Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving (naar homepage)
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Digitaal stelsel ›
  3. Ontwikkeling, planning en beheer ›
  4. Plannen voor ontwikkeling DSO ›
  5. Plannen ontwikkeling PI35
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Plannen voor ontwikkeling DSO: 3e kwartaal 2025 (PI-35)

Op 23 en 24 juni 2025 vonden de planningsdagen plaats voor de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hier bepaalden de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelteams met elkaar waar de ontwikkelteams dit kwartaal aan werken: het derde kwartaal van 2025, PI-35. Op deze pagina vindt u een overzicht van de plannen.

Op deze pagina

  • Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
  • Ontwikkelingen volgen
  • Overzicht van plannen dit kwartaal

Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal

Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u in de tabellen op deze pagina.

  • Annoteren van omgevingsdocumenten: publicatie Annotatierichtlijn
    Aan het begin van dit kwartaal heeft Geonovum de Annotatierichtlijn opgeleverd. Deze richtlijn gaat over het annoteren van omgevingsdocumenten met artikelstructuur. De richtlijn legt uit hoe overheden omgevingsdocumenten het beste kunnen annoteren, zodat deze beschikbaar zijn in alle onderdelen van het Omgevingsloket. Ook gaan ze verder met het verwerken van feedback in versie 1.1. En worden voorbereidingen gedaan voor een nieuwe annotatierichtlijn voor omgevingsvisies en programma’s. U vindt de Annotatierichtlijn op de website Wegwijzer TPOD.
  • Publiceren van plannen: voorbereidingen nieuwe versie standaard STOP/TPOD
    De nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP 1.4) en het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW 3.1) zijn vorig kwartaal gepubliceerd. Teams werken al aan de voorbereidingen voor de implementatie van deze standaarden. Dit kwartaal voeren ontwikkelteams en leveranciers voorbereidende werkzaamheden uit om de implementatie mogelijk te maken. De nieuwe versies van de standaarden bieden meer consolidatiescenario’s en aanvullende mechanismen, zoals gelijktijdige besluitvorming, een inhaalbesluit en het verwerken van een besluit van een rechter. Er wordt parallel gewerkt aan de 1.5 versie van de STOP standaard. Deze versie is tot medio september in consultatie.
  • Omgevingsloket: verbeteren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
    De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen onderzoekers gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe het ontwerpen te testen. Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder andere verder aan het volgende:
    • Bouw van informatiepagina's met extra informatie over de meest gezochte werkzaamheden.
    • Verder met de analyse en het ontwerp voor overzichtspagina’s voor 'Andere werkzaamheden' en werkzaamheden voor bedrijven.
  • Webstatistiek: inzicht in gebruik Omgevingsloket voor overheden
    Er is vraag naar data over het gebruikersgedrag in het Omgevingsloket, bijvoorbeeld voor het gebruik van de Vergunningcheck. Dit helpt gemeenten, waterschappen en provincies om de bezoekers van het loket te begrijpen en om eigen toepasbare regels te verbeteren.
    Afgelopen kwartalen is onderzocht hoe deze data op een goede manier gedeeld kan worden met overheden. Dit kwartaal wordt een tijdelijke oplossing gerealiseerd voor de volgende 4 punten, per ambtsgebied:
    • Top 10 gekozen werkzaamheden
    • Top 10 ingevulde zoektermen voor werkzaamheden
    • Aantal afgeronde Vergunningchecks
    • Conclusies

Ontwikkelingen volgen

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Dan kunt u het volgende doen:

  • Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review): de ontwikkelteams presenteren tweewekelijks hun werk aan elkaar. Als overheid, leverancier of geïnteresseerde in het open stelsel voor derden kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
  • Abonneer u op de nieuwsbrief: abonneer u op de nieuwsbrief IPLO Update DSO. Deze nieuwsbrief ontvangt u eens in de 2 weken met nieuws en actuele ontwikkelingen over het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsloket.
  • Volg de release-informatie: verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen.
  • Bekijk de bekende wensen: op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
  • Bekijk de resultaten van gebruikersonderzoeken: op de pagina Resultaten van gebruikersonderzoeken Omgevingsloket vindt u een overzicht per onderzoek.

Overzicht plannen dit kwartaal

In de overzichten hieronder vindt u alle ontwikkelingen in dit kwartaal. U kunt met de onderstaande links snel naar de plannen per onderdeel:

  • Plannen voor het Omgevingsloket
  • Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
  • Plannen voor verzoeken ontvangen
  • Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)
  • Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
  • Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
  • Overige plannen voor het DSO

Plannen voor het Omgevingsloket

In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder de plannen die te maken hebben met de onderdelen Verken uw idee, Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.

Plannen voor het Omgevingsloket
Ontwikkeling Doelgroep Omschrijving en resultaat
Helpcentrum:
vindbaarheid verbeteren(bouw)
Initiatiefnemers

De helpdesk ontving signalen dat gebruikers het icoon voor de helpinformatie niet goed vinden in het Omgevingsloket. Het icoon valt niet genoeg op of ze begrijpen niet dat ze daar helpinformatie vinden. Ook het Helpcentrum zelf is niet voor iedereen goed te vinden via de navigatie.

Dit kwartaal wordt verder gewerkt aan de vindbaarheid. Er wordt een link naar helpinformatie toegevoegd in het menu rechtsboven, naast de link 'Inloggen'.

Omgevingsloket:
gebruikersonderzoeken
Initiatiefnemers
Overheden

Om de gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket te verbeteren, worden regelmatig gebruikersonderzoeken gedaan. Ook dit kwartaal zijn weer verschillende gebruikersonderzoeken gepland. De onderzoekers van het DSO gaan dit kwartaal verder met de volgende onderzoeken:

  • Regels op de kaart: verkennend onderzoek naar regels op maat en informatieproducten
  • Informatiepagina werkzaamheden voor bedrijven: onderzoek naar het ontwerp en de toegang van de bedrijvenpagina.

Ook andere partijen doen gebruikersonderzoeken voor het Omgevingsloket, zoals het Rijk en gemeenten. Meer over gebruikersonderzoeken leest u op de pagina Resultaten gebruikersonderzoeken Omgevingsloket.

Omgevingsloket: zoekmachines koppelen aan Piwik
(bouw)
Ontwikkelaars en ontwerpers DSO-LV (UX teams)
Overheden

Dit kwartaal wordt verder gewerkt aan het maken van een koppeling tussen de meestgebruikte zoekmachine(s) en Piwik. Piwik is een webanalyseplatform waarmee het bezoekgedrag op een website gevolgd en geanalyseerd kan worden.

Zo krijgen ontwikkelteams een beter beeld van zoekopdrachten die worden ingevuld in zoekmachines. En kunnen ze beter verbanden leggen tussen bijvoorbeeld gezochte werkzaamheden en aangeboden en geselecteerde werkzaamheden.

Plannen voor Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat

Plannen voor Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat

Ontwikkeling

Doelgroep

Omschrijving en resultaat

Vergunningcheck:
verbeteren zoeken naar werkzaamheden (bouw)
Initiatiefnemers

Vorig jaar zijn onderzoeken uitgevoerd om de gebruikersvriendelijkheid van de Vergunningcheck te verbeteren. De afgelopen kwartalen is gewerkt aan verbeteringen voor het zoeken naar werkzaamheden. Die verbeteringen zijn begin dit kwartaal beschikbaar.

Meer over deze veranderingen leest u in het bericht Zoeken naar werkzaamheden in Omgevingsloket makkelijker vanaf 15 juli 2025.

Meer over het gebruikersonderzoek naar werkzaamheden vindt u op de pagina Gebruikersonderzoek naar werkzaamheden in het Omgevingsloket (september 2024)

Vergunningcheck:
informatiepagina's voor meest gekozen werkzaamheden
(bouw)
Initiatiefnemers
Overheden

De ontwikkelteams zijn vorig kwartaal gestart
met de bouw van informatiepagina’s bij de Vergunningcheck. Ze ronden deze werkzaamheden dit kwartaal af.

Het gaat om pagina's bij de 6 meest gekozen werkzaamheden in en om het huis. Initiatiefnemers vinden deze werkzaamheden via de homepage van het Omgevingsloket:

  1. Schuur bouwen/verbouwen
  2. Dakkapel plaatsen, vervangen of veranderen
  3. Airco plaatsen
  4. Aanbouw, uitbouw of bijgebouw bouwen of vervangen
  5. Zonnepanelen of zonneboiler plaatsen of vervangen
  6. Carport plaatsen

Initiatiefnemers die nu via de homepage van het Omgevingsloket direct een werkzaamheid selecteren, beginnen daarna meteen met de Vergunningcheck. Ze zien dan niet eerst hun gekozen werkzaamheid.

Met de nieuwe informatiepagina’s krijgen bezoekers eerst meer informatie over de gekozen werkzaamheid. Zo krijgen ze meer zekerheid of ze de juiste werkzaamheid hebben gekozen voor ze doorgaan met de Vergunningcheck.

Het doel is dat initiatiefnemers de nieuwe informatiepagina’s ook vinden als ze zoeken naar informatie over deze werkzaamheden. En dat overheden naar deze informatie kunnen linken vanaf hun eigen website.

Vergunningcheck: overzichtspagina 'Andere werkzaamheden' en pagina voor bedrijven
(analyse en ontwerp)
Initiatiefnemers

Op de homepage van het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers naast de 5 meest gekozen werkzaamheden ook kiezen voor 'andere werkzaamheden'.

Vorig kwartaal zijn ontwerpers gestart met een analyse voor een overzichtspagina voor de andere werkzaamheden. Dit moet initiatiefnemers helpen om ook op een andere manier te zoeken in de werkzaamheden, bijvoorbeeld op thema of op doelgroep. Bijvoorbeeld voor de doelgroep MKB-bedrijven.

Dit kwartaal gaan de ontwerpers verder met de analyse en het ontwerp. En worden het ontwerp en de toegang van de pagina voor bedrijven getest via een gebruikersonderzoek. Hiermee kan het ontwikkelteam volgend kwartaal verder met de ontwikkeling.

Aanvragen: keuzemogelijkheid voor vestigingsnummer
(analyse)
Initiatiefnemers
Overheden

Bedrijven kunnen meerdere vestigingen hebben. De wens is om bij een aanvraag een specifieke vestiging te kunnen opgeven. Want een hoofdvestiging kan bijvoorbeeld ook een aanvraag doen voor een andere vestiging.

Door het vestigingsnummer zelf te kiezen, worden de juiste adresgegevens automatisch ingevuld. Dit is voor bedrijven en voor overheden efficiënter en duidelijker.

Dit kwartaal start het ontwikkelteam met een analyse om dit probleem op te lossen.

Plannen voor Regels op de kaart

Plannen voor Regels op de kaart
Ontwikkeling Doelgroep Omschrijving en resultaat
Herontwerp kennisgeving BOPA
(analyse en start bouw)
Gebruikers van Regels op de kaart
Overheden

De huidige oplossing voor het ondersteunen van de kennisgeving voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) werkt niet optimaal.

Dit kwartaal gaan ontwikkelteams verder met de analyse om dit te verbeteren. Ook starten ze met een aantal technische veranderingen voor het beheer en de ontwikkeling van deze functionaliteit. Dit heeft ook verband met de wens om omgevingsvergunningen te laten zien.

Hulp voor nieuwe bezoekers
doorontwikkelen
(bouw)

Gebruikers van Regels op de kaart
Overheden

Vorig kwartaal hebben ontwikkelteams 7 pop-upteksten met tips ontwikkeld om nieuwe gebruikers te wijzen op de belangrijkste onderdelen. Deze teksten zijn al te zien in het loket. Dit kwartaal worden deze teksten verder verbeterd.
Informatieproducten tonen
(ontwerp)
Gebruikers van Regels op de kaart
Overheden

Dit kwartaal werken de ontwikkelteams verder aan het ontwerp voor het tonen van informatieproducten bij Regels op de kaart op basis van gebruikersonderzoek.

Besluitversie besluit: informatie over besluit tonen
(analyse en ontwerp)
Gebruikers van Regels op de kaart
Overheden

Dit kwartaal werken diverse ontwikkelteams aan het tonen van een proefversie in Regels op de kaart.

In een besluitversie is een wijzigingsbesluit te zien als wijzigingen in de geldende versie van een omgevingsdocument (de consolidatieversie).

Omgevingsvergunning: zichtbaar in het DSO en bij Regels op de kaart
(analyse)
Gebruikers van Regels op de kaart
Overheden

De wens is om verleende vergunningen ook te delen via het DSO. Bijvoorbeeld om deze te tonen bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Maar ook voor het opbouwen van een vergunningenregister, voor een altijd actuele digitale vergunning.

Vorig jaar is een verkenning gestart door ontwikkelteams van het DSO, samen met gemeenten, provincies en andere partners. Dit kwartaal wordt hier verder aan gewerkt.

Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren

Overheden publiceren omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder meer nieuwe versies van de standaarden.

Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Ontwikkeling Doelgroep Omschrijving en resultaat
Standaarden: publicatie Annotatierichtlijn Overheden
Leveranciers

Aan het begin van dit kwartaal heeft Geonovum de Annotatierichtlijn opgeleverd. Deze richtlijn gaat over het annoteren van omgevingsdocumenten met artikelstructuur. En legt uit hoe overheden omgevingsdocumenten het beste kunnen annoteren, zodat deze toegankelijk, bruikbaar en juridisch betrouwbaar zijn in alle onderdelen van het Omgevingsloket.

Ook gaan ze verder met het verwerken van feedback in versie 1.1. En worden voorbereidingen gedaan voor een nieuwe annotatierichtlijn voor omgevingsvisies en programma’s.

U vindt de Annotatierichtlijn op de website Wegwijzer TPOD.

Standaarden: nieuwe versie STOP en IMOW
(ontwikkeling)
Overheden
Leveranciers

De nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP 1.4) en het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW 3.1) zijn vorig kwartaal gepubliceerd. Teams werken al aan de voorbereidingen voor de implementatie van deze standaarden. Dit kwartaal voeren ontwikkelteams en leveranciers voorbereidende werkzaamheden uit om de implementatie mogelijk te maken. De nieuwe versies van de standaarden bieden meer consolidatiescenario’s en aanvullende mechanismen, zoals gelijktijdige besluitvorming, een inhaalbesluit en het verwerken van een besluit van een rechter. Er wordt parallel gewerkt aan de 1.5 versie van de STOP standaard. Deze versie is tot medio september in consultatie.

Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties) de documentatie van de standaard publiceert.

Standaarden: GIO-mutatie kunnen aanleveren en verwerken
(ontwikkeling)
Overheden
Leveranciers

Op dit moment kunnen overheden bij een wijziging in wet- en regelgeving een geografisch informatieobject (GIO) alleen in het geheel vervangen. Overheden hebben de wens om een GIO ook te kunnen wijzigen.

Dit kwartaal rond het ontwikkelteam de aanpassingen aan STOP 1.5 af. Dit loopt nog door na vorig kwartaal.

Publiceren van plannen: verwerken verordeningen met grotere geo-bestanden
(bouw)
Overheden
Leveranciers
Gebruikers Regels op de kaart

De geo-bestanden van een aantal waterschappen passen niet altijd even goed in het DSO. Andere overheden kunnen hier ook mee te maken krijgen.

Afgelopen kwartalen is door het ontwikkelteam onderzocht hoe grote omgevingsdocumenten beter in het DSO kunnen worden gebruikt. En zijn mogelijke oplossingen getest.

Daar zijn een aantal verbeterpunten voor de landelijke voorziening van het DSO uitgekomen. Daar maken de ontwikkelteams dit kwartaal een start mee.

Ook zijn er een aantal aanbevelingen voor overheden. Die worden onder andere besproken met overheden en leveranciers en verwerkt in een herziene versie van het document Notitie Werkwijze geo en locaties in omgevingsdocumenten.

Standaarden: aanvullen waardelijst Thema (publicatie) Overheden
Leveranciers
Afgelopen kwartalen is een analyse gedaan om de waardenlijst Thema aan te vullen. Dit naar aanleiding van verzoeken voor aanpassingen en aanvullingen vanuit verschillende partijen. Begin dit kwartaal wordt de nieuwe opzet van de waardelijst gepubliceerd. De nieuwe versie is dan ook te zien in de Stelselcatalogus Omgevingswet.
Met de nieuwe versie kunnen overheden beter thema’s toekennen aan hun regels en teksten. En zijn regels op thema beter te vinden bij Regels op de kaart.
LVBB: robuuster en stabieler maken
(bouw)
Overheden
Leveranciers

Dit kwartaal werken ontwikkelteams verder aan het stabiliseren en robuuster maken van de LVBB.

Dit zorgt ervoor dat het bekendmakingsproces vlotter en sneller zal gaan.

Plannen voor verzoeken ontvangen

Overheden ontvangen vergunningaanvragen, meldingen en informatie uit het Omgevingsloket. Dit worden verzoeken genoemd.

Plannen voor verzoeken ontvangen
Ontwikkeling Doelgroep Omschrijving en resultaat
Vergunningcheck: aanpassen contactgegevens Overheden

Vorig kwartaal hebben de ontwikkelteam gewerkt aan het toevoegen van de contactgegevens van gemeenten en waterschappen in de Vergunningcheck. Vanaf juni 2025 zijn de contactgegevens zichtbaar in het resultaat en de pdf van de Vergunningcheck. Initiatiefnemers zien dan bijvoorbeeld een telefoonnummer, e-mailadres en/of een link naar de website of een specifieke webpagina.

Niet alle gemeenten hadden contactgegevens aangeleverd en een aantal willen de gegevens willen wijzigen. Daarom werken de ontwikkelteams dit kwartaal aan het aanpassen van de contactgegevens. Hiervoor kunnen overheden tot 11 augustus 2025 de nieuwe en gewijzigde gegevens doorgeven.

Meer hierover leest u in het bericht Contactgegevens overheden zichtbaar in resultaat Vergunningcheck.

Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)

Overheden gebruiken de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) als ze samenwerken met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.

Plannen voor de Samenwerkfunctionaliteit

Ontwikkeling

Doelgroep

Omschrijving en resultaat

Toekomst webportaal SWF
(analyse)
Overheden
Leveranciers

Voor overheden zonder zaak- of vergunningensysteem is een webportaal voor de SWF ontwikkeld. Dit is vooral bedoeld voor organisaties die incidenteel samenwerken met ketenpartners. En is ontwikkeld als een tijdelijke oplossing.

Dit kwartaal worden voorbereidingen gedaan om een besluit te nemen over de toekomst van het webportaal. Hiervoor is vorig kwartaal een analyse gedaan naar het gebruik.

In een volgend kwartaal wordt hier een besluit over genomen. Dan is het voor overheden en marktpartijen duidelijk of en wanneer het webportaal stopt. En of ze moeten overstappen naar een alternatief.

Berichtenverkeer: verzoek-xml zonder vertrouwelijke informatie
(bouw)
Overheden
Leveranciers

Samenwerkpartners die geen verwerkersovereenkomst hebben, willen een verzoek-xml kunnen delen zonder persoonsgegevens. Hierdoor wordt de administratieve last verlicht.

Vorig kwartaal zijn de ontwikkelteams gestart met de bouw. Hier werken ze dit kwartaal aan verder.

Berichtenverkeer: samenwerken met samenwerkingsverband
(analyse)
Overheden
Leveranciers

Veel gemeenten werken samen in een samenwerkingsverband van bijvoorbeeld 2 of 3 gemeenten. Er is dan 1 zaak- en/of vergunningensysteem, voor de aanvragen van alle gemeenten. Hierin is duidelijk te zien oor welke gemeente een aanvraag is.

Bij een samenwerking via de SWF met een gemeente van een samenwerkingsverband zijn er soms problemen. Actieverzoeken gaan bijvoorbeeld soms naar de gemeente zelf, in plaats van het samenwerkingsverband. Dit kwartaal start het ontwikkelteam met een analyse van een mogelijke oplossing.

Berichtenverkeer: op basis van pushmeldingen
(analyse)
Overheden
Leveranciers

Overheden moeten nu meldingen, berichten en gegevens zelf ophalen na een actie van een samenwerkpartner. Ze krijgen daar nu notificatieberichten voor, waarna ze informatie kunnen ophalen.

Leveranciers willen deze gegevens liever direct ontvangen, zonder dat ze dit zelf moeten ophalen. Voor afhandelaars betekent dat zij sneller actieverzoeken krijgen. Vorig kwartaal is het ontwikkelteam gestart met een analyse. Hiervoor hebben ze onder andere gesproken met leveranciers. Dit kwartaal gaan ze daarmee verder.

Samenwerkingen: Logging aanpassen voor archivering
(analyse)
Overheden
Leveranciers
Overheden moeten voldoen aan de Archiefwet. Daarvoor is ook een goede logging bij samenwerkingen met de SWF nodig. Bijvoorbeeld om te kunnen reproduceren welke stappen zijn gedaan in een dossier.
De logging van de SWF is nu nog niet voldoende. Dit kwartaal gaan de ontwikkelteams verder met de analyse welke aanpassingen nodig zijn. Hier is de afgelopen kwartalen ook aan gewerkt.
Samenwerkingen: product uit PDC kiezen bij actieverzoek
(analyse)
Overheden
Leveranciers

Overheden hebben de wens om een product te kunnen kiezen uit de Producten- en dienstencatalogus (PDC) als ze een actieverzoek maken met de SWF.

Dit kwartaal wordt samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) onderzocht wat hiervoor nodig is.

Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren

Overheden vertalen hun juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.

Plannen voor toepasbare regels
Ontwikkeling Doelgroep Omschrijving en resultaat

Standaard: publicatie versie STTR 3.0

(publicatie en bouw)
Overheden
Leveranciers

Begin dit kwartaal komt versie 3.0 van de Standaard toepasbare regels (STTR) beschikbaar. De standaard wordt dan ook ondersteund in het DSO.

Deze nieuwe versie is onder andere nodig om vragen vooraf in te vullen vanuit registers, bijvoorbeeld voor beschermde diersoorten (BeSI) en monumenten.

Ook zijn in de nieuwe versie technische controles (validaties) verbeterd wanneer overheden toepasbare regels aanleveren.

Nieuwe versie toepasbare regels: antwoorden verdwijnen niet meer
(bouw)
Initiatiefnemers
Overheden
Leveranciers

Als overheden nieuwe versies van toepasbare regels aanleveren, krijgen de bestanden een nieuw kenmerk. Initiatiefnemers die verder gaan met een eerder ingevuld formulier moeten dan hun antwoorden opnieuw invullen. Dit is niet gebruikersvriendelijk.

Het ontwikkelteam is vorig kwartaal begonnen met de bouw van een oplossing en levert dat dit kwartaal op.

Aansluitpunten: diverse verbeteringen
(bouw)
Initiatiefnemers
Overheden
Leveranciers

Met aansluitpunten kunnen overheden toepasbare regels voor maatwerkregels toevoegen aan bijvoorbeeld de toepasbare regels van het Rijk. Bijvoorbeeld voor de Vergunningcheck of voor indieningsvereisten.

Overheden ervaren nu moeilijkheden met de manier waarop aansluitpunten werken. Ze kunnen bijvoorbeeld geen toelichting toevoegen bij de conclusie in de Vergunningcheck. Ook kunnen ze geen conclusie toevoegen aan de toepasbare regels voor de Vergunningcheck.

De huidige techniek voor toepasbare regels kan dit nu niet goed ondersteunen. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan een oplossing voor deze problemen.

Meer over aansluitpunten vindt u op de pagina Aansluiten op toepasbare regels van het Rijk met een aansluitpunt.

Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet

Overheden gebruiken de Stelselcatalogus Omgevingswet als online naslagwerk voor begrippen met bijbehorende definities, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten over de Omgevingswet.

Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
Ontwikkeling Doelgroep Omschrijving en resultaat
Informatie kruismatrix opnemen in Stelselcatalogus Omgevingswet
(analyse)
Overheden

Bij het werken met het DSO hebben overheden informatie nodig over de beschikbare informatie en instellingen in het DSO. Hiervoor kunnen ze nu de kruismatrix gebruiken.

Ontwikkelteams onderzoeken dit kwartaal of een deel van de informatie in deze overzichten ook gepresenteerd kan worden in de Stelselcatalogus Omgevingswet.

Overige plannen voor het DSO

Overige plannen voor het DSO
Ontwikkeling Doelgroep Omschrijving en resultaat
Testomgeving voor leveranciers (LTO)
(ondersteuning)
Leveranciers De infrastructuur voor de testomgeving voor leveranciers is opgeleverd. Dit kwartaal is er ook ondersteuning gepland voor leveranciers om aan te sluiten op de omgeving.
API’s:
nieuwe versie API omgevingsinformatie opvragen beschikbaar maken voor open stelsel voor derden
(bouw)
Overheden
Leveranciers
Ontwikkelaars (open stelsel)

Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan het beschikbaar stellen van een nieuwe versie van een API voor het opvragen van omgevingsinformatie.

De nieuwe versie van de API geeft snel een overzicht van alle documenten op een locatie.

Er wordt dit kwartaal verder gewerkt aan de API zodat het te gebruiken is voor het open stelsel van derden. Volgend kwartaal wordt de documentatie bijgewerkt.

Datasets: verkenning voor EU-verordening
(analyse)
Overheden
Leveranciers

De Europese verordening High Value Datalijst (HVD) legt verplichtingen op aan overheden bij het publiceren van data via API’s en bulk download. Deze gelden ook voor 2 datasets in het DSO: Ozon en Informatiehuis Ruimte (IHR).

Dit kwartaal wordt verder verkend wat er nodig is om te voldoen aan de eisen van deze verordening.

API's: nieuwe versie API Ruimtelijke plannen opvragen
(analyse)
Leveranciers
Ontwikkelaars (open stelsel)

Voor de API Ruimtelijke plannen opvragen maakt het team dit kwartaal een plan voor een nieuwe versie, versie 5.

Ze onderzoeken onder andere welke wensen en mogelijke veranderingen nog actueel zijn en welke endpoints wegkunnen.

API's: gebruiken API’s open stelsel
(ondersteuning)

Leveranciers Ontwikkelaars (open stelsel)

Dit kwartaal wordt verder gewerkt aan wat gebruikers uit de zakelijke markt nodig hebben voor ze de API's van het DSO willen gebruiken. En bieden de ontwikkelteams ondersteuning hierbij.

Meer informatie

  • Van wens naar verandering in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
  • Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.


delen

  • Delen op LinkedIn

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • IPLO op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO