Plannen voor ontwikkeling DSO: 2e kwartaal 2024
De Omgevingswet is in werking getreden. Dit betekent dat de planning voor ontwikkeling van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) het komende kwartaal er wat anders uitziet dan de afgelopen kwartalen. Op deze pagina ziet u waar de ontwikkelteams van het DSO in het 2e kwartaal van 2024 aan werken (PI-30).
Op deze pagina
- Prioriteiten bij ontwikkelingen
- Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
- Ontwikkelingen volgen
- Overzicht van plannen dit kwartaal
Prioriteiten bij ontwikkeling
De landelijke voorziening van het DSO is continu in ontwikkeling. Werkzaamheden worden per kwartaal gepland. Dit heet een program increment (PI). Elk kwartaal bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelorganisaties samen waar de ontwikkelteams aan werken. Want er zijn altijd meer wensen en plannen dan de ontwikkelteams in een kwartaal kunnen realiseren.
In de periode voor inwerkingtreding werkten de ontwikkelteams vooral aan de performance en stabiliteit, het oplossen van bugs en het technisch voorbereiden van de livegang. Dit kwartaal blijft de focus op een goed werkend stelsel, maar er is meer ruimte voor functionele ontwikkelingen, gebruikersvriendelijkheid en ondersteuning bieden voor implementatie en onderhoud. Ook zijn er nog restpunten uit vorige ontwikkelingen die worden opgepakt.
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal grote ontwikkelingen alvast uit. Alle ontwikkelingen dit kwartaal vindt u in de overzichten op deze pagina.
- Omgevingsloket: bouw Verken uw idee
Dit kwartaal bouwen de ontwikkelteams het onderdeel Verken uw idee. Hiermee kunnen initiatiefnemers via het Omgevingsloket een overleg aanvragen met de overheid om hun idee te bespreken. Deze optie komt naast de optie Conceptverzoek, waarmee initiatiefnemers hun verzoek kunnen laten controleren voor ze deze indienen. De verwachting is dat Verken uw idee in het begin van het derde kwartaal beschikbaar komt in het loket. In deze eerste versie kunnen initiatiefnemers hun idee nog niet aanvullen. Dit komt later. Lees meer over het conceptverzoek en Verken uw idee. - Omgevingsloket: herontwerp algemene set indieningsvereisten contactgegevens
De velden e-mailadres en telefoonnummer zijn op dit moment niet verplicht bij een verzoek. Deze velden worden niet altijd ingevuld. Hierdoor is het voor overheden lastig om contact op te nemen bij vragen over het verzoek. Vorig kwartaal zijn daarom toelichtingen toegevoegd die altijd worden getoond bij de velden e-mail en telefoonnummer. Dit kwartaal wordt gewerkt aan een nieuw ontwerp voor de pagina Contactgegevens. - Omgevingsloket: volledigheid bij ingediende verzoeken
Niet alle informatie die initiatiefnemers moeten invullen in een verzoek is verplicht. Overheden ontvangen daardoor soms onvolledige verzoeken. Dit kost overheden en initiatiefnemers tijd. In dit kwartaal werken ontwikkelteams aan een aantal verbeteringen die initiatiefnemers bewust maken om verzoeken zo volledig mogelijk in te vullen. - Omgevingsloket: analyse en toewerken naar verbeterde vorm voor machtigen
Initiatiefnemers kunnen een persoon of organisatie machtigen om een aanvraag in het Omgevingsloket te laten doen. De huidige vormen van machtigen bieden nog ruimte voor verbetering. Bedrijven die veel vergunningaanvragen en meldingen indienen werken vaak namens een opdrachtgever, maar ook met onderaannemers. Hiermee hebben ze contractueel een machtiging vastgelegd voor een langere periode. Voor de betrokken partijen en voor overheden die verzoeken ontvangen is het belangrijk om te weten wie welke rol heeft. Dit kwartaal wordt onderzocht hoe het machtigen verbeterd kan worden. - Omgevingsloket: analyseren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken de ontwikkelteams hier aan. Ook zijn er regelmatig gebruikersonderzoeken om bijvoorbeeld nieuwe ontwerpen te testen. Dit kwartaal wordt daarnaast onderzocht hoe de ontwikkelteams meer gegevens kunnen verzamelen om het gedrag van bezoekers te analyseren en monitoren. Bijvoorbeeld om inzicht te krijgen waar bezoekers afhaken in het loket. Ook worden een aantal verbetervoorstellen voorgelegd aan bezoekers. - Omgevingsloket: verkenning zichtbaar maken omgevingsvergunningen
Al lange tijd bestaat de wens om informatie over verleende vergunningen ook te delen via het DSO en het onderdeel Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Dit kwartaal start daarvoor een verkenning. - Publiceren van plannen: afronden en opleveren van nieuwe versie standaard STOP/TPOD
Dit kwartaal wordt gewerkt aan het afronden en opleveren van nieuwe versies van de Standaard officiële publicaties en de toepassingsprofielen (STOP/TPOD). Het gaat om STOP 1.4 en STOP 1.5 en om een versie van de standaard ‘op papier’. Het gaat nog niet om de bouw van de nieuwe versies in de landelijke voorziening. De nieuwe versie van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW) ligt tot en met 3 juni 2024 ter consultatie: IMOW v4.0-IC. Meer informatie en hoe u kunt reageren leest u in de nieuwsbrief van Geonovum Updates standaarden Omgevingswet. - Samenwerkfunctionaliteit (SWF): start met geschikt maken voor toezicht en handhaving
Overheden willen de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) ook graag gebruiken voor toezicht en handhaving. De regelgeving voorziet daar op dit moment niet in. Dit moet juridisch worden geborgd in de Omgevingsregeling. Dit kost tijd, de verwachting is dat dit medio 2025 geregeld is. Omdat de ontwikkeling ook tijd kost en leveranciers ook moeten ontwikkelen, wordt dit kwartaal begonnen met het geschikt maken van de SWF voor het gebruik van toezicht en handhaving. - Testomgeving voor leveranciers
Dit kwartaal wordt gestart met de bouw voor een testomgeving voor leveranciers, namelijk met het eerste deel van de infrastructuur. In deze omgeving kunnen leveranciers de doorwerking van hun software in de landelijke voorziening testen. Zo kunnen ze onder andere op tijd nieuwe ontwikkelingen testen.
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen en bekijk de release-informatie en de bekende wensen.
Bezoek sprintdemodagen
Net als de afgelopen kwartalen presenteren ontwikkelteam tweewekelijks hun werk aan elkaar en aan toekomstige gebruikers. Als overheid of gebruiker kunt u deze demodagen (sprint review) bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
Bekijk release-informatie
Verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen. Op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
Overzicht plannen dit kwartaal
Plannen voor het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder per onderdeel de plannen die te maken hebben met de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Omgevingsloket: analyseren gebruikersvriendelijkheid verbeteren (analyse en ontwerp) |
Initiatiefnemers Overheden | Dit kwartaal wordt onderzocht hoe de ontwikkelteams meer gegevens kunnen verzamelen om het gedrag van bezoekers te analyseren en monitoren. Bijvoorbeeld om inzicht te krijgen waar bezoekers afhaken in het loket. Ook worden een aantal verbetervoorstellen voorgelegd aan bezoekers. |
Helpcentrum: verbeteringen doorvoeren (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden |
Om initiatiefnemers te ondersteunen bij het gebruik van het Omgevingsloket is het Helpcentrum beschikbaar. Hier vinden gebruikers snel zelf hulp bij gebruik van het Omgevingsloket. Tijdens dit kwartaal wordt het Helpcentrum doorontwikkeld voor een betere gebruikerservaring. Zo worden onder meer enkele bugs opgelost en worden de contextuele hulp en de zoekfunctionaliteit verbeterd. |
Vergunningcheck en Aanvragen
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Aanvragen: toelichting bij e-mail en telefoonnummer (bouw) | Initiatiefnemers Overheden | De velden e-mailadres en telefoonnummer zijn op dit moment niet verplicht. Deze velden worden niet altijd ingevuld. Hierdoor is het voor overheden lastig om contact op te nemen bij vragen over het verzoek. Vorig kwartaal zijn daarom toelichtingen toegevoegd die altijd worden getoond bij de velden e-mail en telefoonnummer. Dit kwartaal wordt gewerkt aan een nieuw ontwerp voor de pagina Contactgegevens. |
Aanvragen: volledigheid ingediende verzoeken (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden | Niet alle in te vullen informatie voor een verzoek is verplicht. Initiatiefnemers kunnen vragen overslaan of bijlagen niet mee sturen. Als een verzoek niet direct goed of volledig wordt aangeleverd, kost dat overheden en initiatiefnemers tijd. In dit kwartaal werken ontwikkelteams aan een aantal verbeteringen om initiatiefnemers bewust te maken een aanvraag zo volledig mogelijk in te vullen. |
Aanvragen: onderzoek verbeteringen machtigen (analyse) |
Initiatiefnemers Overheden | De huidige vormen van machtigen bieden nog ruimte voor verbetering. Bedrijven die veel vergunningaanvragen en meldingen indienen werken vaak namens een opdrachtgever, maar ook nog met onderaannemers. Voor betrokken partijen en voor overheden die verzoeken ontvangen is het belangrijk om te weten wie welke rol heeft. Dit kwartaal wordt onderzocht hoe het machtigen verbeterd kan worden. |
Vergunningcheck en Maatregelen op maat: tussentijds opslaan (bouw) |
Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers kunnen dit kwartaal ook hun Vergunningcheck opslaan in een project, net als vergunningsaanvragen. Zo kunnen gemachtigden in dat project er ook mee (verder) werken. Zo kunnen deze later gebruikt kan worden voor een vergunningsaanvraag (in plaats van afdrukken als pdf en dan die gegevens opnieuw invoeren). Dit is gerealiseerd in de eerste release van dit kwartaal Dit geldt ook voor de checks die ze doen bij Maatregelen op maat. |
Aanvragen: duidelijk maken welke vooringevulde gegevens zijn worden aangepast (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden |
In het onderdeel Aanvragen kunnen initiatiefnemers inloggen met eHerkenning of DigiD. Op basis hiervan worden zogeheten authentieke gegevens automatisch ingevuld, bijvoorbeeld de naam. Initiatiefnemers kunnen deze gegevens aanpassen. Deze gegevens komen vervolgens in het verzoek aan het bevoegd gezag (of behandeldienst). In het verzoek moet voor overheden duidelijk zijn welke gegevens authentiek zijn en welke gegevens eventueel gewijzigd zijn ('bron = DSO-LV' of 'bron = gebruiker'). Dat wordt dit kwartaal gerealiseerd. |
Aanvragen: toestaan jpeg als type bijlage (bouw) | Initiatiefnemers Overheden |
Het bestandsformaat jpeg staat in het Omgevingsloket nog op de lijst met optionele bestandsformaten. Daardoor mogen overheden aangeleverde bijlagen in jpeg-formaat weigeren. In overeenstemming met artikel 7.1a van de Omgevingsregeling wordt dit formaat verplaatst naar de lijst van altijd geaccepteerde bestandsformaten. Overheden kunnen jpeg-bestanden dan niet meer weigeren. |
Aanvragen, Mijn projecten: uitstel bewaartermijn (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden | Mogelijk maken dat initiatiefnemers uitstel kunnen aanvragen op de maximale bewaartermijn, zodat hun dossier niet automatisch wordt verwijderd. |
Vergunningcheck, Maatregelen op maat: tijdreizen in werkzaamheden (bouw) | Initiatiefnemers Overheden | Het is nodig om tijdreizen in werkzaamheden mogelijk te maken. Dit is nodig omdat initiatiefnemers dit kwartaal een Vergunningcheck kunnen opslaan. Als ze op een later moment verder gaan in een opgeslagen check, moet het Omgevingsloket kunnen controleren of de werkzaamheden nog geldig zijn. |
Plannen voor Verken uw idee
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Verken uw idee (bouw) | Initiatiefnemers Overheden |
Verken uw idee is een nieuwe functionaliteit in het Omgevingsloket. Hiermee kunnen initiatiefnemers een overleg aanvragen met de overheid om hun idee te bespreken. Dit is anders dan het conceptverzoek, waarbij een vergunningaanvraag wordt voorbereid en de overheid wordt gevraagd om mee te kijken naar bijvoorbeeld de volledigheid van de aanvraag. In dit kwartaal wordt Verken uw idee gebouwd. Dit komt naar verwachting in het begin van het derde kwartaal beschikbaar. Het aanvullen van een idee wordt in een volgende versie mogelijk. |
Plannen voor Regels op de kaart
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Deeplinks: gebruik doorontwikkelen (bouw) |
Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
Met deeplinks kunnen gebruikers van Regels op de kaart documenten direct opvragen en bekijken, zonder dat ze er naar hoeven te zoeken.
|
Visualisatie omgevingsdocumenten verbeteren (bouw) |
Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
Gebruik van symbolisatie mogelijk maken voor overheden. Dit moet zorgen voor een duidelijkere kleurschakering in de verbeelding van documenten die een specifiek thema behandelen. De standaard kleuren die overheden kunnen gebruiken zijn te beperkt, bijvoorbeeld voor een programma over water. Alle kaartobjecten worden dan standaard blauw weergegeven omdat de standaardkleur voor water blauw is. In 2023 is deze functionaliteit uitgezet, omdat deze niet goed werkt. Er is behoefte aan meer variatie voor dit soort documenten. Dit kan door een symbolisatie-item te gebruiken. Vooral het Rijk en provincies maken hier gebruik van. |
Documenten: in Plekinfo annotaties uit de tijdelijke regelingsdelen tonen (bouw) |
Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
Bij Plekinfo in Regels op de kaart zijn de objecten (annotaties) te vinden van de regeling op de locatie: locaties, gebiedsaanwijzingen, activiteiten, omgevingsnormen en omgevingswaarden. Dat is nog niet het geval met de annotaties uit tijdelijk regelingsdelen die bij de (hoofd-)regeling behoren. Dit speelt bijvoorbeeld bij voorbeschermingsregels, een reactieve interventie of een projectbesluit. Dat wordt dit kwartaal gerealiseerd. Zo zijn ook de regels uit tijdelijke delen te vinden. |
Ontwerp-omgevingsdocumenten: weergave verbeteren (analyse) | Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
Dit kwartaal worden de mogelijke relaties tussen vastgestelde en ontwerpdocumenten onderzocht. Zo worden de laatste onjuistheden in de weergave van ontwerpregelingen opgelost. |
Zoeken op onderwerp samenvoegen met hoofdingang Regels op de kaart (analyse) |
Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
In Regels op de kaart kunnen gebruikers op 2 manieren zoeken naar regels. Door via een locatie of documentnaam te zoeken naar documenten. Of door op een locatie te zoeken naar een onderwerp, zoals een activiteit, thema of gebiedsaanwijzing. In dit kwartaal wordt onderzocht hoe deze 2 ingangen samengevoegd kunnen worden. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring. |
Omgevingsvergunning: zichtbaar in het DSO en bij Regels op de kaart (verkenning) | Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
Dit kwartaal wordt gestart met een verkenning om informatie over verleende vergunningen te kunnen ontsluiten via het DSO en Regels op de kaart. Dit wordt ook het toepassingsprofiel (TPOD) omgevingsvergunning genoemd. |
Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Overheden publiceren omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder meer nieuwe versies van de standaarden.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Standaarden: restwerk nieuwe versies (doorontwikkeling) |
Overheden | Afronden en opleveren van de nieuwe versies van de Standaard officiële publicaties en de toepassingsprofielen (STOP/TPOD). Het gaat om STOP1.4 en STOP 1.5 en dan om een versie van de standaard ‘op papier’. Het gaat nog niet om de bouw van de nieuwe versies in de landelijke voorziening. |
Standaarden: concurrent versioning mogelijk maken (bouw) |
Overheden Leveranciers |
Concurrent versioning mogelijk maken in de planketen. Zo kunnen overheden in de hele keten gelijktijdig meerdere versies van de STOP/TPOD-standaarden gebruiken. |
Ontwerpbesluiten met kennisgeving dezelfde dag bekend (bouw) | Overheden | Voor ontwerpbesluiten met kennisgeving moet de kennisgeving een dag later bekendgemaakt worden dan het besluit. Dit is voor raadplegers van op officiële bekendmakingen onduidelijk. Met de aanpassing in dit kwartaal staan ontwerpbesluiten met kennisgeving op dezelfde dag op officielebekendmakingen.nl. |
TPOD: wijzigingen via spoor met juridische verantwoording mogelijk maken (bouw) |
Overheden |
Overheden kunnen alle Omgevingswet-objecten (OW-objecten) nu met directe mutaties wijzigen. Hierdoor kunnen ze ook de juridische objecten van andere overheden wijzigen, zonder besluit van het bevoegde bestuursorgaan. Bijvoorbeeld een locatie. Hierdoor kan de bekendgemaakte geometrie op overheid.nl en de geometrie in het DSO uiteen gaan lopen. Directe mutaties verwijderen een object volledig en ook met terugwerkende kracht: bij tijdreizen zijn de objecten niet meer terug te vinden. Dit kwartaal wordt in de TPOD-standaard vastgelegd dat wijzigingen van OW-objecten alleen via een spoor met juridische verantwoording mogen plaatsvinden. Namelijk met een besluit, revisie of een rectificatie. Gebruiken van directe mutaties van OW-objecten is straks niet meer mogelijk. |
TPOD: definitie aanscherpen van wijziging OW-object en Geometrie-object (bouw) |
Overheden |
Bij een besluit dat een regeling met OW-objecten wijzigt, mogen alleen de gewijzigde objecten worden meegestuurd. De definitie van wanneer een object gewijzigd is, is echter nog niet gegeven. Als niet eenduidig is vastgelegd in de standaard wat een wijziging is, dan kan een overheidsorganisatie niet beslissen wat de gewijzigde objecten zijn die meegestuurd moeten worden en welke wijzigingen zijn toegestaan. De definitie wordt dit kwartaal toegevoegd. Dit zorgt voor verbeterde uitwisselbaarheid voor omgevingsdocumenten. En deze oplossing bevordert ook een efficiënte werkwijze van gebruikers van de standaard en verbetert de betrouwbaarheid van de keten. |
Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
Overheden vertalen hun juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Vragen van andere overheden hergebruiken (analyse) |
Initiatiefnemers Overheden |
Makers van toepasbare regels willen vragen (uitvoeringsregels) van een ander bestuursorgaan kunnen hergebruiken. Dit zorgt ervoor dat initiatiefnemers zo weinig mogelijk dubbele vragen krijgen. Dit kwartaal wordt onderzoek gedaan naar een mogelijke oplossing. Dit zorgt voor een gebruikersvriendelijker Omgevingsloket. |
Voorkomen dat initiatiefnemers eerder ingevulde antwoorden opnieuw moeten invullen (ontwerp) |
Initiatiefnemers Overheden |
Wanneer een toepasbare regelbestand opnieuw wordt aangeboden, krijgt het bestand nieuwe technische kenmerken. Het Omgevingsloket gebruikt deze kenmerken. Dit zorgt ervoor dat initiatiefnemers vragen die ze hebben ingevuld en opgeslagen, maar nog niet hebben ingediend opnieuw moeten beantwoorden. Het Omgevingsloket kan de eerder gegeven antwoorden namelijk niet meer herkennen. In dit kwartaal wordt gewerkt aan een proof of concept (POC) met een oplossing voor overheden en leveranciers, zodat zij eenvoudige (tekstuele) aanpassingen kunnen doen, zonder dat initiatiefnemers de vragen dan opnieuw moeten beantwoorden. |
Beëindigen van toepasbare regels mogelijk maken zonder aanleveren nieuw bestand (analyse en bouw) |
Initiatiefnemers Overheden |
Het is nu niet mogelijk om toepasbare regelbestanden te beëindigen, zonder een nieuw bestand aan te leveren. Het werken met een begin- en einddatum wordt beter uitgedacht. |
Aansluitpunten: verbeteringen zodat overheden wijzigingen voor conclusiepagina kunnen doen (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden |
Overheden die toepasbare regels maken voor een aansluitpunt, kunnen de toelichting op de conclusie niet aanpassen. De lokale overheid die een aansluiting maakt (en dus regels aanpast) heeft daar soms wel behoefte aan. Lokaal kunnen andere plichten gelden dan het Rijk heeft gesteld in haar regels. Een gemeente kan bijvoorbeeld een vergunningplicht hebben bij een activiteit waarvoor het Rijk alleen meldingsplicht kent. Op dit moment wordt deze situatie niet goed ondersteund. In dit kwartaal wordt hiervoor aan een oplossing gewerkt. Zodat lokale overheden die een aansluiting maken de toelichting op de conclusie kunnen aanpassen. |
API Toepasbare regels aanleveren robuust maken (bouw) |
Overheden Leveranciers Ontwikkelaars |
Dit kwartaal worden verbeteringen doorgevoerd in de API Toepasbare regels aanleveren. Zo wordt een effectievere en efficiëntere levering mogelijk van toepasbare regels. |
Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit (SWF))
Overheden gebruiken de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) als ze samenwerken met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
SWF gebruiken voor toezicht en handhaving (start bouw) |
Overheden Leveranciers |
Overheden willen de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken voor toezicht en handhaving. De regelgeving voorziet hier op dit moment niet in. Dit traject loopt, maar duurt naar verwachting tot medio 2025. Omdat de ontwikkeling ook tijd kost en leveranciers ook moeten ontwikkelen, wordt nu begonnen met de bouw van een versie die geschikt is voor toezicht en handhaving. |
Inzien actieverzoeken ketenpartners mogelijk maken (bouw) | Overheden |
Ketenpartners willen graag elkaars actieverzoeken kunnen zien in de samenwerking om verwarring en miscommunicatie te voorkomen. Ketenpartners kunnen nu elkaar ook onderling actieverzoeken sturen, dus los van de initiator van de samenwerking. Die zijn dan alleen zichtbaar voor deze partijen. De initiator ziet dit verzoek niet. Dit is niet handig voor het overzicht en er is dan kans dat een andere ketenpartner eenzelfde actieverzoek start. Dat wordt dit kwartaal aangepast. |
Behandeldienst instellen voor samenwerken (bouw) | Overheden |
Overheden gebruiken samenwerkingsverbanden en omgevingsdiensten voor (onder meer) de afhandeling van vergunningsaanvragen. Dit zijn zogenaamde behandeldiensten. Voor het ontvangen van een verzoek (vergunningsaanvraag) kunnen overheden daarvoor per activiteit een behandeldienst instellen. Voor samenwerken is dat nog niet mogelijk. Dat wordt dit kwartaal mogelijk gemaakt. |
Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
Overheden gebruiken de Stelselcatalogus Omgevingswet als online naslagwerk voor begrippen met bijbehorende definities, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten over de Omgevingswet.
Onderdeel |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Activiteiten kunnen filteren (bouw) |
Overheden |
Gebruikers moeten activiteiten kunnen filteren op basis van de eigenaar van de activiteit. Dat is nu niet mogelijk; ze krijgen een lijst van alle activiteiten (enkele tienduizenden), gesorteerd op naam van de activiteit. Dit kwartaal wordt gewerkt aan het onderscheid maken tussen eigenaar, bronhouder en publicerende organisatie van een activiteit. En wordt het in de Stelselcatalogus Omgevingswet mogelijk om activiteiten te filteren op eigenaar/bronhouder. |
Tijdreizen in werkzaamheden (bouw) |
Overheden | Dit kwartaal wordt tijdreizen in werkzaamheden mogelijk gemaakt. Zodat duidelijk is wanneer een werkzaamheid ontstaat en eindigt. Dit is straks terug te zien in de Stelselcatalogus Omgevingswet. |
Verbeteren digitale toegankelijkheid (bouw) |
Overheden | Het zelfbedieningsportaal van de Stelselcatalogus Omgevingswet is verhuisd naar een ander platform. Daarom voldoet het portaal op een aantal punten niet aan digitale toegankelijkheid (WCAG). Deze worden dit kwartaal opgelost. |
Overige plannen voor het DSO
Als overheid test u met het ontvangen van vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket. In dit kwartaal wordt voor dit onderdeel gewerkt aan een aantal functionaliteiten. De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Landelijke voorziening: testomgeving (bouw) |
Leveranciers |
Dit kwartaal wordt gestart met de bouw voor een testomgeving voor leveranciers, namelijk met het eerste deel van de infrastructuur. In deze omgeving kunnen leveranciers de doorwerking van hun software in de landelijke voorziening testen. Zo kunnen ze onder andere op tijd nieuwe ontwikkelingen testen, zoals bijvoorbeeld een bepaalde versie van de standaard. In deze omgeving worden ook conformiteitstesten uitgevoerd, waarin leveranciers kunnen aantonen dat hun software scenario's en instrumenten correct ondersteunen. |
Monitoring: |
Overheden Leveranciers Beheerders van landelijke voorziening |
Dit kwartaal wordt monitoring voor de planketen ingericht. Zo krijgen alle betrokken partijen meer inzicht in de werking van het stelsel en kunnen ze daarop sturen. Ook het monitoring-dashboard wordt verbeterd. Dit zorgt voor het volgende:
|
Landelijke voorziening: services voor geo-objecten (analyse) |
Overheden Leveranciers Ontwikkelaars |
Gebruikers in het geo-domein zijn gewend te werken met 'geo-objecten' en (OGC) geoservices. De informatiemodellering en informatievoorziening van de landelijke voorziening is niet hier niet op gebaseerd. In dit kwartaal wordt met het werkveld onderzocht hoe de informatievoorziening vanuit de landelijke voorziening kan aansluiten op de informatiebehoefte van het werkveld. |
Beheerportaal Omgevingsloket: verbeteren digitale toegankelijkheid (bouw) |
Overheden | Dit kwartaal worden een aantal restpunten opgelost, zodat het beheerportaal voldoet richtlijnen voor digitale toegankelijkheid (WCAG-richtlijnen). |
Sessiemanagement via API beschikbaar stellen (bouw) |
Ontwikkelaars Leveranciers |
Dit kwartaal wordt gewerkt aan het beschikbaar stellen van sessiemanagement via een API. Zo kan ingevulde informatie ook worden meegenomen naar andere applicaties. |
Meer informatie
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.