Wensen voor ontwikkeling van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Als overheid, leverancier of initiatiefnemer gebruikt u het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). U kunt wensen en feedback voor het DSO indienen bij het Informatiepunt Leefomgeving. Deze ingediende wensen en verbeterpunten worden goed bekeken, geanalyseerd en beoordeeld door de beheerders van het DSO. Op basis daarvan wordt een wens of verbeterpunt wel of niet gerealiseerd.
Wensen indienen en statussen
Niet alle ingediende wensen worden op deze pagina weergegeven. Alleen de wensen die het meest worden ingediend ziet u in het overzicht op deze pagina. Ook ziet u welke status ze hebben. De pagina wordt maandelijks bijgewerkt. U kunt wensen en feedback voor het DSO indienen bij het Informatiepunt Leefomgeving.
Beoordelen van wensen
Het Informatiepunt Leefomgeving dient uw wens in bij de beheerders van het DSO. Vervolgens beoordelen de beheerders van het DSO uw wens. Na de beoordeling van uw wens, krijgt u bericht van het Informatiepunt Leefomgeving of uw wens wordt uitgevoerd of afgewezen. Soms wordt een wens niet direct uitgevoerd of afgewezen, maar wordt er bijgehouden of de wens vaker voorkomt. U ontvangt dan geen bericht over uw wens tot de status verandert. Als u in de tussentijd benieuwd bent naar de status van uw wens of een andere wens op de lijst, dan kunt u deze opvragen bij het Informatiepunt Leefomgeving.
Statussen
Wij gebruiken de volgende statussen:
- ingediend
- realiseren, gepland
- realiseren, nog niet gepland
- afgewezen, omdat…
Na beoordeling van een wens is het niet altijd duidelijk wanneer of in welke volgorde de ontwikkelteams van het DSO deze wensen gaan uitvoeren. Daarom krijgen deze wensen de status 'realiseren, nog niet gepland'. Wensen die gerealiseerd zijn vindt u op de pagina Gerealiseerde wensen voor ontwikkeling van het DSO.
Overzicht wensen
De eerder ingediende wensen en verbeterpunten gaan onder andere over de volgende onderdelen van het DSO:
- Omgevingsloket
- Omgevingsdocumenten maken, veranderen en publiceren
- Samenwerkfunctionaliteit
- Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
- Toepasbare regels maken en aanleveren
- Stelselcatalogus Omgevingswet
Wensen voor het Omgevingsloket
Het Omgevingsloket is de centrale plek waar digitale informatie over de leefomgeving onder de Omgevingswet samenkomt. Hieronder vindt u in de ingediende wensen die te maken hebben met de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen, Maatregelen op maat, Mijn Omgevingsloket en Regels op de kaart.
Wensen voor het onderdeel Vergunningcheck van het Omgevingsloket
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Meer inzicht in het gebruik van de Vergunningcheck | Overheden |
Overheden willen meer inzicht in het gebruik van de Vergunningcheck. Bijvoorbeeld de meest gekozen werkzaamheden, bij welke vraag een initiatiefnemer afhaakt en of men daadwerkelijk verder gaat in het onderdeel Aanvragen. Dit willen ze graag in een overzicht kunnen zien om verbeteringen in de toepasbare regels te kunnen doen. Op dit moment zijn er geen statistieken over beschikbaar. |
Ingediend |
Tijdens het tekenen van een gebied in de Vergunningcheck en Aanvragen, geen foutmelding krijgen wanneer lijnen elkaar kruisen. | Initiatiefnemers, bedrijven |
Initiatiefnemers en bedrijven willen dat het mogelijk is om, tijdens het tekenen van een gebied, kruisende lijnen te kunnen tekenen zonder een foutmelding te krijgen. Soms kruisen de lijnen tijdens het tekenen van een gebied, maar uiteindelijk, wanneer het hele gebied is ingetekend niet meer. Op dit moment krijgen initiatiefnemers meteen een foutmelding wanneer lijnen elkaar kruizen en is het niet mogelijk om verder te gaan met tekenen van een gebied. |
Realiseren, nog niet gepland |
Melding ‘Neem contact op met’ veranderen bij conclusie toestemmingsvrij | Overheden, initiatiefnemers |
Overheden willen dat de melding ‘Neem contact op met’ wordt veranderd, als ze de conclusie toestemmingsvrij gebruiken. |
Ingediend Ontwikkelaars van het Omgevingsloket onderzoeken meerdere mogelijke oplossingen. Om te bepalen welke oplossing het beste past voor initiatiefnemers en overheden, verzamelen ze gebruikersinformatie. Hiervoor monitoren ze vanaf 1 januari 2024 de resultaten van de Vergunningcheck. Op basis van deze informatie bepalen ze welke oplossing het beste past voor alle betrokkenen. |
Als er geen vragenlijsten beschikbaar zijn voor de gekozen werkzaamheid, moet de conclusie van de Vergunningcheck verwijzen naar Regels op de kaart | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers moeten in de conclusie van de Vergunningcheck worden verwezen naar Regels op de kaart als er geen vragenlijsten beschikbaar zijn voor de gekozen werkzaamheid. In Regels op de kaart kunnen initiatiefnemers zelf zien welke regels er gelden. Op dit moment lezen initiatiefnemers alleen dat ze contact moeten opnemen met hun gemeente. |
Ingediend |
Vragen niet tonen van een lager bevoegd gezag in de Vergunningcheck bij een verbod van een hoger bevoegd gezag | Overheden |
Overheden willen dat vragen van een lager bevoegd gezag wegvallen wanneer er voor dezelfde werkzaamheid al vragen zijn beantwoord die leiden tot een verbod van een hogere overheid. Op dit moment worden de vragen en conclusies van beide overheden getoond. |
Ingediend |
Bij de resultaten contactgegevens van het bevoegd gezag of de omgevingsdienst vermelden | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers willen in de conclusie van de Vergunningcheck zien met welk bevoegd gezag of omgevingsdienst ze contact moeten opnemen. Daar moeten de contactgegevens bij staan. Op dit moment wordt er alleen verwezen naar de gemeente, zonder contactgegevens. |
Realiseren, nog niet gepland |
Bevoegd gezag in Vergunningcheck | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers willen in de conclusie van de Vergunningcheck kunnen zien bij welk bevoegd gezag (welke gemeente, waterschap of provincie) ze een vergunning moeten aanvragen. Op dit moment is dat niet te zien. |
Afgewezen, omdat deze informatie pas getoond kan worden in het onderdeel Aanvragen. |
Mogelijkheid tot wissen Vergunningcheck | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers willen de mogelijkheid om de ingevulde antwoorden in de Vergunningcheck te wissen en opnieuw te kunnen invullen. Op dit moment is dit niet mogelijk. |
Afgewezen |
Wensen voor het onderdeel Aanvragen en melden van het Omgevingsloket
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Meer inzicht in het gebruik van het onderdeel Aanvragen | Overheden |
Overheden willen meer inzicht in het gebruik van het onderdeel Aanvragen. Bijvoorbeeld de meest gekozen activiteiten en of er daadwerkelijk een vergunning wordt aangevraagd. Dit willen ze graag in een overzicht kunnen zien om verbeteringen te kunnen doen. Op dit moment zijn er geen statistieken over beschikbaar. |
Ingediend |
1 document toevoegen en toewijzen aan meerdere bijlagevragen | Bedrijven |
Bedrijven willen graag in stap 5 Documenten, 1 document toevoegen. En aangeven voor welke bijlagevragen het document informatie heeft. Op dit moment voegen bedrijven hetzelfde document meerdere keren toe aan verschillende bijlagevragen. |
Ingediend |
Voor ingevulde gegevens niet kunnen aanpassen in stap 6 | Overheden | Overheden willen dat initiatiefnemers de vooringevulde gegevens in stap 6 niet meer kunnen aanpassen. Op dit moment is het wel mogelijk om deze gegevens aan te passen. De voor ingevulde gegevens blijven wel zichtbaar voor het bevoegd gezag in het XML-bestand. Het is nu aan het bevoegd gezag om te beoordelen of aanpassingen in de vooringevulde gegevens terecht zijn. |
Ingediend |
Als gemachtigde ook bericht ontvangen na indienen verzoek | Bedrijven | Bedrijven willen graag een bericht ontvangen op het moment dat zij als gemachtigde partij een verzoek indienen.
Op dit moment krijgt alleen de initiatiefnemer een bericht. |
Ingediend |
Pdf genereren in alle stappen | Bedrijven |
Bedrijven willen dat er de mogelijkheid komt om in alle stappen van het aanvraagproces een pdf-uitdraai te kunnen maken van de aanvraag in voorbereiding. Op dit moment kan een pdf alleen worden gemaakt in stap 7. Daaraan wordt vooraf gevalideerd of de verplichte vragen beantwoord zijn. |
Ingediend |
Toevoegen EML-extensie als toegestane bijlage | Overheden |
Overheden willen dat e-mails ook toegevoegd kunnen worden als bijlage aan een vergunningaanvraag. Op dit moment is dit niet mogelijk. |
Ingediend |
Voorkomen dat een melding of informatieplicht te vroeg wordt ingediend | Overheden |
Overheden willen dat initiatiefnemers niet per ongeluk een melding of informatieplicht te vroeg indienen, tegelijkertijd met de vergunningaanvraag. Terwijl de melding of informatieplicht pas later ingediend moet worden. Op dit moment worden alle activiteiten automatisch klaar gezet om in te dienen in stap 7 van Aanvragen. |
Ingediend |
Aanvullen conceptverzoek | Overheden, Initiatiefnemers |
Overheden willen dat er een mogelijkheid komt voor initiatiefnemers om een ingediend conceptverzoek aan te vullen. Het oorspronkelijke doel van een conceptverzoek is om het bevoegd gezag, voor de definitieve indiening, mee te laten kijken of het verzoek compleet is en er juiste informatie is gegeven. De definitie van het concept verzoek omvat nu ook het vooroverleg. Daarmee is het wenselijk dat initiatiefnemers bij een concept verzoek een aanvulling kunt indienen. Op dit moment kan een conceptverzoek niet worden aangevuld. |
Ingediend |
Werking van de functie machtigen verduidelijken | Bedrijven, overheden |
Bedrijven willen dat bij het proces van machtigen, het duidelijker wordt welke rol (initiatiefnemer, gemachtigde) in welke situatie wordt gekozen. En van welke partij contactgegevens ingevuld moet worden in stap 6 van Aanvragen. Op dit moment wordt niet altijd de juiste rol gekozen. |
Ingediend |
Verplicht maken e-mailadres en telefoonnummer bij contactgegevens | Overheden |
Overheden willen graag dat initiatiefnemers verplicht hun e-mailadres en telefoonnummer moeten invullen in stap 6. Uw gegevens bij het indienen van een aanvraag, melding of informatieplicht. Op dit moment is dit niet verplicht en kunnen overheden niet gemakkelijk contact opnemen met de initiatiefnemer als deze vergeet het e-mailadres of telefoonnummer in te vullen. |
Ingediend. Op dit moment onderzoeken de beheerders van het DSO de mogelijkheden om of en hoe de velden e-mailadres en/of telefoonnummer verplicht gemaakt kunnen worden. Vanaf 8 maart is een vaste toelichting toegevoegd aan de velden e-mailadres en telefoonnummer. Lees meer in het nieuwsbericht Begin maart veranderingen in algemene set indieningsvereisten. Als extra verbetering is er sinds de release van vrijdag 17 mei een pop-up te zien als de velden van de contactgegevens leeg zijn. De initiatiefnemer laat niet meer per ongeluk velden leeg. Overheden ontvangen vaker contactgegevens. |
Waarschuwing tonen als naast meldingsplicht ook informatieplicht geldt | Overheden, initiatiefnemers, bedrijven |
Overheden willen dat er een waarschuwing wordt getoond wanneer er gekozen is voor een activiteit waar zowel een meldingsplicht als een informatieplicht voor geldt. Op dit moment is hier geen waarschuwing er voor. |
Ingediend |
Meerdere locaties opgeven in één verzoek | Bedrijven, overheden |
Bedrijven en overheden willen graag meerdere locaties in een gebied kunnen opgeven in 1 verzoek. Op dit moment kan er 1 locatie worden opgeven in een verzoek. |
Ingediend |
Optie factuuradres | Bedrijven, initiatiefnemers |
Bedrijven en initiatiefnemers willen graag een factuuradres kunnen toevoegen in stap 6 contactgegevens. Op dit moment is het niet mogelijk om een factuuradres toe te voegen. |
Ingediend |
Extra toelichting toevoegen bij conceptverzoek | Overheden |
Overheden willen graag zelf extra toelichting kunnen toevoegen bij de optie conceptverzoek (voorheen Omgevingsoverleg). Op dit moment is dit niet mogelijk. |
Ingediend |
Antwoorden Vergunningcheck meenemen naar aanvraag | Overheden, initiatiefnemers |
Overheden willen dat antwoorden die in de Vergunningcheck zijn gegeven, worden meegenomen naar soortgelijke vragen in de aanvraag. Op dit moment worden antwoorden uit de Vergunningcheck niet meegenomen naar aanvragen. |
Ingediend |
Participatievragen | Overheden |
Overheden willen dat participatievragen eerder te zien zijn en dat ze niet verplicht zijn. De wens is dat de participatievragen niet meer bij stap 7 staan, maar bij stappen 2 tot en met 5. Overheden willen zelf kunnen bepalen waar ze precies staan. Op dit moment zijn de participatievragen onderdeel van de algemene set. Daarom zijn ze pas te zien bij stap 7 van de aanvraag. Nu kunnen overheden dat niet veranderen. |
Ingediend |
Algemene set vragen participatie | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers willen bij een samengestelde vergunningaanvraag in één keer de vragen over participatie kunnen beantwoorden. Het gaat hierbij om aanvragen waarbij er zowel vergunningplichtige activiteiten naar de gemeente als naar het waterschap gaan. Op dit moment worden de participatievragen twee keer gesteld: één keer voor de wateractiviteiten en één keer voor de niet-wateractiviteiten. Dit is onlogisch, omdat initiatiefnemers nu twee keer dezelfde vragen moeten beantwoorden. |
Ingediend |
Keuze bestemming berichtgeving | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers moeten kunnen kiezen of berichten over een verzoek naar een gemachtigde gaan, naar de initiatiefnemer zelf, of allebei. Op dit moment kan de initiatiefnemer niet zelf kiezen wie de berichten krijgt. |
Realiseren, nog niet gepland |
Gebied meesturen in Omgevingsloket op andere manier | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers moeten een geo-gebied groter dan 1,5 km bestaande uit meerdere kavels kunnen aangeven. Op dit moment kunnen initiatiefnemers dit niet aangeven bij het invullen van de locatie, terwijl ze daar wel wat moeten invullen. |
Realiseren, nog niet gepland |
Register kwaliteitsborging gekoppeld aan vragenlijst | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers die onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor een melding bouwactiviteit (technisch) een kwaliteitsborger moeten kiezen, moeten deze kunnen selecteren uit het gekoppelde register kwaliteitsborging. Ook moeten zij naar dit register kunnen verwijzen in de vragenlijst. Op dit moment moet bij de melding bouwactiviteit (technisch) die onder de Wkb valt een kwaliteitsborger worden opgegeven. Die moet handmatig worden overgenomen uit het register kwaliteitsborging. |
Realiseren, nog niet gepland |
Koppeling met database erkenning van Bodem+ voor erkenningen milieubelastende activiteiten. | Initiatiefnemers |
Bij bepaalde milieubelastende activiteiten krijgen initiatiefnemers de vraag welke erkende bodemintermediair wordt ingeschakeld. In het zoekmenu met erkende bodemintermediairs op Erkenningen zoeken (Rijkswaterstaat) kunnen zij erkende bedrijven opzoeken. In het Omgevingsloket moet een koppeling met dit zoekmenu komen. Op dit moment beheert Rijkswaterstaat de database voor erkenningen, en moeten initiatiefnemers zelf zoeken naar de juiste erkenningen. |
Realiseren, nog niet gepland |
Keuze voor Omgevingsoverleg in eerdere stap | Overheden |
Overheden willen graag het omgevingsoverleg stimuleren zodat initiatiefnemers zo vroeg mogelijk naar het bevoegde gezag toe komen om initiatieven te bespreken. Voor een omgevingsoverleg zouden minder indieningsvereisten gelden als voor de aanvraag. Op dit moment is het alleen mogelijk voor de initiatiefnemer om een conceptverzoek in te dienen. |
Realiseren.
Naar verwachting kunnen initiatiefnemers eind 2024 naast het conceptverzoek de nieuwe optie 'Verken uw idee' gebruiken. Hiermee kunnen ze ook met beperkte informatie bij overheden toetsen of hun idee wenselijk en haalbaar is. De nieuwe optie 'Verken uw idee' is in november 2023 alvast geïntroduceerd in het Omgevingsloket. Met de tegel ‘Verken uw idee’ op de startpagina van het loket komen initiatiefnemers op een pagina met meer informatie over deze optie. |
Informatie over leges kunnen aanpassen | Overheden |
Overheden willen informatie over leges kunnen aanpassen naar de informatie die de overheidsinstantie daarvoor beschikbaar heeft, dus bijvoorbeeld een link naar een verordening of naar een pagina op de eigen website. Op dit moment krijgen initiatiefnemers een algemene melding te zien die aangeeft dat ze contact kunnen opnemen met de overheidsinstantie. |
Realiseren, nog niet gepland |
Bij het aanvullen van een aanvraag alleen documenten toevoegen |
Overheden |
Overheden willen graag dat initiatiefnemers, als zij een aanvulling doen op een aanvraag, alleen documenten kunnen toevoegen. Op dit moment kunnen initiatiefnemers bij het doen van een aanvulling ook antwoorden in de vragenlijsten veranderen of toevoegen. |
Afgewezen, omdat het ook mogelijk moet zijn om vragen te kunnen beantwoorden wanneer deze in eerste instantie niet ingevuld waren. |
Melding of informatieplicht aanvullen | Initiatiefnemers, Overheden |
Overheden willen dat er een mogelijkheid komt voor initiatiefnemers om een melding of informatieplicht aan te vullen. Op dit moment is dit niet mogelijk. |
Afgewezen. Vanuit juridisch oogpunt wordt een onjuiste of onvolledige melding niet gezien als melding. Hiermee wordt volgens de principes van zaakgericht werken de zaak ook direct afgehandeld. Het bevoegd gezag kan de initiatiefnemer altijd informeren over de onjuiste of onvolledige melding en aangeven hoe een juiste melding in te dienen. De initiatiefnemer moet dan opnieuw een juiste of volledige melding indienen. |
Toevoegen van een activiteit aan een ingediend verzoek |
Overheden |
Overheden willen dat een initiatiefnemer een activiteit kan toevoegen aan een ingediend verzoek door middel van aanvullen. Op dit moment is het niet mogelijk om een activiteit toe te voegen aan een ingediend verzoek. |
Afgewezen, omdat het toevoegen van een activiteit aan een ingediend verzoek de inhoud van het verzoek zo kan veranderen dat het de behandeling door het bevoegd gezag bemoeilijkt. De initiatiefnemer kan in plaats van een aanvulling een nieuw verzoek starten onder het aangemaakte project. In het nieuwe verzoek kiest de initiatiefnemer de nieuwe activiteit. Beide verzoeken zijn automatisch aan elkaar gerelateerd door het Project-ID. |
Koppeling berichtenbox voor bedrijven | Bedrijven, overheden |
Bedrijven en overheden willen dat de berichtenbox voor bedrijven nog voor de livegang van het DSO gekoppeld is, zodat zij via die weg communicatie kunnen ontvangen. Op dit moment is er geen koppeling voor bedrijven. |
Afgewezen. Het DSO zal aansluiten op de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) voorziening, wanneer deze gerealiseerd is. |
Participatievragen | Overheden |
Overheden willen dat participatievragen in 1 keer voor het hele project worden uitgevraagd. Op dit moment worden participatievragen per verzoek uitgevraagd. |
Afgewezen. Wanneer de initiatiefnemer ervoor kiest om verzoeken los aan te vragen, is participatie niet altijd op projectniveau geregeld. Bijvoorbeeld bij een project waar verschillende locaties aan zijn verbonden. |
Geen WKB gereedmelding kunnen indienen als er geen bouwmelding is | Overheden |
Overheden willen dat er geen gereedmelding mogelijk is zolang er geen bouwmelding is ingediend. Op dit moment kunnen de verschillende WKB-meldingen zelfstandig worden ingediend, hier is geen vastgestelde volgorde voor. |
Afgewezen. Omdat er veel tijd kan zitten tussen een bouwmelding en een gereedmelding kan het zijn dat de initiatiefnemer het project al heeft verwijderd, of dat deze automatisch is verwijderd in het DSO-LV. Als volgordelijkheid wordt geëist, dan betekent dit dat in die situatie een extra bouwmelding gedaan moet worden om de gereedmelding te kunnen doen. |
Filtering op bestuurslaag verwijderen | Overheden |
Overheden willen dat de filtering op bestuurslaag in stap 3 bij het kiezen van activiteiten, wordt verwijderd. Dit kan verwarring geven voor initiatiefnemers omdat ze niet weten welke keuze er hier gemaakt kan worden en wat er met de bestuurslaag wordt bedoeld. Op dit moment is het filter bedoeld om de activiteiten te kunnen kiezen van de bestuurslaag die de toepasbare regels bij deze activiteiten heeft opgesteld. Dit geeft geen aanwijzing welke bestuurslaag het bevoegd gezag is. |
Voorlopig afgewezen. Initiatiefnemers komen via de Vergunningcheck in het onderdeel Aanvragen terecht waar de activiteiten al zijn klaargezet. Een verdere filtering is dan niet meer nodig. Professionals starten vaak direct via het onderdeel Aanvragen een projectverzoek. Er wordt nog onderzocht of de verschillende filtermogelijkheden uitgebreid kunnen worden. Hierdoor kan de filtering op bestuurslaag aangepast worden |
Wensen voor het onderdeel Maatregelen op maat
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Conclusie Maatregelen op maat duidelijker tonen | Initiatiefnemers, overheden |
Initiatiefnemers willen in de conclusie de maatregelen die horen bij de gekozen werkzaamheden duidelijker kunnen zien. Op dit moment is het overzicht van maatregelen bij meer dan 1 gekozen werkzaamheid onduidelijk. En er is de kans dat men vergeet om door te klikken naar de overzichten met daarin alle maatregelen. |
Ingediend |
Antwoorden Vergunningcheck of Aanvragen meenemen naar Maatregelen op maat | Overheden, initiatiefnemers |
Overheden willen dat antwoorden die in de Vergunningcheck of in Aanvragen zijn gegeven, worden meegenomen naar soortgelijke vragen in Maatregelen op maat. Op dit moment worden antwoorden niet meegenomen naar Maatregelen op maat. |
Ingediend |
Wensen voor het onderdeel Mijn Omgevingsloket
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Verzendbewijs ontvangen | Initiatiefnemers, gemachtigden |
Initiatiefnemers of gemachtigde partijen willen een e-mail met een verzendbewijs ontvangen als zij een aanvraag, melding of informatieplicht in het Omgevingsloket hebben ingediend. Op dit moment zien alle initiatiefnemers een bevestiging op hun scherm. Daarnaast krijgen alleen initiatiefnemers die met DigiD zijn ingelogd een verzendbewijs in de Berichtenbox van MijnOverheid. Een verzendbewijs is geen officiële ontvangstbevestiging. De officiële ontvangstbevestiging wordt verstuurd door het bevoegd gezag. |
Ingediend |
Project kopiëren | Initiatiefnemers, gemachtigden |
Initiatiefnemers of gemachtigde partijen willen graag de mogelijkheid krijgen om een project te kunnen kopiëren. Op dit moment is dit niet mogelijk. |
Ingediend |
E-mail ontvangen na invullen activatiecode | Initiatiefnemers, gemachtigden |
Initiatiefnemers of gemachtigde partijen willen graag een e-mail ontvangen als een deelnemer de activatiecode heeft gebruikt in een project. Met deze bevestiging is het direct duidelijk dat er verder kan worden gewerkt in het project. Op dit moment wordt er geen bevestiging gestuurd en moet een initiatiefnemer of gemachtigde zelf regelmatig in het project controleren of de activatiecode is gebruikt. |
Ingediend |
Filteren van verzoeknummers | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers met meerdere ingediende verzoeken willen kunnen filteren op verzoeknummer. Zij willen een functie waardoor het verzoeknummer direct zichtbaar is en gefilterd kan worden. Op dit moment moet er per project gekeken worden naar elk verzoeknummer. |
Ingediend |
Meer informatie tonen in het overzicht van projecten | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers willen meer informatie in het overzicht in Mijn Omgevingsloket. Zoals het kenmerk van het project en het aantal verzoeken die in het project zijn ingediend. Hiermee kunnen initiatiefnemers de projecten beter van elkaar onderscheiden. Op dit moment staat deze informatie nog niet in het overzicht van projecten. |
Realiseren, nog niet gepland |
Contactgegevens bevoegd gezag weergeven bij Vergunningcheck en Aanvragen. | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers willen in contact kunnen komen met het bevoegd gezag als er inhoudelijke vragen zijn tijdens de Vergunningcheck of bij een aanvraag opstellen. Daarom willen initiatiefnemers een directe link naar de contactpagina van het bevoegd gezag. Op dit moment bestaat deze mogelijkheid er niet. |
Realiseren, nog niet gepland |
Eenvoudiger nieuwe activiteit toevoegen aan project | Initiatiefnemers |
De werkwijze om een activiteit toe te voegen aan een lopend project lijkt onlogisch. De wens is om in Mijn Omgevingsloket in het lopende project een nieuw tabblad "Activiteit toevoegen" te maken. Op dit moment gaan initiatiefnemers binnen het project naar de tab "Voorbereiden" en klikken ze bij stap 3 "Kies activiteiten" op "Openen" om een nieuwe activiteit toe te voegen. Dit kan de indruk wekken dat de lopende aanvraag wordt aanpast. |
Afgewezen, omdat er een soortgelijk ontwerp klaar ligt. |
Wensen voor het onderdeel Regels op de kaart
Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie over de leefomgeving bekijken in het Omgevingsloket. Daarvoor moet u als overheid wel omgevingsdocumenten publiceren. Ruimtelijke plannen van voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn ook te zien in Regels op de kaart. Hieronder vindt u de ingediende wensen die te maken hebben met het bekijken van omgevingsdocumenten via Regels op de kaart.
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Zoeken op documentkenmerken | Overheden |
Overheden willen dat hun gepubliceerde BOPA's en andere omgevingsdocumenten makkelijker te vinden zijn in Regels op de kaart door te zoeken op documentkenmerken. Op dit moment is het niet mogelijk om te zoeken op kenmerken. |
Realiseren, nog niet gepland. |
Printfunctie om pdf-document te downloaden van getoond omgevingsdocument of bestemmingsplan | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers willen een printknop om een pdf te kunnen downloaden van het getoonde omgevingsdocument of bestemmingsplan voor een locatie in Regels op de kaart. |
Ingediend |
Inzien van een artikelsgewijze toelichting bij de regels | Overheden, initiatiefnemers |
Gebruikers van Regels op de kaart willen bij de regels in omgevingsdocumenten snel toelichting kunnen inzien op het artikel waar de regel betrekking op heeft. Op dit moment zijn de toelichtingen op artikelen wel beschikbaar maar staan deze onder een ander tabblad. Hierdoor kunnen ze niet snel worden bekeken vanuit het tabblad ‘regels’. |
Realiseren, nog niet gepland |
Sorteren geannoteerde activiteiten: hoofdactiviteit als eerste getoond | Overheden, initiatiefnemers |
Gebruikers van Regels op de kaart zouden eerst de hoofdactiviteit moeten zien, gevolgd door steeds minder belangrijke activiteiten. Op dit moment laat Regels op de kaart de volgorde van geannoteerde activiteiten zien op basis van activiteitengroep en de activiteitennaam zelf. |
Realiseren, nog niet gepland |
Zoeken op huidige locatie | Overheden, initiatiefnemers, toezichthouders |
Gebruikers van Regels op de kaart willen geldende regels kunnen zien door middel van zoeken op 'huidige locatie'. Op dit moment moeten gebruikers zelf het adres intoetsen van de locatie waar ze zijn. Pas dan kunnen ze de regels zien die daar gelden. |
Afgewezen. Er moet een aparte app gemaakt worden die gegevens uit verschillende delen van het Omgevingsloket haalt. Dit is op korte termijn niet te voorzien. Daarnaast is het Omgevingsloket door de hoeveelheid informatie lastig te gebruiken op een kleiner scherm. |
Wensen voor omgevingsdocumenten maken, wijzigen en publiceren
De Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB) is de centrale landelijke voorziening voor alle overheidspublicaties. Omgevingsdocumenten komen via deze landelijke voorziening ook in het DSO. Hieronder vindt u de ingediende wensen die te maken hebben met omgevingsdocumenten maken, wijzigen en publiceren.
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Een basisgeo: ID wijziging, ook een wijziging als geometrie hetzelfde is |
Overheden Leveranciers |
Leveranciers willen dat de systemen van Ozon een verandering in een basisgeo:id ook als een verandering zien als de geometrie inhoudelijk hetzelfde blijft. Op dit moment kunnen systemen van Ozon een vervolgbesluit niet publiceren als de locatie hetzelfde is, ondanks dat het besluit een nieuwe geometrie heeft gekregen. |
Realiseren, nog niet gepland |
Wensen voor de Samenwerkfunctionaliteit
De Samenwerkfunctionaliteit is 1 van de onderdelen van het DSO. Hiermee kunt u samenwerken met andere overheden voor de Omgevingswet. Ook kunt u bijvoorbeeld samenwerken met andere overheden of adviesbureaus tijdens de behandeling van een vergunningaanvraag. Op termijn kunt u ook met burgers en bedrijven samenwerken aan initiatieven. De Samenwerkfunctionaliteit heet ook wel Samenwerkvoorziening of SWF. Hieronder vindt u de ingediende wensen die te maken hebben de Samenwerkfunctionaliteit.
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Toevoegen EML-extensie als toegestane bijlage | Overheden |
Overheden willen graag dat e-mails ook toegevoegd kunnen worden als bijlage aan een samenwerking. Op dit moment is dit niet mogelijk. |
Ingediend |
Samenwerkings-ID zichtbaar in webportaal | Overheden |
Overheden willen graag het samenwerkings-ID zien op de overzichtspagina in het webportaal. Op dit moment is dit pas zichtbaar na het openen van een samenwerking. |
Ingediend |
Diverse 'kleine' wensen | Overheden |
Overheden willen graag de volgende punten verbeterd zien: |
Ingediend, de verzoeken tot aanpassing worden individueel beoordeeld. |
Locatie zichtbaar in samenwerkings-dossier | Overheden, behandeldiensten en adviesorganisaties |
Behandelende partijen willen de locatie van de aanvraag kunnen zien in het samenwerkdossier. Op dit moment is de locatie van de aanvraag niet zichtbaar in het samenwerkdossier. Ook niet als een ketenpartner bij een samenwerking wordt uitgenodigd via de API. |
Realiseren, nog niet gepland |
Notificaties ontvangen | Overheden, behandeldiensten en adviesorganisaties |
Deelnemers aan een samenwerking willen graag een e-mail krijgen wanneer er dingen of ketenpartners aan het samenwerkingsdossier worden toegevoegd of veranderd. Op dit moment krijgen deelnemers van een samenwerking geen bericht wanneer er een document of ketenpartner is toegevoegd. |
Realiseren, nog niet gepland |
Meer metadata zichtbaar | Overheden, behandeldiensten en adviesorganisaties |
Gebruikers van de Samenwerkfunctionaliteit willen graag meer metadata zien op de actieverzoekenpagina. Zo kunnen ze meteen zien waar het actieverzoek over gaat. Op dit moment staan actieverzoeken onder elkaar in een overzicht. In dat overzicht is meer metadata te zien. |
Realiseren, nog niet gepland |
Functionaliteit om een Regievoerder te kunnen instellen. | Overheden, behandeldiensten |
Overheden en behandeldiensten willen een regievoerder kunnen instellen bij meervoudige aanvragen. Op dit moment komen meervoudige aanvragen binnen bij verschillende overheden en behandeldiensten en moet er handmatig gecoördineerd worden hoe deze worden aangepakt. |
Realiseren, nog niet gepland |
Mogelijkheid om een vraag terug te stellen |
Overheden, behandeldiensten en adviesorganisaties |
Deelnemers aan een samenwerking willen een vraag terug kunnen stellen in de Samenwerkfunctionaliteit als ze een vraag hebben gekregen. Op dit moment is elke reactie een gereed melding. Dat betekent dat deelnemers elke keer een nieuw actieverzoek moeten maken als ze een vraag terug willen stellen. |
Afgewezen |
Alle documenten inzien die in de samenwerking worden gedeeld. |
Overheden, behandeldiensten en adviesorganisaties |
Deelnemers aan een samenwerking willen graag alle documenten inzien die worden gedeeld binnen de samenwerking inzien. Op dit moment kunnen deelnemers alleen de documenten inzien waarvoor ze gerechtigd zijn. |
Afgewezen. Alleen de documenten waar de deelnemer voor gerechtigd is kunnen worden ingezien. |
Wensen voor vergunningaanvragen en meldingen ontvangen en behandelen
Als overheid ontvangt u vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket. Dit worden verzoeken genoemd. Hiervoor sluit u aan op het DSO. U krijgt een notificatie als een verzoek klaar staat. Uw lokale zaak- of vergunningensysteem haalt het verzoek daarna op uit het DSO. Hieronder vindt u de ingediende wensen die te maken hebben met vergunningaanvragen en meldingen ontvangen en behandelen.
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Niet beantwoorde vragen in verzoek-XML tonen | Overheden |
Overheden willen in de verzoek-XML zien welke vragen uit de vragenbomen onbeantwoord zijn van het verzoek. Nu worden in de verzoek-XML alleen de beantwoorde vragen getoond. |
Realiseren, nog niet ingepland |
Overzicht binnengekomen verzoeken | Overheden, behandeldiensten |
Overheden en behandeldiensten willen de mogelijkheid om een overzicht te maken van ingediende verzoeken, zodat ze kunnen controleren of alles goed is binnen gekomen. Op dit moment kunnen overheden en behandeldiensten niet controleren of verzoeken goed zijn binnengekomen in hun eigen zaak- of vergunningsysteem. |
Ingediend |
Publiceerbare pdf uitbreiden | Overheden, behandeldiensten |
Overheden en behandeldiensten willen meerdere aanpassingen aan het publiceerbare pdf. Dit zijn de ingediende aanpassingsverzoeken:
Op dit moment zijn deze voorstellen nog niet opgenomen in het publiceerbare pdf. In het verstuurde XML-bestand is de gevraagde informatie wel beschikbaar. |
Ingediend, de verzoeken tot aanpassing worden individueel beoordeeld. |
Volledig adres meegeven in verzoek-XML | Overheden |
Overheden willen graag het volledige adres ontvangen in de verzoek-XML als een initiatiefnemer gebruik heeft gemaakt van postcode en huisnummer als locatiekeuze in de aanvraag of melding. Op dit moment is alleen postcode en huisnummer zichtbaar in de verzoek-XML. |
Realiseren, nog niet gepland |
Bepalen bevoegd gezag op basis van activiteit en locatie | Overheden, behandeldiensten |
Overheden willen dat het bevoegd gezag automatisch wordt bepaald door het DSO op basis van activiteit, locatie en antwoorden in de aanvraag (bijvoorbeeld bij Seveso-inrichtingen). Op dit moment wordt de locatie van het soort inrichting niet meegenomen door het DSO om het bevoegd gezag te bepalen. |
Realiseren, nog niet gepland. Dit wordt meegenomen in de doorontwikkeling van het Omgevingsloket. Zodra de locaties van complexe bedrijven beschikbaar zijn, dan kan het Omgevingsloket het juiste bevoegd gezag bepalen voor Seveso-inrichtingen. Daarvoor moeten de begrenzingen van de locaties van complexe bedrijven worden vastgelegd op de kaart. |
Informatie over gemachtigde altijd tonen in verzoek-XML | Overheden, behandeldiensten |
Overheden en behandeldiensten willen dat in elke verzoek-XML de informatie over een gemachtigde getoond wordt. Op dit moment wordt de informatie over een gemachtigde alleen getoond in het verzoek-XML wanneer een gemachtigde een verzoek indient. |
Afgewezen, het verzoek is een op zichzelf staand bericht. Een verzoek behoort tot een project dat is opgesteld door de initiatiefnemer. Vanuit een project kunnen meerdere verzoeken worden ingediend. Binnen een project kunnen meerdere gemachtigden voorkomen. Wat betreft de contactpersoon voor een enkel verzoek wordt de indiener/aanvuller van het verzoek gezien als contactpersoon. De personen of partijen die op een project zijn gemachtigd staan daar los van in de communicatie. Vandaar dat alleen de indienende gemachtigde (wanneer van toepassing) en de initiatiefnemer worden vermeld in het XML. |
Verzoek-XML uitbreiden met aparte codes voor informeren | Overheden, behandeldiensten |
Overheden en behandeldiensten willen dat elke betekenis bij de activiteit 'Informeren' een aparte code krijgt in het verzoek-XML Informeren heeft nu namelijk 4 verschillende betekenissen in het DSO. Door de aparte codes kunnen ze bij verschillende zaaktypes koppelen in hun systeem als ze de verzoek-XML inlezen. Op dit moment geeft het DSO in een verzoek-XML alleen een aparte code voor 'Informeren naar aanleiding van een incident'. Alle andere informeeropties krijgen een algemene code. |
Afgewezen, want 3 van de 4 genoemde 'informeer-varianten' hebben betrekking op een al verleende vergunning en de vergunninghouder. Deze 3 varianten vallen daarom onder Toezicht en Handhaving. Binnen het basisniveau van het DSO-LV zit alleen het samenwerken aan de behandeling van een vergunningaanvraag of melding en niet samenwerken aan Toezicht en Handhaving. |
Toelichting mee sturen bij het wijzigen van bevoegd gezag | Overheden, behandeldiensten |
Overheden en behandeldiensten willen de mogelijkheid om een toelichting mee te sturen wanneer zij het bevoegd gezag wijzigen. Op dit moment is het niet mogelijk om toelichting via het DSO-LV mee te sturen. |
Afgewezen. Wanneer men het bevoegd gezag wijzigt van een verzoek en men wilt dit toelichten, kan dit via andere communicatiekanalen buiten het DSO-LV om. |
Wensen voor toepasbare regels maken, veranderen en registreren
Gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk zetten hun juridische regels om naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragenbomen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat. Voor het onderdeel Aanvragen zijn toepasbare regels verplicht. Zo kunnen initiatiefnemers digitaal een aanvraag indienen. Hieronder vindt u de ingediende wensen die te maken hebben met toepasbare regels maken, veranderen en registreren.
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Toepasbare regels over factuur en de bestemming van de vergunning in de algemene set indieningsvereisten | Overheden |
Overheden willen dat de algemene set indieningsvereisten wordt uitgebreid met toepasbare regels over de factuur en de bestemming van de vergunning. Op dit moment staan in de algemene set staan geen vragen over naar wie de factuur voor de leges gestuurd moet worden. Ook zijn er geen vragen over naar welk adres de vergunning eventueel moet worden verstuurd. |
Ingediend |
Bebouwingscontour Houtkap als serviceproduct aanbieden | Overheden |
Overheden willen dat er een serviceproduct komt waarin de regels over het werkingsgebied bebouwingscontour Houtkap zijn te beschrijven. Ze willen deze regels los van het Omgevingsplan kunnen aanbieden aan het DSO. Dit vanwege het grote belang van interbestuurlijke dienstverlening. Op dit moment is het werkingsgebied bebouwingscontour Houtkap onderdeel van het Omgevingsplan. |
Ingediend |
Wensen voor de Stelselcatalogus
De DSO Stelselcatalogus bevat begrippen, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten, allen afkomstig of bruikbaar binnen de DSO Landelijke Voorzieningen.
Wens | Doelgroep | Omschrijving | Status |
---|---|---|---|
Zoeken met behulp van trefwoorden mogelijk maken. | Overheden |
Overheden willen kunnen zoeken op trefwoorden bij werkzaamheden in de Stelselcatalogus. Op dit moment is het alleen mogelijk om op exacte termen te zoeken. |
Realiseren, nog niet gepland |