Releasenotes bij release PI-23.5 en PI 23.6 (4 oktober 2022)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-23.5 en PI-23.6 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze release zou 21 september 2022 beschikbaar komen op de oefenomgeving (pre-productieomgeving), maar is uitgesteld naar 4 oktober. Deze release komt nu tegelijk beschikbaar met release PI-24.1.
Veranderingen in deze release
Deze release bevat veranderingen om de performance en de robuustheid te verbeteren. Ook zijn er technische veranderingen, onder andere om de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO te verbeteren. Niet alle veranderingen zijn direct zichtbaar voor initiatiefnemers die het loket gebruiken.
Deze release heeft daarnaast een aantal veranderingen voor de volgende onderdelen:
- Omgevingsloket
- samenwerkfunctionaliteit
- vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
- toepasbare regels maken en aanleveren
-
omgevingsdocumenten publiceren
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Inloggen: Een "-" in de domeinnaam van een e-mailadres wordt nu geaccepteerd bij het resetten van het wachtwoord van een Omgevingsloket-ID. | Initiatiefnemers | Bij de optie ‘wachtwoord vergeten’ van een Omgevingsloket-ID voert u eerst uw e-mailadres in. Na het invoeren krijgt u een e-mail met de mogelijkheid een nieuw wachtwoord te kiezen. Hierbij werd een e-mailadres met een hyphen ('-') in de domeinnaam niet geaccepteerd. Bijvoorbeeld: naam@sittard-geleen.nl. Dit is aangepast. | Bij ‘wachtwoord vergeten’ worden e-mailadressen met een "-" in de domeinnaam nu geaccepteerd |
Aanvragen: ‘Mijn Omgevingsloket’ is aangepast | Initiatiefnemers |
Het overzicht met projecten onder ‘Mijn Omgevingsloket’ is aangepast en verduidelijkt. Er zijn onder andere nieuwe schermen voor ‘ingediende verzoeken’ en ‘verder met aanvragen’ |
Voor een initiatiefnemer is het duidelijk in het project welke verzoeken zijn ingediend en hoe de initiatiefnemer deze verzoeken kan bekijken, aanvullen of intrekken. De initiatiefnemer ziet snel welke stappen hij/zij kan doen. |
Aanvragen: ‘Deelnemers’ is aangepast | Initiatiefnemers |
De indeling en de navigatie op het scherm ‘Deelnemers’ is aangepast. Onder een geopend project staan nu de volgende koppen:
|
Voor een initiatiefnemer is het duidelijk te zien welke deelnemers zijn toegevoegd aan een project. |
Aanvragen: geen 'projectoverzicht' als er maar 1 project is | Initiatiefnemers |
Als er 1 project is komt een initiatiefnemer bij het openen van ‘Mijn Omgevingsloket’ rechtstreeks in het scherm
|
Het is duidelijk voor een initiatiefnemer met 1 project hoe verder te gaan met het verzoek |
Paginering bij werkzaamheden en activiteiten | Initiatiefnemers |
Het scherm ‘Kies werkzaamheden’ in de vergunningcheck en Maatregelen op maat is nu voorzien van paginering. Dit geldt ook voor het scherm ‘Kies activiteiten’ bij het doen van een aanvraag Als er meer dan 10 werkzaamheden of activiteiten zijn, dan wordt het aantal werkzaamheden of activiteiten verdeeld over twee of meer bladzijden. Door te klikken op een bladnummer of ‘>’ springt de initiatiefnemer rechtstreeks naar die bladzijde of de volgende bladzijde. |
Het overzicht met werkzaamheden en activiteiten is overzichtelijker, zodat initiatiefnemers snel kunnen kiezen en het overzicht behouden |
Aanvragen: suggesties bij subactiviteiten bij het kiezen van een activiteit | Initiatiefnemers |
Een initiatiefnemer kan nu bij het kiezen van een activiteit (Stap 3) in de suggestielijst ook subactiviteiten kiezen. De gebruiker voert een zoekterm in en kiest een subactiviteit uit de lijst van suggesties. |
Het is voor een initiatiefnemer makkelijker om een subactiviteit te vinden. |
Veranderingen in de samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Samenwerking starten | Overheden leveranciers | Bij het starten van een samenwerking werd de V1.6 STAM-versie van het verzoek opgehaald. Dit is gewijzigd, de V2-versie van STAM wordt nu opgehaald. | De recente STAM versie wordt nu gebruikt. |
Verzoeknummer wijzigen is niet meer mogelijk | Overheden leveranciers | Als een samenwerking eenmaal gekoppeld is aan een verzoek, dan is het niet langer mogelijk om het verzoeknummer te wijzigen. | Aan een samenwerking blijft hetzelfde verzoeknummer gekoppeld |
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
Hier vindt u wijzigingen die te maken hebben met het ontvangen van aanvragen en meldingen (verzoeken). De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
PDF: Actuele bevoegd gezag en behandeldienst in publiceerbare PDF |
Overheden |
Bij het wijzigen van het bevoegd gezag (of het handmatig instellen van een bevoegd gezag) wordt het voor de behandeling verantwoordelijke bevoegd gezag/behandeldienst bijgewerkt. Dit zorgt ervoor dat de publiceerbare PDF na een wijziging van het bevoegd gezag en/of behandeldienst direct het actuele bevoegd gezag/behandeldienst bevat. Ook gaat na het doen van een aanvulling, de aanvulling naar het actuele bevoegd gezag/behandeldienst. Dit staat ook in het nieuwe PDF-verzoek. |
De PDF van het ingediend verzoek wordt bijgewerkt, zodat deze de juiste informatie bevat. |
Veranderingen bij toepasbare regels maken en aanleveren
Hier vindt u wijzigingen die te maken hebben met het maken en aanleveren van toepasbare regels
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Locatie uit omgevingsdocument, activiteitlocatie-aanduiding | Overheden leveranciers |
Overheden moeten hun omgevingsdocumenten annoteren om ze digitaal leesbaar te maken. Zo voegen ze bijvoorbeeld toe op welke locatie regels gelden. Overheden kunnen locaties ook gebruiken voor hun toepasbare regels. Als overheden een locatie willen gebruiken voor een activiteit, moeten ze een activiteitlocatieaanduiding meegeven bij het annoteren. Als overheden een locatie gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of gewoon een juridische regel, dan is de activiteitlocatieaanduiding niet verplicht. Maar als ze dit kenmerk niet meegaven, was de locatie niet bruikbaar als ze toepasbare regels maken met de uitvoeringsregel geoverwijzing. Dit is in deze release gewijzigd. Het is nu mogelijk om bij het maken van toepasbare regels ook locaties te gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of een juridische regel, zonder activiteitlocatieaanduiding bij het annoteren. |
Het is nu mogelijk om bij het maken van toepasbare regels ook locaties te gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of een juridische regel, zonder activiteitlocatieaanduiding bij het annoteren. |
Veranderingen omgevingsdocumenten publiceren
Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Om omgevingsdocumenten te valideren en publiceren, zijn er informatiemodellen voor overheidspublicaties ontwikkeld. Zoals de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en de bijbehorende toepassingsprofielen (TPOD).
In het landelijke deel van DSO-LV is Ozon een belangrijk onderdeel. Ozon zorgt dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is. En dat initiatiefnemers in het Omgevingsloket kunnen zien welke regels op een bepaalde locatie gelden.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Locatie uit omgevingsdocument, activiteitlocatie-aanduiding |
Overheden leveranciers |
Overheden moeten hun omgevingsdocumenten annoteren om ze digitaal leesbaar te maken. Zo voegen ze bijvoorbeeld toe op welke locatie regels gelden. Overheden kunnen locaties ook gebruiken voor hun toepasbare regels. Als overheden een locatie willen gebruiken voor een activiteit, moeten ze een activiteitlocatieaanduiding meegeven bij het annoteren. Als overheden een locatie gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of gewoon een juridische regel, dan is de activiteitlocatieaanduiding niet verplicht. Maar als ze dit kenmerk niet meegaven, was de locatie niet bruikbaar als ze toepasbare regels maken met de uitvoeringsregel geoverwijzing. Dit is in deze release gewijzigd. Het is nu mogelijk om bij het maken van toepasbare regels ook locaties te gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of een juridische regel, zonder activiteitlocatieaanduiding bij het annoteren. |
Het is nu mogelijk om bij het maken van toepasbare regels ook locaties te gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of een juridische regel, zonder activiteitlocatieaanduiding bij het annoteren. |
Meer informatie
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
- Een overzicht van de wijzigingen in Regels op de kaart vindt u in het Omgevingsloket: https://pre.omgevingswet.overheid.nl/orienteren/wijzigingen
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO