Releasenotes bij release PI-22.6 en 23.1 van het DSO (13 juli 2022)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-22.6 en PI-23.1 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze release is in meerdere delen beschikbaar gekomen op de oefenomgeving (pre-productieomgeving). Het laatste deel op 13 juli 2022. U ziet op deze pagina de veranderingen in deze release.
Veranderingen in deze release
Deze release bevat vooral veranderingen om de performance en de robuustheid te verbeteren. Ook zijn er technische veranderingen, onder andere om de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO te verbeteren. Niet alle veranderingen zijn direct zichtbaar voor initiatiefnemers die het loket gebruiken.
Deze release heeft daarnaast een aantal veranderingen voor de volgende onderdelen:
- Omgevingsloket
- Vergunningcheck en Aanvragen
- Regels op de kaart
- Samenwerkfunctionaliteit
-
Omgevingsdocumenten publiceren
- Plan-plan validatieportaal
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. In deze release zijn er onder andere diverse verbeteringen in de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Vergunningcheck en Aanvragen
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Van vergunningcheck naar aanvraag: toestemmingen waarvoor geen vragenlijst beschikbaar is, worden ook opgeslagen zodat de initiatiefnemer deze niet vergeet | Initiatiefnemers |
In de Vergunningcheck zien initiatiefnemers of ze voor een activiteit bijvoorbeeld een vergunning nodig hebben of een melding moeten doen. Het komt soms voor dat er bij het onderdeel Aanvragen geen vragen zijn voor een activiteit. Ze krijgen dan een melding met een uitroepteken dat er geen vragen zijn voor de activiteit. Het Omgevingsloket sloeg deze activiteit niet op bij het onderdeel Aanvragen. Gevolg: loggen initiatiefnemers later weer in, dan zien ze deze activiteit niet meer. Ook andere gebruikers, zoals een gemachtigde of adviseur zien de activiteit niet als ze inloggen. Dit is gewijzigd. Het loket toont de activiteit nu wel. Initiatiefnemers kunnen de activiteit verwijderen |
Als initiatiefnemer kunt u een activiteit, waarvoor in aanvragen geen vragenlijst is na het doen van een vergunningcheck, niet vergeten bij het doen van een aanvraag. |
Informatie over termijnen voor melding- en informatieplicht | Initiatiefnemers |
Als initiatiefnemers een melding moeten doen of informatie moeten geven, dan moet dit voor de meeste activiteiten minimaal 4 weken voor de start of de verandering. Soms geldt een andere termijn voor deze meldingsplicht of informatieplicht. Van deze uitzonderingen is een overzicht gemaakt op de website van IPLO. Ook in het Omgevingsloket worden initiatiefnemers hier nu op gewezen met de volgende tekst: Deze tekst is toegevoegd op de volgende pagina’s:
|
Voor u als initiatiefnemer is het nu duidelijker wat de termijn is als u een melding moet doen of informatie moet geven. |
Doorverwijzen voor omgevingsvergunning die niet via het Omgevingsloket verloopt | Initiatiefnemers |
Er zijn activiteiten waarvoor een initiatiefnemers een omgevingsvergunning moet aanvragen, maar die op basis van de wet niet via het Omgevingsloket verlopen. Bijvoorbeeld voor een jachtakte (omgevingsvergunning voor jachtgeweeractiviteit), een valkeniersakte. Soms zal een initiatiefnemer het Omgevingsloket wel als zoekingang gebruiken. Het loket verwijst initiatiefnemers dan door naar de juiste informatie. Als er geen werkzaamheid gevonden wordt, ziet de initiatiefnemer nu de volgende tekst:
|
Als initiatiefnemer ziet u een verwijzing naar de plek waar u de aanvraag kan doen, wanneer u zoekt op een activiteit die niet via het Omgevingsloket gaat. |
Ook een bevoegd gezag kan ingesteld worden als behandeldienst | Overheden, Leveranciers | Een bevoegd gezag mocht niet als behandeldienst worden ingesteld. Omdat het in de praktijk toch voorkomt dat een bevoegd gezag optreedt als behandeldienst voor een ander bevoegd gezag, is deze validatie (op OIN) verwijderd. |
Als bevoegd gezag kunt u ook een ander bevoegd gezag instellen als behandeldienst. |
Foutmelding bij geen verbinding met internet | Initiatiefnemers |
Als een initiatiefnemer geen verbinding heeft met internet, zien ze nu de volgende melding: Er is geen internetverbinding beschikbaar. Probeer het volgende:
|
Als initiatiefnemer ziet u een duidelijke foutmelding wanneer de internetverbinding wegvalt. |
Vergunningcheck, Aanvragen, Maatregelen op Maat: de foutmelding bij het intypen van een niet-bestaande url is verduidelijkt | Initiatiefnemers |
Als een initiatiefnemer een niet-bestaande url invoert in de adresbalk van de browser, was de foutmelding 'probeer opnieuw'. We hebben de pagina niet gevonden. Dat kan komen doordat wij die hebben verplaatst of verwijderd, of doordat de ingevoerde url niet klopt.
|
Als initiatiefnemer ziet u een duidelijke foutmelding wanneer u een typefout maakt in een url. |
Regels op de kaart
Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Het was bij locatie mogelijk om te zoeken op adres, gemeente of perceel. Dit wijzigt naar: adres of perceel | Initiatiefnemers | Het is niet meer mogelijk om te zoeken op gemeente of woonplaats. Ook zoeken op weg is niet meer mogelijk. Dit voorkomt foutmeldingen en storingen. | Als initiatiefnemers kunt u niet meer zoeken op gemeente. In de toekomst kunt u wel zoeken naar documenten van overheden, zoals gemeenten en waterschappen. |
Weergeven van regelgeving in het verleden (tijdreizen) | Overheden rechterlijke macht | Het is nu mogelijk om te zoeken op regels die op een bepaalde locatie in het verleden geldig waren. Dit kan handig zijn bij een juridisch geschil. U kunt regels terugvinden in de tijd tot 1-2-2022. | Met tijdreizen kunt u nu ook de geldende regels op een datum in het verleden vinden. |
Gebieden met regels | Initiatiefnemers | Op het overzichtsscherm, in het blok Gebieden met regels, staan eerst de aanwezige functies en beperkingengebieden. Initiatiefnemers kunnen bijbehorende regels direct bekijken. | Het is makkelijker om in Regels op de kaart de geldende regels te vinden. |
Bekijk gebieden en Bekijk Activiteiten | Initiatiefnemers | Vanuit de opties 'Bekijk gebieden' en 'Bekijk Activiteiten' is de optie 'Bekijk documenten' beschikbaar. | U kunt sneller terug navigeren naar de lijst met documenten |
Documenten met regels zoeken | Initiatiefnemers | Initiatiefnemers kunnen een document zoeken op het identificatienummer of de naam van het document. | Als u al weet in welk document de regels staan die u zoekt, kunt u deze direct opzoeken. |
Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Verbeteringen in de toegankelijkheid |
Overheden |
De toegankelijkheid van de Samenwerkfunctionaliteit is verbeterd. Websites en apps moeten zo gebouwd worden dat mensen met een beperking deze kunnen gebruiken. De hulpmiddelen die ontwikkelaars hiervoor gebruiken, moeten voldoen aan de technische eisen die zijn vastgelegd in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG-richtlijnen), of vertaald: Richtlijnen voor toegankelijke websites. |
Het is voor mensen met een beperking nu makkelijker om de Samenwerkfunctionaliteit te gebruiken. |
Aantal actieverzoeken | Overheden |
In het samenwerkingsoverzicht werd het aantal open inkomende actieverzoeken getoond. Dit is aangepast: alle actieverzoeken (zowel verzonden als inkomend) worden nu getoond. |
Het overzicht met openstaande actieverzoeken is duidelijker. |
Maximale bestandsgrootte is nu 250 MB | Overheden | Het toevoegen van grotere documenten gaf soms een foutmelding. | Het is nu mogelijk om documenten met een maximale bestandsgrootte van 250 MB toe te voegen. |
Omgevingsdocumenten publiceren
Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Om omgevingsdocumenten te valideren en publiceren, zijn er informatiemodellen voor overheidspublicaties ontwikkeld. Zoals de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en de bijbehorende toepassingsprofielen (TPOD).
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
STOP/TPOD versie | Leveranciers |
Onderdelen van de STOP/TPOD versie A’’’ (1.3.0) zijn geïmplementeerd.
|
Het is noodzakelijk om de documentkenmerken AKN- en JOIN-id’s uniek te maken bij het opnieuw (initieel) aanbieden van omgevingsdocumenten. Overheden en/of plansoftleveranciers moeten zelf zorgen dat hun plannen uniek als ze deze opnieuw aanbieden in de oefenomgeving. De plannen die verwijderd zijn, zijn dus niet 1 op 1 herbruikbaar. Als u de plannen niet uniek maakt, kunnen initiatiefnemers het plan mogelijk niet vinden. Er zijn dan 2 plannen met deze AKN- en/of JOIN-id’s vastgelegd. |
De basischeck is per 1 juli 2022 verplicht. Met zowel een initieel document als een mutatie. | Leveranciers, Overheden |
De basischeck vanaf de release niet langer vrijwillig, maar verplicht. De basischeck is een check voor leveranciers. Hiermee controleert het DSO of de plansoftware die overheden gebruiken goed werkt. Ook gaat DSO na of officiële bekendmakingen (omgevingsdocumenten) op een juiste manier terechtkomen in de LVBB. Daarnaast checkt het DSO of juridische regels correct in het Omgevingsloket worden getoond. Plansoftwareleveranciers moeten de basischeck per type document doen op de oefenomgeving (initieel en mutatie zijn 2 types). Als de basischeck akkoord is, mogen plansoftwareleveranciers dat type document op de productieomgeving gebruiken in hun software. |
Als plansoftwareleverancier moet u de basischeck doen op de oefenomgeving. Zo wordt de kwaliteit van de plannen van overheden getoetst, voordat plannen worden gepubliceerd op de productieomgeving. |
Automatiseren van het doorleveren van de afwijkvergunning (BOPA). Gepubliceerde afwijkvergunningen worden automatisch doorgestuurd naar het Omgevingsloket | Leveranciers, Overheden, Initiatiefnemers | Gemeenten die nog geen wijzigingsbesluiten kunnen publiceren, kunnen een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit afgeven. Dit noemen we ook wel een afwijkvergunning. De handmatige stap die in het proces van doorlevering nodig was, is geautomatiseerd. |
Overheden en initiatiefnemers kunnen afwijkvergunningen bekijken in Regels op de Kaart (document kennisgeving afwijkvergunning en link naar de vergunning). |
Een aantal validaties is verbeterd en toegevoegd. | Overheden, Leveranciers | Als overheid levert u omgevingsdocumenten aan bij de LVBB. Deze controleert dan het bestand (valideren). Een aantal validaties is verbeterd, toegevoegd of verwijderd. Zie voor een overzicht van de veranderingen de releasenotes op het Ontwikkelaarsportaal |
De controle is verbeterd. |
Performance-verbetering | Overheden, Leveranciers | Er is een aantal performanceverbeteringen doorgevoerd in de verwerking van de omgevingsdocumenten |
De volgende maxima worden gehanteerd:
Voor de GIO en geometrie is een harde grens ingebouwd. Voor het bestand nog niet. Dit wordt in het 3e kwartaal gerealiseerd. |
Plan-plan validatieportaal
Als overheid heeft u misschien het maken van een omgevingsdocument uitbesteed aan een stedenbouwkundig bureau. Dit bureau kan dan gebruik maken van het plan-plan validatieportaal. Deze service valideert het opgestelde initiële omgevingsdocument tegen de oefenomgeving (pre-omgeving) van het DSO. Het bureau kan u dan vervolgens een juist gevalideerd omgevingsdocument aanbieden. Het valideren van mutaties wordt niet ondersteund.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Ondersteuning voor tijdelijk regelingdelen |
Overheden, Bureaus | Aan de Plan-plan validatieservice is ondersteuning toegevoegd voor het valideren van omgevingsdocumenten die tijdelijk regelingdelen instellen in andere omgevingsdocumenten. De verwijzing naar het plan waar het tijdelijk regelingdeel wordt ingesteld, wordt NIET omgenummerd. | Het valideren van omgevingsdocumenten die tijdelijk regelingdelen instellen in andere omgevingsdocumenten, is mogelijk. |
Meer informatie
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
- Een overzicht van de wijzigingen in Regels op de kaart vindt u in het Omgevingsloket: https://pre.omgevingswet.overheid.nl/orienteren/wijzigingen
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO