Digitale inclusie: een Omgevingsloket voor iedereen
In het Omgevingsloket moet iedereen informatie kunnen opzoeken over de leefomgeving en vergunningen kunnen aanvragen, ongeacht digitale kennis of beperkingen. Daarom wordt er continu gewerkt aan digitale inclusie: een gebruikersvriendelijk, toegankelijk en begrijpelijk Omgevingsloket voor iedereen.
Digitale inclusie
Digitale inclusie betekent dat alle en bedrijven de mogelijkheid hebben om het Omgevingsloket te gebruiken. Daarom werken de ontwikkelteams aan een Omgevingsloket dat voor iedereen gebruikersvriendelijk, eenvoudig te begrijpen en toegankelijk is. Ook voor mensen met diverse achtergronden en vaardigheden.
Werken aan een digitaal inclusief Omgevingsloket
Bij het ontwikkelen van het Omgevingsloket werken de ontwikkelteams aan gebruikersvriendelijkheid, toegankelijkheid en begrijpelijke taal
1. Gebruikersvriendelijkheid
Het Omgevingsloket moet gebruikersvriendelijk zijn. Het Omgevingsloket wordt doorontwikkeld op basis van resultaten uit gebruikersonderzoeken. Door te testen met diverse doelgroepen krijgen de ontwikkelteams inzicht in de knelpunten en verbeterpunten. Zo kunnen ze een loket bouwen waarbij iedereen makkelijker hun weg kunnen vinden.
Lees meer over gebruiksvriendelijkheid op de pagina Gebruiksvriendelijkheid van het Omgevingsloket. Meer informatie over gebruikerstesten vindt u op de pagina Resultaten gebruikersonderzoeken Omgevingsloket.
2. Toegankelijkheid voor iedereen
Het Omgevingsloket moet toegankelijk zijn voor iedereen. Mensen met een beperking moeten met hulpmiddelen het loket kunnen gebruiken op de computer of op een mobiele telefoon. Het Omgevingsloket moet daarom voldoen aan de overheidsrichtlijnen voor digitale toegankelijkheid (WCAG-richtlijnen (verwijst naar een andere website)). Zo wordt ervoor gezorgd dat de hulpmiddelen goed werken.
Lees meer over toegankelijkheid op de pagina Toegankelijkheid van het Omgevingsloket.
3. Begrijpelijke taal
Het Omgevingsloket moet begrijpelijk zijn voor iedereen. Ook voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Dit betekent minder moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen, zodat iedereen de informatie kan begrijpen. Teksten in het Omgevingsloket worden zoveel mogelijk geschreven in eenvoudig Nederlands (taalniveau B1).
Lees meer over begrijpelijke taal op de pagina Begrijpelijkheid van het Omgevingsloket.
Wat u als overheid kunt doen
Als gemeente, waterschap, provincie en het Rijk maakt u zelf vragen voor het Omgevingsloket. Hiervoor vertaalt u uw juridische regels naar toepasbare regels. Gebruikers van het Omgevingsloket kunnen met deze vragen onder andere checken of ze een vergunning nodig hebben voor hun plan of niet.
Als overheid kunt u zelf ook zorgen voor een begrijpelijk Omgevingsloket. Door bijvoorbeeld uw toepasbare regels te testen op logica en gebruiksvriendelijkheid, en door begrijpelijke teksten te gebruiken. Zo zorgt u samen met de ontwikkelaars voor een gebruikersvriendelijk Omgevingsloket.
Lees meer over het testen van uw toepasbare regels in het Omgevingsloket en bekijk de webinar Zelf scripts maken voor gebruikersvriendelijkheidstesten. Gebruik de schrijfwijzer voor toepasbare regels als u toepasbare regels maakt.