leest u op de pagina Persoon of organisatie machtigen in het Omgevingsloket.
Nieuw project starten
Initiatiefnemers kunnen op 2 manieren een nieuw project starten:
- Door in het hoofdmenu van het Omgevingsloket te klikken op Aanvragen.
- Door op de pagina Mijn projecten te klikken op de knop Nieuw project starten. Na het invullen van de projectnaam wordt het project toegevoegd aan Mijn projecten.