Releasenotes bij release PI-31.3, 31.4, 31.5 en 31.6 (september 2024)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-31.3 tot en met PI-31.6 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze releasenotes zijn gepubliceerd op 30 augustus en aangevuld op 12 september 2024. Deze release komt naar verwachting rond 19 september 2024 beschikbaar op de pre-productieomgeving en vanaf 25 september 2024 op de productieomgeving.
Veranderingen in deze release
Vanaf deze release worden de rollen van deelnemers aan projecten in het Omgevingsloket uitgebreid. Naast de rollen initiatiefnemer en gemachtigde komt de rol adviseur beschikbaar.
Daarnaast zijn er enkele wijzigingen in het Omgevingsloket en de Samenwerkfunctionaliteit.
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving.
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen
Wat is nieuw? |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Mijn Omgevingsloket: rol adviseur |
Initiatiefnemers |
Vanaf deze release worden de rollen van deelnemers aan projecten in het Omgevingsloket uitgebreid. Naast de rollen initiatiefnemer en gemachtigde komt de rol adviseur beschikbaar. Een adviseur kan een aanvraag of melding voorbereiden, maar niet indienen, intrekken of verwijderen. Met deze nieuwe rol kunnen ook gemachtigden andere personen of organisaties vragen om een aanvraag voor te bereiden of bijlagen toe te voegen. Voor overheden verandert er niets in het ontvangen van verzoeken. Een adviseur kan geen verzoeken indienen. In een verzoek staan altijd de gegevens van de initiatiefnemer en als het ingediend is door een gemachtigde, de gegevens van de gemachtigde. In een XML-bericht staan geen gegevens van een adviseur. |
Zowel initiatiefnemers als gemachtigden kunnen adviseurs uitnodigen voor een project. Een adviseur kan een aanvraag invullen en aanpassen, en bijlagen toevoegen. |
Aanvragen, Mijn Omgevingsloket: duidelijke informatie bij ontbreken persoonsgegevens |
Initiatiefnemers |
Het kan voorkomen dat de koppeling met de Basisregistratie personen niet beschikbaar is. Na inloggen met DigiD kunnen de persoonsgegevens dan niet worden opgehaald. Initiatiefnemers zien dan ‘null null’ rechtsboven bij de inloggegevens in het profiel, in plaats van de eigen naam. Bij machtigen is de naam van de initiatiefnemer niet zichtbaar onder de gegevens van 'deelnemers'. Dit wordt verduidelijkt. ‘null null’ wordt gewijzigd naar: ‘Gegevens niet beschikbaar’. En Mijn profiel krijgt de volgende foutmelding: ‘Door een storing bij de Basisregistratie personen gegevens zijn uw gegevens niet beschikbaar. Probeer het op een later moment opnieuw. Onze excuses voor het ongemak.’ |
Het is voor de initiatiefnemer duidelijk dat de persoonsgegevens niet kunnen worden opgehaald. |
Omgevingsloket, footer: herkenbaarheid loket als overheidswebsite |
Initiatiefnemers |
Het is voor initiatiefnemers niet altijd duidelijk dat omgevingswet.overheid.nl een website van de overheid is. Dit wordt verduidelijkt door in de footer te vermelden dat het Omgevingsloket een samenwerking is tussen verschillende overheidsinstanties. Met een overzicht van alle betrokken overheidspartijen. |
Het is voor initiatiefnemers duidelijk dat het Omgevingsloket een website is van de overheid. |
(toegevoegd 12 september) Omgevingsloket, contactformulier: bijlage toevoegen |
Initiatiefnemers |
Het formulier waarmee initiatiefnemers vragen kunnen stellen |
Het is voor initiatiefnemers makkelijker om een vraag over het Omgevingsloket te stellen. |
(toegevoegd 12 september) Foutmelding: de doorgegeven vragenlijst is niet consistent |
Initiatiefnemers |
Bij het indienen van een aanvraag konden initiatiefnemers een foutmelding krijgen: 'Uw onderstaand verzoek is niet ingediend doordat niet alle antwoorden juist zijn. Controleer uw antwoorden en bijlagen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project in ‘Mijn Omgevingsloket’. |
Bij het indienen van een aanvraag komt de foutmelding: de doorgegeven vragenlijst is niet consistent niet meer voor. |
Veranderingen Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Opgelost: foutmelding bij openen documenten of het ophalen van een verzoek |
Overheden leveranciers |
Bij het openen van documenten in de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) kon de volgende foutmelding komen: 'Kan dit bestand niet openen. Er is iets fout gegaan'. Ook kon er bij het starten van een samenwerking een foutmelding komen bij het ophalen van een verzoeknummer. | Dit is opgelost. |
Opgelost: het webportaal van de Samenwerk-functionaliteit toont niet het juiste aantal actieverzoeken. |
Overheden leveranciers |
In het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) staat in het overzicht van samenwerkingen een tab 'Actieverzoeken', met daaronder een aantal. Sinds 24 juli 2024 staat hier het totaal aantal actieverzoeken in plaats van het aantal openstaande verzoeken. Het is dus niet duidelijk wat het aantal openstaande actieverzoeken is. | Dit is opgelost. De tab ‘Actieverzoeken’ laat het aantal openstaande actieverzoeken zien. |
SWF-API: samenwerken geschikt gemaakt voor toezicht en handhaving |
Overheden leveranciers |
Overheden willen de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) ook graag gebruiken voor toezicht en handhaving. De regelgeving voorziet daar op dit moment niet in. Dit moet juridisch worden geborgd in de Omgevingsregeling. Dit kost tijd, de verwachting is dat dit medio 2025 geregeld is. Omdat de ontwikkeling ook tijd kost en leveranciers ook moeten ontwikkelen, is in deze release verder gewerkt aan het geschikt maken van de SWF-API voor het gebruik van toezicht en handhaving. | In de toekomst kan de Samenwerkfunctionaliteit ook worden gebruikt voor toezicht en handhaving. |
(toegevoegd 12 september) Verbeteren digitale toegankelijkheid |
Overheden leveranciers |
Er is een aantal verbeteringen doorgevoerd in de schermlezer (screenreader). | Het Omgevingsloket is toegankelijker voor alle gebruikers. |
(toegevoegd 12 september) Opgelost: foutmelding bij ophalen notificaties |
Overheden leveranciers |
Bij het ophalen van een notificatie via pkio.service.omgevingswet. overheid.nl/ overheid/samenwerken/ api/behandelen/v4/ notificaties/:notificatieId kon er een foutmelding komen ‘’500: Er is een probleem opgetreden bij het ophalen van de notificatie.’. Dit is opgelost. |
Notificaties kunnen in alle gevallen weer worden opgehaald. |
(toegevoegd 12 september) SWF-API: Inzien actieverzoeken ketenpartners |
Overheden leveranciers |
Ketenpartners willen graag elkaars actieverzoeken kunnen zien in de samenwerking om verwarring en miscommunicatie te voorkomen. Ketenpartners kunnen nu elkaar ook onderling actieverzoeken sturen, dus los van de initiator van de samenwerking. Die zijn dan alleen zichtbaar voor deze partijen. De initiator ziet dit verzoek niet. Dit is niet handig voor het overzicht en er is dan kans dat een andere ketenpartner eenzelfde actieverzoek start. Dat is nu aangepast. |
Ketenpartners kunnen elkaars actieverzoeken inzien |
(toegevoegd 12 september) Opgelost: Foutmelding bij het starten van een samenwerking |
Overheden leveranciers |
Bij het starten van een samenwerking kon een foutmelding komen bij het ophalen van een verzoeknummer. |
Dit is opgelost. |
Veranderingen Vergunningaanvragen en meldingen (verzoeken) ontvangen
Hier vindt u wijzigingen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken. De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Bij buitenlandse organisaties wordt als KVK-nummer 00000000 ingevuld. |
Overheden leveranciers |
Buitenlandse organisaties loggen in met een Omgevingsloket-ID. Omdat ze geen inschrijving hebben in het Nederlandse KVK-register, hebben ze geen KVK-nummer. Dit veld is wel verplicht bij indienen van een verzoek. Bij een aanvraag moet het bedrijf in stap 6 alsnog een KVK-nummer opgeven. Dit veld is verplicht én er wordt gecontroleerd op het aantal cijfers (dit moeten er 8 zijn). Hier wordt nu 00000000 vooringevuld. |
Overheden ontvangen in het XML-bestand bij een buitenlands bedrijf met KVK-nummer 00000000. |
(toegevoegd 12 september) Opvragen Ingediende Verzoeken: info op basis van STAM-versie. |
Overheden leveranciers |
Een wijziging voor de API-versie v3. Het is mogelijk om bij het opvragen van ingediende verzoeken ook aan te geven conform welke STAM-versie men de informatie wil ontvangen. Net als bij het opvragen van een verzoek, kan men een specifieke versie vragen door het meegeven van een Accept-header. Wanneer geen gewenste STAM-versie wordt opgegeven, zal de informatie worden geleverd volgens de oudste STAM-versie. |
Het is duidelijker voor bevoegd gezag welke STAM-informatie er meekomt. |
Meer informatie
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
- Bekijk ook de releasenotes voor Regels op de kaart
- Plannen voor ontwikkeling DSO: 3e kwartaal 2024 (PI-31)
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO
Versienummers
Algemene set
- Versie 3.3.2
Standaarden
- STAM, versie 5.0, 4.0 en 3.0.
- VerzoekIndienenOphalen-XSD, versie 3.0.0 (en versie 2.0.0)
- STTR (en IMTR) versie 1.5 / 2.0.
Aangeboden services
- v2 - Verzoeken-Afhandelen - 2.0.7
- v3 - Verzoeken-Afhandelen - 3.0.1
- v3 - Verzoeken-Indienen - 3.0.4
- v4 - Verzoeken-Indienen - 4.0.1