Plannen voor ontwikkeling DSO: 1e kwartaal 2025 (PI-33)
Op 6 en 7 januari 2025 waren de planningsdagen voor de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hier bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelteams met elkaar waar de ontwikkelteams dit kwartaal aan werken: het 1e kwartaal van 2025, PI-33. Op deze pagina vindt u een overzicht van de plannen.
Op deze pagina
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u in de tabellen op deze pagina.
- Omgevingsloket: verbeteren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen onderzoekers gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder andere aan het volgende:
- Ontwerp voor informatiepagina's met extra informatie over de meest gezochte werkzaamheden.
- Werkzaamheden in de Vergunningcheck en Maatregelen op maat tonen in een logischere volgorde.
- Een link opnemen naar de uitlegvideo's voor de Vergunningcheck en Aanvragen op de overzichtspagina's en een aantal tekstuele verbeteringen.
- Omgevingsloket: verbeteringen contactpagina en machtigen en nieuwe versie STAM
Het ontwikkelteam heeft vorig kwartaal een herontwerp van de pagina 'Uw gegevens' in het Omgevingsloket gemaakt. Onderzocht is bijvoorbeeld of het aanpassen van identificerende gegevens voorkomen kan worden, zoals het KVK-nummer van bedrijven. Ook is de analyse om het machtigen te verbeteren afgerond, met als onderdeel de papieren machtiging.
Dit kwartaal ronden ze het ontwerp af, nadat ze het hebben besproken met leveranciers. Daarna gaan ze verder met de uitwerking. Hiervoor is eerst een aanpassing nodig van de algemene set indieningsvereisten en de Standaard aanvragen en meldingen (STAM, nieuwe versie 6.0). Daarom kan het ontwikkelteam de ontwerpen nog niet meteen doorvoeren. - Omgevingsloket: contactgegevens overheden op conclusiepagina Vergunningcheck
Een van de acties op de resultaatpagina van de Vergunningcheck is 'Neem contact op met uw gemeente of waterschap'. Het is gebruikersvriendelijker als initiatiefnemers hier ook meteen contactgegevens van de overheid in kwestie zien. Dit kwartaal realiseert het ontwikkelteam hier een oplossing voor. Overheden kunnen daarvoor hun contactgegevens aanleveren. Als er geen gegevens zijn aangeleverd, blijft de tekst 'Neem contact op' staan zonder contactgegevens. Meer informatie over hoe u contactgegevens kunt aanleveren, leest u binnenkort op onze website. - Omgevingsloket: hulp voor nieuwe bezoekers Regels op de kaart (analyse)
Vorig jaar is voor nieuwe bezoekers van Regels op de kaart een video gemaakt: Zo werkt Regels op de kaart. Maar gebruikersonderzoek laat zien dat nieuwe bezoekers de werking van Regels op de kaart nog steeds lastig vinden. De ontwikkelteams onderzoeken dit kwartaal wat nodig is om deze bezoekers beter op weg te helpen. Bijvoorbeeld door een digitale rondleiding. En ze bijvoorbeeld met pop-upteksten op de belangrijkste onderdelen te wijzen. - Omgevingsloket: Engelse contactpagina voor Single Digital Gateway (SDG)
Vorig kwartaal hebben ontwikkelteams gewerkt aan de oplossing ter ondersteuning van de Europese verordening Single Digital Gateway (SDG). Deze verordening zorgt ervoor dat Europese inwoners makkelijk toegang krijgen tot digitale dienstverlening in andere Europese landen.
Voor het Omgevingsloket komt er een aparte Engelstalige informatiepagina. Hier kunnen initiatiefnemers met een Europees erkend inlogmiddel in het Engels een verzoek tot contact indienen voor een vergunning. Dit kwartaal wordt onderzocht wanneer deze pagina gebouwd wordt en beschikbaar komt.
Overheden moeten om deze berichten te ontvangen versie 5.0 van de Standaard aanvragen en meldingen gebruiken (STAM). Niet alle leveranciers en overheden gebruiken deze versie al of ondersteunen deze functionaliteit. De ontwikkelteams onderzoeken of hiervoor tijdelijke oplossingen mogelijk zijn. Meer over deze verandering leest u binnenkort op onze website. - Webstatistiek: inzicht in gebruik Omgevingsloket voor overheden
De vraag naar data over het gebruikersgedrag in het Omgevingsloket groeit, bijvoorbeeld voor het gebruik van de Vergunningcheck. Dit helpt gemeenten, waterschappen en provincies om de bezoekers van het loket te begrijpen en om eigen toepasbare regels te verbeteren. Dit kwartaal wordt daarom onderzocht hoe deze data op een goede manier gedeeld kan worden met overheden. Het idee is om te starten met een kleine dataset en in overleg met overheden te verkennen wat verder nodig is. - Publiceren van plannen: verwerken verordeningen met grotere geo-bestanden (analyse)
De geo-bestanden van een aantal waterschappen passen niet binnen de limiet van 100 MB. Andere overheidslagen kunnen hier in (nabije) toekomst ook tegen aan lopen. Dit kwartaal onderzoeken ontwikkelteam met leveranciers en overheden hoe het DSO ook bestanden groter dan 100 MB kan verwerken. Zo kunnen de werkingsgebieden nauwkeurig genoeg intekenen, en is de informatie die het DSO levert juist. Inwoners en bedrijven krijgen dan geen onterechte conclusies, omdat de werkingsgebieden niet nauwkeurig genoeg ingetekend zijn. En overheden hoeven dan geen generalisatieslag meer te doen. Dan is geen verschil meer tussen de gebieden die zijn vastgesteld door het bestuur en de gebieden die in het loket te zien zijn. - Publiceren van plannen: voorbereidingen nieuwe versie standaard STOP/TPOD
Teams werken al een aantal kwartalen aan de voorbereidingen voor de nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP). Het gaat om versie 1.4 van de standaard en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Vorig kwartaal zijn de nieuwe versies bestuurlijk vastgesteld en is gestart met de opname van de nieuwe versies in de Regeling standaarden publicaties Omgevingswet. Dit kwartaal gaan teams verder met de technische voorbereidingen voor deze nieuwe versie, waarmee ze later dit jaar ook de functionaliteiten van deze standaarden kunnen ontwikkelen. Wanneer de gehele planketen kan gaan werken met de nieuwe standaarden, is op dit moment nog niet te zeggen. Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties) de documentatie van de standaard publiceert.
Overzicht plannen dit kwartaal
In de overzichten hieronder vindt u alle ontwikkelingen in dit kwartaal. U kunt met de onderstaande links snel naar de plannen per onderdeel:
- Plannen voor het Omgevingsloket
- Plannen voor Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat
- Plannen voor Regels op de kaart
- Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
- Plannen voor verzoeken ontvangen
- Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)
- Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
- Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
- Overige plannen voor het DSO
Plannen voor het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder de plannen die te maken hebben met de onderdelen Verken uw idee, Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Omgevingsloket: gebruikersvriendelijkheid verbeteren (analyse en ontwerp) |
Initiatiefnemers Overheden |
Dit kwartaal werken verschillende ontwikkelteams onder andere aan de volgende punten om de gebruikersvriendelijkheid te verbeteren:
|
Omgevingsloket: gebruik van meerdere tabbladen ondersteunen (bouw) |
Initiatiefnemers | Initiatiefnemers die zijn ingelogd en meerdere tabbladen van het Omgevingsloket hebben openstaan, worden op de inactieve tabbladen na 10 minuten uitgelogd. Zij moeten dan steeds opnieuw inloggen wat verstorend is en niet gebruikersvriendelijk. De ontwikkelteams gaan dat dit kwartaal verbeteren. |
Omgevingsloket: aansluiten informatieproducten (ontwerp en ontwikkeling |
Initiatiefnemers Overheden |
Ontwikkelteams gaan dit kwartaal verder met het aansluiten van informatieproducten op het Omgevingsloket. Het gaat om de volgende informatieproducten: het Register Externe Veiligheidsrisico’s en het Geluidregister. Dit kwartaal werkt het team aan het tonen van informatieproducten bij Regels op de kaart. Met hulp van het werkveld en de eindgebruiker wordt daarna getoetst of dit een bruikbare en geschikte manier is om informatieproducten te gaan tonen. |
Omgevingsloket: aanpassingen voor de Single Digital Gateway (bouw) |
Initiatiefnemers Overheden |
Vorig kwartaal hebben ontwikkelteams de oplossing ontwikkeld om te voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway (SDG). Deze verordening zorgt ervoor dat Europese inwoners en bedrijven makkelijk toegang krijgen tot digitale dienstverlening in andere Europese landen. Voor het Omgevingsloket komt er een aparte Engelstalige informatiepagina. Hier kunnen inwoners in het Engels een verzoek tot contact indienen voor een vergunning. Dit kwartaal wordt onderzocht wanneer deze pagina gebouw wordt en beschikbaar komt. Niet alle leveranciers en overheden gebruiken deze versie al. Als tijdelijke oplossing ontvangen deze overheden eventuele SDG-berichten via de beheerders van het DSO. Meer over deze verandering leest u binnenkort op onze website. |
Omgevingsloket: feedbackfunctionaliteit versterken en uitbreiden (analyse) |
Initiatiefnemers |
Sinds juli 2024 is feedbackfunctionaliteit beschikbaar in het Omgevingsloket. Hiermee wordt gemeten hoe bezoekers de dienstverlening van de Vergunningcheck waarderen. De eerste resultaten laten zien dat dit goed werkt en goede inzichten oplevert. De ontwikkelteams willen daarom de feedbackfunctionaliteit verbeteren, aanvullen en uitbreiden naar andere de onderdelen van het Omgevingsloket. Ze onderzoeken dit kwartaal wat daarvoor nodig is. |
Plannen voor Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Kaart: kruisende lijnen toestaan bij locatie tekenen (bouw) |
Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers kunnen in het Omgevingsloket voor de locatie zelf een gebied tekenen. Een voorwaarde is dat de lijnen van een gebied elkaar niet kruisen. Bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat mogen de lijnen elkaar ook niet kruisen tijdens het tekenen. Dit is voor het tekenen van grote gebieden niet praktisch. Het ontwikkelteam heeft vorig kwartaal een ontwerp gemaakt om dit te verbeteren. Dit kwartaal wordt dit gebouwd. |
Aanvragen: verbeteringen contactpagina en machtigen en nieuwe versie STAM (versie 6.0) (ontwikkeling) |
Initiatiefnemers Overheden |
Het ontwikkelteam heeft vorig kwartaal een herontwerp van de pagina 'Uw gegevens' in het Omgevingsloket gemaakt. Onderzocht is bijvoorbeeld of het aanpassen van identificerende gegevens voorkomen kan worden, zoals het KVK-nummer van bedrijven. Ook is de analyse om het machtigen te verbeteren afgerond, met als onderdeel de papieren machtiging. Dit kwartaal ronden ze het ontwerp af, nadat ze het hebben besproken met leveranciers en gaan ze verder met de uitwerking. Hiervoor is eerst een aanpassing nodig van de algemene set indieningsvereisten en de Standaard aanvragen en meldingen (STAM, nieuwe versie 6.0). Daarom kan het ontwikkelteam de ontwerpen nog niet meteen doorvoeren. |
Vergunningcheck: werkzaamheden in logischer volgorde tonen in zoekresultaten (analyse en ontwerp) |
Initiatiefnemers |
Uit gebruikersonderzoek is gebleken dat gezochte werkzaamheden niet altijd in de meest logische volgorde worden getoond. Zo wordt bijvoorbeeld 'dakpannen' niet gevonden maar 'dakpan' wel en verschijnt het juiste resultaat voor 'kozijnen vervangen' pas op de 4e resultatenpagina. Het ontwikkelteam heeft meer voorbeelden verzameld en geanalyseerd. Het ontwikkelteam gaat dit kwartaal deze voorbeelden verder analyseren om een ontwerp te maken voor de top-20 zoektermen. Meer over het gebruikersonderzoek vindt u op de pagina Gebruikersonderzoek naar werkzaamheden in het Omgevingsloket. |
Vergunningcheck: informatiepagina's voor meest gekozen werkzaamheden (analyse) |
Initiatiefnemers Overheden |
De ontwikkelteams maken dit kwartaal
Initiatiefnemers die nu via de homepage van het Omgevingsloket direct een werkzaamheid selecteren, beginnen daarna meteen met de Vergunningcheck. Ze zien dan niet direct hun gekozen werkzaamheid. Met de nieuwe informatiepagina's krijgen bezoekers eerst meer informatie over de gekozen werkzaamheid. En kunnen daarna met de Vergunningcheck. Het doel is dat initiatiefnemers de nieuwe informatiepagina’s ook vinden als ze zoeken naar informatie over deze werkzaamheden. En dat overheden naar deze informatie kunnen linken vanaf hun eigen website. |
Vergunningcheck: contactgegevens bevoegd gezag op de conclusiepagina (ontwerp) |
Initiatiefnemers |
Eén van de acties op de resultaatpagina van de Vergunningcheck is 'Neem contact op met uw gemeente of waterschap'. Het is gebruikersvriendelijker als initiatiefnemers hier ook meteen contactgegevens van de overheid in kwestie zien. Dit kwartaal realiseert het ontwikkelteam hier een oplossing voor. Overheden kunnen daarvoor hun contactgegevens aanleveren. Als er geen gegevens zijn aangeleverd, blijft de tekst 'Neem contact op' staan zonder contactgegevens. Meer informatie over hoe u contactgegevens kunt aanleveren, leest u binnenkort op onze website. |
Plannen voor Regels op de kaart
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Deeplinks: gebruik doorontwikkelen (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Met deeplinks kunnen gebruikers van Regels op de kaart de weergave op de kaart delen. Zo kunnen anderen documenten direct opvragen en bekijken, zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken. Vorig kwartaal heeft het ontwikkelteam diverse verbeteringen voor deeplinks opgeleverd. Dit kwartaal rondt het team de volgende aanvullende ondersteuning af bij het kopiëren van een link:
|
Ontwerp kunnen tonen met renvooi én zonder renvooi (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Verschillen tussen de oude en de nieuwe versie zijn te zien in de renvooiweergave. In de portalen van de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB) zijn 3 weergaven mogelijk: 'Verschilmarkering (renvooi)', 'Was' en 'Wordt'. Regels op de kaart ondersteunt nu bij ontwerpversies die in renvooi zijn aangeboden geen 'Was' en 'Wordt'. De ontwikkelteams verkennen dit kwartaal de mogelijkheid om ook een 'Wordt' weergave aan te bieden, zodat gebruikers kunnen wisselen tussen de beide weergaven. |
Plekinfo: locaties eenvoudiger tonen op kaart (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Bij Regels op de kaart kunnen gebruikers bij Plekinfo kort de locatie zien van bijvoorbeeld activiteiten of bestemmingsvlakken. Dit doen ze door de activiteit of bestemming aan te wijzen met de muis (hoveren). Het is niet mogelijk om vanuit plekinfo de gebieden blijvend op de kaart te laten zien. Het ontwikkelteam is vorig kwartaal begonnen om dit te realiseren en rondt dat dit kwartaal af. |
Regels tonen op basis van opgebouwd kaartbeeld (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Gebruikers van Regels op de kaart kunnen locaties en werkingsgebieden op de kaart tonen. Als ze daarna de regels bekijken, willen ze alleen regels zien die horen bij de gekozen filters. Zo krijgen ze alleen de informatie waar ze naar op zoek zijn. Dit bouwt het ontwikkelteam dit kwartaal. |
Zoeken op onderwerpen combineren met andere manieren van zoeken (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Gebruikers van Regels op de kaart kunnen via 2 ingangen zoeken: via 'Regels op de kaart', waar ze zoeken op locatie en documenten. En via 'Zoeken op onderwerp'. Dit kwartaal begint het ontwikkelteam met het combineren van deze 2 ingangen. Het zoeken op onderwerpen werkt dan alleen nog voor omgevingsdocumenten. Later wordt dit ook mogelijk voor ruimtelijke plannen die voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn gepubliceerd (uit Informatiehuis ruimte (IHR)). |
Hulp voor nieuwe bezoekers Regels op de kaart (analyse) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Gebruikersonderzoek laat zien dat het voor nieuwe bezoekers lastig is om te begrijpen hoe Regels op de kaart werkt. De ontwikkelteams willen onderzoeken wat ervoor nodig is om deze bezoekers beter op weg te helpen met het gebruik ervan. Bijvoorbeeld door iemand die voor het eerst in Regels op de kaart komt, een digitale rondleiding aan te bieden. En ze bijvoorbeeld met een pop-uptekst op de belangrijkste functies te wijzen. Dit kwartaal onderzoeken de ontwikkelteams het volgende: wat heeft iemand nodig om te begrijpen wat er met Regels op de kaart kan? Op basis daarvan werken de teams een oplossing uit. |
Zoeken mogelijk maken bij alle tabs (analyse) | Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Regels op de kaart heeft een eigen zoekfunctie die is bedacht zodat de zoekfunctie control-F niet nodig is. De zoekfunctie binnen Regels op de kaart is op dit moment beschikbaar binnen de tabs 'Regels', 'Toelichting' en 'Bijlagen', maar niet voor de andere tabs. Daarnaast is de zoekfunctie alleen geïntegreerd in omgevingsplannen. Dit moet binnen alle documenten en in alle tabs beschikbaar zijn. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan het toevoegen van de zoekfunctie binnen de tab 'Plekinfo'. Daarnaast analyseren ze het zoeken in alle tabs en binnen alle documenten. |
Kennisgeving voorgenomen besluit tonen (analyse) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Initiatiefnemers moeten in het Omgevingsloket kennis kunnen nemen van voorgenomen besluiten. Dit is een verzoek uit de motie Moonen. Komend kwartaal analyseert het ontwikkelteam daarom hoe de kennisgeving van een voorgenomen besluit te zien is bij Regels op de kaart. En hoe ze dit op een gebruikersvriendelijke manier kunnen doen, zodat initiatiefnemers gebruik kunnen maken van het recht op participatie. |
Omgevingsvergunning: zichtbaar in het DSO en bij Regels op de kaart (verkenning) | Gebruikers van Regels op de kaart | Gemeenten, provincies en andere partners werken de komende kwartalen verder aan de verkenning om informatie over verleende vergunningen ook te delen via het DSO en het onderdeel Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Hiermee zijn ze vorig jaar gestart. |
Plannen voor omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Overheden publiceren omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder meer nieuwe versies van de standaarden.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Plannen direct doorleveren naar Regels op de kaart (bouw) |
Overheden Gebruikers Regels op de kaart |
Na het publiceren van omgevingsdocumenten zijn de documenten niet direct zichtbaar bij Regels op de kaart. Dit is wel wenselijk, zodat er geen verschillen zijn tussen de portalen van KOOP (zoals officielepublicaties.nl) en Regels op de kaart. Dit kwartaal gaat het ontwikkelteam verder met de bouw. In het 3e kwartaal van 2024 (PI-31) was al een ontwerp gemaakt. Ook analyseert het ontwikkelteam dit kwartaal hoe de proefversie voor een definitief besluit kan worden getoond in de applicatie als toekomstige regelgeving, inclusief renvooi. |
Standaarden: nieuwe versie STOP en IMOW (ontwikkeling) |
Overheden Leveranciers |
Teams werken al een aantal kwartalen aan de voorbereidingen voor de nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP). Het gaat om versie 1.4 van de standaard en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Vorig kwartaal zijn de nieuwe versies bestuurlijk vastgesteld en is gestart met de opname van de nieuwe versies in de Regeling standaarden publicaties Omgevingswet. Dit kwartaal gaan teams verder met de technische voorbereidingen voor deze nieuwe versie, waarmee ze later dit jaar ook de functionaliteiten van deze standaarden kunnen ontwikkelen. De verwachting is dat het DSO de nieuwe versie in binnenkort ondersteunt, zodat overheden en leveranciers de nieuwe opties kunnen gebruiken. Meer informatie over de veranderingen in de nieuwe versies leest u op GitLab, waar KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties) de documentatie van de standaard publiceert. |
GIO-mutatie kunnen aanleveren en verwerken (ontwikkeling) |
Overheden Leveranciers |
Op dit moment kunnen overheden bij een wijziging in wet- en regelgeving een geografisch informatieobject (GIO) alleen in het geheel vervangen. Overheden hebben de wens om een GIO ook te kunnen wijzigen. Dit kwartaal gaat het ontwikkelteam verder met het uitwerken van de standaard om dit op een later moment mogelijk te maken. De definitieve uitwerking wordt opgenomen in STOP 1.5. Dit kwartaal komt daarvan een consultatieversie beschikbaar, waar leveranciers en andere betrokkenen op kunnen reageren. Om ervoor te zorgen dat de wijzigingen in (de geometrieën van de) GIO's ook bij Regels op de kaart te zien zijn, is ook een wijziging van de TPOD-standaard nodig. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam van deze standaard verder aan de uitwerking hiervan in het Informatiemodel Omgevingswet: versie 3.2. Het streven is dat er ook van IMOW 3.2 eind dit kwartaal een consultatieversie beschikbaar komt waar leveranciers en andere betrokkenen op kunnen reageren. |
Proefversie bekijken in testomgeving: oplossing maken voor realisatie (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Voor de definitieve publicatie van een juridisch plan, is het handig dit eerst in een testomgeving te bekijken. Vooral bij interbestuurlijke documenten is zekerheid vooraf wenselijk. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan een oplossingsontwerp voor het bekijken van proefversies van juridische plannen in een testomgeving. Dit zou vergelijkbaar moeten zijn met de pilotomgeving van ruimtelijke plannen, waarbij overheden publicaties technisch en functioneel moeten kunnen controleren voor daadwerkelijke publicatie. Zowel van ontwerpen als van initiële als wijzigingsbesluiten. |
Standaarden: ontwerp kunnen maken voor tijdelijke regelingdelen (ontwikkeling) |
Overheden Leveranciers |
Volgens de toepassingsprofielen (TPOD's) kunnen overheden op dit moment geen ontwerpen maken voor tijdelijke regelingdelen. Dit is wel wenselijk, met name voor projectbesluiten. Het ontwikkelteam heeft eerder dit jaar een ontwerp gemaakt. Dit wordt nu getest en het ontwikkelteam realiseert dit kwartaal het ontwerp in de TPOD van het projectbesluit. |
Standaarden: aanvullen waardelijst Thema (analyse) |
Overheden Leveranciers |
Vorig kwartaal is gestart met een analyse om de waardenlijst Thema aan te vullen. Dit naar aanleiding verzoeken voor aanpassingen en aanvullingen vanuit verschillende partijen. Dit kwartaal worden de voorstellen met overheden besproken en getest. En wordt besloten of de waardelijsten worden aangepast. Met de aanpassingen kunnen overheden beter thema's toekennen aan hun regels en teksten. En zijn regels op thema beter te vinden bij Regels op de kaart. |
Besluitinformatie: informatie geven over status besluit (analyse) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Bij het bekijken van een document bij Regels op de kaart is het nu niet duidelijk of er nog beroep mogelijk is. Ook als een document al in werking is, dan kan nog steeds beroep mogelijk zijn. Ook kan een rechter bijvoorbeeld een deel van een besluit schorsen. Overheden moeten de status van een besluit daarom meegeven bij het publiceren. Dit kwartaal gaan diverse ontwikkelteams veder met de analyse wat nodig is om deze informatie te publiceren en zichtbaar te maken bij Regels op de kaart. |
Omgevingsvergunning: zichtbaar in het DSO en bij Regels op de kaart (verkenning) | Gebruikers van Regels op de kaart | Gemeenten, provincies en andere partners werken de komende kwartalen verder aan de verkenning om informatie over verleende vergunningen ook te delen via het DSO en het onderdeel Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Hiermee zijn ze dit jaar gestart. |
Vanuit overheid.nl en officiëlebekendmakingen.nl verwijzen naar Regels op de kaart (bouw) |
Gebruikers van Regels op de kaart Overheden |
Regels op de kaart verwijst nu naar overheid.nl of officiëlebekendmakingen.nl voor de publicaties van regelingen en besluiten. Beide portalen verwijzen nog niet naar regels of beleid in Regels op de kaart. Dit kwartaal werken ontwikkelteams daaraan. Zodat bezoekers van overheid.nl en officiëlebekendmakingen.nl ook snel de juiste regelingversie bij Regels op de kaart kunnen vinden. |
Downloaden van ontwerpdocumenten (analyse) |
Leveranciers Overheden |
Overheden en softwareleveranciers willen niet alleen vastgestelde versies van omgevingsdocumenten kunnen downloaden, maar ook ontwerpversies. Zo hoeven handmatige ontwerpen niet overgenomen te worden nemen in het eigen plansoftwarepakket. Dit kwartaal onderzoeken het ontwikkelteam en leveranciers deze wens met elkaar. |
Plannen voor verzoeken ontvangen
Overheden ontvangen vergunningaanvragen, meldingen en informatie uit het Omgevingsloket. Dit worden verzoeken genoemd.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Berichten: bestandsgrootte opnemen bij verzoeken (bouw) |
Leveranciers |
Leveranciers moeten nu zelf de omvang van bestanden controleren. Maar het is wenselijk dat bij het versturen van plannen de omvang van bestanden als metadata wordt meegestuurd. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan een oplossing hiervoor. Waarbij ze rekening houden met de afspraken over het opslaan van documenten in de standaard voor Zaakgericht werken (ZWG). |
API: inzicht in ingediende verzoeken op basis van OIN (analyse) |
Leveranciers Overheden |
Met de tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) Gerelateerde verzoeken kunnen overheden verzoeken opzoeken op basis van een locatie, al dan niet binnen een bepaalde periode. Ze kunnen hiermee controleren of alle verzoeken daadwerkelijk zijn binnengekomen, waar deze zich bevinden in een kaart en kunnen ze de groeperingen van de initiatiefnemer controleren. De TAM-gerelateerde verzoeken gebruikt nu de API Verzoek afhandelen. Dit kwartaal gaan de ontwikkelteams verder met het onderzoek of ze voor deze data een eigen API kunnen ontwikkelen. En hoe ze een aantal wensen van softwareleveranciers kunnen opnemen. |
Plannen voor samenwerken aan verzoeken (Samenwerkfunctionaliteit)
Overheden gebruiken de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) als ze samenwerken met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Webportaal: afronden implementatie versie 5 API (bouw) |
Overheden |
Dit kwartaal rond het ontwikkelteam de werkzaamheden af om de nieuwe opties in versie 5 van de API te verwerken in het webportaal van de SWF. Het gaat om onder andere de volgende punten:
|
Berichten: partner in een samenwerking kan zelf de STAM-versie van het verzoek.xml bepalen | Overheden Leveranciers |
Organisaties die samenwerken aan verzoeken kunnen werken met software verschillende versies van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM). Dat kan bij samenwerkingen problemen geven. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan de mogelijkheid voor samenwerkingspartners om zelf de STAM-versie van het technische bericht (verzoek.xml) te kunnen kiezen als zij het samenwerkingsdossier openen. |
Berichtenservice: chatfunctie |
Overheden Leveranciers |
Strengere eisen van de Wet open overheid en de verantwoordelijkheid onder de Archiefwet vragen om een compleet dossier. Nu worden aanvullende vragen gesteld per telefoon en e-mail. Hierdoor zijn bij 'geen gehoor' vervolgacties nodig. Het is daarom wenselijk dat alle interacties via de SWF worden geleid. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal aan een simpele manier om berichten met elkaar te kunnen uitwisselen rond actieverzoeken of algemene berichten (aanvullend aan actieverzoeken). |
Plannen voor toepasbare regels maken en aanleveren
Overheden vertalen hun juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Standaard: ontwikkeling versie 3.0 Standaard toepasbare regels (STTR) (ontwikkeling) |
Overheden Leveranciers |
Het ontwikkelteam gaat dit kwartaal verder met de ontwikkeling van de nieuwe versie van de standaard STTR, versie 3.0. De verwachting is dat de nieuwe versie van de standaard gepubliceerd wordt. En mogelijk eind dit kwartaal wordt ondersteund in het DSO. Deze nieuwe versie is onder andere nodig om vragen vooraf in te vullen vanuit registers, bijvoorbeeld voor beschermde diersoorten (BeSI) en monumenten. Ook worden in de nieuwe versie de technische controles (validaties) verbeterd wanneer overheden toepasbare regels aanleveren. |
Plannen voor Stelselcatalogus Omgevingswet
Overheden gebruiken de Stelselcatalogus Omgevingswet als online naslagwerk voor begrippen met bijbehorende definities, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten over de Omgevingswet.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Informatieproducten: metadata opvoeren en beheren (bouw) |
Overheden |
Metadata over informatieproducten moeten raadpleegbaar zijn. Het is op dit moment mogelijk om metadata voor een informatieproduct aan te leveren aan het team van de Stelselcatalogus. Via handmatige acties kunnen de gegevens worden ingevoerd. Zoals eerder afgesproken is informatieproducten 2.0, een minimale variant ontwikkeld. Dit kwartaal wordt gewerkt aan zelfbedieningsportaalschermen om metadata van informatieproducten te kunnen beheren. |
Begrippen: beheer rijksbegrippen (bouw) |
Overheden | Het Rijk wil huidige en toekomstige rijksbegrippen in het zelfbedieningsportaal van de Stelselcatalogus kunnen beheren. Omdat het portaal tijdens inwerkingtreding nog niet gereed was, zijn de begrippen rechtstreeks in de Stelselcatalogus gezet. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam hier aan. |
Overige plannen voor het DSO
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving en resultaat |
---|---|---|
Landelijke voorziening: API's voldoen aan de NL API Design Rules |
Leveranciers |
De API's van de landelijke voorziening van het DSO (DSO-LV) voldoen op een aantal punten niet aan de NL API Design rules. Dit kwartaal wordt gewerkt aan een beeld van de beschikbare DSO-LV API's:
|
Opvragen informatie uit IHR (analyse) |
Leveranciers |
De manieren om informatie uit het Informatiehuis Ruimte (IHR) op te vragen zijn nu vooral gericht op het gebruik door Regels op de kaart in het Omgevingsloket. Voor andere partijen die deze informatie willen gebruiken via het open stelsel voor derden is het opvragen van deze informatie vaak ingewikkeld. Het ontwikkelteam heeft vorig kwartaal manieren onderzocht om dit te verbeteren. Dit kwartaal beginnen ze met het realiseren van de oplossingen. |
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Dank kunt u het volgende doen:
- Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review): de ontwikkelteams presenteren tweewekelijks hun werk aan elkaar. Als overheid, leverancier of geïnteresseerde in het open stelsel voor derden kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
- Volg de release-informatie: verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen.
- Bekijk de bekende wensen: op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
- Bekijk de resultaten van gebruikersonderzoeken: op de pagina Resultaten van gebruikersonderzoeken Omgevingsloket vindt u een overzicht per onderzoek.
Meer informatie
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.