Plannen voor ontwikkeling DSO: 3e kwartaal 2023
De landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) blijft in ontwikkeling. Werkzaamheden worden per kwartaal gepland. Dit heet een program increment (PI). Elk kwartaal bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelorganisaties samen de inhoud en de prioritering van de functionaliteiten die gebouwd worden. Op deze pagina kunt u zien waar de ontwikkelteams van het DSO in het 3e kwartaal van 2023 aan werken (PI-27).
Wat vindt u op deze pagina?
- Prioriteiten in PI-27
- Plannen voor ontwikkeling
Prioriteiten in PI-27
Bij de prioritering staat de livegang per 1 januari 2024 centraal. Voor het overige blijven de kaders voor de ontwikkeling gelijk aan die van de afgelopen tijd.
- Oplossen van bevindingen
- Ondersteunen van het oefenen en testen, analyseren van problemen en deze oplossen, leveranciers helpen, enzovoorts
- Stabiliteit en robuustheid, performance, productierijpheid
- Ontwikkelen van functionaliteit
Net als in het afgelopen kwartaal wordt op de tweewekelijkse sprintdemodagen gezamenlijk de resultaten bekeken. Hierbij wordt ook besproken of het nodig is de planning aan te passen.
Plannen voor ontwikkeling
Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan het verbeteren van de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO. Daarnaast vindt u hier een aantal functionele veranderingen, waar de ontwikkelteams aan werken.
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder per onderdeel de plannen die te maken hebben met de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Vergunningcheck en Aanvragen
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Omgevingsoverleg wordt conceptverzoek | Initiatiefnemers en overheden |
Uit gebruikersonderzoek is gebleken dat de term Omgevingsoverleg in het Omgevingsloket niet duidelijk is voor initiatiefnemers. Daarom verandert de term in conceptverzoek. Initiatiefnemers gebruiken voortaan deze optie alleen om een conceptverzoek in te dienen. Voor initiatiefnemers die hun ideeën willen verkennen of hun plannen willen bespreken met de overheid, wordt onderzocht of hier een nieuwe functionaliteit voor ontwikkeld kan worden. Deze functionaliteit komt niet voor inwerkingtreding beschikbaar. |
Als overheid controleert u met een conceptverzoek of de aanvraag compleet is en of initiatiefnemers de juiste informatie hebben ingevuld. Initiatiefnemers voorkomen hiermee onnodige vertraging van hun vergunning. |
Bouw: conclusiepagina van de Vergunningcheck | Initiatiefnemers |
Het ontwikkelteam heeft vorig kwartaal gewerkt aan een ontwerp voor het verbeteren van de conclusiepagina voor een aantal conclusies. De verbeterde conclusiepagina wordt dit kwartaal gebouwd. Een aantal conclusies zorgt nu voor onduidelijkheid bij de initiatiefnemer. Bijvoorbeeld: |
Er wordt gewerkt een duidelijkere uitkomst van de Vergunningcheck voor de initiatiefnemer. |
Zoekfunctie verbeteren: restpunten |
Initiatiefnemers |
Het zoeken naar werkzaamheden en activiteiten is belangrijk om initiatiefnemers op een eenvoudige manier naar de juiste samenstelling van hun project te leiden. In de voorgaande kwartalen is het zoeken verbeterd. Dit kwartaal wordt nog gewerkt aan een logische volgorde in het zoekresultaat. |
Het is voor een initiatiefnemer makkelijker om een activiteit of werkzaamheid te vinden. |
Verbeteren digitale toegankelijkheid |
Initiatiefnemers |
De ontwikkelteams werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het Omgevingsloket. |
Het Omgevingsloket is toegankelijker voor alle gebruikers. |
Onderzoek/ontwerp: Vergunningcheck: opslaan |
Initiatiefnemers |
Naast het downloaden van het resultaat kan hiermee de voortgang van een Vergunningcheck worden opgeslagen in Mijn Omgevingsloket. Alle deelnemers in het project hebben toegang tot opgeslagen checks. Vanuit een opgeslagen Vergunningcheck kan een aanvraag worden gestart of een nieuw verzoek worden samengesteld. |
De initiatiefnemer hoeft eerder ingevoerde gegevens niet opnieuw in te voeren. |
Onderzoek/ontwerp: antwoorden op vragen meenemen uit de Vergunningcheck naar indienen van een aanvraag |
Initiatiefnemers |
Wanneer een initiatiefnemer vragen beantwoordt in de Vergunningcheck en dezelfde vragen komen terug bij het indienen van een aanvraag, moet de indiener deze vragen opnieuw beantwoorden. Activiteiten en locatie worden wel al vanuit de Vergunningcheck meegenomen naar de aanvraag. Antwoorden op vragen (nog) niet. Dit is niet gebruikersvriendelijk. Het ontwikkelteam werkt hier dit kwartaal verder aan. |
Een initiatiefnemer hoeft vragen niet 2 keer in te vullen. Deze worden vanuit de Vergunningcheck meegenomen naar de aanvraag. Dit is gebruiksvriendelijker voor de initiatiefnemer. |
Mijn Omgevingsloket: gebruikersprofiel aanpassen |
Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers die inloggen met eHerkenning of Omgevingsloket-ID, kunnen de gegevens in 'Mijn profiel' aanpassen. Dit kan door rechtsboven in het scherm op de naam van de eigen organisatie te klikken. |
Initiatiefnemers kunnen hun gebruikersprofiel aanpassen. Deze gegevens worden overgenomen in de aanvraag. |
Ontwerp: Aanvragen, vragen over participatie in meervoudige vergunningaanvraag | Initiatiefnemers en overheden | Bij een meervoudige vergunningaanvraag kunnen er zowel vergunningplichtige activiteiten naar de gemeente als naar het waterschap gaan. De aanvraag wordt dan gesplitst. Er worden 2 verzoeken ingediend: 1 bij de gemeente en 1 bij het waterschap. Per verzoek worden vragen over participatie uitgevraagd. Het ontwikkelteam onderzoekt of de participatievragen in 1 keer voor alle vergunningplichtige verzoeken kunnen worden uitgevraagd. | Als een meervoudige aanvraag naar meerdere bevoegd gezagen wordt gezonden, worden nu de vragen over participatie 2 keer gevraagd. Er wordt onderzocht of het mogelijk is om dat nog maar 1 keer te doen. |
Onderzoek: mogelijkheid om te kunnen monitoren en rapporteren | Overheden | Er is behoefte aan monitoring en rapportage van gegevens. Er wordt onderzocht hoe informatievoorziening duurzaam belegd kan worden binnen de dienstverlening. Bijvoorbeeld als het gaat om de aansluitinformatie. Of de informatie in de kruismatrix | Overheden hebben via monitoring en rapportages toegang tot relevante informatie. |
Regels op de kaart
Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Uitbreiden helpfunctie Documenten op de kaart | Initiatiefnemers |
In het Omgevingsloket is een functionaliteit ontwikkeld voor het bieden van hulp bij het gebruik van de diverse toepassingen in het loket. Dit wordt het Helpcentrum genoemd. Voor het onderdeel Omgevingsdocumenten met regels op Regels op de kaart is de helpfunctie nog niet gevuld. Dit kwartaal werkt het team aan het vullen van de inhoud van de helpfunctie, door het vullen en uitbreiden met tekst, filmpjes et cetera. |
De helpfunctie geeft antwoord op de vragen van de initiatiefnemer over de werking van Regels op de kaart. |
Verbeteren: "zoeken op adres" | Initiatiefnemers | Het Omgevingsloket gebruikt een koppeltabel bij locatie bij het 'zoeken op adres'. De tabel kan fouten bevatten waardoor het zoeken op adres in het Omgevingsloket soms leidt tot géén resultaat of een fout resultaat. Het ontwikkelteam onderzoekt de mogelijkheid voor verbetering. | De initiatiefnemer krijgt geen foutmelding meer bij het 'zoeken op adres'. |
Richtlijnen voor het annoteren | Overheden | Vanuit de standaarden zijn meerdere mogelijkheden om te annoteren. Soms is onduidelijk wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes. Geonovum werkt aan 'richtlijnen voor het annoteren'. | Het is voor overheden duidelijk wat de annotaties betekenen voor Regels op de kaart. |
Mogelijkheid om DSO-LV (geo)data te leveren aan INSPIRE Geoportaal | Leveranciers en overheden | INSPIRE Geoportaal is een soort Europese regels op de kaart. Ook hier moet geodata voor aan worden geleverd. De richtlijnen voor INSPIRE wijken wat af van de richtlijnen voor het DSO-LV. Ook de manier waarop data en geodata wordt opgeslagen is anders. Er is dus een vertaling nodig om de data in het DSO-LV over te kunnen zetten naar INSPIRE. Dat is nu mogelijk gemaakt. | (Geo)data kan ook aan INSPIRE Geoportaal worden geleverd. |
Omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Als overheid oefent u met het publiceren van uw omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). In dit kwartaal wordt voor dit onderdeel gewerkt aan een aantal functionaliteiten en verbeteringen.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Ontwikkelen preview service | Leveranciers en overheden | Dit is een service waarmee bevoegd gezag, voorafgaande aan het daadwerkelijk indienen, kan bepalen hoe het besluit eruit komt te zien. Overheden krijgen een pdf met een preview van het besluit, inclusief eventuele renvooi en plaatjes. |
Overheden kunnen voor het publiceren zien hoe het besluit eruitziet. |
Citeertitel | Leveranciers en overheden | Bij het tonen van ontwerpregelingen in het DSO (eigenlijk proefversies of proefconsolidaties van de regeling) krijgen alle ontwerpregelingen bij een plan nu exact dezelfde titel. Door de citeertitel te gebruiken worden ze wél onderscheidend. |
Gebruikers kunnen kiezen welk ontwerp zij willen zien, zonder ze 1 voor 1 te moeten openklappen. |
Correct tonen van onderdelen Omgevingswet op wetten.nl. | Initiatiefnemers, leveranciers en overheden |
Vaststellen of de specifieke onderdelen van de Omgevingswet correct worden getoond op wetten.nl. Bijvoorbeeld met links naar de GIO's. |
De initiatiefnemer heeft werkende links. |
Analyse: ontwerpregelingversie markeren indien toegevoegd via 'VervangRegeling' | Leveranciers en overheden | Vorig kwartaal is gewerkt aan de renvooiweergave (verschilmarkering) in een ontwerpregeling. Alle regels die (tekstueel) zijn gewijzigd krijgen daarbij een 'ontwerplabel'. Als een maker van een plan in de plansoftware een wijziging doet met 'Integrale Tekstvervanging' is er geen renvooi. Het wordt dan niet getoond in Regels op de kaart. Er komt dan een tekst boven het document met een waarschuwing dat dit een ontwerpregeling is waarvoor geen renvooi kan worden getoond. |
Overheden en leveranciers krijgen een waarschuwing als er geen renvooi kan worden getoond. |
Analyse: Kunnen beëindigen zichtbaarheid Kennisgeving Afwijkvergunning | Initiatiefnemers, leveranciers en overheden |
De bekendmaking van een kennisgeving omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) gaat via DROP (Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties). DROP is gekoppeld aan de LVBB. Daardoor is de kennisgeving met de geometrie ook te zien in het onderdeel Regels op de kaart. Als een BOPA is verwerkt in het omgevingsplan, wilt u de zichtbaarheid van de kennisgeving beëindigen, zodat de gebruiker van Regels op de kaart niet overladen wordt met informatie die niet relevant is. Er wordt gewerkt aan een oplossing om de zichtbaarheid te beëindigen. |
Bevoegd gezag kan na inpassen afwijkvergunning in het omgevingsplan zorgen dat de contour die bij de vergunning hoort niet langer zichtbaar is. Initiatiefnemers krijgen geen contouren te zien die achterhaald zijn en juridisch al niet meer geldig zijn. |
Toepasbare regels maken en aanleveren
Als overheid oefent u met toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Dynamische vragen |
Overheden, leveranciers, initiatiefnemers |
In bepaalde situaties kan het bij een meervoudige aanvraag voorkomen dat er vragen wegvallen die toch van belang zijn voor de logica van andere vragen. Om dit te verhelpen is er een nieuw element ('dynamischeVragen') gemaakt, die aan een vraag gehangen kan worden om dit te voorkomen. | Een initiatiefnemer krijgt bij het doen van een aanvraag alle relevante vragen |
Analyse: herbruikbare vragen. De initiatiefnemer weet niet, of ziet niet, dat 2 keer dezelfde vraag beantwoord moet worden omdat de regels vanuit meerdere bestuurslagen relevant zijn |
Overheden, leveranciers, initiatiefnemers |
Wanneer bestuursorganen voor de regels van eenzelfde activiteit dezelfde feiten nodig hebben, dan zullen ook dezelfde vragen in toepasbare regels opgesteld worden en zal de initiatiefnemer dus ook dezelfde vragen (kunnen) krijgen. Bijvoorbeeld voor het bouwen van een dakkapel kan zowel het Rijk als de gemeente willen weten aan welke kant van de woning gebouwd gaat worden. Deze vraag wordt nu dan dus 2 keer gesteld: 1 keer bij de vragen vanuit het Rijk en 1 keer bij de vragen vanuit de Gemeente. Wanneer gebruik gemaakt kan worden van een herbruikbare vraag over bestuursorganen heen, dan hoeft een dergelijke vraag maar 1 keer gesteld te worden. Het ontwikkelteam werkt aan een aanpassing. | De initiatiefnemer krijgt minder vaak dezelfde vragen getoond. |
Meer informatie
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO
- Een overzicht van gepland onderhoud vindt u in de Onderhoudskalender van het DSO.
- Een overzicht van de veranderingen in het DSO vindt u op de pagina Release-informatie Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).