Plannen voor ontwikkeling DSO: 4e kwartaal 2024 (PI-32)
Op 16 en 17 september 2024 waren de planningsdagen voor de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hier bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelteams met elkaar waar de ontwikkelteams dit kwartaal aan werken: het vierde kwartaal van 2024, PI-32. Op deze pagina vindt u een overzicht van de plannen.
Op deze pagina
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u in de tabellen op deze pagina.
- Omgevingsloket: Verken uw idee beschikbaar
Verken uw idee komt naar verwachting dit kwartaal beschikbaar in het Omgevingsloket. De ontwikkeling van dit onderdeel is vorig kwartaal al afgerond. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal ook verder aan het opslaan en het aanvullen. Met Verken uw idee kunnen initiatiefnemers een idee indienen bij de overheid om deze te overleggen. Overheden bepalen zelf of ze de verzoeken willen ontvangen via Verken uw idee. Om deze verzoeken te ontvangen, moeten softwareleveranciers van zaak- en vergunningensystemen versie 5.0 ondersteunen van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM). Daarom staat Verken uw idee standaard uit, met een standaard toelichting. Overheden kunnen ook een eigen toelichting aanleveren. Hoe dit gaat, leest u binnenkort op onze website. Meer over Verken uw idee leest op de pagina Verken uw idee. - Publiceren van plannen: bestuurlijke vaststelling nieuwe versie standaard STOP/TPOD
Vorig kwartaal heeft het team de reacties uit de consultatie verwerkt. Dit kwartaal kunnen de nieuwe versies van de standaard en het informatiemodel bestuurlijk worden vastgesteld. Het gaat om versie 1.4 van de Standaard officiële publicaties (STOP) en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Na de bestuurlijke vaststelling kan de opname van de nieuwe versies in de Regeling standaarden publicaties Omgevingswet worden opgestart.
Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties) de documentatie van de standaard publiceert.
Het ontwikkelteam gaat dit kwartaal ondertussen verder met technische voorbereidingen voor deze nieuwe versie, waarmee ze later ook de functionaliteiten van deze standaarden kunnen ontwikkelen. Zo is vorig kwartaal bijvoorbeeld het mechanisme van valideren van aanleveringen al eenvoudiger gemaakt. Dit kwartaal starten ze met het direct doorleveren van plannen. Als ze dat dit jaar afronden dan is een (wijziging van een) regeling direct zichtbaar bij Regels op de kaart, zodra de publicatie van de bekendmaking is geslaagd. - Omgevingsloket: juist weergeven van ontwerpregelingen
De ontwikkelteams werken dit kwartaal verder aan de laatste punten voor het juist weergeven van ontwerpregelingen die gebaseerd zijn op een vastgestelde regelingversie. Bij ontwerpversies worden de annotaties niet altijd juist getoond bij Regels op de kaart. Het oplossen van dit probleem heeft hoge urgentie. - Omgevingsloket: herontwerp contactpagina en analyse van verbeteren machtigen
Het ontwikkelteam rondt dit kwartaal het herontwerp van de contactpagina in het Omgevingsloket af. Ook de analyse om het machtigen te verbeteren wordt afgerond. Om het ontwerp voor de contactpagina te door te voeren in het Omgevingsloket is eerst een aanpassing nodig van de algemene set indieningsvereisten en de Standaard aanvragen en meldingen (STAM). Daarom kan het ontwikkelteam het ontwerp niet meteen doorvoeren. - Omgevingsloket: analyseren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen ze gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Dit kwartaal gaan de ontwikkelteams verder met de analyse van de Vergunningcheck. Ze willen onderzoeken waarom bezoekers stoppen met de Vergunningcheck en wat bezoekers niet begrijpen bij het resultaat van de Vergunningcheck. - Nieuwe versie API Samenwerkfunctionaliteit (SWF)
Dit kwartaal komt een nieuwe versie van de API Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) voor de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) beschikbaar, versie 5. Met deze nieuwe versie zijn er bijvoorbeeld meer statusovergangen bij actieverzoeken, krijgen initiators een notificatie als de samenwerking is opgehaald, is er een validatie op openstaande actieverzoeken bij het sluiten van een samenwerking en is er een notificatie bij het verlengen van de bewaartermijn. Dit kwartaal verwerkt het ontwikkelteam ook een deel van de nieuwe mogelijkheden in het webportaal van de SWF.
Overheden kunnen de nieuwe opties in hun eigen software gebruiken als hun leveranciers de nieuwe versie van de API ondersteunen. Alle informatie over de nieuwe versie van de API Samenwerkfunctionaliteit vindt u op het Ontwikkelaarsportaal. - Testomgeving voor leveranciers
Het afronden van de eerste fase van de testomgeving voor leveranciers loopt dit kwartaal nog door. Hier hebben de ontwikkelteams het afgelopen half jaar aan gewerkt. Het inrichten van de Digikoppelingen voor de nieuwe omgeving kost meer tijd dan gepland, maar wordt naar verwachting dit kwartaal afgerond. Dit is nodig zodat leveranciers kunnen aansluiten. - Deeplinks
Met deeplinks kunnen gebruikers van Regels op de kaart de weergave van een kaart delen. Zo kunnen anderen documenten direct bekijken, zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken. Vorig kwartaal heeft het ontwikkelteam al verschillende verbeteringen voor deeplinks doorgevoerd. Dit kwartaal werkt het team verder aan de volgende aanvullende ondersteuning bij het kopiëren van een link:- Doorklik vanuit plekinfo: filter op de regels
- Annotaties die zijn toegevoegd aan de legenda
Overzicht plannen dit kwartaal
In de overzichten hieronder vindt u alle ontwikkelingen in dit kwartaal. U kunt met de onderstaande links snel naar de plannen per onderdeel:
- Plannen voor Omgevingsloket
- Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
- Plannen voor verzoeken ontvangen
- Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)
- Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
- Overige plannen voor het DSO
Plannen voor het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder de plannen die te maken hebben met de onderdelen Verken uw idee, Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Omgevingsloket: gebruikersvriendelijkheid verbeteren (analyse en ontwerp) |
Initiatiefnemers Overheden |
Dit kwartaal gaan de ontwikkelteams verder met de analyse van de Vergunningcheck. Ze willen onderzoeken waarom bezoekers stoppen met de Vergunningcheck en wat bezoekers niet begrijpen bij het resultaat van de Vergunningcheck. Ook willen ze onderzoeken hoe ze voor overheden het gebruik van de Vergunningcheck voor het eigen ambtsgebied inzichtelijk kunnen maken. |
Omgevingsloket: aansluiten informatieproducten (analyse en ontwerp) | Initiatiefnemers Overheden |
Ontwikkelteams gaan dit kwartaal verder met de analyse en ontwerpen om informatieproducten aan te sluiten op het Omgevingsloket. Het gaat dit kwartaal om de informatieproducten voor het Register Externe Veiligheidsrisico’s en het Geluidregister. Hier is de afgelopen 3 kwartalen ook aan gewerkt. Met informatieproducten kan bij Regels op de kaart informatie uit registers getoond worden. Ook zorgen informatieproducten ervoor dat het Omgevingsloket geen vragen hoeft te stellen aan initiatiefnemers als het antwoord al bekend is bij de overheid. Dit kan bij Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat. |
Omgevingsloket: verbeteringen Helpcentrum (bouw) |
Initiatiefnemers | Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan verschillende verbeteringen voor het Helpcentrum. |
Aanpassingen voor de Single Digital Gateway (ontwerp) | Initiatiefnemers Overheden |
Dit kwartaal leveren ontwikkelteams het ontwerp op om te voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway (SDG). Deze verordening zorgt ervoor dat Europese inwoners en bedrijven makkelijk toegang krijgen tot digitale dienstverlening in andere Europese landen. Deze verordening geldt voor alle (decentrale) overheden. Overheden moeten producten en diensten aanbieden zodat inwoners en ondernemers over de grens activiteiten kunnen uitvoeren zoals een bedrijf starten of runnen. Het verlenen van vergunningen is onderdeel van deze dienstverlening. |
Plannen voor Verken uw idee
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Verken uw idee: beschikbaar maken. Opslaan en aanvullen mogelijk maken. (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden |
Verken uw idee komt naar verwachting dit kwartaal beschikbaar in het Omgevingsloket. De ontwikkeling van dit onderdeel was vorig kwartaal al afgerond. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam nog verder aan het opslaan en het aanvullen. Net als bij het conceptverzoek, kunnen overheden zelf bepalen of ze de verzoeken willen ontvangen via het Omgevingsloket. Om deze verzoeken te ontvangen, moeten softwareleveranciers van zaak- en vergunningensystemen de nieuwe versie 5.0 van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) ondersteunen. Daarom staat Verken uw idee standaard uit, met een standaard toelichting. Overheden kunnen ook een eigen toelichting aanleveren. Hoe dit werkt, leest u binnenkort op onze website. Meer over Verken uw idee leest op de pagina Verken uw idee. |
Plannen voor Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Aanvragen: nieuw ontwerp voor pagina Contactgegevens (ontwerp |
Initiatiefnemers Overheden |
Dit kwartaal rondt het ontwikkelteam het ontwerp af voor de pagina Contactgegevens. Om het ontwerp door te voeren in het Omgevingsloket, is eerst een aanpassing nodig van de algemene set indieningsvereisten en de Standaard aanvragen en meldingen (STAM). Daarom kan het ontwikkelteam het ontwerp niet meteen doorvoeren. |
Aanvragen: verbeteren overzicht projecten en zoeken naar projecten in Mijn Omgevingsloket |
Initiatiefnemers | Aanvragers die veel aanvragen indienen willen graag meer informatie zien over hun projecten in het overzicht in Mijn Omgevingsloket. Ze willen bijvoorbeeld kunnen zoeken en sorteren op verschillende kenmerken, zoals locatie, wel of niet ingediend, activiteit en de rol in het project. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal hieraan. |
Aanvragen: onderzoek verbeteringen machtigen (analyse) |
Initiatiefnemers Overheden |
Het ontwikkelteam rond dit kwartaal de analyse af om het machtigen in het Omgevingsloket te verbeteren. Ze onderzoeken ook of het aanpassen van identificerende gegevens voorkomen kan worden, zoals het KvK-nummer van bedrijven. |
Aanvragen: toegevoegde bijlagen ook kunnen downloaden (bouw) |
Initiatiefnemers | Als initiatiefnemers bijlagen toevoegen in het Omgevingsloket, kunnen ze deze later niet meer downloaden uit het loket. Dat past het ontwikkelteam dit kwartaal aan. |
Kaart: kruisende lijnen toestaan bij locatie tekenen (analyse en ontwerp) |
Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers kunnen in het Omgevingsloket voor de locatie zelf een gebied tekenen. Een voorwaarde is dat de lijnen van een gebied elkaar niet kruisen. Bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en maatregelen op maat mogen de lijnen elkaar ook niet kruisen tijdens het tekenen. Dit is voor het tekenen van grote gebieden niet praktisch. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal aan een ontwerp om dit te verbeteren. |
Verschillende kleine verbeteringen voor de gebruikersvriendelijkheid (bouw) | Initiatiefnemers | Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan verschillende kleine verbeteringen voor de gebruikersvriendelijkheid, zoals het makkelijker versturen van een activatiecode als deze is verlopen. |
Plannen voor Regels op de kaart
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Ontwerp-omgevingsdocumenten: weergave verbeteren (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal verder aan de laatste punten voor het juist weergeven van ontwerpregelingen die zijn gebaseerd op een vastgestelde regelingversie. Bij ontwerpversies worden de annotaties niet altijd juist getoond bij Regels op de kaart. Het oplossen van dit probleem heeft hoge urgentie. |
Tijdelijk regelingdeel: weergave verbeteren (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk kunnen bijzondere besluiten nemen waarmee ze regels van andere overheden veranderen. Dit kan met een voorbereidingsbesluit, reactieve interventie of een projectbesluit. Deze besluiten voegen ze toe met het zogenaamde tijdelijk regeldeel. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal aan het weergeven van tijdelijk regelingdelen die in ontwerp zijn en die in de toekomst in werking gaan. |
Deeplinks: gebruik doorontwikkelen (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Met deeplinks kunnen gebruikers van Regels op de kaart de weergave op de kaart delen. Zo kunnen anderen documenten direct opvragen en bekijken, zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken. Vorig kwartaal heeft het ontwikkelteam diverse verbeteringen voor deeplinks opgeleverd. Dit kwartaal werkt het team verder aan de volgende aan aanvullende ondersteuning bij het kopiëren van een link:
|
Plekinfo: locaties eenvoudiger tonen op kaart (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Bij Regels op de kaart kunnen gebruikers bij plekinfo kort de locatie zien van bijvoorbeeld activiteiten of bestemmingsvlakken. Dit doen ze door de activiteit of bestemming aan te wijzen met de muis (hoveren). Het is lastig om vanuit plekinfo de gebieden blijvend op de kaart te laten zien. Het ontwikkelteam gaat dat dit kwartaal verbeteren. |
Verschillende kleine verbeteringen voor Regels op de kaart (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan verschillende kleine verbeteringen voor de gebruikersvriendelijkheid. |
Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Overheden publiceren omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder meer nieuwe versies van de standaarden.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Plannen direct doorleveren naar Regels op de kaart (bouw) |
Overheden Gebruikers Regels op de kaart |
Na het publiceren van omgevingsdocumenten zijn de documenten niet direct zichtbaar bij Regels op de kaart. Dit is wel wenselijk, zodat er geen verschillen zijn tussen de portalen van KOOP (zoals officielepublicaties.nl) en Regels op de kaart. Vorig kwartaal is een ontwerp gemaakt om dit mogelijk te maken, dit kwartaal start het ontwikkelteam met de bouw. |
Standaarden: vaststelling nieuwe versies | Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal kunnen de nieuwe versies van de standaard en het informatiemodel bestuurlijk worden vastgesteld. Het gaat om versie 1.4 van de Standaard officiële publicaties (STOP) en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Vorig kwartaal zijn de reacties uit de consultatie verwerkt. Nadat het bestuurlijk is vastgesteld kan ook de opname van de nieuwe versies in de Regeling standaarden publicaties Omgevingswet worden opgestart. Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties) de documentatie van de standaard publiceert. |
Standaarden: ontwerp kunnen maken voor tijdelijke regelingdelen (ontwerp) |
Overheden Leveranciers |
Volgens de toepassingsprofielen (TPOD’s) kunnen overheden op dit moment geen ontwerpen maken voor tijdelijke regelingdelen. Dit is wel wenselijk, met name voor projectbesluiten. Het ontwikkelteam heeft eerder dit jaar een ontwerp gemaakt. Dit kwartaal wordt dit ontwerp gerealiseerd in de TPOD van het projectbesluit. |
Standaarden: aanvullen waardelijst Thema (analyse) | Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal wordt gestart met een analyse om de waardenlijst Thema aan te vullen. Dit naar aanleiding verzoeken voor aanpassingen en aanvullingen vanuit verschillende partijen. Dit was vorig kwartaal gepland, maar is doorgeschoven naar dit kwartaal. Met de aanpassingen kunnen overheden beter thema’s toekennen aan hun regels en teksten. En zijn regels op thema beter te vinden bij Regels op de kaart. |
Besluitinformatie: informatie geven over status besluit (analyse) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Bij het bekijken van een document bij Regels op de kaart is het nu niet duidelijk of er nog beroep mogelijk is. Ook als een document al in werking is, dan kan nog steeds beroep mogelijk zijn. Ook kan een rechter bijvoorbeeld een deel van een besluit schorsen. Overheden moeten de status van een besluit daarom meegeven bij het publiceren. Dit kwartaal onderzoeken diverse ontwikkelteams wat ervoor nodig is om deze informatie te publiceren en zichtbaar te maken bij Regels op de kaart. |
Omgevingsvergunning: zichtbaar in het DSO en bij Regels op de kaart (verkenning) | Gebruikers van regels op de kaart | Het ontwikkelteam werkt de komende kwartalen verder aan de verkenning om informatie over verleende vergunningen ook te delen via het DSO en het onderdeel Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Hiermee zijn ze dit jaar gestart. |
GIO-mutatie kunnen aanleveren en verwerken (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Op dit moment kunnen overheden bij een wijziging in wet- en regelgeving een geografisch informatieobject (GIO) alleen in het geheel vervangen. Overheden hebben de wens om een GIO ook aan te kunnen passen. Dit kwartaal gaat het ontwikkelteam verder met het uitwerken van de standaard om dit op een later moment mogelijk te maken. De wijziging wordt opgenomen in STOP 1.5 en IMOW 3.2. |
Verwijzen naar Omgevingswetobject in regelingen van andere overheden (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Overheden willen kunnen verwijzen naar Omgevingswetobjecten (OW-objecten) in regelingen van andere overheden. Heeft een waterschap bijvoorbeeld bijzondere regels in een grondwaterbeschermingsgebied van een provincie? Dan is het beter om naar het gebied van de provincie te verwijzen dan om een kopie van het gebied op te nemen in de eigen regels. Zo kan geen verwarring ontstaan over het gebied. Het ontwikkelteam gaat dit kwartaal verder met de analyse voor een oplossing. |
Publiceren: vereenvoudigen validaties | Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal rondt het ontwikkelteam de vereenvoudiging af van de validaties tussen de LVBB en Ozon Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Dit zorgt voor minder time outs bij de verwerking van opdrachten door het bronhouderskoppelvlak van de LVBB. |
Downloaden van ontwerpdocumenten (analyse) |
Leveranciers | Leveranciers willen niet alleen vastgestelde versies van omgevingsdocumenten kunnen downloaden, maar ook ontwerpversies. Dit kwartaal onderzoeken het ontwikkelteam en leveranciers deze wens met elkaar. |
Plannen voor verzoeken ontvangen
Overheden ontvangen vergunningaanvragen, meldingen en informatie uit het Omgevingsloket. Dit worden verzoeken genoemd.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Gerelateerde verzoeken: aparte API (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Met de tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) Gerelateerde verzoeken kunnen overheden verzoeken opzoeken op basis van een locatie. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien welke gerelateerde verzoeken bij andere overheidsorganisaties zijn binnengekomen. En kunnen ze controleren of ze alle aanvragen hebben ontvangen in hun zaaksysteem. De TAM gerelateerde verzoeken gebruikt nu de API Verzoek afhandelen. Dit kwartaal onderzoeken ontwikkelteams of ze het zoeken naar (gerelateerde) verzoeken kunnen verplaatsen naar een eigen API. En hoe ze een aantal wensen van softwareleveranciers kunnen opnemen. |
Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit (SWF)
Overheden gebruiken de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) als ze samenwerken met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
API: nieuwe versie 5 beschikbaar | Overheden Leveranciers |
Dit kwartaal komt versie 5 van de API voor de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) beschikbaar. Deze nieuwe versie ondersteunt onder andere de volgende opties:
Overheden kunnen de nieuwe opties in hun eigen software gebruiken als hun leveranciers de nieuwe versie van de API ondersteunen. Meer informatie over de nieuwe versie van de API Samenwerkfunctionaliteit vindt u op het Ontwikkelaarsportaal. |
Webportaal: implementatie versie 5 API (bouw) |
Overheden | Dit kwartaal verwerkt het ontwikkelteam een deel van de nieuwe opties in versie 5 van de API in het webportaal van de SWF. |
Zien welke organisaties SWF gebruiken | Overheden Leveranciers |
Bij het kiezen van een samenwerkingspartner is het nu niet duidelijk of een organisatie ook is aangesloten en de SWF gebruikt. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal aan een oplossing om dit te verduidelijken. |
Partner kan zelf STAM-versie van verzoek-XML bepalen (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Organisaties die samenwerken aan verzoeken kunnen werken met software verschillende versies van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM). Dat kan bij samenwerkingen problemen geven Dit kwartaal gaat het ontwikkelteam verder met de analyse. |
Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
Overheden vertalen hun juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Nieuwe toepasbare regels: antwoorden verdwijnen niet meer (analyse) |
Initiatiefnemers Overheden Leveranciers |
Als overheden nieuwe versies van toepasbare regels aanleveren, krijgen de bestanden een nieuw kenmerk. Initiatiefnemers die verder gaan met een eerder ingevuld formulier moeten dan hun antwoorden opnieuw invullen. Dit is niet gebruikersvriendelijk. Het ontwikkelteam gaat dit kwartaal verder met het onderzoek naar een passende oplossing voor dit probleem. |
Werkzaamheden: tijdreizen mogelijk maken (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden Leveranciers |
Op dit moment kunnen gebruikers niet tijdreizen in werkzaamheden in het Omgevingsloket , in tegenstelling tot bijvoorbeeld activiteiten. Voor de Vergunningcheck, Maatregelen op maat en de Stelselcatalogus Omgevingswet is het de wens om dit wel te doen. Voor de Stelstelcatalogus is het belangrijk om te weten wanneer een werkzaamheid is ontstaan en ook wanneer deze is opgehouden te bestaan. En bij de onderdelen in het Omgevingsloket is tijdreizen nodig om Vergunningchecks en overzichten met maatregelen op te slaan. Want als iemand op een later moment verder gaat, moet het Omgevingsloket kijken naar de geldigheid van de werkzaamheden. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal aan een oplossing voor dit probleem. |
Herbruikbare vragen: doorontwikkeling (analyse) |
Initiatiefnemers Overheden Leveranciers |
Met herbruikbare vragen kunnen overheden binnen toepasbare regels een antwoord op een vraag opnieuw gebruiken. Zo kunnen overheden in sommige gevallen ervoor zorgen dat initiatiefnemers geen dubbele vragen beantwoorden. Het beheer van herbruikbare vragen is op dit moment ingewikkeld. Ook kunnen overheden nog geen herbruikbare vragen gebruiken van andere overheden. En kunnen ze herbruikbare vragen alleen nog gebruiken in hetzelfde onderdeel van het Omgevingsloket. Vorig kwartaal heeft het ontwikkelteam een mogelijke oplossing getest (proof of concept). Dit kwartaal deelt het team de bevindingen, zodat een besluit genomen kan worden over het vervolg. |
Dynamische vragen: doorontwikkeling (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden Leveranciers |
Vragenformulieren in het Omgevingsloket werken met dynamische vragen. Dat zorgt ervoor dat initiatiefnemers alleen vragen hoeven te beantwoorden die voor hen relevant zijn. Het huidige systeem voor dynamische vragen heeft een aantal nadelen. Soms kunnen vragen niet wegvallen. Een geo-vraag kan een andere geo-vraag bijvoorbeeld niet laten vervallen. Ook gaat het invullen van formulieren steeds langzamer als een bezoekers meer vragen invult. Het ontwikkelteam stelt dit kwartaal een verbeterde versie beschikbaar voor dynamische vragen. |
Overige plannen voor het DSO
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Landelijke voorziening: testomgeving (bouw) |
Leveranciers | Het afronden van de eerste fase van de testomgeving voor leveranciers loopt dit kwartaal nog door. Hier hebben de ontwikkelteams het afgelopen half jaar aan gewerkt. Het inrichten van de Digikoppelingen voor de nieuwe omgeving kost meer tijd dan gepland, maar wordt naar verwachting dit kwartaal afgerond. Dit is nodig zodat leveranciers kunnen aansluiten. |
Werken met geo-data in het DSO (analyse) |
Leveranciers Ontwikkelaars (open stelsel) |
Organisaties die werken met geo-informatie zijn gewend te werken met geo-objecten en geoservices. De informatiemodellering en informatievoorziening van het DSO is niet zo ingericht. Dit kwartaal wordt met het werkveld onderzocht hoe de informatievoorziening van het DSO aan kan sluiten bij de informatiebehoefte van het werkveld. |
Opvragen informatie uit IHR (analyse) |
Leveranciers Ontwikkelaars (open stelsel) |
De manieren om informatie uit het Informatiehuis Ruimte (IHR) op te vragen zijn nu vooral gericht op het gebruik door Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Voor andere partijen die deze informatie willen gebruiken via het open stelsel voor derden is het opvragen van deze informatie vaak ingewikkeld. Het ontwikkelteam onderzoekt dit kwartaal manieren om dit te verbeteren. |
Locaties met ETRS89-coördinaten beschikbaar stellen via open stelsel (bouw) |
Leveranciers Ontwikkelaars (open stelsel) |
Overheden kunnen regelingen publiceren met locaties in ETRS89-coördinaten. Deze informatie is op dit moment nog niet beschikbaar via het open stelsel van het DSO en niet te downloaden. Voor onder andere organisaties die werken met geodata op de Noordzee is dit wel wenselijk, omdat ze met deze geodata werken. Zoals bijvoorbeeld voor vissers, kabelbedrijven op zee en baggerbedrijven. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan een oplossing om deze informatie beschikbaar te maken via het open stelsel. |
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review) en bekijk de release-informatie en de bekende wensen.
De ontwikkelteams presenteren tweewekelijks hun werk aan elkaar en aan toekomstige gebruikers. Als overheid of gebruiker kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
Verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen. Op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
Meer informatie
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.
API (Application Programming Interface)
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet wordt ontwikkeld als open stelsel. Alle functionaliteiten en gegevens van het loket worden aangeboden als services. Ook wel bekend als API's (Application Programming Interface). API's zorgen ervoor dat softwareprogramma's onderling met elkaar kunnen communiceren. Welke services beschikbaar zijn en aan welke voorwaarden systemen moeten voldoen om aan te sluiten, is te vinden op het Ontwikkelaarsportaal.
Ozon
Ozon is een onderdeel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het zorgt dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is. En dat een initiatiefnemer in het Omgevingsloket kan zien welke regels op een bepaalde locatie gelden.
De naam Ozon is afgeleid van objectgerichte ontsluiting van omgevingsdocumenten. Dat zijn 3 O's, ofwel O3, ofwel: ozon.