Plannen voor ontwikkeling DSO: 3e kwartaal 2024 (PI-31)
Op 24 en 25 juni 2024 waren de planningsdagen voor de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hier hebben de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelteams met elkaar bepaald waar de ontwikkelteams het derde kwartaal van 2024 aan werken, PI-31. Op deze pagina vindt u een overzicht van de plannen.
Op deze pagina
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u in de tabellen op deze pagina.
- Omgevingsloket: afronden ontwikkeling Verken uw idee
Begin dit kwartaal wordt de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit Verken uw idee afgerond. Deze optie beschikbaar in het Omgevingsloket zodra zaak- en vergunningensystemen van overheden de nieuwe versie 5.0 van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) ondersteunen. Softwareleveranciers moeten hiervoor overstappen op deze nieuwe versie. Pas dan kunnen overheden ook initiatieven ontvangen. Versie 5.0 van STAM komt begin dit kwartaal beschikbaar.
Net als bij het conceptverzoek kunnen overheden zelf bepalen of ze ideeën willen ontvangen via het Omgevingsloket. Het aanvullen van een idee wordt in een volgende versie mogelijk. Meer over Verken uw idee leest u binnenkort op onze website. - Ontvangen van verzoeken: nieuwe versie STAM
Aan het begin van dit kwartaal komt een nieuwe versie van STAM beschikbaar, versie 5.0. Hierbij worden nieuwe soorten verzoekberichten geïntroduceerd, zoals het bericht dat hoort bij ‘Verken uw idee’. Daarnaast is een technische aanpassing gedaan voor het XML-bericht voor verzoeken. Hiermee is het eenvoudiger om door te geven wanneer een initiatiefnemer een vooringevuld veld vanuit een register heeft leeggemaakt. Meer over de nieuwe versie leest u op de pagina Binnenkort versie STAM 5.0 beschikbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Verder wordt dit kwartaal ook gewerkt aan de volgende nieuwe versie, STAM 6.0. In deze versie komt onder andere de naam van Berichtenbox voor Bedrijven. Vanwege deze verandering willen de beheerders van de standaard ook onderzoeken of in de toekomst dit soort wijzigingen van de algemene set indieningsvereisten zonder wijziging van STAM doorgevoerd kunnen worden. - Publiceren van plannen: voorbereiden bestuurlijke vaststelling nieuwe versie standaard STOP/TPOD
Voor de planketen staat dit kwartaal in het teken van het voorbereiden van nieuwe versies van de standaard en het informatiemodel voor bestuurlijke vaststelling. Het gaat om versie 1.4 van de Standaard officiële publicaties (STOP) en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Dit kwartaal verwerken de teams reacties uit de consultaties van vorig kwartaal. Naar verwachting kunnen de standaarden in het najaar worden vastgesteld. En kunnen ze worden aangeboden om op te nemen in de Regeling standaarden publicaties Omgevingswet. Verder wordt de landelijke voorziening dit kwartaal al technisch voorbereid om de nieuwe standaardversies te implementeren. Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties) de documentatie van de standaard publiceert. - Omgevingsloket: juist weergeven van ontwerpregelingen
De ontwikkelteams werken aan de laatste punten voor het juist weergeven van ontwerpregelingen die gebaseerd zijn op een vastgestelde regelingversie. Bij ontwerpversies worden de annotaties niet altijd juist getoond bij Regels op de kaart. Het oplossen van dit probleem heeft hoge urgentie. - Omgevingsloket: herontwerp contactpagina en analyse verbeteringen machtigen
Initiatiefnemers vullen de velden e-mailadres en telefoonnummer niet altijd in bij een verzoek. Deze velden zijn niet verplicht. Vorig kwartaal is daarom al een aanpassing gedaan. Initiatiefnemers zien nu een melding als ze deze gegevens niet invullen. Ook is het ontwikkelteam gestart met een herontwerp van de contactpagina. Daar werken ze dit kwartaal aan verder. Daarnaast gaan ze ook verder met de analyse om het machtigen in het Omgevingsloket te verbeteren. - Omgevingsloket: nieuwe rol adviseur voor samenwerken aan aanvragen
Dit kwartaal komt de nieuwe rol adviseur beschikbaar voor het samenwerken aan verzoeken, zoals aanvragen en meldingen. Deze rol komt naast de bestaande rollen initiatiefnemer en gemachtigde. Een adviseur kan meewerken aan een project, maar heeft geen rechten om een aanvraag in te dienen. Bedrijven kunnen zo bijvoorbeeld een ander bedrijf uitnodigen om vragen te beantwoorden of bijlagen toe te voegen. Maar blijven zo zelf initiatiefnemer of gemachtigde voor het project. - Omgevingsloket: analyseren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen ze gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Vorig kwartaal ontwikkelden ze een manier om meer gegevens te verzamelen om het gedrag van bezoekers te analyseren en monitoren. De functionaliteit hiervoor komt dit kwartaal beschikbaar, waarmee ze een nulmeting doen.
Verder is dit kwartaal extra aandacht voor de gebruikersvriendelijkheid van de Vergunningcheck. De ontwikkelteams doen onderzoek naar de naamgeving en plaatsing van werkzaamheden en naar de verbeterpunten voor het resultaat van de Vergunningcheck. Dit doen ze met kwantitatieve en kwalitatieve analyses. Ook onderzoeken ze waar bezoekers afhaken in de Vergunningcheck. Bij het onderzoek betrekken ze niet alleen initiatiefnemers, maar ook overheden, zoals medewerkers van klantcontactcentra.
Daarnaast gaan ze verder met een nieuw idee voor de Vergunningcheck. Dit idee om de Vergunningcheck te vereenvoudigen is de afgelopen maanden getest. Nu wordt gekeken naar de praktische, technische en juridische gevolgen van dit idee. - Testomgeving voor leveranciers
Dit kwartaal wordt fase 1 van de testomgeving voor leveranciers afgerond, namelijk de infrastructuur. Hiermee was vorig kwartaal al gestart, maar vooral het inrichten van de Digikoppelingen voor de nieuwe omgeving kost meer tijd dan gepland. Dit is nodig zodat leveranciers ook echt kunnen aansluiten. Verder start dit kwartaal ook de voorbereiding voor content die nodig is voor conformiteitstoetsen. Hiermee kunnen leveranciers de werking van verschillende scenario’s testen.
Overzicht plannen dit kwartaal
In de overzichten hieronder vindt u alle ontwikkelingen in dit kwartaal. U kunt met de onderstaande links snel naar de plannen per onderdeel:
- Plannen voor Omgevingsloket
- Plannen voor verzoeken ontvangen
- Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)
- Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
- Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
- Overige plannen voor het DSO
Plannen voor het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder de plannen die te maken hebben met de onderdelen Verken uw idee, Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Omgevingsloket: gebruikersvriendelijkheid verbeteren (analyse en ontwerp) |
Initiatiefnemers Overheden |
De functionaliteit om gegevens te verzamelen om het gedrag van bezoekers te analyseren en monitoren komt dit kwartaal beschikbaar. Hiermee doen de ontwikkelteams een nulmeting. Verder is dit kwartaal extra aandacht voor de gebruikersvriendelijkheid van de Vergunningcheck. De ontwikkelteams doen onderzoek naar de naamgeving en plaatsing van werkzaamheden en naar de verbeterpunten voor het resultaat van de Vergunningcheck. Dit doen ze met kwantitatieve en kwalitatieve analyses. Ook onderzoeken ze waar bezoekers afhaken in de Vergunningcheck. Bij het onderzoek betrekken ze niet alleen initiatiefnemers, maar ook overheden, zoals medewerkers van klantcontactcentra. Daarnaast gaan ze verder met een nieuw ontwerp voor de Vergunningcheck. Hierin wordt getest met extra uitleg bij veel voorkomende situaties in en rondom het huis. En met kortere vragenlijsten voor deze situaties, waarbij bezoekers een voorlopige conclusie krijgen. |
Omgevingsloket: duidelijker maken dat het overheidssite is (bouw) |
Initiatiefnemers | Uit gebruikersonderzoek blijkt dat bezoekers soms twijfelen of het Omgevingsloket een officiële website van de Nederlandse overheid is. Dat kan het vertrouwen in het loket aantasten. Daarom wordt dit kwartaal duidelijker gemaakt welke overheidspartijen bij het Omgevingsloket betrokken zijn en hoe. |
Omgevingsloket: aansluiten informatieproducten (analyse en ontwerp) | Initiatiefnemers Overheden |
Dit kwartaal gaan ontwikkelteams verder met de analyse om informatieproducten aan te sluiten op het Omgevingsloket. Hiermee hoeft het Omgevingsloket geen vragen te stellen aan initiatiefnemers als het antwoord al bekend is bij de overheid. Dit kan bij Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat. Ook kan hiermee bijvoorbeeld informatie uit registers getoond worden bij Regels op de kaart. Ontwikkelteams hebben hier de afgelopen 2 kwartalen al aan gewerkt. Ook zijn er werkplaatsen gestart over het voorinvullen van vragen over rijksmonumenten en beschermde plant- en diersoorten (BeSI). En voor het Register Externe Veiligheidsrisico’s en het Geluidregister. Die gaan dit kwartaal verder. |
Plannen voor Verken uw idee
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Verken uw idee (bouw) |
Initiatiefnemers |
Begin dit kwartaal wordt de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit Verken uw idee afgerond. Deze optie beschikbaar in het Omgevingsloket zodra zaak- en vergunningensystemen van overheden de nieuwe versie 5.0 van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) ondersteunen. Softwareleveranciers moeten hiervoor overstappen op deze nieuwe versie. Pas dan kunnen overheden ook initiatieven ontvangen. Versie 5.0 van STAM komt begin dit kwartaal beschikbaar. Net als bij het conceptverzoek kunnen overheden zelf bepalen of ze ideeën willen ontvangen via het Omgevingsloket. Het aanvullen van een idee wordt in een volgende versie mogelijk. Meer over Verken uw idee leest u binnenkort op onze website. |
Plannen voor Vergunningcheck en Aanvragen
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Aanvragen: nieuw ontwerp voor pagina Contactgegevens |
Initiatiefnemers Overheden |
Dit kwartaal wordt verder gewerkt aan een nieuw ontwerp voor de pagina Contactgegevens. Zodat initiatiefnemers hun contactgegevens zo volledig mogelijk invullen. |
Aanvragen: onderzoek verbeteringen machtigen |
Initiatiefnemers Overheden |
Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal verder aan de analyse om het machtigen in het Omgevingsloket te verbeteren. |
Aanvragen: rol adviseur toevoegen (bouw) |
Initiatiefnemers |
Naast de rol initiatiefnemer en gemachtigde komt dit kwartaal een extra rol beschikbaar: de rol adviseur. Iemand met de rol adviseur kan wel werken aan een project, maar heeft geen rechten om verzoeken in te dienen. |
Plannen voor Regels op de kaart
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Ontwerp-omgevingsdocumenten: weergave verbeteren (analyse) | Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
Dit kwartaal worden de laatste onjuistheden in de weergave van ontwerpregelingen opgelost. |
Deeplinks: gebruik doorontwikkelen (bouw) |
Overheden Gebruikers van Regels op de kaart |
Met deeplinks kunnen gebruikers van Regels op de kaart documenten direct opvragen en bekijken, zonder dat ze er naar hoeven te zoeken. Dit was gepland voor vorig kwartaal, maar is verplaatst naar dit kwartaal. Het ontwikkelteam levert de volgende soorten deeplinks op:
Ook werkt het team aan aanvullende ondersteuning bij het kopiëren van een link:
|
Omgevingsvergunning: zichtbaar in het DSO en bij Regels op de kaart (verkenning) | Gebruikers van Regels op de kaart | Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal verder aan de verkenning om informatie over verleende vergunningen ook te delen via het DSO en het onderdeel Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Hiermee zijn ze vorig kwartaal gestart. |
Plannen voor verzoeken ontvangen
Overheden ontvangen vergunningaanvragen, meldingen en informatie uit het Omgevingsloket. Dit worden verzoeken genoemd.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Standaard: nieuwe versie STAM 5.0 |
Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal komt een nieuwe versie van STAM beschikbaar, versie 5.0. Hierbij worden nieuwe soorten verzoekberichten geïntroduceerd, zoals het bericht dat hoort bij ‘Verken uw idee’. Daarnaast is een technische aanpassing gedaan voor het XML-bericht voor verzoeken. Hiermee is het eenvoudiger om door te geven wanneer een initiatiefnemer een vooringevuld veld vanuit een register heeft leeggemaakt. Meer over de nieuwe versie leest u op de pagina Binnenkort versie STAM 5.0 beschikbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Verder wordt dit kwartaal ook gewerkt aan de volgende nieuwe versie, STAM 6.0. In deze versie komt onder andere de naam van Berichtenbox voor Bedrijven. Vanwege deze verandering willen de beheerders van de standaard ook onderzoeken of in de toekomst dit soort wijzigingen van de algemene set indieningsvereisten zonder wijziging van STAM doorgevoerd kunnen worden. |
Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit (SWF)
Overheden gebruiken de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) als ze samenwerken met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
SWF gebruiken voor toezicht en handhaving |
Overheden |
Het ontwikkelteam gaat dit kwartaal verder met de bouw van een versie die geschikt is voor toezicht en handhaving. Hier zijn ze vorig kwartaal mee gestart. Overheden willen de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken voor toezicht en handhaving. De regelgeving voorziet hier op dit moment niet in. Dit traject loopt, maar duurt naar verwachting tot medio 2025. Omdat de ontwikkeling ook tijd kost en leveranciers ook moeten ontwikkelen, is nu al begonnen met de bouw. Dit wordt naar verwachting eind dit kwartaal of begin volgend kwartaal opgeleverd. |
Inzien actieverzoeken ketenpartners mogelijk maken (bouw) |
Overheden |
Ketenpartners willen graag elkaars actieverzoeken kunnen zien in de samenwerking om verwarring en miscommunicatie te voorkomen. Ketenpartners kunnen nu elkaar ook onderling actieverzoeken sturen, dus los van de initiator van de samenwerking. Die zijn dan alleen zichtbaar voor deze partijen. De initiator ziet dit verzoek niet. Dit is niet handig voor het overzicht en er is dan kans dat een andere ketenpartner eenzelfde actieverzoek start. Dat wordt dit kwartaal aangepast en naar verwachting eind dit kwartaal of begin volgend kwartaal opgeleverd. |
Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Overheden publiceren omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder meer nieuwe versies van de standaarden.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Standaarden: voorbereiden vaststelling nieuwe versies |
Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal verwerken de teams reacties uit de consultaties van vorig kwartaal voor versie 1.4 van de Standaard officiële publicaties (STOP) en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Naar verwachting kunnen de standaarden in het najaar worden vastgesteld. En kunnen ze worden aangeboden om op te nemen in de Regeling standaarden publicaties Omgevingswet. Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP de documentatie van de standaard publiceert. |
Standaarden: ontwerp kunnen maken voor tijdelijke regelingdelen (ontwerp) |
Overheden Leveranciers |
Volgens de toepassingsprofielen (TPOD’s) kunnen overheden op dit moment geen ontwerpen maken voor tijdelijke regelingdelen. Dit is wel wenselijk, met name voor projectbesluiten. Het ontwikkelteam heeft vorig kwartaal een ontwerp gemaakt. Dit kwartaal wordt besloten of en wanneer dit ontwerp gerealiseerd kan worden. |
Standaarden: aanvullen waardelijst Thema (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal start een analyse om de waardenlijst Thema aan te vullen. Dit naar aanleiding verzoeken voor aanpassingen en aanvullingen vanuit verschillende partijen. Met de aanpassingen kunnen overheden beter thema’s toekennen aan hun regels en teksten. En zijn regels op thema beter te vinden bij Regels op de kaart. |
Nieuwe validaties (analyse) |
Overheden Leveranciers |
De ontwikkelteams brengen dit kwartaal in kaart welke validaties voor omgevingsdocumenten nog niet zijn geïmplementeerd. Het gaat om validaties die ze willen gebruiken om te waarschuwen. En nog later om publicaties ook mee af te keuren. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van omgevingsdocumenten. |
Bij vrije tekst structuur ook bovenliggende tekststructuur tonen (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Overheden willen dat bij het bekijken van hun teksten ook de bovenliggende teksten te zien zijn. Bijvoorbeeld bij het zoeken op hoofdlijn of een op thema. Het is belangrijk dat niet alleen de geannoteerde teksten te zien zijn, maar ook alle (hiërarchisch) bovenliggende teksten. Zo is de samenhang in de tekst te zien. Dit kwartaal gaan de ontwikkelteams verder met de analyse voor de oplossing. |
Plannen direct doorleveren naar Regels op de kaart (analyse en ontwerp) |
Overheden Gebruikers Regels op de kaart |
Na het publiceren van omgevingsdocumenten zijn de documenten niet direct zichtbaar bij Regels op de kaart. Dit is wel wenselijk, bijvoorbeeld zodat er geen verschillen zijn tussen de portalen van KOOP (zoals officielepublicaties.nl) en Regels op de kaart. Dit kwartaal komt een ontwerp om dit mogelijk te maken. |
Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
Overheden vertalen hun juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Standaard: |
Overheden |
Dit kwartaal komen nieuwe versies van de Standaard toepasbare regels (STTR) beschikbaar. Het gaat om een aantal tekstuele verbeteringen en een update van een aantal verificaties. Deze komen beschikbaar in versies 1.5.1 en 2.0.1. Ook werken de ontwikkelteams dit kwartaal aan een aantal onderwerpen voor gebruikersvriendelijkheid die in een later kwartaal voor een nieuwe versie van de standaard zorgen (versie 3.0). In dit kwartaal analyseren ze deze punten en werken ze deze verder uit. Zoals gebruikelijk betrekken de ontwikkelteams belanghebbenden bij de analyse van de functionaliteit en bij de impactanalyses op de wijzigingen in de standaard. |
Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
Overheden gebruiken de Stelselcatalogus Omgevingswet als online naslagwerk voor begrippen met bijbehorende definities, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten over de Omgevingswet.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Status op waarden binnen waardenlijsten (bouw) |
Overheden | Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal aan kleine verbeteringen, zoals een status op waarden binnen de waardenlijsten. Zo is bij een nieuwe versie van een waardenlijst meteen duidelijk welke waarden zijn veranderd. |
Overige plannen voor het DSO
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Landelijke voorziening: testomgeving (bouw) |
Leveranciers |
Dit kwartaal wordt fase 1 van de testomgeving voor leveranciers afgerond, de infrastructuur. Hiermee was vorig kwartaal al gestart, maar vooral het inrichten van de Digikoppelingen voor de nieuwe omgeving kost meer tijd dan gepland. Dit is nodig zodat leveranciers ook echt kunnen aansluiten. Verder start dit kwartaal ook de voorbereiding op de content die nodig is voor conformiteitstoetsen. Hiermee kunnen leveranciers de werking van verschillende scenario’s testen. |
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review) en bekijk de release-informatie en de bekende wensen.
De ontwikkelteams presenteren tweewekelijks hun werk aan elkaar en aan toekomstige gebruikers. Als overheid of gebruiker kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
Verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen. Op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
Meer informatie
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.